TLp:llä hyvät linkit mutta koskevat vain lappia. Itse metsästelen tuolla pohjois-karjalassa. Siellä on kanssa inari niminen alue, ja moni luulee aina että olen lapissa.
Eilen surffailin netissä ja susikeskustelu taas kiihtyy. Siellä on taas mennyt 250m päästä miehestä hyvä koira susille.
Itselläni kun nuo koirat on tuollaisia spanielin luuhakkeita niin ne ovat vaan suupaloja susille ja varsinkin toinen vaeltaa tosi paljon pitkiäkin matkoja näkymöttömissä niin riskit vaan kasvaa. Sillä on edelleen paha tapa että saattaa käydä vanhoilla minun jäljillä vaikka autolla/kämpällä asti juoksemassa ja sitten tulee takaisin etumaastoon.
Miten tst pohjois-karjalassa lintuja? Jotkut kolmiolaskennat näin että kanta olisi ennallaan.
Samoilla seuduilla metsästellään.
Kitsissä, Ilomantsissa, Uimaharjussa ja Nurmeksessa ainakin tuntuisi olevan varsin hyvin lintuja. Vastaavasti taas kaupunkien lähimetsien linnut tuntuu olevan painunut kauemmas korpimetsiin.
Poikueiden koot vaihtelee yllättävän paljon alueittain. Uimaharjussa näin jopa 10 mustan metson jengejä.
Susitilanne huolettaa itseänikin, varsinkin kun nyt on mukana oma koira. Viime vuonna hirvenmetsästys meni meillä aivan reisille kun aloituspäivänä sudet söivät naapuriseuran koiran metsästäjän silmien alla. Valitettavasti liipaisimen takana oli liian arka mies. Omaa koiraa ei kuitenkaan laskettu metsään yhtenäkään päivänä, sillä alueella liikkui kuuden suden lauma.
En halua kuvitellakaan tuota tunnetta kun oman koiran raadon joutuisi kantamaan metsästä pois susien jäljiltä.
Sanokaa mitä sanotte, mutta en moiti jos ammutte "hyökkäävän ja häriintyneen" suden aina kun kohdalle sattuu.