Mieli kireenä, kroppa ei

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu

shrimp

taistelurapu
Pakko oli avata uus tredi kun en keksinyt mihin olisin tätä asiaani postannut. Kysymys on nyt dieetistä ja siitä että miksi normaali laihduttamisen matematiikka ei toimi minun kohdallani.

Ensiksi kerron taustastani:
-puntti ja muutakin treeniä (säännöllistä) nyt takana vuosi pari
-kehitystä tullut, yläkroppa varsinkin (olen nimittäin päärynä vartaloltani, joten toivottava muutos on tapahtunut)
-en ole "läski" vaan mitat 157 cm/57 kg
-syön suht terveellisesti: kasviksia ja hedelmiä melkeen poikkeuksetta joka päivä ja paljon, protskuja tulee 1 g - 1,5 g per päivä (enempää ei uppoo), vältän vaaleita jauhoja ja rasvaa tulee dieetillä n. 40 g / päivä
-2-jakonen -> 3 x viikko + 30 min aerobinen joka kerta (kaloreita kuluu n. 500-700 kcal / kerta
-kohtuullinen kalorivaje -> -300-400
-en juo alkoholia oikeastaan lainkaan

Ja nyt kysymys kuuluukin, että miksi kolmessa viikossa kehossani ei ole tapahtunut mitään muutosta? Havittelen pientä kireyttä niin että lihaserottuvuus olisi parempi, nimittäin tällä hetkellä minulla on aika pehmeä ulkomuoto. Olen mitannut, että punninnut, ja ei MITÄÄN. Alkaa ahdistaa se että saa olla jatkuvassa nälässä ja mitään ei tunnu tapahtuvan. Vai pitääkö minun tyytyä tähän?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikö mitään? vyötärö kaventunut, rinnanympärys kasvanut, reiska kasvanut jne. entäs parin kuukauden takaiseen. Jos ei niin silloin joko treeni-ohjelma tai ruokavalio lähtee remonttiin. Toisaalta kolme viikkoa on melko lyhyt aika...

yksi tapa on mitata vatsavampuran paksuutta meinaan että jos se on yli 3cm niin normaalilla rasvan jakautumisella ja ei niin suurilla lihaksilla on erottuvuuskin heikkoa, varsinkin torsossa.
Itsellä alkaa kunnolla erottua vasta alle 1,5cm. 8-pack vasta sentissä.

Kauankos olet muuten nykyisellä ohjelmalla vetänyt? Jos yli 6kk niin siinäkin voisi olla syy, vaihtelu nääs virkistää.

Siis punttitreeni on pysynyt suht samana idealtaan, mutta noi aeroppiset oon nyt lisännyt mukaan kun oon ajatellut sen auttavan läskin sulamisessa. Muutosta vaan ei oo tullut. Enempää en voi ruuasta pois ottaa sillä näännyn jo nyt nälkään mutta minkäs teet ku oon niin lyhyt niin kulutuskin on aika pientä nääs. Ja hei unohin sanoa että olen nainen!

Toi vatsa juttu nyt ei ole ongelma sillä niinkun sanoin että olen päärynä. vyötäröni on todella kapea n. 68 cm mutta lantioni on huikea ja kerää läskiä sen minkä ehtii, samoin reidet ja sääret. Siitä kun joskus aloitin treenaamisen niin oikeastaan viime vuoden aikana ja viime kesän aikana kun muutin treenityyliäni massahakuisempaan, olen saanut muutosta kehon koostumukseen ja siihen että en ole niin päärynä enään vaan selkäni on ottanut leveyttä. Kaverikin on tuosta maininnut, eli en ihan kuvittele. Hänkin on sitä mieltä että toki pieni kiristyminen tekisi ihmeitä ja ymmärtää että haluaisin olla kireämässä kunnossa sillä esim. kädet hauisten kohdalta on aika leveähkön näköinen sillä erottuvuutta ei ole.

Ois nyt ollu tietty kiva että 3 viikossa olisi edes joku sentti tai puol kiloa lähtenyt. Masentaa tällanen, että tekee kaikkensa ja mitään ei tapahdu.

EDIT: Lasken kaloreita aina, olin dieetillä tai en.

Kulutusta pitää lisätä, jos et halua kaloreita laskea tuosta. Varsinkin välipäiville aerobista mukaan. 3xvkossa on aika pieni määrä liikuntaa, jos haluaa nopeasti tuloksia. Kannattaa kokeilla korkeasykkeisiä/intervalli harjoituksia, minulla toimii paljon paremmin kuin matalasykkeiset pitkäkestoiset harjoitukset, nämä potkivat aineenvaihduntaa ihan erilailla eloon. 30-45min settejä voi tehdä useasti viikossa ilman pelkoa lihasmassan menetyksestä, kunhan huolehtii proteiinin saannista ennen ja jälkeen harjoituksen. Halutessasi voit ottaa kofeiini tabuja ennen treenejä tehostamaan rasvanpolttoa ja kiihdyttämään aineenvaihduntaa, halpa "tehostaja".

Eli summa summarum: Kokeile lisätä harjoitusten määrää ja tee vähän korkeasykkeisempiä treenejä välipäivin, kyllä se rasva alkaa palamaan, bonuksena kunto kasvaa. 1-2 lepopäivää viikossa riittää kyllä. Foorumilla pitäisi olla paljon juttua intervalleista, HIIT treeneistä yms..

Voisin kokeilla ottaa edes alkuun yhdelle välipäivälle korkea sykkeisen aerobisen. Nimittäin kohta mä en tee mitään muuta kun käy treenaamassa töitten lisäksi. Omistan crosstrainerin ja sykemittarin joten onnistuu seuraaminenkin. Kofu tabuja oon käyttäny jo pari kuukautta ihan senkin takia että monasti tuppaa töitten jälkeen väsyttämään.

Mutta kiitos vinkistä, todella kokeilun arvoinen! Lisää ehdotuksia kaivattaisiin että missä mättää..

EDIT: En ihan oikeasti voi tiputtaa kaloreita enää tästä. Syön 1500kcal per päivä! Nään jo nyt nälkää päivittäin, iltasin etenkin vaikea saada unta.

"protskuja tulee 1 g - 1,5 g per päivä (enempää ei uppoo)"

Tämän huomasin vasta äsken. Proteiineja kannattaa lisätä nyt jollain tavalla lisää, ihan jo lihasten säästämiseksi, mutta ennenkaikkea nälkää pitäisi huomattavasti paremmin. Eli korvaa osa hiilareista proteiinilla(2g/kg -yht.2x57kg=114g/pvä), varsinkin yötä vasten hyvää rasvaa ja proteiinia. Rahkaa, raejuustoa,kananmunia, lisäprotskuista heraproteiinia/maitoproteiinia ja kylmäpuristettua oliivi/rypsiöljyä, tulee unikin paremmin.. Kalaöljy tabletit kuuluvat myös toivottavasti sun ruokavalioon.

Crossarilla monet tekevätkin noita intervalli "vetoja". Esimerkkinä, eli alkulämmittelyä 5-10min, sitten vaikka 30-30sek perustaso-kovaa tai 1min-1min perustaso-kovaa 10-20min ajan, lopuksi loppulämmittely 5-10 min rauhallisesti.. Yksinkertaista ja varsin toimivaa, hiki kyllä lentää ja rasva palaa miinuskaloreilla. :)

Ja kannattaa muistaa se että monesti käy vielä niin että dietin alussa asetetut tavoitteet ei riitä. Monet katsoo itseään peilistä optimistisina ja sanoo että 5 kiloa riittää. Viiden kilon jälkeen ei ole tapahtunut vielä mitään näkyvää muutosta ja pitää jatkaa vielä pidempään. Jos ei hirveästi ole kokemusta niin kannattaa melkein aina tuplata ne omat arviot. Itse ottaisin nimenomaan noi välipäivien aerobiset mukaan. Tunnin sauvakävely/hölkkä kolmesti viikossa tohon niin kyllä tippuu :)

Oletko kirjoittanut mimmien puolelle tuonne "mitä söit tänään?" - ketjuun? En ainakaan nopeasti löytänyt sinua sieltä... Sieltä saat varmasti hyviä vinkkejä, kun kerrot tarkasti, mitä olet syönyt. Vaaka ei saa kyllä olla saliharrastuksessa Se mittari, mittanauha on paljon parempi mittari sille, onko mitään tapahtunut...

Olethan syönyt myös hyviä rasvoja? Ne pitävät aineenvaihdunnan käynnissä. (Pähkinät, kalanmaksaöljy...) Aerobisen lisääminen myös on ehdoton apu salin lisäksi.

Juu siis niinkun kerroin katson mitä syön, ja mielestäni syön iha hyvin. Syön kalaa enkä viitti mitään pillereitä popsia. Rasvaa tulee näin dieetillä se 40g kyllä. Eikös se ole ok?

Tosiaan näköjään pitää revetä enemmän tekeen tota aerobista, ongelmana se että ei jaksas revetä niin monen monta treeniä tekemään ku ne treenit vie energiaa niin helvetisti tällä syömisellä että palautuminen kärsii jo nyt tässä vaiheessa.

Jos karkeesti laskis niin mulla kuluu treeneihin tällä hatkellä keskimäärin 1800 kalorii viikossa + että kuutena päivänä viikossa nipistän kalorit 1500 kaloriin siitä mun 1650 peruskulutuksesta eli vielä -900 kalorii normaalista syömisestä. YHTEENSÄ: -2700 jos oikein laskin. 3500 kaloria on puoli kiloa ni eikä 3 viikossa olis voinu tapahtua jo jotain? Ja kerroin senkin että mittaan itseäni, niin tarkoitin mittanauhaa, sekä vaakaa.

Lauantai "karkkipäivä" silloinkin lasken että kalorit ei mene yli 2000. Alkaa kohta vanne kiristymään pään ympärillä, kun en pysty syömään alle 1500 kaloria, kuolen nälkään ihan kirjaimellisesti.

En ole laittanut punttimimmejen puolelle mitään tästä koska ajattelin että saan vinkkejä myös miehiltä silloin kun laitan tänne yleiselle puolelle.

Proteiinista sen verran että en pysty syömään raejuustoa enkä rahkaa, jauhojakin mulla on mut ei mene alas, vaan kirjaimellisesti oksennan jos yritän. Lihaakaan en kykene syömään kuin n. kerran päivässä. En ole nirso todellakaan, mutta en pysty syömään vaan niin paljon lihaa ja sellaista että tulisi se 2g per painokilo protskua. Tällä hetkellä protskut tulee maidosta, jugurtista (ei sokeria), myös luonnonjugurtista, kevyt juustosta, ja ne pienet määrät mitä tulee ruisleivästä ja puurosta jne.

ei noi intervalli treenit oo mitenkään vieras käsite mulle. Oon joskus vedelly lenkkejä tolla tyylillä ja yleensä tulee tehtyä melkeen aina jopa lämmitellessäki erinäisiä vetoja. :)

Sulla on kalorit liian matalalla kulutukseen nähden ja kroppa pitää tällöin kiinni kaikesta mitä on itseensä saanut. Esim. tapauksessa minä, joka kulutan keskimäärin sellaiset vajaa 3000 kcal päivässä. Normaalisti olen tuolla tavalla syönyt ja pysynyt paino samassa. Alensin kalorit n. 2500 ja laihduin muutaman kilon, sitten meni ruokahalu jostain kumman syystä ja söin enää n. 2000 kcal päivässä. Painon lasku loppui, pöhötystä kertyi (ja nestettä (ehkä muutakin :D ) kertyi n. 1,5 kg...) ja väsymyskin iski. Nyt taas sain ruokahalun takaisin ja aloin syömään tuon normimäärän päivässä ja kyllä tässä ainakin tuo pöhötys on kaikonnut ja muutenkin parempi olotila. Varmaan taas kunhan olen saanut tuon normiruokavalion käytiin, tiputan kaloreita jonkiverran alemmaksi, että pääsen vähän pienempiin vaakalukemiin...

Suosittelisinkin siis ensin nyt normalisoimaan tuon ruokavalion. Usein kuulee sanottavan, että ruokavalio on ookoo vaikkei se sitä todellakaan ole, joten kannattaa ihan sen takia laittaa tuonne mimmien puolelle, tai vaikkapa tänne ne päivän syömiset näkyville. Jos sulla on jatkuva nälkä ja huono olo, niin et todellakaan syö tarpeeksi. Se painon liikahtelu ei niinkään ole merkityksellistä, vaan olotila, jota pitäisi ensisijaisesti kuunnella.

Peruskulutus taas tarkoittaa sitä, mita kuluttaa jos vaan löhöää flegmaattisena sohvalla. Luultavasti kuitenkin teet päivän aikana muutakin, esim. töitä, käyt kaupassa, kokkaat, siivoat... tämä jo sinällään tekee päivittäiseen kalorin kulutukseen omasta aktiivisuudesta riippuen sellaiset 300-1000 kcal lisäystä.

Just pidin 1-2 kk pitkän session jolloin söin todella paljon, niin paljon ku napa veti, siis jotain 2000 luokkaa ja treenasin ku hullu. Muttakun mun peruskulutus on toi 1650. Paljonko sitä vajetta pitäis laittaa? haluun konkreettisia kalorimääriä jottan voin laskea mitä syön. En vaan voi uskoa että kuluttaisin enempää kun olen niin pienikokoinen. Kai nyt käyn tuolla mimmejen puolella postaamaan mun syömisiä, aika lailla samanlaisesti ne koostuu nimittäin arkipäivisin.

Samankokoinen olet kuin minä ja liikut huomattavasti enemmän. Mistä olet tuon 1650 kcal vetänyt? Siihen jos plussaat tuon perusaktiivisuuden, niin itsestäsi ja aktiivisuudestasi riippuen kulutat päivässä 1150-2650, siis näin, mikäli et koko päivää makaa sohvalla ja välillä sitten käy salilla kuluttamassa sen parisataa.

Siis tuo kalorilaskuri antaa mun peruskulutukseksi 1650 kun olen toimistotyössä, istun siis paljon paitsi että työmatkojen johdosta kävelen 1-2km päivässä, en laske sitä kulutukseen siis. Paljon siis kulutan? emmä tiiä enää mitä uskoa!

Laskurit ovat vain suuntaa antavia, peruskulutus tän kokoisella tosiaan tuota luokkaa ja siihen sitten muut päälle niin päästään oikeisiin lukemiin. Paras tapa selvittää oikea kulutus on testata se. Se ei onnistu viikossa, ei kuukaudessa, ei välttämättä useassakaan.

Mut nyt jos alan syömää enemmän niin enhän mä nyt sit sillä ainakaa "laihdu" (ruma sana), koska mun aineenvaihduntahan menee iha jumiin. Ei perkele, en ihan oikeesti tiiä mitä tehdä, menny niin paljon energiaa tähän. Se vaan palkitsis vaan niin paljon jos pääsisin vähän alempiin rasvoihin.

Se on jo jumissa, joten ei mitään hätää ;) Kannattaisi nyt ensin tosiaan normalisoida syömiset ja sitten dietata.

edit: Ihan kokemuksesta voin sanoa, että jos fläsä kertyy perse-reisi akselille, niin se ei pikkudieeteillä ja muutaman kilon laihdutuksilla sieltä lähde vaan se vaatii sitten pitempi aikaista projektia...

Siis kun tein jo pari kuukautta niin et söin tosiaan niin että napa vetää. En mä pysty taas menee siihe kun haluan NIIIIN paljon päästä alempiin rasvoihin. Nyt alko ahistaa se jos paino alkaa nousee kauheesti siis rasvan muodossa kun sitä on jo tällä hetkellä ihan tarpeeks reisissä ja perseessä. KRÄÄK. Oon kahen vaiheilla.

Siis kun tein jo pari kuukautta niin et söin tosiaan niin että napa vetää. En mä pysty taas menee siihe kun haluan NIIIIN paljon päästä alempiin rasvoihin. Nyt alko ahistaa se jos paino alkaa nousee kauheesti siis rasvan muodossa kun sitä on jo tällä hetkellä ihan tarpeeks reisissä ja perseessä. KRÄÄK. Oon kahen vaiheilla.
Kyllä nyt vaan kannattais nostaa kalorit esim. muutamaksi viikoksi selvästi korkeammaksi. Esim. 2500kcal/päivä, jos kerran liikuntaakin tulee useampana päivänä. Ei siinä muutamassa viikossa sitä rasvaa ehdi paljoa tulla, jos kerran sitä niin pelkäät.

Sitten sen jälkeen tiputtaa kaloreita maltillisesti muutaman viikon välein, kunnes paino alkaa laskemaan. Esim. aluksi kaksi viikkoa 2200kcal/päivä. Sitten, jos ei paino tuolla tipu, niin laskee kaloreita taas hieman.

Vastailin sinulle jo jotain tuonne punttimimmien puolelle, siellä on nyt kysymyksiä, joihin täällä oletkin jo vastannut.

Varovasti ehdottaisin, että kokeilisit rukata ruokavaliotasi hieman prode- ja rasvapitoisemmaksi. En tarkoita tällä hiilihydraattien vähentämistä, en lainkaan, mutta lisäisin hiukan protskuja ja rasvaa, jotta kroppa saadaan toimimaan. Liian vähäinen rasva ei (liikkuvalle) naiselle ole hyväksi eikä välttämättä laihduta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom