Matkaoppaat Nelosella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Mieltymyksiä nämäkin asiat, mutta huvitti lähinnä kommentit tyyliin "en koskaan lähtisi maahan x". Ikään kuin yksi kuppainen turistirysä kuvastaisi koko valtion olemusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Leijonakingi: kirjottele ihmeessä jos tulee hyviä kommelluksia mieleen :)

Joo kyllä noita hulluja, hauskoja ja äärimmäisen rasittaviakin juttuja on jäänyt opasajoilta mieleen, vaikka aikaa on vierähtänyt noin 10 vuotta.

En nyt edes tiedä kuinka sen homman kiteyttäis lyhyesti, mut todetaan nyt vaikka ne mieleenpainuvimmat jutut:

Ikimuistoisena Millenium-jouluna oltiin norjalaisen kollegani kanssa juuri lähdössä hotellipäivystykseltä konttorille syömään kinkkua, kun taxi pamahtaa respan eteen, ja kuski huutaa "guia finlades, por aqui".
Minä siihen taxin takaovelle sitten ja suomalainen äijä vapisevin käsin ja jaloin horjuu ulos autosta, ensimmäisenä katseeni kiinnittyy vyötärön korkeudelle sortseihin, josta roikkuu läpinäkyvä letku, jonka toisessa päässä on kiinni pussukka. Olin siinä vähän että mikäs tämä juttu oikein on... äijä kusee siis pussiin. Norjalainen kollegani oli silmiinnähden kyllästyneen oloinen ja suorastaan välinpitämätön... Ajattelin, että kyllä suomalaisen pitää suomalaista auttaa.
Talutin äijän respaan, josta saatiin miehelle pyörätuoli lainaks. Yleensä mukavan rento respanmies toteaa vihaisena ettei kyseinen mies asu enää heidän hotellissaan. Syy: On toistuvasti sotkenut huoneensa, sänkynsä, lattian ja wc:n kusella ja ihan puhtaalla paskallaan. Soitin sitten firmamme varauspuolelle, että onko jossain toisessa hotellissa tilaa, ja lähistöltä saatiin yks vapaa huone noin puolen kilsan päästä. Sulloin äijän tavarat matkalaukkuun, jotta voisimme ripeästi vaihtaa hotellia. Ne tavarat olivat likaisia vaatteita, niitä helvetin vaihtoletkuja ja ties mitä värkkejä sun muuta.

Lykkäsin äijän pyörätuolissa sit toiseen hotelliin, kollegani veti matkalaukkua ja huoneeseen mars. Saatiin talutettua äijä sänkyyn makamaan, ja sen selkäkivut oli jo niin kovaa luokkaa, ettei se juuri ylös enää siitä päässyt. Hain sille lähikaupasta 5 litran vesitonkan. Herra kertoi, että oli edellisenä iltana/yönä kaatunut selälleen "muutaman oluen nautittuaan" ja hänellä oli ennestään joku vaiva siellä muutenkin, joka sitten yltyi pahemmaksi kaatumisen johdosta. Annoin sille toimistomme numeron, että soittelee jos on asiaa. Lähdettiin toimistolle ja syötiin joulukinkkua 25 asteen helteessä...

Seuraavana päivänä puhelin soi. Sama äijä horisi luuriin, "tuokaa vettä, tuokaa vettä". Lähdettiin sit jossain vaiheessa sinne sen hotellille ja vietiin sille pullovettä. Sen tila oli vielä pahempi, oli pakko soittaa ambulanssi yhteistyö-lääkäriaseman päivystykseen. Se tiesi jo että saisi kipulääkettä joka ainakin hetkellisesti auttaisi. Alettiin jo selvittää mahdollisia vapaita lentopaikkoja takas Suomeen. Olihan äijä jo ruhtinaalliset 3 pv kanarialla ollutkin, vielä jäljellä olevat 11 päivää, niin olisi saanut alkaa varailemaan hautapaikkaa Suomesta. Lähdettiin sit pois ja mies pääsi lääkäriin. Pääsi eroon pyörätuolista ainakin. No pari pv meni ja lääkäriasemalta soitteli suomalainen hoitaja joka kyseli että joko tämä mies on päässyt Suomen koneeseen... totesi, että heille sitä narkkaria ei enää oteta, on kuulemma soitellut niille useasti käynnin jälkeen ja halunnut vain lisää piikkejä (kortisonia, morfiinia tms. kipulääkkeitä).

Saatiin äijälle paikka koneeseen ja lähettiin parin naispuolisen suomalaisen kollegan kanssa kertomaan sille, että lähtö tuli. Äijä makaili huoneessaan ihan lääketokkurassa, San Miguel -tölkki kädessään... "Sä pääset tämän illan koneella Suomeen" sanottiin sille. "Ai, just kun mä olin pääsemässä parempaan suuntaan". Joo ei kyllä nyt täytyy lähteä, on vain yksi suunta -pohjalle. Pakkasin äijän laukun (taas!) muistan vieläkin kun sulloin niitä letkuja ja Diapam-pakkauksia sen laukun sivutaskuihin, ja sit se siinä vieressä sopersi: "joo ehkä näin on parempi, kiitoksia teille kaikesta". Kun mä sain talutettua sen siihen bussiin sai vain todeta että vihdoin tuo on ohi, tuollaisia ei ikinä pitäisi päästää yksin ulkomaille ilman saattajaa.

Meni pari viikkoa, ja toimistolla faksi raksutti. Suomen päästä tuli reklamaatio, samalta äijltä. Hän oli siis tehnyt Suomessa reklamaation firmallemme ja kuvitteli ettei kohteen oppaisiin olla lainkaan yhteydessä.
Se vaati pilalle mennen lomamatkan korvaamista kokonaan, koska onnettomuus oli pilannut matkan ja oppaiden TÄYSIN VÄLINPITÄMÄTÖN toiminta kruunasi epäonnistumisen kokonaisuudessaan. Hän EI tietenkään maininnut sanallakaan, että:
-oli humalassa/sekakäytön seurauksena itse aiheuttanut vammansa
-paskonut huoneen pilalle toisessa hotellissa
-käyttänyt holtittomasti lääkkeitä alkoholin kanssa
-ja aiheuttanut valtavan määrän ylimääräistä työtä.

Loppuun hän oli vielä kirjoittanut; terveisin XXX XXXXXXX, valt.maist. Ihan niinku se lisäisi uskottavuutta!

Vaikka tuo oli säälittävä tapaus ja murheellinen, yksinäinen ihmisraunio halusi vaan viettää kivan loman niin silti...
Tuon tapauksen jälkeen päätin etten ikinä sekaannu asiaan liian henkilökohtaisesti/tunteellisesti, vaan parempi vain tehdä se mikä oppaalle kuuluu. Ihmiset osaa olla sitten itsekkäitä kusipäitä. Nytkin osa saattaa ajatella, että eihän tuossa nyt mitään sen suurempaa ollut ja eihän tohon nyt aikaa paljon mennyt. Mutta kyllä siihen vaan meni, on aikaavievää puuhaa alkaa järjestellä ylimääräisiä juttuja. Kun siellä kohteessa on 300-500 muutakin ihmistä asiakkaina kuin vain HRA SUURI SEKAKÄYTTÄJÄ.

Kuka perkele oli laittanut/päästänyt se vanhan ruotsalaispapan yksin reissuun. Alzhaimer ja parkinson. Ukko kävi kattomassa aamiaispöytää ja lähti huoneeseen, kun "muisti" jo syöneensä. Kaikkea noi oppaat saa kokea. Hauskaa oli yrittäjäpariskunnan shoppailut, kun ukko halus vaan äkkiä kylmää bisseä. :lol2:
Tänään taas. Uusia matkustajia luvassa (luulisin), koska noilla loppu loma.

En tajua ollenkaan noita matkaoppaita. Mitä ne oikein vehtaa noiden yksittäisten urpojen kanssa? Jos joku äijä pistää hotellia palasiksi ja koittaa hakata muita niin miksi paikalle soitetaan oppaat? Poliisi paikalle, äijä putkaan ja sillä aikaa kamat nostetaan hotellista kadulle. Seuraavana päivänä opas ojentaa paluuliput käteen, ja sen jälkeen on äijän oma ongelma löytää koneeseen tai selvitä hengissä Ählämilässä.

En tajua ollenkaan noita matkaoppaita. Mitä ne oikein vehtaa noiden yksittäisten urpojen kanssa? Jos joku äijä pistää hotellia palasiksi ja koittaa hakata muita niin miksi paikalle soitetaan oppaat? Poliisi paikalle, äijä putkaan ja sillä aikaa kamat nostetaan hotellista kadulle. Seuraavana päivänä opas ojentaa paluuliput käteen, ja sen jälkeen on äijän oma ongelma löytää koneeseen tai selvitä hengissä Ählämilässä.

Itse ihmettelin ihan samaa. Mulla nyt ei ihan ensimmäisenä tulis mieleen soittaa "Terhiä" paikalle, kun aikuinen mies riehuu humalassa hotellilla. :)

Nopeasti ajateltuna asia olisi noin, mutta sitten kuitenkin...
On olemassa kirjoittamattomia sääntöjä ja myös ihan kirjoitettuja, joita laiksi sanotaan.
Heitteille ei ketään saa jättää, vaikka kuinka tekisi mieli. Lisäksi ihmiset ovat maksaneet usein paljonkin rahaa matkoistaan, joten liian helposti ei voi antaa periksi.
Kun asioilla vaan usein on monia puolia. "Börjekin" on varmasti halunnut viettää kivan loman, vaikka olisi ilmiselvästi tarvinut saattajan mukaansa.

Esimerkiksi tilanne lentokentällä on monesti sellainen että bussissa pitäisi olla täysi satsi ihmisiä, 54, ja sit siellä onkin vain 52. Kaksi puuttuu. Ovatko he vielä odottamassa laukkujaan, ovatko ottaneet taksin vai ovatko vessassa oksentamassa? Muu bussi haluaa jo lähteä, ulkona on +35 astetta, auto seisoo ja lapset huutaa vettä. Mitä siis teet?
Joissain maissa/kentillä ei edes opas pääse saapuvien lentojen laukkuhihnoille, ja silloin täytyy vain ottaa tiettyjä riskejä. Ikuisuuksia ei voi odottaa, mutta kiiruhtaakaan ei saisi, koska takuuvarmasti nuo puuttuvat 2 ihmistä tekevät reklamaation, että heidät jätettiin kentälle... (vaikka olisivat kaatokännissä vessassa oksentamassa).

No jos lanka palaa joka tapauksessa molemmista päistä, on edes toinen pää sammutettava. Jossain vaiheessa täytyy kuitenkin lähteä.
Itse kiertäisin vielä kentän vessat läpi, katselisin firman kyltti esillä kaikki haahuilevan näköiset turistit läpi ja kysyisin muilta saapuvilta ihmisiltä oliko Helsingin lennon hihnalla vielä ihmisiä odottamassa laukkujaan. Jos ei, niin bussiin vaan ja menoksi. Tuleehan siellä bussissa napinaa siitä, mikä kesti kun ketään ei edes enää tullut siihen bussiin, ja napinaa siitäkin, kun niille kertoo että 2 jäi puuttumaan... siis joku kommentoi silti sitä, että ahaa NYT NE KAKS JÄTETTIIN kentälle omin nokkineen...

Että semmosta se välillä on. Kaikkia ei voi miellyttää ja aina tulee jotain. Negatiivisen mielikuvan voi saada helposti aikaan jos on välinpitämätön heti ensimmäisten minuuttien aikana (eli jos ei edes yrittäisi etsiä puuttuvia henkilöitä).
Kyllä oppaissakin on välillä vikaa, en kiellä sitä yhtään. Moni parikymppinen opasneiti saa kyllä koppavan asenteensa esiin kun on uniformu päällä ja korkokengät kopisee tekohymyn säestyksellä... Ollaan niin maailman omistajaa vaikka edes Espanjan kuninkaan nimeä ei muistaisi...
Olen nähnyt tuollaisiakin. Mutta se on kokonaan eri case.

Sitäkin ihmettelen kuinka hotellit ottavat vastaan toisten hotellien ulosheittämiä tyyppejä. Jos omistaisin hotellin, niin varmana en antaisi huonetta jollekin känniselle äälilölle joka on paskonut ja kussut aikaisemman huoneensa piloille toisessa hotellissa.

Kerran olen Turkissa ollut ja toiste en mene.

Mitä luulette? Saako ohjelma ihmisiä enemmän turkkia kohti, vai onko homma päinvastoin? Ainakaan näistä jo tulleista ohjelman jaksoista en ole saanut sellaista kuvaa turkista, kun mitä itse oon kokenut.

Taas ois tarkotus varailla matka tuonne naikkosen kanssa. Ihan loistava paikka omasta mielestä!

Taitaa mennä aika 50/50 mielipiteet turkkia kohtaan. Toiset kehuu ja toiset taas ei haluis mistään hinnasta (vaikka ei olis käynytkään).

Mitä luulette? Saako ohjelma ihmisiä enemmän turkkia kohti, vai onko homma päinvastoin? Ainakaan näistä jo tulleista ohjelman jaksoista en ole saanut sellaista kuvaa turkista, kun mitä itse oon kokenut.

No mun mielestä noista turkkilaisista saa ohjelman kautta paremman/fiksumman kuvan kun ne ehkä oikeesti on, osaavat toki skarpata kameran edessä. Eli ei oo näkynyt mitään ylenmääräistä kusettamista, tyrkyttämistä, vittuilua kun ei osta jotain ym.

Taas ois tarkotus varailla matka tuonne naikkosen kanssa. Ihan loistava paikka omasta mielestä!

Taitaa mennä aika 50/50 mielipiteet turkkia kohtaan. Toiset kehuu ja toiset taas ei haluis mistään hinnasta (vaikka ei olis käynytkään).

Turkki maana kyllä kiinnostaa minuu samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin maa, matkustaminen ja vieraat kulttuurit kun ylipäätään kuuluvat kiinnostuksenkohteisiini. Turkissa olen kahdesti vieraillut juurikin noissa pahimmissa turistirysissä ja eihän niistä irti saa muuta kuin sen turisteille rakennetun todellisuuden. Maan todellinen luonne löytyy todennäköisesti jostain muualta kuin näistä Alanyan kaltaisista paikoista. Mutta ei tuo ohjelma siis mielikuviani Turkista muuta, sillä ohjelmasta näkee niin selvästi sen tarkoituksellisen myötähäpeä-kokemuksen tarjoamisen. Huvittavaa kun ohjelman matkaoppaat popsivat Suomesta kannettua grillimakkaraa muiden matkalaukuistaan eväitä poimivien perttien lailla ja seuraavassa kohtauksessa pyörittelevät silmiään junttilauman selkien takana kuin mitkäkin maailmankansalaiset. Ja hetken päästä taas huokailevat tuskissaan kuinka hirveää on olla tekemisissä ruotsalaisten ja muiden kuin suomalaisten kanssa. Kun ne on ihan erilaisia kuin me! :D Niiiiiin parasta viihdettä!

No jos ihminen on kuukausi tolkulla jossain Turkissa niin kai sitä saa jotain muuta syödä välillä kuin kepappia? Ja kun töissä ollaan niin ihan normaalia se on että svedut vituttaa.

Toki. Meinasin vaan, että ohjelman yritys tehdä mahdollisimman iso kontrasti oppaiden ja lomailijoiden välille ei ihan joka hetki onnistu. Samaa apinalaumaa kaikki ja hyvä niin!

Tuon kohdepäällikön vai mikä lie, Terhin kanssa en kyllä haluaisi olla päivääkään töissä. Hirvee häslääjä! Jos minulta kysytään niin aivan vääränlainen henkilö tuollaiseen tehtävään. Ihme jos sillä ei vielä ole vatsahaavaa.

Tuon kohdepäällikön vai mikä lie, Terhin kanssa en kyllä haluaisi olla päivääkään töissä. Hirvee häslääjä! Jos minulta kysytään niin aivan vääränlainen henkilö tuollaiseen tehtävään. Ihme jos sillä ei vielä ole vatsahaavaa.

Oon täysin samaa mieltä. Jotenkin näyttäis tyypiltä puuttuvan delegointitaidot ja itsellä luultavasti menis hermot tapaukseen alta aikayksikön vaikka melkonen Milf onkin ;). Mietityttää vaan, että pitääkö kohdepäällikön aina itse olla paikalla paimentamassa ja neuvomassa tilanteissa?

Viimeksi muokattu:

Ja hitto miten huonoa englantia se puhuu. Kauhean kuulosta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom