Mikä ilahdutti tänään salilla?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jerkku
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Mikä ilahdutti tänään salilla? – ne hetket kun rauta, fiilis ja ympäristö osuvat täydellisesti kohdilleen

Meta description: Keskustelua salin hyvistä hetkistä, onnistumisista ja positiivisista yllätyksistä – mikä toi tänään hymyn treenin keskelle?**

Ei salilla mutta oli eilen elämäni ehkä kuumottavin hetki heittää Mentulalle tuplat eestä ja takaa boksereillaan. On aika vaikuttava ilmestys pöytänsä takana :D

Kohtalaisen hyvän reenin (ottaen huomioon käpälän kuntoutus) lisäksi tuli bongattua salilta taas silimänruokaa. :D Mikäköhän ihime niissä jalkapalloilija/säbäukkojen oloisissa vetää puoleensa. :kuola: Hyvin sai pasmat sekasi ensimmäistä kertaa tälle vuotta! Seuraavalla kerralla laput silimille. Jo heti aamusta. :rolleyes:

[STAN];4499988 sanoi:
Oliko yhtä tuimana kun Jutan puolen vuoden superdieetti- ohjelmassa :D ?

Ei ollu, oli oikein positiivisen oloinen. Kommentitkin oli siihen suuntaan mitä toivoin, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Tänään ilostutti se, että etukyykystä irtosi 5x60kg, ihan hyvä siinä mielessä, että aloitin ko. liikkeen tekemisen vasta pari vikkoa sitten.

Tänään taljassa vatsarutistuksia tehdessäni ekaa kertaa vastus oli viidenkympin kohdalla :dance:

Ähistenhän se meni, eikä varmasti nätillä tekniikalla, mutta meni kuitenkin. Ja haluan uskotella itselleni, ettei tuo enää ole painona ihan kovin pieni.

Edelleen odottelen SpiderSUBilta tähän jotain perusteluja.

Varmaan tällä haettiin sitä, että enemmän sitä voimaa ojentajiin saa raskailla perusliikkeillä (esim. dippi, kapeapenkki, lattiapenkki..) kuin "taljavemputuksilla". Ainakin itse käytän ojentajatreeneissäni taljavemputuksia lähinnä vain viimeisteleinä liikkeinä joilla saa viimeiset mehut pois, ei niillä mielestäni paljon voimaa ainakaan saa haalittua.

Edelleen odottelen SpiderSUBilta tähän jotain perusteluja.

No kuten tossa sanottiinkin punnerrrukset paranee punnertamalla. Eli parhaat kehittäjät penkkiin ojentajien osalta on lattiapenkki ja kapea penkki. Taljavemputuksilla ei sitä voimaa penkkaamiseen sinne ojentajiin liiemmin kehitetä. Ethän sä kyykkyä myöskään kehitä eristävillä liikkeillä kuten vaikka reiden ojennus tai koukistus.

Ei nyt varsinaisesti salilla, eikä varsinaisesti tänään. Mutta vallan onnellinen olen siitä, että löysin viikon etsimisen jälkeen sellasen ohjelman mikä vaikuttaa kiinnostavalta. Kiitos elasto ja ketä hyvänsä sitä on ollut työstämässä. Myös se on siistiä, etten ole enää flunssassa, niin pääsee tekemäänkin sitä. Ja siitä tykkään myös, että edellisen kerran salilla käydessäni 5X10X90 mavessa ei tuntunut halvaannuttavalta. 80 kilon ykkösestä viime joulukuussa lähteneen kolmekymppisen miehen sydämessä se tuntuu erittäin lämpimältä.

Eilen ilahdutti kun kehtasin kysyä apua isommalta körmyltä ja sainkin hyviä vinkkejä kyykkyyn. Ilmeisesti mulla on ollut tanko liian ylhäällä ja siitä johtui osa ongelmista.

Eilen ilahdutti kun kehtasin kysyä apua isommalta körmyltä ja sainkin hyviä vinkkejä kyykkyyn. Ilmeisesti mulla on ollut tanko liian ylhäällä ja siitä johtui osa ongelmista.

Oliko tanko siis ihan ylhäällä niskassa (vaarallista) vai suunnilleen epäkkäiden yläpuolella (High bar tyyli)? Toi tangon paikka nimittäin muuttuu, riipuen kyykkääkö high bar vai low bar tyyliin. Tossa low bar kyykyssä se tanko on aika alhaalla, ja se on voimannostajien harjoittama kyykky.

Saattoi siis neuvoa sulle miten tehdään toi low bar kyykky sen sijaan, että olis auttanut kyykkäämään high bar (painonnosto) tyyliin ;)

Oliko tanko siis ihan ylhäällä niskassa (vaarallista) vai suunnilleen epäkkäiden yläpuolella (High bar tyyli)?

Kuulisin tästä mielelläni lisää. Mä kun en jotenkin löydä tangolle sopivaa paikkaa lainkaan, ja voi hyvinkin olla, että mulla on tanko liian niskassa, koska aina ikuisesti juntturassa olevien epäkkäiden päälläkään se ei hyvältä tunnu.

Oliko tanko siis ihan ylhäällä niskassa (vaarallista) vai suunnilleen epäkkäiden yläpuolella (High bar tyyli)? Toi tangon paikka nimittäin muuttuu, riipuen kyykkääkö high bar vai low bar tyyliin. Tossa low bar kyykyssä se tanko on aika alhaalla, ja se on voimannostajien harjoittama kyykky.

Saattoi siis neuvoa sulle miten tehdään toi low bar kyykky sen sijaan, että olis auttanut kyykkäämään high bar (painonnosto) tyyliin ;)

Mulla siis ongelmana (taisin kirjoittaa aloittelijapuolellekin tästä), että kyykyt menee väkisin liian syvään. En vain saa pysäytettyä sitä tarpeeksi aikaisin, ettei alaselkä pyöristy. Yksi tai kaksi toistoa menee joo, mutta melkein painosta riippumatta seuraavat menevät taas liian alas. Tähän itse asiassa pyysin apua, että katsoisi ja sanoisi missä kohtaa mulla alkaa alaselkä pyöristyä. Tyyppi neuvoi sitten, että jos pidän tankoa alempana, kyykky pysähtyy korkeampaan asenton itsestään. Ehkä kyse on juurikin tuosta high bar / low bar erosta. Olin siinä vaiheessa vetänyt työsarjat jo loppuun, niin hirveästi en jaksanut enää kokeilla tanko alempana, mutta ne pari sarjaa tuntuivat paljon paremmilta kuin tanko ylempänä.

Ainut, että itse tanko tuntui tuossa kohtaa vähän höhlältä, mutta ehkä se on tottumiskysymys. Ensi viikolla lisää kokeilua.

Kuulisin tästä mielelläni lisää. Mä kun en jotenkin löydä tangolle sopivaa paikkaa lainkaan, ja voi hyvinkin olla, että mulla on tanko liian niskassa, koska aina ikuisesti juntturassa olevien epäkkäiden päälläkään se ei hyvältä tunnu.

Olis varmaan ihan hyvä tietää, mitä kyykyllä tavoittelet. Voimannosto kyykky rasittaa enemmän posterior chain -aluetta (mm. pakarat, takareidet, alaselkä) kun taas painonnostokyykky rasittaa enemmän anterior chain -aluetta (mm. etureidet). Monet sitten kyykkää tyylillä joka on jotain tältä väliltä, jolloin myös se asento ja tangon paikka voi olla hyvin yksilöllinen.

Jos siis kyykkäät suht pystysuorassa (painonnostokyykky), otat todella kapean otteen (niin ettei kuitenkaan käsiin satu) ja puristat ne epäkkäät yhteen, jolloin tangon saa mukavasti siihen päälle. Tärkeää on sitten puristaa sitä yläselkää koko kyykkäilyn ajan, pitäen sen tiukkana. Jos se tanko tuntuu ikävältä (ihan ymmärrettävää, jos painot suht. isot ja epäkkäät ei massiiviset) niin siihen pitää vain tottua, tai käyttää vaikka hupparia kyykätessä, niin ei tunnu niin ikävältä.

- - - Updated - - -

Mulla siis ongelmana (taisin kirjoittaa aloittelijapuolellekin tästä), että kyykyt menee väkisin liian syvään. En vain saa pysäytettyä sitä tarpeeksi aikaisin, ettei alaselkä pyöristy. Yksi tai kaksi toistoa menee joo, mutta melkein painosta riippumatta seuraavat menevät taas liian alas. Tähän itse asiassa pyysin apua, että katsoisi ja sanoisi missä kohtaa mulla alkaa alaselkä pyöristyä. Tyyppi neuvoi sitten, että jos pidän tankoa alempana, kyykky pysähtyy korkeampaan asenton itsestään. Ehkä kyse on juurikin tuosta high bar / low bar erosta. Olin siinä vaiheessa vetänyt työsarjat jo loppuun, niin hirveästi en jaksanut enää kokeilla tanko alempana, mutta ne pari sarjaa tuntuivat paljon paremmilta kuin tanko ylempänä.

Ainut, että itse tanko tuntui tuossa kohtaa vähän höhlältä, mutta ehkä se on tottumiskysymys. Ensi viikolla lisää kokeilua.

Joo, todennäköisesti neuvoi siis tota low bar tyyliä. Mielestäni se on hyvä ratkaisu, jos huonon liikkuvuuden takia se alaselkä pyöristyy pohjassa. Tolla LB tyylillä kun se syvin syvyys jää hyvin usein vaakatasoon / aavistuksen alemmas, niin sitä alaselän pyöristymistä ei pääse tapahtumaan (ainakaan yhtä helposti). Muutenkin yhtä hyvä tyyli kyykätä, vaikka lihasrasitus painottuukin eritavalla.

Back
Ylös Bottom