Mieli kireenä, kroppa ei

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu
En ole asian ammattilainen, mutta...

Syöt vain kerran päivässä lämpimän aterian? (Niin minäkin teen, mutta en laihduta...) Kaksi lämmintä ateriaa olisi parempi aineenvaihdunnan kannalta. Silloin ei tule yksittäistä energiapiikkiä, vaan energiamäärä jakautuisi tasaisemmin päivän mittaan. Näin ehkä saisit helpommin sitä proteiiniakin lisää. Esim. joku hyvä lämmin salaatti ehkä maistuisi? Minullakin on se ongelma, etten tahdo pystyä vetämään tarpeeksi proteiinia naamaan. Jauheittenkin mauissa on eroja, ehkä sinun kannattaa kokeilla eri proteiinijauheita, jos kukkaro antaa myöden? Esim. minttusuklaa on aika hyvää.

Tiedän, että laihduttaessa helposti mieli kiristyy. Koita jaksaa! :dance: Kyllä se siitä hetken päästä helpottaa. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten mitataan "vatsavampuran" paksuus? Mikä se edes on? Viittaan tuohon toiseen postiin, jossa kehotetaan mittaamaan sen paksuus.

Juu syön yleensä sen yhen lämpimän ruuan päivässä, joskus harvoin jopa 2. Tosiaan nyt vaan en tiiä pitäisikö tehdä niinkun Taskuamatsoni ja muut sanoi että pitäis syödä enemmän.

itelläni jos meen ton kalorilaskurin mukaan (sen ehdottamien kalorimäärien siis) niin käy niin, että joitakin kiloja tippuu nopeasti, sit on jumissa.

mutta voi kun rupeskin toimimaan huomattavasti paremmin kun lisäs about 700kcal siihen, mitä se ehdotti, ja sitten 2-3viikon välein tiputti pois 300kcal siitä, niinkun täällä jo muutkin sanoi, ja myöhemmin lisäs hieman lenkkeilyä.... ja se toimi. eli ei kannata sokeasti luottaa niihin kalorimääriin mitä se ehdottaa, jos homma ei toimi niin se ei aina ratkea sillä että vedetään kalorit entistä pienemmäksi. nyt on itellä dietti melkein paketissa ja kalorit edelleen isommat (ainakin melkein jokapäivälle) kun mitä kalorilaskuri mulle ehdottaa

Miten mitataan "vatsavampuran" paksuus? Mikä se edes on? Viittaan tuohon toiseen postiin, jossa kehotetaan mittaamaan sen paksuus.

miten paksu sun vatsamakkara on, tarkoittaa mittausta kuten rasvaprosenttimittauksessa. Jos ei pihtejä löydy niin mauseri ajaa saman asian (hieman eri tulos)

Se nyt vaan on yksi helppo tapa mitata rasvan kertymistä ropassa ilman monen eri paikan mittaamista.

tuplaahan vähintään toi 3 viikkoa ja ota ennen-jälkeen -kuvat.

ja ota huomioon että nesteen keräytyminen saattaa johtaa siihen että lopputilanne näyttää melkein samalta kuin alkutilannekin vaikka rasvaa olisi oikeasti lähtenyt ihan hyvin...

Mä ymmärrän sua Shrimp tosi hyvin..Itsellä 6vko takana dieettiä (1700-2000kcal ja hiilaripäiviä jolloin kalorit samat,prodee 2g/painokilo) eikä mitään ole tapahtunut, vaikka lihakset ehkä surkastunu entisestään :wtf: . Niin ja suuremmilla kaloreilla oon kans kokeillu, ja silloin lihoin että turha valittaa kenekään että syön liian vähän;)

Menen nyt työharjotteluun maatilalle kahdeks viikoks (=fyysistä työtä ja lisää fyysistä työtä) joten jos ei sen aikana ala jo tapahtua jotain, heitän koko laihduttamisen pysyvästi romukoppaan ja olen sit rauhassa läski:david: Ja ehkä parempi niin, koska isänikin tossa palas ulkomailta, jossa oli tarkotus laihduttaa kilpapyöräilemällä osa(=söi samalla tavalla ku ennenki, jopa 8h (!!!) lenkkejä vuoristossa tai kilpailuja kahden viikon ajan) ylimääräkiloista, ja kilosta se oli eroon päässy:jahas: Että ehkä sullakin vaikuttaa paskat geenit, mutta en nyt vielä sinuna luovuttaisi, jos et ole esim. ketogeenistä kokeillu.
Mutta kokeile aerobista lisätä, sitä en ite oo kokeillu (enkä kokeile, koska 2-3krt ratsastusta/vko, sali, työt, erityisen intensiivinen koulu ja lemmikit syö kaiken ajan jo nyt).

Mutta joo en rupee sua kohtalontoveri sen enempä neuvomaan, kun itseltäkään ei lähde läskit kirveelläkään (tai no ok, kirveellä ne ehkä just ja just lähtiskin:D)

Mä ymmärrän sua Shrimp tosi hyvin..Itsellä 6vko takana dieettiä (1700-2000kcal ja hiilaripäiviä jolloin kalorit samat,prodee 2g/painokilo) eikä mitään ole tapahtunut, vaikka lihakset ehkä surkastunu entisestään :wtf: . Niin ja suuremmilla kaloreilla oon kans kokeillu, ja silloin lihoin että turha valittaa kenekään että syön liian vähän;)

Menen nyt työharjotteluun maatilalle kahdeks viikoks (=fyysistä työtä ja lisää fyysistä työtä) joten jos ei sen aikana ala jo tapahtua jotain, heitän koko laihduttamisen pysyvästi romukoppaan ja olen sit rauhassa läski:david: Ja ehkä parempi niin, koska isänikin tossa palas ulkomailta, jossa oli tarkotus laihduttaa kilpapyöräilemällä osa(=söi samalla tavalla ku ennenki, jopa 8h (!!!) lenkkejä vuoristossa tai kilpailuja kahden viikon ajan) ylimääräkiloista, ja kilosta se oli eroon päässy:jahas: Että ehkä sullakin vaikuttaa paskat geenit, mutta en nyt vielä sinuna luovuttaisi, jos et ole esim. ketogeenistä kokeillu.
Mutta kokeile aerobista lisätä, sitä en ite oo kokeillu (enkä kokeile, koska 2-3krt ratsastusta/vko, sali, työt, erityisen intensiivinen koulu ja lemmikit syö kaiken ajan jo nyt).

Mutta joo en rupee sua kohtalontoveri sen enempä neuvomaan, kun itseltäkään ei lähde läskit kirveelläkään (tai no ok, kirveellä ne ehkä just ja just lähtiskin:D)

Voi olla että kokeilen nyt jatkaa vaikka aavistuksen isommilla kaloreille, esim n. 1700 kcal/päivä ja lisätä aerobista sen minkä jaksan. Motivaattorina olisi syntymäpäiväreissu ulkomaille. Aikaa on vielä 6 viikkoa ja siis 3 takana. Olisi tosiaan kiva jos edes vähän lähtis, en havittele mitään suurta pudotusta tai mitään. Joskus kesäisin olen kyllä ihan vahingossakin vähän laihtunut kun olen aerobista enemmän harrastanut (lenkkeily, pyöräily ja työmatkapyöräily), että se vois auttaa. Nyt talven tullen käytän sitä krossaria sitten sen sijaan ja salilla kuntopyörää. Kokeilen vielä pari viikkoa näillä meiningeillä ja pyydän sit kaveria tsemppaamaan mun kanssa ja vetämään vielä pidempiä loppuverkkoja! :)

Ehkä tää tästä, vaan hitaammin, voihan ne olla ne geenit etten ole mikään superaineenvaihduntainen vaan peruspulliainen.

Katsoin kanssa nuo sun syömisesi tuolta. Jos olisin sinä niin todellakin tasaisin hiilareidet, proteiinin ja rasvan suhdetta. Itsellä tuommonen lähes pelkän hiilareiden mättäminen (kärjistettyä, tiedän) tai lähinnä niiden pelkästään nauttiminen kerää ainakin nestettä ja turvottaa. En todellakaan suosittele karsimaan hiilareita pois ruokavaliosta, vaan simppelisti lisämään myös tuota proteiinia ja hyviä rasvoja ja ottamaan sieltä jotain välipala puuroa esim pois. Pääateria kannattaa syödä treenin jälkeen ja aamulla se puuro jos haluaa.

Tee vaikka niin että nostat nyt niitä kaloreita ja opettelet ensin plussalla syömään oikeilla suhteilla ja sitten vedät miinukselle. Jos et maitotuotteista tykkää niin soijarouhe on yksi missä on hyvät proteeiiniarvot ja mitä voit lisätä lähes mihin tahansa..

Tykkään kyllä maitotuotteista mutten oikein raejuustosta (jota lapsena mätin melkeen jokapäivä) ja rahkasta. Maitoa olen alkanut opettelemaan juomaan viime kesänä ja jogurttia syön jokapäivä, joskus jopa puoli litraa päivässä. Laktoosittomassa luonnonjogurtissa on ainakin mielestäni ihan hyvät proteiiniarvot vaihtoehdoksi rahkalle, ehkei niin hyvät mutta parempi sekin kun ei mitään. Pitää nyt yrittää etsiä ne mielyttävimmät vaihtoehdot ruuille! Mutta usko pois noista mun yleisistä syömisistä tulee n. 1,5g protskua per painokilo kun juon protskun treenipäivinä (0,5 dl maitoon sekotettuna)! ;)

Kuulostaa piinalliselta tuo yrityksesi :(. Itselläni oli elo- ja syyskuun aikana kuuden viikon dieetti, jolloin lähti arviolta 4 kiloa. Voimaa (lihasta) ei juuri lähtenyt, tai ainakin palautuivat parilla treenikerralla. Noh, lihasta nyt olikin (ja on yhä) niin armottoman vähän, ettei ollut niin pelkoa. Paino meni noin 72-68kg. Välissä alhaisilla nesteillä puntari näytti vain 66,5kg, yleensä alle tuon 68kg kylläkin. Tämä siis kuukausi sitten.

Mutta mites söin? Opin pian, että kalorilaskuri antaa kulutukseni alakanttiin, koska aineenvaihduntani on ollut tietääkseni aina melko sutjakkaa, koulumatkakin menee pyöräillen. Hyötyliikunta = liikunta. Yritin arvioida normaalikulutuksekseni noin 200-300kcal enemmän kuin kalorilaskurin arvio plus liikunnan saavuttaman hyödyn. Söin välipalaksi yleensä rahkan, lämpimällä ruoalla ja aamupalalla nälkä pois, mutta ei ähkyä. Cheattipäivä oli lähinnä perjantai, joskus lauantainakin tuli naposteltua.

Eli siis harmillista, ettei sinulla toimi dieetti, vaikka itsellä toimi niin hyvin. Sen sanon, että LISÄÄ sitä syömistä ja pidä huoli siitä proteiinista tosiaan. Koita syödä vaikka 2000kcal päivänä, jolloin liikut ja ehkä vähän alle silloin kun et kerkeä juuri mitään liikuntaa harrastaa? Tai ehkä vielä enemmän kuin arvioin...

Sun on varmasti turha miettiä muita vaihtoehtoja kuin lisätä syömistä näin alkuun, sillä jos et lisää syömistä, mihin pääset? Kilot pysyneet jo nyt paikallaan, vaikka olet syönyt paljon alle kulutuksesi. Vielä jos liikuntaa lisäät, etkä syömistä, niin et ainakaan pääse tavoitteeseesi. Ainakin se olisi helvettiä. Koita lisätä sitä syömistä selvästi, ja katso ainakin pari viikkoa sillain. Tsemppiä ja paljon! :thumbs:

E: Aivan, rahkaan sitä kevytjogurttia, niin maistuu (mielestäni) juuri sille jogurtille. Söin tänään sellaista, eikä maistunut rahka itsessään sitten ollenkaan :)

Sekoita rahkan sekaan jugurttia tai vaikkapa vähän vatkattua vaniljakastiketta ja hedelmiä tai marjoja. Ei se pelkästään olekaan kovin hyvää (minun mielestäni!). Kokeile munakasta, jossa esimerkiksi paprikaa ja sipulia. Raejuustoa voi syödä porkkanaraasteen kanssa tai marjojen tai hedelmäsalaatin kera.

Sekoita rahkan sekaan jugurttia tai vaikkapa vähän vatkattua vaniljakastiketta ja hedelmiä tai marjoja. Ei se pelkästään olekaan kovin hyvää (minun mielestäni!). Kokeile munakasta, jossa esimerkiksi paprikaa ja sipulia. Raejuustoa voi syödä porkkanaraasteen kanssa tai marjojen tai hedelmäsalaatin kera.
Rahkasekoituksia on kokeiltu, mikään ei oikein maistu hyvälle, mutta aijon kokeilla vielä tänään yhtä vaihtoehtoa. Raejuuston olen pilannut sillä, että söin sitä pienenä aina leivänpäällä ja nykyään tulee yökkö siitä. Monet ruuat olen pilannut ylipäätään sillä, että olen ottanut asenteen "pakko syödä", jolloin ko. ruoka ei mene alas. Munakkaita ja rahkalettujakin (ohje täältä pakkotoistosta) olen aika-ajoin syönytkin. Aijon vielä jatkaa tuotekehittelyä ja keksiä mulle sellasia vaihtoehtoja jolla saisin rahkat sun muut alas. Hyödyllisiä vinkkejä teiltä on kyllä tullut! Kiitos!:worship:

Rahkasekoituksia on kokeiltu, mikään ei oikein maistu hyvälle, mutta aijon kokeilla vielä tänään yhtä vaihtoehtoa. Raejuuston olen pilannut sillä, että söin sitä pienenä aina leivänpäällä ja nykyään tulee yökkö siitä. Monet ruuat olen pilannut ylipäätään sillä, että olen ottanut asenteen "pakko syödä", jolloin ko. ruoka ei mene alas. Munakkaita ja rahkalettujakin (ohje täältä pakkotoistosta) olen aika-ajoin syönytkin. Aijon vielä jatkaa tuotekehittelyä ja keksiä mulle sellasia vaihtoehtoja jolla saisin rahkat sun muut alas. Hyödyllisiä vinkkejä teiltä on kyllä tullut! Kiitos!:worship:

Vaikka tää nyt ei mikään ruokaketju olekaan, niin mun mielestä on hyvää kun laittaa puolet rahkaa, puolet maustamatonta jugurttia ja muutaman teelusikallisen kaakaojauhetta. Suklaavanukasta!!

Edit: eiku olihan tää ruokaketju, luulin et ollaan aloittel.osiossa...

Taas huudellaan vieraisiin pöytiin, mutta...

Mikä siinä on kun ei ohjeet kelpaa? Itse olisin ikionnellinen jos mulle neuvottais että "syö enemmän". (Tosin kyllähän minä syönkin, mutta se ei kuulu tähän.) Tuohan on perinteinen harhaluulo, että näkkäridieetillä laihtuu, mutta todellisuudessa keho alkaa henkensä hädässä pitää kynsin hampain kiinni jokaisesta rasvasolusta.

Tässä on hiukan samaa havaittavissa kun joku kysyy että "voihan prässillä korvata kyykyn, voihan?" --> ja kun vastaus onkin epämiellyttävä (ei voi), ruvetaan nikottelemaan.

Tosin tässä tapauksessahan vastauksen olisi pitänyt olla mitä miellyttävin, mutta ehkä se tuntuu liian hyvältä ollakseen totta (tai ainakin hyvin ei-odotettu-vastaus)?

Bottom line: Miksi kysyä neuvoa, jollei ne kuitenkaan kelpaa? (No offense)

Edit: Ja tässä hommassa ei viikkotasolla tapahdu juuri mitään. Edistystä kannattaa tarkkailla ennemminkin kuukausi-mittareilla (3-6 kk). Nesteitä toki saa poistumaan ihan päivissä, ja joskus sekin on paikallaan, mutta tää on jälleen off-topic.

Ehkä kyse todellakin on siitä, ettei voida millään uskoa, että syömällä enemmän (mutta ei liikaa) voi laihtua. Kärjistetysti sama efekti kuin joskus muinoin kun uskottiin maapallon olevan litteä ja Galileo väitti sen olevan pallomainen. Ehkä kaukaa haettu mutta periaate sama.

Toki saa ja pitää kysyä ja hyvä jos shrimp ottaa ohjeista vaarin. Kerrohan sitten kuinka kävi :) ja kuten aiemmin todettiin: muutamassa viikossa ei välttämättä tapahdu yhtikäs mitään suuntaan tai toiseen. Useampi kuukausi on hyvä seurantamenetelmä. Normaalipainon sisällä laihduttaminen on usein paljon työläämpää kuin ylipainoisen laihduttaminen normaalipainon sisään.

Hyvä että olet saanut joitakin (ruoka)vinkkejä täältä. Eikun kokeilemaan! :thumbs:

Olen kans samaa mieltä, että lisää ruokaa. Sitä proteiinin saantia kannattaa kyllä yrittää lisätä. Vaihtoehto on oikeesti muitakin, kuin rahka ja raejuusto. Esimerkiksi 5% juusto, 3% feta, broileri ja kalkkuleikkeet/fileet, katkaravut, lohi, tonnikala, naudan-ja sianfileet, tofu, soija jne...

Sulla on luultavasti menny vikaan tossa dietin aloituksessa. Miten paljon söit ennen diettiä? Jos vaikka 2200 niin tästä olisi kannattanut karsia se -300kcl. Tai alkuun vaikka jättää herkut/ylimääräiset pois ja aloittaa aamulenkit/aerobiset. Dietti kannattaa aloittaa "varoen" järki kädessä. Jos heti tiputat tonne 1500 niin eipä oo vara vähentää.Tipukset on tehtävä sykleissä 3-4vko välein, joko kaloreita lasketaan tai aerobista lisätään. Eli Ratkaisuna ehdotan että nostat kaloreita hiljalleen ylöspäin, jotta aineenvaihdunta normalisoituu.Ja tottahan se on että 3vkoa on lyhyt aika. Diettailu ei aina oo helppoa :)

Toinen vaihtoehto on, että sulla on normaalistikin kalorit liian alhaalla, joten aineenvaihdunta ei pelitä kunnolla. Kiinostas tietää siis miten söit ennen diettiä...

-ehrams (vaimikäsenyoli) on jo valmiiksi melko mieto rahkavalmiste, jotain jogurttia siihen kai on seattu. Siihen vain hedelmä kiisseli tai jotain niin paljon että menee alas. Sitten vähennät makuaineen määrää pikkuhiljaa, näin loppui ainakin meikäläisen 27v kestänyt rahkakammo:rolleyes:

Mutta joo, ettei mene liika vähiin vaihtoehdot niin yksihän olisi energiasyklit, syöt pari viikkoa kulutuksen mukaan ja pari viikkoa alle kulutuksen jne. Tällöin kokonaismäärä jää alle kulutuksen mutta kroppa ja varsinkin mieli saa ravintoa. tällöin toki ehkä (ei välttämättä)myös tulokset ovat hitaampia...

Ensiksi kysyn onko tavoitteenasi normaali laihduttaminen vai laihduttaminen lihasmassaa lisäämällä? Ja harrastatko fitness/bodaus vai normaalia kuntosalitreeniä?
Joka tapauksessa:

1) Selaa Ravinto-osion keskusteluja(erityisesti lesitiini-keskustelu)
2) Syö ainakin 3000kcal päivässä
3) Laadukkaat protskut ja palkkarit mukaan

Ps. Maitoon sekoitettuna lisäravinnejuomat eivät imeydy yhtä tehokkaasti kuin veteen sekoitettuna. Etsi siis juomista mielestäsi maistuvimmat.

2) Syö ainakin 3000kcal päivässä

Ei ihan kaikki 157 cm ei kovin pitkään treenanneet naispuoliset pysty dieettaamaan 3000 kalorilla. Toisaalta jos normikaloritkin on reilu 3000 niin onhan siitä helpompi karsia kun jos normaalisti pärjää jollain 2000 kcal/vrk.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom