Mihin kouluun kannattaa mennä?

En usko tota. Ei voi olla niin että kun saat ne lisensiaatin laput kouraan ja menet töihin vaikkapa terveyskeskukseen niin 4000€ tulla tupsahtaa... :david:

EDIT: Niin siis palkka on jotai X + päivystykset. Eli jos et päivystä niin paljon sitten tulee? Päivystys toisaalta lienee pakollista...

Esim 3k€ + 1k€ päivystykset. Tuota tuntiliksaa en suoraan pysty kertomaan.

Onko sinusta 3k€ peruspalkka lääkärille hyvä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No en minä tiedä mikä on lääkärille hyvä palkka. Kuulemma kovaa palkkaa saavat, joka kyllä voisi olla hyvinkin tuo ~4000€/kk, minkä myös lääkäriliiton sivut ilmoittavat.
 
No en minä tiedä mikä on lääkärille hyvä palkka. Kuulemma kovaa palkkaa saavat, joka kyllä voisi olla hyvinkin tuo ~4000€/kk, minkä myös lääkäriliiton sivut ilmoittavat.
"Tilastokeskuksen tiistaina 30. toukokuuta 2006 julkaiseman tiedon mukaan kokoaikaisesti kuntasektorilla työskentelevien lääkärien säännöllisen työajan ansiot olivat 4 902 euroa lokakuussa 2005. Ansiot nousivat edellisestä vuodesta 8,1 prosenttia. Naislääkärien ansiot nousivat 8,2 ja mieslääkärien 8,0 prosenttia."
http://www.laakariliitto.fi/uutiset/tiedote.html?opcode=show/news_id=1372/news_db=web_sll2005/type=2

Tästä voinemme jo päätellä, että aloituspalkka lisineen menee päälle neljän tonnin?
 
Joku voisi kaivaa TEKin tilastot aloituspalkoista, mutta muistaakseni DI:t aloittavat keskimäärin noin 2.700 €/kk palkalla. Jos olisin lääkäri, niin noin naurettavalla palkalla en päivystäisi hetkeäkään.

Tässä on TEKin sivuilta palkkanosturin tuottama kuva seuraavanlaisilla hakuparametreilla:
-Toimiasema vaativat asiantuntijatehtävät
-Toimiala tuotekehitys elektroniikkateollisuudessa
-Yritys pääkaupunkiseudulta, koko yli 250 henkilöä

Nämä parametrit kuvastavat mielestäni melko hyvin vastavalmistuneen henkilön ensimmäistä työpaikkaa.

TEK sanoi:
Palkkanosturi on ohjelma, joka piirtää toisen asteen palkkakäyrät muuttujavalintojesi perusteella. Käyrien kulku perustuu työmarkkinatutkimusdatasta (v 2005) laskettuihin matemaattisiin malleihin.
Nämä mallit laskevat palkkaestimaatteja (arvioita, ennusteita) myös sellaisille muuttujayhdistelmille, joissa on vain vähän havaintoja tai ei lainkaan. Näissä tapauksissa estimaatteihin voi liittyä epävarmuutta; esimerkiksi toimiasemissa ylin johto ja johto on 2000-luvun puolella vain muutama havainto.

Palkkanosturissa käytetty palkkakäsite on kokonaiskuukausiansio (bruttopalkka), joka sisältää peruspalkan, luontoisetujen verotusarvon ja sellaiset säännöllisesti kuukausittain maksettavat erät, kuten esimerkiksi myyntimiesten provisiot. Siihen eivät kuulu ylityökorvaukset, lomarahat, vuosibonukset eivätkä sellaiset tulospalkkiot, joita maksetaan harvemmin tai kuukautta pitemmältä ajalta.

Ylin viiva edustaa palkkajakauman ylädesiiliä (ts. korkeimmin palkattu 10% tienestit sijoittuvat tämän viivan yläpuolelle), seuraava yläkvartiilia, musta viiva mediaanipalkkaa ja alin viiva palkan alakvartiilia. Ennustaisin, että vastavalmistuneiden joukosta yläkvartiiliin sijoittuvat lähinnä paljon työkokemusta omaavat tyypit, jotka ovat kenties jo ennen valmistumistaan työskennelleet samassa työpaikassa useamman vuoden.
 

Liitteet

  • palkat.JPG
    palkat.JPG
    23,8 KB · Katsottu: 421
Nämä parametrit kuvastavat mielestäni melko hyvin vastavalmistuneen henkilön ensimmäistä työpaikkaa.
Muistanko nyt ihan väärin vai oliko tilastoissa annettu myös vain yksi luku, johon ei tarvitse tehdä mitään oletuksia? Siis niin, että lasketaan kaikkien valmistuneiden ja kyselyyn vastanneiden insinörttien aloituspalkat yhteen ja jaetaan heidän lukumäärällään.
 
Lankomies on sairaalalääkäri (erikoistumassa) ja sanoi eilen sattumalta että palkka on 2600 +päivystykset (yleensä pakollisia). Eli ei kaksinen todellakaan vastuuseen, koulutukseen ja työn rasittavuuteen nähden.
 
Kiinnostaisi tietää onko psykologian kandidaatin(YTK) tutkinnosta käytännössä mitään hyötyä? Psykologin pätevyyttähän se ei anna, joten onko kyseessä vain välimallin tutkinto joka on "nice to have" mutta jonka markkina-arvo jääkin tuohon.

Tällä hetkellä luen itseäni KTM:ksi johtamisesta ja HR puoli kiinnostaa, erityisesti rekrytoinnit. Eli jos haluan alkaa rustailemaan esimerkiksi soveltuvuusarviointeja niin tarvin todennäköisesti maisterin pätevyyden?

Toisen maisteritutkinnon vääntäminen tuntuu vain liian isolta urakalta, korvaavuuksilla saisin kandin varmaan 2 vuodessa.

Kuinka paljon tällaiselle yhdistelmälle on kysyntään markkinoilla, vai olisinko vain hieman ihmisläheisempi KTM?
 
Muistanko nyt ihan väärin vai oliko tilastoissa annettu myös vain yksi luku, johon ei tarvitse tehdä mitään oletuksia? Siis niin, että lasketaan kaikkien valmistuneiden ja kyselyyn vastanneiden insinörttien aloituspalkat yhteen ja jaetaan heidän lukumäärällään.

Jep, löytyi sellainenkin tilasto missä on vaan ihan kaikkien valmistuneiden alkupalkat, tässä dataa syyslukukaudelta 2005:

Vastanneita 321
Keskiarvo: 2659
25% fraktiili: 2435
Mediaani: 2760
75% fraktiili: 3107

Olettaisin, että tilanne on vuoden takaisesta kuitenkin hieman eri.
 
Anteeksi oon laiska enkä jaksanu lukea koko topicia. Kiinnostais kovasti noi hitsaushommat ja etenkin erikoistuminen eri luokkiin. Töitä kuulemma riittää niin paljon ku haluu ja palkkakin on ok? Paljonko? Miten noita luokkia suoritetaan ja missä ajassa, paikassa jne.
 
Oikiksesta ja DI:ksi on mahdollista valmistua 23-25-vuotiaana, jolloin päälle 4000 euron, ja ylikin, bruttotulot kolmekymppisenä ovat saavutettavissa. Lääkiksestä taidetaan keskimäärin valmistua alle kolmekymppisenä ja aloituspalkka on päälle 4000 €/kk.
TEK:n tilastojen mukaan vastavalmistuneen DI:n alkupalkkamediaani vuosi sitten oli 2760€. Alle 25% sai yli 3k€ kuussa, joten kuvaamasi mahdollisuus valmistua 23-25 vuotiaana suoraan yli 4k€:n kuukausiansioille on toki mahdollinen skenaario mutta häviävän pienelle osalle opiskelijoista.
 
TEK:n tilastojen mukaan vastavalmistuneen DI:n alkupalkkamediaani vuosi sitten oli 2760€. Alle 25% sai yli 3k€ kuussa, joten kuvaamasi mahdollisuus valmistua 23-25 vuotiaana suoraan yli 4k€:n kuukausiansioille on toki mahdollinen skenaario mutta häviävän pienelle osalle opiskelijoista.

Tuossahan lIhaa sanoikin, että päälle 4k€ ansiot kolmekymppisenä olisivat aivan mahdolliset, jos DI:ksi valmistuu siinä varttivuosisadan tienoolla. Tätä mieltä olen itsekin.
 
joo amikseen, kaikki mun kaverit jotka on menny amikseen ja ollu duunarina. Asuvat nyt omassa talossa, ja lainaa 2 -5 vuotta jaljella. Ikaa heilla on 30 - 35 vuotta. Samaa en voi sanoa diplomi-insinoorikavereista, jotaka ovat olleet kaksi vuotta toissa ja maksavat opintolainoja. Tallahetkella esim putkimies tekee paremmin kuin diplomi-insinoori, varsinkin kun tajuaa tehda osan pimeena.

Kannattaa kanssa miettiä asioita muultakin kantilta kuin pelkästään rahan tai pankkilainan.

Osa ihmisistä ei koe tavallisen duunarin hommia mielekkäänä. Ne ei ole tarpeeksi haastavia tai sitten ei vaan kiinnosta. Mä kuulun tuohon ryhmään jota ei vaan kiinnosta. Olin kolme vuotta parikymppisenä raksalla hommissa ja työnkuvana oli alussa lautapoika ja lopussa ihan tavalliset timpurin duunit. Kolmen vuoden kohdalla tuli sitten stoppi kun rupesin ajattelemaan, että jaksanko mä tätä samaa paskaa loppuelämän. Maanantaiaamuisin vituttaa suunnattomasti ja viikon valopilkku on se perjantai. Päivät alkaa siitä kun rupeaa katomaan millon ysin kahvitunti on ja kahvitunnin jälkeen malttamattomana odottaa ruokatuntia...

Ja sama toisin päin. Kaikkia ei kiinnosta istua koulunpenkillä kuin se pakollinen aika, vaan haluaa tehdä "kunnon" duunia. Parasta kai olisi, että jokainen löytää sen pienimmän pahan työmarkkinoilta.

Tällä hetkellä siistissä konttorityössä paskalla palkalla. Mielummin kuitenkin teen tätä. Aamuisin voi tulla melkein omia aikojaan ja lähteä iltapäivällä töiden mukaan. Kahvit keittelen silloin kun haluan ja safkaan miten tykkään. Yksikään pomo ei tule vinkumaan taukojen pituuksista. Silloin kun on töitä niin ne hoidetaan ja sitten kun on hiljasta katsellaan vaikka elokuvia. Noi on siis niitä juttuja joita MINÄ arvostan työssä.

Ihan noin pointtina siitä vaan, että kannattaa varmaan harkita sitä omaa alaa sen mukaan mikä kiinnostaa. Ei pelkästään € kuvat silmissä.

Eniten mua tällaisissa keskusteluissa yleensä nyppii se, että aina asetetaan vastakkain valkokaulushommat vs. duunarihommat. Koitetaan puolin ja toisin osoittaa oman homman paremmuutta. Eiköhän meitä kaikkia kuitenkin johonkin tarvita.
 
Ja lisäksi se putkimies on, ja tulee aina olemaan putkimies. Uraputki on siinä. Jos on koulutusta taustalla, niin voi työnkuvaakin tarvittaessa vähän pyrkiä muuttamaan, jos alkaa ne samat hommat maistumaan puulta.
 
Ja lisäksi se putkimies on, ja tulee aina olemaan putkimies. Uraputki on siinä. Jos on koulutusta taustalla, niin voi työnkuvaakin tarvittaessa vähän pyrkiä muuttamaan, jos alkaa ne samat hommat maistumaan puulta.

Kyllähän se putkimieskin voi kouluttautua.
 

Hiton hyvin kirjoitettu koko teksti! Ja jokaista meitä täällä tarvitaan, niin sitä lääkäriä kuin putkimiestäkin. Jokainen ei voi millään olla korkeasti koulutettu jossain "hienossa" ammatissa, vaan aika hiton ison osan on tehtävä sitä perusduunia jos meinataan että tämä yhteiskunta pyörii sujuvasti.

Ja jos nyt käytetään tota putkimiestä esimerkkinä, niin mielestäni putkitöitä suunnittelemaan ei edes saisi päästä kun alan perusduunin kautta. Eli ensin peruskoulutus alan perustyöhän joka koulun tai oppisopimuksen kautta. Sitten muutama vuosi alan töitä ja vasta tämän jälkeen mahdollisuus hakeutua sinne inssikoulutukseen, ihan sama raksallakin ja varmaan kaikilla perusduunin aloilla. Mikään ei ole enempää syvältä kun joku "mestari" joka ei ole alan hommia kuuna päivänä oikeasti tehnyt. Kyllä se ammattimies syntyy työn ja koulunpenkin yhdistelmästä, ei pelkästään tosta jälkimmäisestä.
 
Kyllä se ammattimies syntyy työn ja koulunpenkin yhdistelmästä, ei pelkästään tosta jälkimmäisestä.

Erittäin hyvin sanottu. Monissa korkeakouluissa ja eritoten varmaan tietyillä oppialoilla toistuu luennoilla alusta asti lauseita kuten "Sitten kun olette johtavassa asemassa" ja vastaavaa. Tämä saattaa saada jonkun ajattelemaan, että koulutus sinänsä valmistaa ihmisen johtavaan asemaan. Mä en ole samaa mieltä. Tai ehkä se vaan on itseluottamuskysymys, mutta mä en pelkkänä vastavalmistuneena DI:nä suurin surminkaan lähtisi mihinkään johtohommaan, ellen sitten omaisi todella rutkasti työkokemusta alan matalemman tason hommista.

Jotenkin mä olen aina kokenut niin, että parhaat johtajat on niitä, jotka on aiemmin olleet hyviä johdettavia. Ja myös hyvien johtajien johdettavina. Kukkoasenteella johtavat tyypit harvoin herättää suuren suurta sympatiaa ja luottamusta alaisissaan.

En sano, etteikö johtohommiin voisi ruveta suoraan koulustakin, ja vaikka ilman sen suurempaa substanssiosaamista. Silloin vaan pitää aloittaa nöyrästi, myöntää ja tiedostaa ne asiat, mistä ei tajua mitään ja henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan, esim. ihmissuhdetaidoilla ja nopealla omaksumiskyvyllä näyttää muille olevansa asemansa arvoinen.
 
Erittäin hyvin sanottu. Monissa korkeakouluissa ja eritoten varmaan tietyillä oppialoilla toistuu luennoilla alusta asti lauseita kuten "Sitten kun olette johtavassa asemassa" ja vastaavaa. Tämä saattaa saada jonkun ajattelemaan, että koulutus sinänsä valmistaa ihmisen johtavaan asemaan. Mä en ole samaa mieltä. Tai ehkä se vaan on itseluottamuskysymys, mutta mä en pelkkänä vastavalmistuneena DI:nä suurin surminkaan lähtisi mihinkään johtohommaan, ellen sitten omaisi todella rutkasti työkokemusta alan matalemman tason hommista.

Jotenkin mä olen aina kokenut niin, että parhaat johtajat on niitä, jotka on aiemmin olleet hyviä johdettavia. Ja myös hyvien johtajien johdettavina. Kukkoasenteella johtavat tyypit harvoin herättää suuren suurta sympatiaa ja luottamusta alaisissaan.

En sano, etteikö johtohommiin voisi ruveta suoraan koulustakin, ja vaikka ilman sen suurempaa substanssiosaamista. Silloin vaan pitää aloittaa nöyrästi, myöntää ja tiedostaa ne asiat, mistä ei tajua mitään ja henkilökohtaisilla ominaisuuksillaan, esim. ihmissuhdetaidoilla ja nopealla omaksumiskyvyllä näyttää muille olevansa asemansa arvoinen.
Joo-o. Meillä eräs luennoitsija kertoi että meistä kauppatieteilijöistä suurin osa tulee toimimaan esimiestehtävissä. Hieman hymyilytti..liekö kuitenkaan näin. Eiköhän suurinosa sijoitu ihan asiantuntija hommiin?
 
Back
Ylös Bottom