Mieli kireenä, kroppa ei

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shrimp
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, monesti kevennyskin riittää totaalilevon sijasta, mutta jos otat totaalilevon, niin pääset EHKÄ nopeemmin tilanteesta pois. Toisinaan riittää sekin, että nukut parina päivänä vähän myöhempään, että keholla on enempi aikaa korjailla itseään. Mun mielestä tota ei voi mistään etukäteen tietää kauanko sun pitää levätä. Mutta takaisin kannattaa mennä vasta, kun olo on täysin normaali. Mulla nousee leposyke heti, jos on liikaa treenannu liian pitkään ja jos ei lepää vielä kun huomaa tän, niin seuraavaks menee yöunet, mistä jo viimestään pitäs tajuta (siis ei nuku juuri yhtään vaikka on aivan helvetin väsyny). Ja jos ei tässäkään kohtaa noudata kehon toiveita, niin sitten alkaa tulla rasitusvammoja ja erilaisia tulehduksia jne. Nimimerkillä puolet jänteestä irtos persluusta ja sitä kuntoutettiin 14 viikkoa! Ja vaan sen takia, et en halunnu jättää treenejä väliin. Arvaa vituttiko sen 14 vkoa. Ja joskus jos tekee pitkiä venytyksiä ääriasennoissa, niin se vanha vamma kyllä muistuttaa itsestään toisinaan vieläkin.

Pointtini oli: Sulla on kova kiire päästä tavoitteeseen, mutta pääsethän sää sinne vaikka välissä olis pari lepopäivääkin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ehkä "lihotin" itseäni 5kg viime talvena hieman väärin menetelmin (eli lihasten mukana tuli pari kiloo ihraa :curs:), tiedä häntä.

Lihasten kasvun mukana tulee luonnollisesti ja vääjäämättä "ihraa" eli rasvaa. Lihasta (ja massaa) on vaikea saada jos ei syö yli oman kulutuksen, mikä myös tarkoittaa kropan rasvan lisääntymistä.

Ja rasvojen saannin miniminä voisi pitää noin 40 grammaa päivässä, oli dieetti sitten muilta osin millainen tahansa.

Ei kyllä anna noi kokonaiskalorit mitenkään periksi jos lisään kylmän viileesti pari ruokalusikallista rypsiöljyä iltapalaan.. Tälläkin hetkellä ollaan ylärajoilla :( Nyt on taas perehdyttävä ravintoarvo exel-taulukkoon :jahas:

Vähennä esim. lounaalta jonkun verran hiilareista, eli korvaa osa makaronista vaikka lämpimillä kasviksilla. Aamupuuronkin kanssa 50 g omppuhilloa on aika määrä... Ja leipääkin voi joltain aterialta ottaa kahden siivun sijasta yhden (eiks 42 g ole kaks palaa about?) + vaikka reilu annos pestoa sen päälle. Ei sitä öljyä tarvi lusikalla syödä meinaan, sen voi laittaa ruoan sekaan esim. salaatinkastikkeena tai just pestolla maustaen tms.

Ei kyllä anna noi kokonaiskalorit mitenkään periksi jos lisään kylmän viileesti pari ruokalusikallista rypsiöljyä iltapalaan.. Tälläkin hetkellä ollaan ylärajoilla :( Nyt on taas perehdyttävä ravintoarvo exel-taulukkoon :jahas:
Sitten vaan hiilareita vähentämään. Saat nimittäin päivän aikana mielestäni turhan paljon hiilihydraattia suhteutettuna rasvan määrään. Hh n.300g ja rasvaa alle 20g!?! Tuossa on hiilihydraattien osalta varaa vähentää reilustikin, jos lisäät rasvaa tätä vajetta korvaamaan. Kalorimäärähän pysyisi samana, jos muuttaisin suhteen siten, että hh 200g ja r 60 tai vaihtoehtoisesti hh 250g/r 40g.

Jees, kiitoksia jälleen vinkeistä!

Eli 42g on yhden Reas-palan paino. Enkä haluais leivästä leikata, muuten tulis salaatin jälkeen heti nälkä :(

Mutta ton pastan (suuren osan siitä) tosiaan voisin korvata kasviksilla! Ja hillo oli tarkoitus korvata marjoilla parin viikon päästä...harjoitan "pehmeää laskua" eli en viitsinyt kieltää itseltäni kaikkia "herkkuja". Toi omppuhillosta kiinipitäminen on jostain syystä ollu meikäläiselle iso juttu :D

Ja anix: kuvailemasi oireet kuulostavat huolestuttavan tutuilta...viimeisenä viitenä yönä oon heränny ainakin sen kolme kertaa, reidet on vähän jumissa (juoksusta?!?) ja polvia särkee...voi tsiisus mikä turaperse mä olen ku en oo aiemmin tajunnu :curs:

voi tsiisus mikä turaperse mä olen ku en oo aiemmin tajunnu :curs:

No tärkeintä on varmaan se, että tajuut nyt, kun asia on vielä suht helposti korjattavissa. Ja sekin kannattaa jatkoa ajatellen pitää mielessä, että kysehän ei aina oo liiasta fyysisestä harjoittelusta itsessään, vaan psyykkisten ja fyysisten stressaavien asioiden yhdistelmästä. Eli jos pää joutuu koville, on kroppaa päästettävä vähemmällä niin kauan että se toinen ongelma poistuu. Psykofyysisiä olentoja ollaan kaikki ja jos toista puolta kovasti rasittaa, niin toisesta päästä on pakko vähän hellittää. Mulle ainakin tän tajuuminen on välillä kovan työn takana, vaikka aiempien kokemuksien perusteella pitäs jo tietää! :curs:.

_puntti_: Hassua ettei kukaan ole puuttunut tuohon 6xviikossa aamuareobiseen...? Jos on orastavan ylirasitustilan oireita, niin minä pitäisin välittömästi viikon totaalilevon, ja sitten jatkaisin vaikkapa pudottamalla aamuaerobiset 3xviikkoon. Salikertoja tulee sanojesi mukaan kuitenkin neljä per viikko, joten eiköhän kulutusta ainakin ole riittävästi. (Tosin nyt on äänessä hölkkä-vihaaja, joten filtteriä päälle.)

Kyllä se itseäkin sapettaa kun ei pääse treenaamaan viikkoon, mutta parempi sekin kuin huomattavasti pitempi breikki. Tähän ikään mennessä on ollut pakko opetella kuuntelemaan kehoa.

Hei pitänee kertoa että vaaka näytti aamulla 1 kg vähemmän kuin alottaessa!! Oiskos nyt käynyt niin että eteneminen on vaan hidasta? Olen aika iloinen tästä, kuhan se ei olisi nestettä vaan! :)

Dodiih, otin neuvoistanne vaarin ja tulin seuraavaan tulokseen; loppuviikko lepoa ja ensi viikko rauhallisemmin reenin kanssa eli 3 kertaa salilla ja 3 aerobista siten, että päivälle kertyy yksi harjoituskerta. Sen jälkeen kyllä taas kuukausi täyttä häkää reenaten niin pääsen näistä reisi-ihroista! Rukkasin myös ruokavaliota uusiksi, ja tulos on seuraava:

ELINTARVIKE/MÄÄRÄ/KCAL/PROTEIINI/HIILIHYDR./RASVA
klo 6 Omena/1kpl/29/0,1/6,2/0,1
klo 9:30 Ehrmann/1kpl/125g/74,14/12,26/3,75/0,5
Kaurapuuro/1dl/231/9,4/37/4,7
klo 13:00 Hap.imeläkasvissoijahässäkkä/430g/410,5/19/57/11,67
Raejuusto/50g/46/8/1,2/1
klo 16:30 Vihersalaatti/500g/70/3,4/11 0
Proteiinijuoma/65g/248/51/3,7/3
Ruisleipä/42g/95/3,1/19/0,57
Kevytlevite 2%/23g/40/2,25/1/0,45
klo 19:15 Omena/1 kpl/29/0,1/6,2/0,1
Raejuusto/100g/92 16/2,4/2
klo 21:15 Palautusjuoma/65g/239/20/38/0,7
Ehrmann/125g/74,14/12,26/3,75/0,5
Omena/1 kpl/29/0,1/6,2/0,1
Hunajameloni/150g/52,7/0,94/11,7/0,15
YHTEENSÄ:2031,48kcal/P:182,71/HH:247,3/R:26,34
% OSUUS KALOREISTA:P 35,98 %/HH 48,69 %/ R 11,67 %

Eli näillä eväille jatketaan!

Dodiih, otin neuvoistanne vaarin ja tulin seuraavaan tulokseen...
...
YHTEENSÄ:2031,48kcal/P:182,71/HH:247,3/R:26,34

Rasvaa on kyllä vähän enemmän kuin edellisessä esimerkissä, mutta edelleen liian vähän. Tarpeeks moni ei varmaan vielä maininnu rasvojen tärkeyttä painonpudotuksessa.

Edit. Rommi oli nopeempi.

Hei pitänee kertoa että vaaka näytti aamulla 1 kg vähemmän kuin alottaessa!! Oiskos nyt käynyt niin että eteneminen on vaan hidasta? Olen aika iloinen tästä, kuhan se ei olisi nestettä vaan! :)

Hienoa!
Kyllä se niin on. Muutos tarvitsee aina aikaa toteutuakseen, olipa se sitten millainen tahansa. Ja lisäksi paino ei useinkaan laske tai nouse järjen mukaan: joskus se laskee paljon ihan pari päivän aikana (ilman näkyvää tai huomattavaa syytä) ja saattaa taas nousta vähän. Kuitenkin pitkällä aikavälillä pienempi energiansaanti vähentää painoa (laihduttaa) ja suurempi sitä vastoin lisää painoa (lihottaa).

% OSUUS KALOREISTA:P 35,98 %/HH 48,69 %/ R 11,67 %

Eli näillä eväille jatketaan!

Rasvan prosenttiosuus suhteessa kahteen muuhun ravintoaineeseen on aivan liian pieni. Virallinen suositushan on rasvoissa se 30%. Vaikka diettaakin, saisi rasvojen osuus olla (ainakin) 20% luokkaa. Pudota vähän proteiineista, niitä näyttäisi tulevan melko paljon verrattuna muihin. Ainakin itsellä noin pieni rasvamäärä aiheuttaisi nälkää ja palelemista (todettu on, tiedä sitten mistä johtuu etenkin tuo paleleminen?).

Paleleminen johtuu aineenvaihdunnan hidastumisesta eli kilpirauhasen toiminta hidastuu. Aamulenkeillä siihen saadaan vauhtia ja kasviksia reilusti. Myös hiilaritankkaukset auttaa, mutta ei niitä kannata dietin alussa käyttää vielä kun kalorit on korkealla, jos on :)

No hittolainen ku menee vaikeeks...ruokamäärä vähenee melkosesti jos meinaa ton 20% syödä rasvaa! *vetäytyy exel taulukon pariin*

Ei se niin hirveästi edes vähene kun korvaat hiilareita kasviksilla ja rasvalla. Rasva pitää nälkääkin hyvin, et välttämättä tarvitse niin monia pikkuvälipaloja.

Hienoa!
Kyllä se niin on. Muutos tarvitsee aina aikaa toteutuakseen, olipa se sitten millainen tahansa. Ja lisäksi paino ei useinkaan laske tai nouse järjen mukaan: joskus se laskee paljon ihan pari päivän aikana (ilman näkyvää tai huomattavaa syytä) ja saattaa taas nousta vähän. Kuitenkin pitkällä aikavälillä pienempi energiansaanti vähentää painoa (laihduttaa) ja suurempi sitä vastoin lisää painoa (lihottaa).

Voihan se olla et se on iha normaaliakin kun normi painon sisällä laihdutetaan niin läski lähtee todella hitaasti. Ehkä oon hötkyilly liikaa kun se ekan kolmen viikon aikana kroppa antanut mitään merkkiä kiristymisestä. Toivon nyt vaan ettei se ole pelkkää nestettä.
Hidas tahti on ok mulle, silloinhan sen fläsän ei pitäisi kertyä niin helposti takas ja sitten mun ei tarvi olla niin kamalan alhasilla ka. kaloreilla. Nyttekin siis olen ollut noin 2500 vajeella liikkeellä! :)

Olen kyllä onnellinen jos tuo kilo on lähtenyt läskistä! :rolleyes:

PS. Keksin fiksuna tyttönä maistuvan korvikkeen rahkalle: Luonnon jogurttia puoli litraa treenin jälkeen protskun tai palkkarin jälkeen. Siinä puolessa litrassa on jo ~23 g protskua! Aijemmin en oo tajunnu et voi vetää sitä kerralla noin paljonkin. Yleensä on tyytyny kupilliseen. Ja kaloreita sinä on naurettavan vähän.

Keksin fiksuna tyttönä maistuvan korvikkeen rahkalle: Luonnon jogurttia puoli litraa treenin jälkeen protskun tai palkkarin jälkeen. Siinä puolessa litrassa on jo ~23 g protskua! Aijemmin en oo tajunnu et voi vetää sitä kerralla noin paljonkin. Yleensä on tyytyny kupilliseen. Ja kaloreita sinä on naurettavan vähän.
Fiksuna poikana en viitsi tarkistaa, mutta muistikuva olisi, että litrassa jogurttia on paljon sokeria!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom