Erittäin hyvin sanottu. Monissa korkeakouluissa ja eritoten varmaan tietyillä oppialoilla toistuu luennoilla alusta asti lauseita kuten "Sitten kun olette johtavassa asemassa" ja vastaavaa. Tämä saattaa saada jonkun ajattelemaan, että koulutus sinänsä valmistaa ihmisen johtavaan asemaan. Mä en ole samaa mieltä. Tai ehkä se vaan on itseluottamuskysymys, mutta mä en pelkkänä vastavalmistuneena DI:nä suurin surminkaan lähtisi mihinkään johtohommaan, ellen sitten omaisi todella rutkasti työkokemusta alan matalemman tason hommista.
Jotenkin mä olen aina kokenut niin, että parhaat johtajat on niitä, jotka on aiemmin olleet hyviä johdettavia. Ja myös hyvien johtajien johdettavina. Kukkoasenteella johtavat tyypit harvoin herättää suuren suurta sympatiaa ja luottamusta alaisissaan.
En sano, etteikö johtohommiin voisi ruveta suoraan koulustakin, ja vaikka ilman sen suurempaa substanssiosaamista. Silloin vaan pitää aloittaa nöyrästi, myöntää ja tiedostaa ne asiat, mistä ei tajua mitään ja henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan, esim. ihmissuhdetaidoilla ja nopealla omaksumiskyvyllä näyttää muille olevansa asemansa arvoinen.