Mihin tarvitaan tehokasta autoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mien vaan tajua miksi tästä on sitten mitään keskustelemista, myönnät että paras kiihtyvyys kullakin vaihteella on huippuväännön kohdalla, (kiihtyvyys on siis väännön functio) ja se että pienempi vaihde päihittää isomman kiihtyvyydessä koska vääntö kertautuu sitä enemmän renkaille mitä pienempi vaihde on kyseessä.

Tästä jauhetaan siksi, koska puhutaan siitä, mikä vaikuttaa siihen kuinka nopeasti auto kiihtyy nopeudesta X nopeuteen Y, eikä siitä, miten auto kiihtyy kiinteällä välityksellä. Ton väännön kertautumisen suhteen; arvaas millä kierrosluvulla koneesta saadaan auton nopeudella X paras vääntö sinne renkaalle? Sillä kierrosluvulla millä koneessa on maksimi teho! Täten sillä koneen väännön absoluuttisella arvolla ei ole hevon hutun väliä auton kiihtyvyyteen, koska aina voidaan valita sopivat välitykset jotta saadaan maksimivääntö vetäville pyörille.

Jos kiihtyvyys käyrä on samannäköinen kuin vääntökäyrä (suhteutettuna välitykseen) niin silloin vääntö on se joka määrittää kiihtyvyyden, muuten kiihtyvyys käyrä näyttäisi kovasti tehokäyrältä, ja näin ei tunnu olevan?

Kiihtyvyys on väännön funktio JOS välitys pysyy samana.

Ja autospeedin artikkeli,.. no jotain brainfarttia siinä on tai sitten en vaan tajua:

Jos ei autospeedin artikkeli auennut niin tässä pikkusen teoriaa ihan suomeksi:

http://koti.mbnet.fi/parkatti/vaantoteho.php

Jos tuon lukemisen jälkeen vieläkin oot sitä mieltä, että konee vääntö määrää maksimikiihtyvyyden,eikä teho, niin sitten joko sulla on kehitteillä teorioita jotka kumoaa muutamia fysiikan peruslakeja, tai sitten et vaan tajua. Tässä alkuun pikku lainaus:

Jos käytetään VAKIOVAIHDETTA, suurimman vääntömomentin kohdalla saadaan suurin kiihtyvyys. Tällöin vetopyöristä ulos saatava voima on suurin kyseisellä vaihteella. Kuitenkin vielä suurempi kiihtyvyys saadaan aina, jos valitaan samassa nopeudessa sellainen vaihde, jolla kone antaa ulos suurimman tehon. Tällöin vetävistä pyöristä saatava vääntö on vielä suurempi. Maksimoi vaihdetta valitessasi siis teho.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No käytännössä toi maksimikiihtyvyys saavutetaan suurin piirtäin näin varmaan elikkäs jos toi 200hv/6000rpm on se huipputeho ja 7000 maksimikiekat niin vaikka paikalta lähtien:
1. vaihde 6500rpm asti
2. vaihde aina 6500rpm asti
3. vaihde aina 65000rpm asti
4. vaihde aina 6500rpm asti

Isommalle vaihtaessa kierrokset pudonnee jotain tonnin rpm luokkaa autosta riippuen uskoisin.
 
Testi oli tehty niin että moottoritien sijaan alla olisi voinut olla ihan yhtä hyvin voinut olla 80 tai 100 km/h rajoitus. Moottoritiellähän ajettaisiin vaan vasenta kaistaa cruise päällä.

Puhuin tietenkin ohittamisesta sellaisella tiellä, jossa on kaista per suunta. Jos on kaksi kaistaa suuntaansa, niin ohittaa voi vaikka puolituntia.
 
Tuulilasi testasi numerossa 8/2008 erilaisten autojen ohituskiihtyvyyttä. Kaikilla autoilla aloitettiin 80 km/h nopeudesta, kiihdytettiin 120 km/h asti ja kello pysähtyi kun kun auto oli takaisin omalla kaistalla.

Kuka ohittaa niin, että lopettaa kiihdyttämisen 120 km/h:n kohdalle? En minä ainakaan. Tossu lattiassa niin pitkään kun on tarvetta, ja sit takas normaalivauhtiin joko moottorijarrutuksella, tai vähän jarrua painamalla. Mua ei ainakaan kiinnosta jäädä asumaan sinne vastaantulevien kaistalle.

Vittu miten urpo testi. IMO.
 
Kuka ohittaa niin, että lopettaa kiihdyttämisen 120 km/h:n kohdalle? En minä ainakaan. Tossu lattiassa niin pitkään kun on tarvetta, ja sit takas normaalivauhtiin joko moottorijarrutuksella, tai vähän jarrua painamalla. Mua ei ainakaan kiinnosta jäädä asumaan sinne vastaantulevien kaistalle.

Vittu miten urpo testi. IMO.
No tuohan on yleisin tilanne ohituksessa kun se tehdään 80 nopeusalueella jos ei vedetä letkaa ohi. Jos noita nyt ylipäänsä vertaillaan ohitus-sujuvuutta niin kai siihen tarvitaan jokin haarukka jotta vertailu voidaan kellottaa? Mitä nopeammin kone kelaa vauhdin esim. 120 km/h 80 alueella, sitä sujuvammin se ohitus voidaan toteuttaa.

Jotain järkeä noihin sun vastauksiinki.
 
Tää vääntö ei lopu ennenkuin kaikissa autoissa on variaattorit. :)
 
Kuka ohittaa niin, että lopettaa kiihdyttämisen 120 km/h:n kohdalle? En minä ainakaan. Tossu lattiassa niin pitkään kun on tarvetta, ja sit takas normaalivauhtiin joko moottorijarrutuksella, tai vähän jarrua painamalla. Mua ei ainakaan kiinnosta jäädä asumaan sinne vastaantulevien kaistalle.

Vittu miten urpo testi. IMO.

No jos toi oli tosiaan 80km/h alueella niin oli täysin kahjo testi. Kuka hullu nyt ajaisi 120km/h vaan 80km/h alueella edes ohituksissa. siis huom. 40km/h ylinopeutta :eek:
 
Vittu te ootte kyl ihan sekoja. 120km/h vaan 80 alueella. Toivottavasti poliisi tulee ja lätkäsee teille pikavoiton tai vie kortin pois.
 
Kuka ohittaa niin, että lopettaa kiihdyttämisen 120 km/h:n kohdalle? En minä ainakaan. Tossu lattiassa niin pitkään kun on tarvetta, ja sit takas normaalivauhtiin joko moottorijarrutuksella, tai vähän jarrua painamalla. Mua ei ainakaan kiinnosta jäädä asumaan sinne vastaantulevien kaistalle.

Minä lopetan o/. No siinä 120-130 vauhdissa satasen alueella. Jos sillä vauhdilla ei ehdi ohi niin paikka on huonosti valkattu.

Ei minuakaan kiinnosta jäädä asumaan vastaantulevien kaistalle, mutta en siltikkään vedä talla pohjassa. Miksikö en? Pari kertaa mp:llä ollut muutamasta sadasta metristä kiinni IIIISOT sakot ja kortti pois pitkäksi aikaa kun ohituksen loppupuolella vauhti ollut lähempänä kahta kuin yhtä sataa. Ja seuraavan mutkan takaa pilkistänyt tutka-auton keula.

Tietenkin tämä ongelma on suurempi mp:llä ja tehokkaalla autolla.
 
Okei. Tarkennetaas ohitustilannetta.

Eli nyt ohitus tapahtuu tiellä, missä on vain kaksi kaistaa, yksi per suunta. Motarillahan on ihan sama vaikka käyttäisi ohitukseen sen 10 kilometriä.

Kun itse lähden ohittamaan edellä olevaa autoa, en vilkaise kertaakaan nopeusmittaria ohituksen aikana. Kyllä mun katse on tasan tarkkaan siellä edessä päin. Mun mielestä se mun sen hetkinen nopeus on lähes saman tekevää, en tee sillä tiedolla mitään.

Kuka helvetti tarkkailee nopeusmittaria OIKEASTI ohitustilanteessa? Sakot siitä tod näk tulee kuitenkin.

TJJ. Jätetään prätkät veke tästä keskustelusta, tod näk niillä joutuu jo vähän hölläämään kahvaa ohitustilanteessa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Okei. Tarkennetaas ohitustilannetta.

Eli nyt ohitus tapahtuu tiellä, missä on vain kaksi kaistaa, yksi per suunta. Motarillahan on ihan sama vaikka käyttäisi ohitukseen sen 10 kilometriä.

Kun itse lähden ohittamaan edellä olevaa autoa, en vilkaise kertaakaan nopeusmittaria ohituksen aikana. Kyllä mun katse on tasan tarkkaan siellä edessä päin. Mun mielestä se mun sen hetkinen nopeus on lähes saman tekevää, en tee sillä tiedolla mitään.

Kuka helvetti tarkkailee nopeusmittaria OIKEASTI ohitustilanteessa? Sakot siitä tod näk tulee kuitenkin.

TJJ. Jätetään prätkät veke tästä keskustelusta, tod näk niillä joutuu jo vähän hölläämään kahvaa ohitustilanteessa.


allekirjoitan tästä teksistä jokaisen sanan. näitäkin ihmisiä näkee valitettavan paljon jotka menee ohi just ja just, ehkä sen kympin kovempaa ku ohitettava. Oli tilanne melkein mikä tahansa niin meikäläinen ainakin menee tilanteessa ku tilanteessa ohi niin räväkästi ku autosta lähtee (nuori ikä ja kypsymättömyys ja kyky ajatella tulevaa on varmastikin tämän ikäisellä vähä lapsenkengissä, mutta siitähän ei tässä tredissä ollukaan kyse :D ).

Ja mielestäni poliisit vois olla vähä armeliaampia ohitusnopeuksien suhteen, ettei niitä sakkoja annettas ihan niin helpolla. IMO ennemmin turvallinen ohitus (lievä ylinopeus) ku se, että oot ohitat pikkuhiljaa ja vaarannat yleensä näin liikenettä.
 
TJJ. Jätetään prätkät veke tästä keskustelusta, tod näk niillä joutuu jo vähän hölläämään kahvaa ohitustilanteessa.

No jätetään. Vielä ei ole autolla tutkan ja ohituksen kanssa ollut läheltä-piti tilannetta, mutta kyllä sen verran katson autollakin vauhtiani ohituksessa, etten nyt korttiani menettäisi.
 
-> kummassa kohdassa kiihtyy paremmin 5000rpm vai 6000rpm?? autospeedin kukaan 6000rpm kohdalla
ja ajateltavaa, tuossa ei voi vaihtaa pienemmälle kun maksimikiekat ylittys ja isommalle vaihtaminen saattaisi päästä koneen maksimiväännön alueelle mutta isompi vaihde välityksensä takia pienentäisi lopputuloksen pienemmäksi kuin 2 vaihteella käytettävissä olevan väännön.

Rautalankaa tosiaan kaivataan :)

Teho on pyörintänopeus x vääntö, eli vaikkapa renkaan pyörintänopeus. Renkaan pyörintänopeus kasvaa kun nopeus nousee. Eli jos auto menee kovempaa niin väännön pitää laskea jotta teho pysyisi samana. Kertolaskua, jos tulos pysyy samana ja toinen tekijä muuttuu niin toisenkin pitää muuttua, nopeus kasvaa -> vääntö pienenee -> teho on sama.

Autospeedin esimerkissä ei kerrota mikä on auton nopeus (tämä on tärkeä!), jos nopeus olisi sama riippumatta kierroksista niin kiihtyvyys olisi suurempi 6000 kierroksella. Normaalissa autossa tuo tilanne ei ole mahdollinen koska nopeus muuttuu kierroksien suhteen. Teoreettisessa tilanteessa jossa nopeus on sama kierroksilla 5000 ja 6000 niin suurempi kiihtyvyys löytyy suuremman tehon kohdalla.

(2) ihan samalla tavalla se teho ja vääntö suhteutuu sille välitykselle mitä se kokee ennenkuin se renkaalta maahan välittyy.

Teho ei suhtaudu mihinkään, mitenkään. Teho on aina sama asia, sitä ei voi kertoa tai jakaa. Vääntöä voi jakaa ja kertoa mielensä mukaan erillaisilla välityksillä. Tästä syystä vain teho merkitsee.
 
Lue nyt tämä artikkeli. Siinä justiin selitetään tehon, väännön ja "vain välitysten" välinen yhteys kiihtyvyydessä. Mitä kohtaa et tuosta artikkelista ymmärrä?

Persdyno esimerkkisi ei ole validi mietittäessä huippukiihtyvyyttä, koska puhut siinä kiihtyvyydestä samalla vaihteella. Johan tuossa viestissä, mitä höpöpuheiksi luonnehdit, totesin, että samalla vaihteella kiihdytettäessä paras kiihtyvyys on huippuväännön kohdalla. Tästä siis lienemme samaa mieltä.

Kyllä se maksimaallinen kiihtyvyys saavutetaan huipputehon kohdalla eikä huippu väännön :P . Johan se tuolla artikkelissakin sanotaan ihan selkeästi sekä myös kaavojen muodossa, joilla asia on helppo osoittaa. elikkä:

a = P/mv missä a= kiihtyvyys, P on teho, m = massa, v= nopeus

Toisaalta taas P = Tω, Missä T= vääntömomentti ja ω on akselin kulmanopeus (rad/s)

Eli kyllä nuo kaavat aivan yksiselitteisesti kertovat että kiihtyvyys(a) on suurin kun teho on suurin. Ja tuo vääntömomentti on vai yksi tekijä mistä teho tulee toinen on kulmanopeus(eli kierrosluku). Siis toisin sanoen teho on vääntömomentti kertaa kierrosluku.
 
Tuskin sitä nyt mihinkään niin kirjaimellisesti tarvitaan.

Eihän sen kumppaninkaa tarvis olla välttämättä hyvännäköinen, mut onhan se paljon miellyttävämpi jos ei vituta kattella sitä. Onhan se myös positiivista et ajellessa tuntee jonkiasteista mielihyvää eikä inhotusta tai ei tunne mitään... "Elämän pieniä iloja" :)

Vai oliko tää Hupelta taas pelkkä provo Suomen suuntaan? :D
 
Kyllä se maksimaallinen kiihtyvyys saavutetaan huipputehon kohdalla eikä huippu väännön :P . Johan se tuolla artikkelissakin sanotaan ihan selkeästi sekä myös kaavojen muodossa, joilla asia on helppo osoittaa. elikkä:

a = P/mv missä a= kiihtyvyys, P on teho, m = massa, v= nopeus

Toisaalta taas P = Tω, Missä T= vääntömomentti ja ω on akselin kulmanopeus (rad/s)

Eli kyllä nuo kaavat aivan yksiselitteisesti kertovat että kiihtyvyys(a) on suurin kun teho on suurin. Ja tuo vääntömomentti on vai yksi tekijä mistä teho tulee toinen on kulmanopeus(eli kierrosluku). Siis toisin sanoen teho on vääntömomentti kertaa kierrosluku.


Unohdit ottaa huomioon nopeuden muutoksen tuolla ylhäällä kaavassa a = P/mv. Koska nopeus kasvaa kierrosten noustessa, niin kiihtyvyys laskee silloin tehon pysyessä samana.

Jos lähdetään liikkeelle Newtonin toisesta, niin tulee vähemmän tilaisuuksia väärinymmärryksille.
F = m*a eli a = F/m
Massa pysyy samana, jolloin kiihtyvyys a on verrannolinen voimaan F.

Mitä suurempi momentti kampiakselilla -> sitä suurempi momentti renkaalla -> sitä suurempi voima renkaan kehällä (F) -> sitä suurempi kiihtyvyys (a).


Momentti M = r*F eli F = M/r Tässä pyörimisakselin ja voiman vaikutuspisteen välinen etäisyys r pysyy samana, jolloin momentti M ja voima F ovat verrannolisia.

Sitten kun aletaan vaihtamaan vaihteita, silloin tilanne muuttuu kuvailemasi kaltaiseksi. Silloin renkaalle saadaan suurempi momentti moottorin huipputehon kierroksilla. Välityksillä saadaan muutettua pienikin kampiakselin momentti suureksi momentiksi renkaalla.
 
Ajattelin vastata alkuperäiseen kysymykseen.

Tuo teho on yksi tärkeimmistä ajomukavuuteen- ja turvallisuuteen vaikuttavista asioista. Eikös koko autolla ajo perustu aika pitkälti koneen voimaan liikuttaa autoa? :D

Vanhalla 1.5-litraisella civicilläni(n.100 heppaa) kiihdyttäminen valoista, ohittaminen, vauhdin pitäminen tasaisena, risteyksestä/rampilta muun liikenteen sekaan liittyminen turvallisesti, yms. kaikki tämä oli ehkä hieman työläämpää kuin T6-koneisella Volvolla(n. 300 heppaa).

Tuollaiset vanhat paskarassit liikenteessä ovat vaarallisia.
 
Eihän sen kumppaninkaa tarvis olla välttämättä hyvännäköinen, mut onhan se paljon miellyttävämpi jos ei vituta kattella sitä. Onhan se myös positiivista et ajellessa tuntee jonkiasteista mielihyvää eikä inhotusta tai ei tunne mitään... "Elämän pieniä iloja" :)

Ongelma on vain siinä, että tuolla jonossa madellessa ei nuo tehot pääse oikeuksiinsa. Eikä oikein muutenkaan, jos aja sellaisia nopeuksia, joista lähtee kortti joka kerta tutkan sattuessa kohdalle . Vähän sama, jos se kumppanin miellyttävyys jotenkin rajoitettaisiin jollekin alhaiselle tasolle.
 
Ajattelin vastata alkuperäiseen kysymykseen.

Tuo teho on yksi tärkeimmistä ajomukavuuteen- ja turvallisuuteen vaikuttavista asioista. Eikös koko autolla ajo perustu aika pitkälti koneen voimaan liikuttaa autoa? :D

Vanhalla 1.5-litraisella civicilläni(n.100 heppaa) kiihdyttäminen valoista, ohittaminen, vauhdin pitäminen tasaisena, risteyksestä/rampilta muun liikenteen sekaan liittyminen turvallisesti, yms. kaikki tämä oli ehkä hieman työläämpää kuin T6-koneisella Volvolla(n. 300 heppaa).

Tuollaiset vanhat paskarassit liikenteessä ovat vaarallisia.

Kannattaa viedä suosiolla kortti pois ja jättää ajaminen muille, jos ei kykene turvallisesti pysymään liikenteen rytmissä autolla, jossa on tehoa noin 100 hv / 1000 kg.
 
Kannattaa viedä suosiolla kortti pois ja jättää ajaminen muille, jos ei kykene turvallisesti pysymään liikenteen rytmissä autolla, jossa on tehoa noin 100 hv / 1000 kg.

? Sanoinko tosiaan niin. Vieppä perseesi lukutaidon tunnille.

TURVALLISEMPAA.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom