Mihin tarvitaan tehokasta autoa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuo esimerkin mondeo ei ole mikään tykki, 180hp on 180hp vaikka vääntöä olisi miljoona nyyttonmetriä. Auto kulkee teholla (väännön ja kulmanopeuden tulo).. Eli mondeo ei ole sen kummoisempi kuin muutkaan.

Omassa autossani kun kierrokset nostaa tuohon 3500rpm pintaan niin mondeo jää kuin seisomaan, teho nääs merkitsee ja minulla on sitä enemmän vaikkei vääntöä olekaan. Eli unohtakaa ne nyyttonit ja keskittykää heppoihin kuten ensimmäisessä viestissä tehtiin selväksi, puhutaan tehokkaista autoista :rolleyes:

Vai aletaanko juttelemaan rekoista ja niiden tuhansista nyyttoneistä? ja miten jos rekka painaa kaasua kun olet rinnalla niin väännön turvin rekka katoaa horisonttii... :hyvä:
kyllä lähes 500nm ja 180hp lähtee jostain 80 vauhdista aika hyvin ja edelleen auto kulkee väännöllä sen verran on vertailupohjia turbo autoissa se näkyy selviten
laita vierekkäin 200hv/350nm turbo mosa ja 200hv vapari 4syl niin tiedät eron
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ite ostasin lottovoiton napsahtaessa kohdalle juurikin tuollaisen taviksen näköisen auton, ettei naapurikateus heräisi ja muutenkin se olisi "hauskempi". RS6 Avant, about 600 heppaa :rock:

Ko. Auto suomessa 220 000€ :D

Ite siirtysin oloneuvokseksi jonnekkin lämpöseen maahan ja ostasin talon, toyotan pikkuvanbussin ja vielä omat mopot kaikille :dance2:
 
kyllä lähes 500nm ja 180hp lähtee jostain 80 vauhdista aika hyvin ja edelleen auto kulkee väännöllä sen verran on vertailupohjia turbo autoissa se näkyy selviten
laita vierekkäin 200hv/350nm turbo mosa ja 200hv vapari 4syl niin tiedät eron

Kyllä minä ero tiedän, paljon tehottomillakin ja tehokkaammillakin on ajettu.
Mutta tiedän myös fysiikan tehon takana ja sen merkityksen.. jota sinä et selvästikään tiedä. Miljoona ja 2 asiaa mietittävänä, koska sanot että vääntö määrää niin et selvästikään ymmärrä niitä muita komponentteja siellä voimansiirrossa jolla se moottorin vääntö muutetaan pyörillä vaikuttavaksi vetovoimaksi. Eli vääntö ei suoraan kerro yhtikäs mitään, vain teho. Ei riidellä tästä enempää :rolleyes: Esimerkkiautoistasi tosiaankin tuon vääntävämpi on nopeampi, tekee mitä tahansa.. tosin vain aavistuksen.
 
Niin ja tehottomalla autolla voi kelata valmiiksi vauhtia ennenkuin lähtee ohittamaan.

Tuo on kyllä täyttä potaskaa, että kelaillaan jotain vauhtia ja se ois sitten yhtä turvallista. Niillä tienpätkillä, joilla oon ajanu, niin ei noita ohituspaikkoja niin paljoa ole että ois varaa alkaa kelailemaan vauhtia. Hiiripäällikö sen sanokin miten siinä voi käydä.
Vaarallisempaa se on kyhnyttää siinä toisen auton perseessä ja toivoa että tulis pätkä missä menee ohi. Tehokkaalla autolla sitä voi odotella siellä pitemmän matkan päässä, jolloin sitä turvaväliäkin on ja kun baana on vapaa, niin tykittää ohi.

Fortwolla satkun pintaa lähestyvät ohitukset oli jo aika tuskallisia :) Alle tuon meni heittämällä. Ja tuohon peniksen venytykseen. Ei sitä tarvii jatketta kun on jo omasta takaa tarpeeksi eikä sitä viitti machoilla.
 
Kyllä minä ero tiedän, paljon tehottomillakin ja tehokkaammillakin on ajettu.
Mutta tiedän myös fysiikan tehon takana ja sen merkityksen.. jota sinä et selvästikään tiedä. Miljoona ja 2 asiaa mietittävänä, koska sanot että vääntö määrää niin et selvästikään ymmärrä niitä muita komponentteja siellä voimansiirrossa jolla se moottorin vääntö muutetaan pyörillä vaikuttavaksi vetovoimaksi. Eli vääntö ei suoraan kerro yhtikäs mitään, vain teho. Ei riidellä tästä enempää :rolleyes: Esimerkkiautoistasi tosiaankin tuon vääntävämpi on nopeampi, tekee mitä tahansa.. tosin vain aavistuksen.

Ei ollu mulle osotettu mutta kyllä se auto tosiaan teholla kiihtyy kuten sanot. Noissa turboissa toi tehokäyrä on tasasempi ja siks ne kiihtyy paremmin vaikka se huipputeho oliskin sama lukema. En väitä tietäväni mutta tämmöseen käsitykseen oon tullu :rolleyes:
 
Tuo on kyllä täyttä potaskaa, että kelaillaan jotain vauhtia ja se ois sitten yhtä turvallista. Niillä tienpätkillä, joilla oon ajanu, niin ei noita ohituspaikkoja niin paljoa ole että ois varaa alkaa kelailemaan vauhtia. Hiiripäällikö sen sanokin miten siinä voi käydä.
Vaarallisempaa se on kyhnyttää siinä toisen auton perseessä ja toivoa että tulis pätkä missä menee ohi. Tehokkaalla autolla sitä voi odotella siellä pitemmän matkan päässä, jolloin sitä turvaväliäkin on ja kun baana on vapaa, niin tykittää ohi.

Fortwolla satkun pintaa lähestyvät ohitukset oli jo aika tuskallisia :) Alle tuon meni heittämällä. Ja tuohon peniksen venytykseen. Ei sitä tarvii jatketta kun on jo omasta takaa tarpeeksi eikä sitä viitti machoilla.
Niin erona siis että kelatessa vähän ennakoidaan kaasutuksessa. Sen pointti ei ole kelata puskurissa kiinni vaan ennakoida ajamalla ~kymppiä edellä ajavaa nopeammin kunnes pääsee ohittamaan tai sit jarruttaa turvavälin kuntoon. Lisäksi odottelemalla tod näk joudut tekemään tiukemman ohituksen. Lisäksi 200km/h ohituksessa vs 120 on ihan h.... Vaarallista. Joo pääsee nopeammin ohi, vastaantulijat tulee nopeammin ohi ja reaktiomatkakin on huomattavasti pitempi.

Ja btw jos smarttisi kulkee 90% alamäessä 123km/h ja tasaisella 110 elä edes yritä ohitella yli 90km/h nopeutta ajelevia.. Itellä 2 päällä saa 80 hevosvoimalla kelattua mittarin yli 140 rekkaa ohitettaessa ja nätisti pääsee rekasta ohi kun on hyvä ohituspaikka.
 
Ite en ole koskaan älyttömän tehokkailla autoilla ajanut, tosin en nyt millään nuhapumpuillakaan. 140hv Volvo on aina riittänyt, ja ohituksetkin sujuu vaivattomasti jos vaihtaa pienemmälle.

Sen olen päättänyt, että seuraava auto tulee olemaan esim. T5,R, Aero tms. ei välttämättä sen tehon takia, vaan lähinnä siksi etten jostain syystä halua "tyytyä" perusmalleihin. Saattaa kuulostaa oudolta.:rolleyes:
 
Kai sitä saa ajaa tehokkaalla autolla myös olematta amis. Se on monille yhtälailla harrastus kuin puntti toisille. Kyllä itse ainakin tykkään päästä kiihdyttämään mahdollisimman pieneen väliin turvallisin mielin. En kyllä sanoisi, että 100 hp autolla ajetaan ripeää huviajelua nautinnolla.

Itsekään en ole tajuttoman tehokkailla autoilla kuitenkaan ajanut. Eka auto oli 170 hp S40 ja nykyinen 230 hp S40. Ei noilla ole liikenteessä jalkoihin jäänyt, kisoissa kyllä. En kuitenkaan laittaisi vastaan jos olisi vaikka 100 hp lisää.

Niin ja kyllä itse otan valoista lähdettäessä aikalailla rajotuksen mukaisen nopeuden mahdollisimman nopeasti. Mua kun vituttaa henkilöt, ketkä lähtee jonon ekana niin hitaasti, että valoista pääsee 4 autoa. Yritän kulkea itse mahdollisimman vähähäiriöisesti.
 
Ei ollu mulle osotettu mutta kyllä se auto tosiaan teholla kiihtyy kuten sanot. Noissa turboissa toi tehokäyrä on tasasempi ja siks ne kiihtyy paremmin vaikka se huipputeho oliskin sama lukema. En väitä tietäväni mutta tämmöseen käsitykseen oon tullu :rolleyes:

Turbothan vaativat kierroksia, joten ilman turboa pitäisi ainakin olla tasaisempi tehoalue.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zone-sarja -42%
Onko ne matalapaineturboja vai turboja?
No esimerkiksi uuden 335i:n turbot ovat melko pienet ja heräävät aikasin. Ne ovat turboja. En tiedä oliko tarkoitus olla nenäkäs.

0609_z+2007_bmw_335i+dyno_chart.jpg
 
Aika naurettavaa perustella tehoja ohituskiihtyvyydellä. Harvoin on pakko mennä ohi ellei edessä mene traktori 40km/h.

Jos vakionopeudensäätimen laittaa 100:n alueella 110 niin käytännössä sillä ohitusten määrällä aiheuttaa vain lisää vaaratilanteita oli se kiihtyvyys mitä tahansa.

Jos kysymys olisi mihin nopeaa autoa tarvitaan, niin vastaus olisi varmasti ei mihinkään. Tehoja varmasti joskus tarvitaan kuten tuossa sanottiinkin. Isojen vaunujen ja trailereiden vetäminen.

Ilmeisesti tehoilla on jotain merkitystä kuitenkin. Välillä auto-ohjelmissa valitetaan että nuhapumpulla ei ole hauskaa mennä 100:n alueella pikkutieltä liikenteen sekaan kun tuntuu, että jää jalkoihin siinä kiihdytyksessä.
 
Aika naurettavaa perustella tehoja ohituskiihtyvyydellä. Harvoin on pakko mennä ohi ellei edessä mene traktori 40km/h.
No tässä just palataan tähän, että jotkut eivät ymmärrä lainkaan. Mehän kaikki ajetaan vain se max 120 km/h, kun kunnolliset ihmiset niin tekevät. :jahas: Aika naurettavaa väittää, että esim. 120hp autolla ohittaa yhtä turvallisesti kuin esim. 250hp autolla.

Topic 1: "Onko järkeä seurata muotia? Mun mielestä nää mun housut on ihan siistit. Ei mitään järkeä ostaa aina uusia housuja, kun pian joutuu taas ostaa uudet."

Topic 2: "Onko järkeä ostaa 4000€ hifilaitteita? Mun mielestä näist mun Creativeist kuuluu ihan hyvin musiikki."
 
Ööö... eikös nää just kumoa toisensa? Tod näk toi Mondeo ois kiihtyny mun farkun kanssa rintarinnan juurikin tuon karmean väännön takia.

Ohita täysperävaunullinen Fiat Uno Firella, ja tuu sit sanoo, että "ei ohittaminen tarvii tehoja.."

Mielestäni olet väärässä, ja perustelusi ei kestä vettä.
Ideana oli tossa ettei välttämättä tarvitse sitä +250hv kärryä jos on vain vääntävä moottori(diesel) jolloin myös polttoaine kulut pysyvät hyvin kurissa ja ohittus kiihtyvyys on hyvä(paljon parempi kun seman tehoisissa bensa vehkeissä). Yritin siis sanoa että normi perheautolla pärjää hyvin tollasessa tilanteessa eikä välttämättä tarvitse olla mikään hirveä tykki jos haluaa turvallisesti ohitse.
 
Tuo esimerkin mondeo ei ole mikään tykki, 180hp on 180hp vaikka vääntöä olisi miljoona nyyttonmetriä. Auto kulkee teholla (väännön ja kulmanopeuden tulo).. Eli mondeo ei ole sen kummoisempi kuin muutkaan.

Omassa autossani kun kierrokset nostaa tuohon 3500rpm pintaan niin mondeo jää kuin seisomaan, teho nääs merkitsee ja minulla on sitä enemmän vaikkei vääntöä olekaan. Eli unohtakaa ne nyyttonit ja keskittykää heppoihin kuten ensimmäisessä viestissä tehtiin selväksi, puhutaan tehokkaista autoista :rolleyes:

Vai aletaanko juttelemaan rekoista ja niiden tuhansista nyyttoneistä? ja miten jos rekka painaa kaasua kun olet rinnalla niin väännön turvin rekka katoaa horisonttii... :hyvä:
Unothakaa newtonit... Kyllä se vääntö on kuitenkin melko ratkaiseva tekijä voimassa. Ja se rekan 60tuhannen kilon massalla ei ole asiaan osuutta? Hevosvoimat näkyvät huipuissa ja vääntö vaikuittaa oleellisesti kiihtyvyyteen.
 
Topic 2: "Onko järkeä ostaa 4000€ hifilaitteita? Mun mielestä näist mun Creativeist kuuluu ihan hyvin musiikki."
Ööö, se on ultimaalinen fakta, että musiikklaitteilla on tarkoitus kuunnella musiikkia ja paremmilla laitteilla musiikki on parempaa. Autojen tarkoitus ei kyllä ole ajaa 300kmh tai pelkkä maksimaalinen kiihdytys. Ontuu vähän vertauksesi. Jos vertaisit äänenvoimakkuutta, niin sitten voitaisiin ajatella asiaa samalta kantilta. Kalliimmat Krellin vahvistimet puskee kovaa tehoa, eri asia sitten kuka vittu kuuntelee niillä täysiä ja kuka hullu ajaa Suomessa 250kmh missään.
 
Ööö, se on ultimaalinen fakta, että musiikklaitteilla on tarkoitus kuunnella musiikkia ja paremmilla laitteilla musiikki on parempaa. Autojen tarkoitus ei kyllä ole ajaa 300kmh tai pelkkä maksimaalinen kiihdytys. Ontuu vähän vertauksesi. Jos vertaisit äänenvoimakkuutta, niin sitten voitaisiin ajatella asiaa samalta kantilta. Kalliimmat Krellin vahvistimet puskee kovaa tehoa, eri asia sitten kuka vittu kuuntelee niillä täysiä ja kuka hullu ajaa Suomessa 250kmh missään.
Onhan sekin ajamisen laatua, että meno on tasaista ja pääsee nopeasti 120:iin ja vielä ripeämmin ohi. On kai se jotenkin verrattavissa mahdollisimman luonnolliseen musiikintoistoon.
 
Se on outoa miten monelle se auto on joku vapauden ilmentymä vaikkei se perhe, yms asioiden takia olisikaan pakollinen.

Auto vai emäntä?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom