Mihin kouluun kannattaa mennä?

En edelleenkään käsitä sitä opettajien ainaista marinaa matalasta palkasta. Esim. it-alaan ja diplomi-insinööreihin verrattuna opettajat tienaavat ihan mukavasti.
Käsittääkseni kuitenkin enemmän luokanopettajat ja lastentarhanopettajat palkasta tätä nykyä marisevat. Aineenopet eivät ainakaan yhtä suurella antaumuksella... :rolleyes:

Itse kun valmistun tulevaisuudessa opettajaksi, mun palkka ei tule ainakaan merkittävästi kasvamaan siitä, mitä tälläkin hetkellä saan palkkaa niiltä kuukausilta (kesäisin) kun ajan täyspäiväisesti raitiovaunua. Mutta ei harmita tippaakaan. Opeksi mä haluan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kai siinä opettajan hommassakaan, siitä pitää vaan tykätä. Mukavahan se ois jakaa tätä kaunista elämän- ja maailmankatsomustani tuleville sukupolville. :D
Mutta edelleenkin kannattaa sinne AMK:hen mennä opettaa. Ei ainakaan yliopistoon missään nimessä. UPJ on vähän semmonen, että ei sen pitäs paljoa motivoida - ainakaan kovin pitkäksi aikaa. On se proffille aika mukava kyllä...
 
Olen jo vuosia ihmetellyt, miten vars. yliopistoilla on varaa olla ottamatta opiskelijoiden tulevaisuuden työmahkuja huomioon. Viimeisin esimerkki on, kun emäntä aloitti informaatikon opinnot. Hän on fiksuna ihmisenä valinnut pääasiassa semmoisia kursseja, joiden arvioi auttavan työllistymisessä mahd. hyvin. Noin 5-8-v nuoremmat tutorit, oppilasohjaajat, ovat sitten ihmeissään kyselleet, että "Kiinnostaako sua tommonen?". Vissiin itse ovat täyttäneet opinto-ohjelmansa justiin jollain kulttuuriantropologialla ja kirjallisuustieteellä (= luetaan läjittäin kirjoja ja "analysoidaan" niitä = täyttä pseudotiedettä, koska taiteessa eli myös kirjallisuudessa on kyse tunne-elämyksistä, ei rationaalisesta ja eksaktista tieteestä) ja ihmettelevät sitten, miten joku voi valita niinkin paljon kylmiä hieman teknopainotteisia kursseja. :rolleyes: (täydentäköön rakas Gillyanne itse em., jos täysin pieleen asian selostin)


Hyvä teksti :thumbs:

Oma tieteenala on käytännössä jakautunut kovan materialistisen tieteen ja sitten idealistisen sosiaalisen "maailmanparantamisen" välille. Hyvin huomaa, että jos tuohon jälkimmäiseen alkaa keskittymään, niin ura ei todellakaan urkene kuin yliopiston tutkijana. Vituttaa vaan, kun linjan vastaava proffa käytännössä pakottaa lukemaan oman maailmankuvansa mukaisia kirjoja. Se siitä akateemisesta vapaudesta, ennen oli vain laitettu x määrä kirjoja opinto-oppaaseen, ja kirjatentin läpäistäkseen piti lukea y määrä. Tällöin sai lukea itseä oikeasti kiinnostavista ja konkreettisesti maailman tilanteeseen vaikuttavista asioista.

Vaikka yliopistojen tehtävä ensisijaisesti onkin kouluttaa tutkijoita, niin paljon niillä olisi myös mahdollisuuksia johdattaa opiskelijoita sellaisten asioiden pariin, joilla yliopistoympyröiden ulkopuolella oikeasti tekee jotain. Kaikista opiskelijoista kun ei edes teoriassa voisi tulla tutkijoita, vaikka kaikki jostain syystä tutkijoiksi haluaisivatkin.
 
Pieni kysymys. Itse olen tällä hetkellä lukiossa viimeistä vuotta ja keskiarvo on noin 7, eli korkeakouluihin on turha yrittää. Kannattako mennä ammattikorkeakouluun vai ihan ammattikouluun? Lähinnä metallipuoli amiksesta kiinnostaisi, haluaisin tehdä työtä jossa tehtäisiin käsillä jotain. Eli onko tuolla metallimiehen ammatin palkalla paljoa eroa amk inssin palkkaan?
 
Pieni kysymys. Itse olen tällä hetkellä lukiossa viimeistä vuotta ja keskiarvo on noin 7, eli korkeakouluihin on turha yrittää. Kannattako mennä ammattikorkeakouluun vai ihan ammattikouluun? Lähinnä metallipuoli amiksesta kiinnostaisi, haluaisin tehdä työtä jossa tehtäisiin käsillä jotain. Eli onko tuolla metallimiehen ammatin palkalla paljoa eroa amk inssin palkkaan?

Ei sitä suoraan pysty sanomaan. Keskiarvoltaan insinöörit vetävät varmasti ainakin 500-1000€ metallimiehiä enemmän liksaa kuussa. Mutta toisaalta metallimies voi tienata pertti perusinsinööriä enemmän,ainakin jos tekee ylitöitä. Mene sinne mitä haluat työkseen tehdä.
 
Voihan tietysti, mutta tarkoitin lähinnä että jos omaa lukiosta seiskan keskiarvon niin tuskin jaksan lukea pääsykokeisiin tarpeeksi.
Puhumattakaan siitä, että jos ei jaksa lukea edes pääsykokeisiin, yliopistosta ei kyllä selvinne täysjärkisenä...

...mistä allekirjoittanut on hyvä esimerkki :jahas:
Edit: ongelma taitaa tosin olla siinä, että pärjäsin koulussa liian hyvin tekemättä mitään. Opetti laiskaksi.
 
Voihan tietysti, mutta tarkoitin lähinnä että jos omaa lukiosta seiskan keskiarvon niin tuskin jaksan lukea pääsykokeisiin tarpeeksi.

Jaa-a.. kyllä ~7 keskiarvolla tuli lääkikseen mentyä ja valmistuttuakin sieltä.. edit: ei ihan yhtä nopeasti kuin jotku, mutta pointti olikin, että keskiarvolla voi pyyhkiä persettä.
 
Mullaki nyt vähän ongelmia, että minne sitä ens kevään ylppäreitten jälkeen pyrkis.. Kätilöks/sairaanhoitajaks piti joskus, mut sit meni into ku ei pää kestäis varmaa hoitsun töitä eikä kätilö innosta oikee. Sit toimittajaks ois tehny mieli, mut se työllisyystilanne on huono ainaki lukemani mukaan eikä se oo mikää ykköshaave.

En tiedä. Oon koittanu selailla yliopisto/amk valintaoppaita, mut ei löydy mitn kiinnostavaa. Perseestä..
 
Ei varmasti este, mutta pitkästä matikasta saa NIIN paljon lisää hakupisteitä. Eikös se ole niin että pitkän matikan A vastaa lyhyen L:lää hakupisteissä, vai olenko ymmärtänyt täysin väärin mitä opo on puhunut.

Sen enempää tietämättä lääkiksen yo-kriteereistä voisin melkein väittää, että pitkän matikan A ei varmaankaan vastaa lyhyen matikan L:ää. Ei varmaan lähellekään. :D
 
Ei varmasti este, mutta pitkästä matikasta saa NIIN paljon lisää hakupisteitä. Eikös se ole niin että pitkän matikan A vastaa lyhyen L:lää hakupisteissä, vai olenko ymmärtänyt täysin väärin mitä opo on puhunut.

No, jos puhutaan papereista saatavista pisteistä, niin lääkikseen ei kannata niitä laskea, jos papereissa ei oikeasti ole pelkkää E:tä ja ällää.

nimim. onneksi pääsee pelkällä kokeella
 
No, jos puhutaan papereista saatavista pisteistä, niin lääkikseen ei kannata niitä laskea, jos papereissa ei oikeasti ole pelkkää E:tä ja ällää.

nimim. onneksi pääsee pelkällä kokeella

Kiitos tiedosta. Nyt pitääkin lisätä muutamia mahdollisia opiskeluvaihtoehtoja listaan.
 
Itselläkin on luultavasti koulun vaihto edessä vuoden sisällä, mutta oman alan löytäminen on todella vaikeaa kun se ei oikeastaan ikinä ole ollut selvä.
Koulun vaihto johtuu kylläkin tällä hetkellä lähinnä opetuksen tasosta eikä niinkään alasta.
Kannattaa tosiaan ottaa selvää noista Ammattikorkeista ennen kuin hakee. Itse opiskelen paikassa jossa opiskelu on helpompaa kuin lukiossa ja tuntuu ettei vuoden jälkeen oikein mitään ole käteen jäänytkään. Yliopistoakin on tullut harkittua mutta AMK:n tekniselle linjalle taidan päätyä. Kunhan vain saisi selville missä kunnon opetusta tarjottaisiin :(

Edit.
Ihmisen fysiologiakin kyllä kiinnostaa eli lääkistäkään en kyllä mahdottomaksi kokisi jos vain jaksaisi ne pääsykokeet kahlata läpi. Eikös tuolla lääkiksessä vähintään se 5 vuotta joudu istua?
 
Back
Ylös Bottom