Mihin kouluun kannattaa mennä?

Täällä kaikki tuntuvat ajattelevan vain sitä koulutuksen lopputulosta, eli tulevaa duunia. Sinänsä typerää, sillä minä ainakin haluan opiskella alaa, josta olen oikeasti kiinnostunut, joka on sopivasti haastava ja ennen kaikkea mulle sopiva. Sen jälkeen mietin sitten palkkaa.

Olen periaatteessa samaa mieltä. Tuosta viestistä vaan saa kovin helposti sen kuvan, että opiskelet omaa alaasi opiskelun mielekkyyden, etkä sen jälkeen väistämättä koittavan työnteon vuoksi. Täytyy muistaa, että duuni on aina ajoittain perseestä, oli ala kuinka sopiva tahansa.
Ilmeisesti pääpointti oli kuitenkin siinä, että kannattaa opiskella jokin muu kuin liksa motivaattorina. Tuosta nimenomaan olen samaa mieltä.

Koin muuten tänä aamuna todella saaneeni sisältöä työhön opinnoistani. Vetelin siimaan kinnitettyä hallaharsoa vahvalla viiden vuoden yliopistokoulutuksella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse en ajattelisi nykyistä työllisyystilannetta laisinkaan.
Otetaan esimerkkinä jokunen vuosi sitten, kun kehotettiin rakennusammatit olevan viimeistä huutoa. Noh, miten menikään. Nyt moni pientehdas sekä työmaa seisoo tai lomauttaa porukkaa, eikä se vielä tähän jää.
Sama tilanne 90-luvu lopussa. It-linjat olivat pullollaan opiskelijoita, mutta nykyään monessa ammattikoulussa it-luokkia on vain yksi, ja sekin vajaa.. It-ala ei vedä niin kuin ennen, eikä se kiinnosta ihmisiä samalla tavalla.

Miettikään ennemmin kokonaisuutta.
Taloustutkinnot ovat todella hyödyllisiä kaikkialla, ja jos työ menee pahimmassa tapauksessa alta, voi helposti ryhtyä olemassa olevalla tiedolla yrittäjäksi suht.koht. nopealla varoitusajalla (jos intoa ja oivallusta löytyy).
Kielistä on aina hyötyä, jne jne..

Eräs tutkija sanoi että "Ei kannata ohjata porukkaa aloille paremman työn perässä. Ihmiset opiskelevat sitä mitä ne haluavat ja aloilla mitkä heitä kiinnostaa. Sen myötä yhteiskuntamme myös muokkautuu.. Kukaan ei tiedä mitä huominen tuo."
..tähän uskon myös itsekkin.
 
Voi olla. Ja sitten on ne kympin oppilaat, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä lukioon. Mä en mennyt amikseen ihan vaan koska en osaa tehdä mitään käytännön juttuja, en tiedä miksi haluan isona ja halusin johonkin sellaiseen kouluun, mikä tarjoaa edes hiukan haastetta. (plus että mun ei olisi ikinä annettu mennä muualle kuin lukioon :<)

Täällä kaikki tuntuvat ajattelevan vain sitä koulutuksen lopputulosta, eli tulevaa duunia. Sinänsä typerää, sillä minä ainakin haluan opiskella alaa, josta olen oikeasti kiinnostunut, joka on sopivasti haastava ja ennen kaikkea mulle sopiva. Sen jälkeen mietin sitten palkkaa.

Täytyy myöntää, että en itsekään lukioon mennessäni tiennyt, mitä halusin opiskella, mutta tiesin ainakin sen, että minusta ei ole käytännön työhön. :)

Nyt olen lukiossa viimeistä vuotta. Parin kuukauden kuluttua on aika hakea jatkokoulutukseen, enkä tiedä mitä haluaisin opiskella. Tai oikeastaan tiedän, että minua kiinnostaa suunnattomasti esimerkiksi kulttuuriantropologia ja olen perusluonteeltani humanisti. Kulttuurit ovat aina kiinnostaneet minua.
Kuitenkin tiedän, että voisin tehdä elämästäni itselleni helpompaa opiskelemalla jotakin toista alaa, kuten kauppatieteitä tai jotakin teknistä alaa, jotka eivät minua oikeastaan kiinnosta.
Myönnän olevani arvomaailmaltani ehkä hieman ituhippivasuri, mutta välillä mietin kuinka helppoa olisi vain sulkea silmät pahalta maailmalta ja mennä opiskelemaan, vaikka niitä kauppatieteitä, jotka edustavat minulle jollakin tapaa pahaa kapitalistista maailmaa.

En tiedä mihin pyrin tällä viestilläni, ehkäpä selvittämään asioita itselleni. Pitäisikö minun unohtaa moraaliset arvoni ja hypätä systeemin mukaan, elää helppoa elämää vai sittenkin elää periaatteideni mukaisesti?
Jospa vain olenkin naiivi, enkä ymmärrä ihmiselle tärkeiden asioiden (kuten materialismi) päälle ja katkeroidun 10 vuoden kuluttua, kun en saa humanistisen höpölöpötutkintoni turvin hankittua niitä materialistisia hyödykkeitä, joiden pitäisi olla kaikille länsimaisen yhteiskunnan kasvateille tärkeimpiä tavotteita, kuten omakotitaloa ja farmarivolvoa.

Myönnän juoneeni ehkä muutaman lasillisen punkkua illan mittaan, anteeksi avautumiseni. :david:
 
Täytyy myöntää, että en itsekään lukioon mennessäni tiennyt, mitä halusin opiskella, mutta tiesin ainakin sen, että minusta ei ole käytännön työhön. :)

Nyt olen lukiossa viimeistä vuotta. Parin kuukauden kuluttua on aika hakea jatkokoulutukseen, enkä tiedä mitä haluaisin opiskella. Tai oikeastaan tiedän, että minua kiinnostaa suunnattomasti esimerkiksi kulttuuriantropologia ja olen perusluonteeltani humanisti. Kulttuurit ovat aina kiinnostaneet minua.
Kuitenkin tiedän, että voisin tehdä elämästäni itselleni helpompaa opiskelemalla jotakin toista alaa, kuten kauppatieteitä tai jotakin teknistä alaa, jotka eivät minua oikeastaan kiinnosta.
Myönnän olevani arvomaailmaltani ehkä hieman ituhippivasuri, mutta välillä mietin kuinka helppoa olisi vain sulkea silmät pahalta maailmalta ja mennä opiskelemaan, vaikka niitä kauppatieteitä, jotka edustavat minulle jollakin tapaa pahaa kapitalistista maailmaa.

En tiedä mihin pyrin tällä viestilläni, ehkäpä selvittämään asioita itselleni. Pitäisikö minun unohtaa moraaliset arvoni ja hypätä systeemin mukaan, elää helppoa elämää vai sittenkin elää periaatteideni mukaisesti?
Jospa vain olenkin naiivi, enkä ymmärrä ihmiselle tärkeiden asioiden (kuten materialismi) päälle ja katkeroidun 10 vuoden kuluttua, kun en saa humanistisen höpölöpötutkintoni turvin hankittua niitä materialistisia hyödykkeitä, joiden pitäisi olla kaikille länsimaisen yhteiskunnan kasvateille tärkeimpiä tavotteita, kuten omakotitaloa ja farmarivolvoa.

Myönnän juoneeni ehkä muutaman lasillisen punkkua illan mittaan, anteeksi avautumiseni. :david:
Monesti tässäkin on painotettu sitä, että pitää opiskella sitä, mikä kiinnostaa, mutta lukion jälkeen sulla alkaa todennäköisesti elämäsi viimeinen koulu, josta valmistut ammattiin, niin katso tarkkaan myös eri alojen työllisyysnäkymiä ja työnkuvia, joihin voisit koulutuksesi pohjalta hakea. Ei ole hauskaa, jos pitkän yliopiston tms. jälkeen huomaat, ettet saa koulutuksella mieleistäsi ammattia tai työtilanne alalla olisi huono. En varsinaisesti tiedä paljoakaan humanistien työtilanteesta, mutta ymmärtääkseni liikakoulutusta on sielläkin saralla.

Ei kuitenkaan kannata lähteä soittelemalla sotaan ja hakea mihinkään kauppakorkeaan, jos se ei kiinnosta, koska tuskin jaksat sitten työelämässä pyöritellä niitä samoja asioitakaan. Pointtina on siis se, että tutki sitä ammattia, johon haluaisit valmistua ja sen työllisyysmahdollisuuksia yms. ettei tule ikäviä yllätyksiä muutaman vuoden päästä.
 
Back
Ylös Bottom