Mihin tarvitaan tehokasta autoa? Suomessa ei juurikaan mihinkään. Järkisyillä "ylitehokas" auto ei ole perusteltavissa. Kuten ei "ylitehokas" moottoripyöräkään.
Mutta mullakin jostain syystä on alla ~200hp auto JA ~190hp moottoripyörä. Eikä kumpikaan ole millään järkisyyllä perusteltavissa. Autolla nyt satunnaisesti saa sitä tehoa vähän käyttää kiihdytyksissä ja silloin fiilis on kiva. Pyörällä saa kaikkea tehoa käyttää muutaman hassun kerran vuodessa, mutta se on sen arvoista.
Järkiperustein pärjäisin vieläkin ihan hyvin sillä 400000km ajetulla opelillani ja noin 100 hevosella. Mutta joskus tunnepohjaisia päätöksiä tulee tehtyä.
Jossain määrin ymmärrän "järkiperusteen" sillä turvallisemmalla ohituksella, mutta ei sekään peruste riitä enää juuri yli 150hp autoon. Ainakin itse olen huomannut omassa ajossani, että tehojen lisääntyminen ei tee ohituksista juurikaan turvallisempia, kun niitä alkaa tekemään vain tiukemmissa paikoissa. Missä niitä ei alun alkaenkaan pitäisi tehdä.
Mitähän yritän sanoa? Ööö.. Sitä kait, että ei tosiaankaan suomessa tehokkaalla autolla tee juurikaan mitään. Paitsi ehkä saa sitä fiilistä niinä pieninä ohi kiitävinä hetkinä, kun saa kiihdyttää moottoritielle ramppia pitkin tai jos käy ajelemassa radalla/kiihdytysajoissa. Eli mielestäni ei ole järkevää perustetta "ylitehokkaalle" autolle, mutta toisaalta ymmärrän heitä jotka tehokkailla autoilla ajavat.
Mutta mullakin jostain syystä on alla ~200hp auto JA ~190hp moottoripyörä. Eikä kumpikaan ole millään järkisyyllä perusteltavissa. Autolla nyt satunnaisesti saa sitä tehoa vähän käyttää kiihdytyksissä ja silloin fiilis on kiva. Pyörällä saa kaikkea tehoa käyttää muutaman hassun kerran vuodessa, mutta se on sen arvoista.
Järkiperustein pärjäisin vieläkin ihan hyvin sillä 400000km ajetulla opelillani ja noin 100 hevosella. Mutta joskus tunnepohjaisia päätöksiä tulee tehtyä.
Jossain määrin ymmärrän "järkiperusteen" sillä turvallisemmalla ohituksella, mutta ei sekään peruste riitä enää juuri yli 150hp autoon. Ainakin itse olen huomannut omassa ajossani, että tehojen lisääntyminen ei tee ohituksista juurikaan turvallisempia, kun niitä alkaa tekemään vain tiukemmissa paikoissa. Missä niitä ei alun alkaenkaan pitäisi tehdä.
Mitähän yritän sanoa? Ööö.. Sitä kait, että ei tosiaankaan suomessa tehokkaalla autolla tee juurikaan mitään. Paitsi ehkä saa sitä fiilistä niinä pieninä ohi kiitävinä hetkinä, kun saa kiihdyttää moottoritielle ramppia pitkin tai jos käy ajelemassa radalla/kiihdytysajoissa. Eli mielestäni ei ole järkevää perustetta "ylitehokkaalle" autolle, mutta toisaalta ymmärrän heitä jotka tehokkailla autoilla ajavat.