Missäköhän vaiheessa ja millä eväillä kannattais lähteä psykiatrin pakeille?
Loukkasin melkeen vuosi sitten alaselän ja magneetti totes että sielä on pieni, ei edes paha (mitä pakkislaisten kokemuksista lueskellu) repeämä välilevyssä lannerangassa. Tää on kuitenki ollu mulle melko kova kolhu, paljon kovempi kuin oisin koskaan kehannu itelleni tai kellekään muulle myöntää. Oon vähän ollu silleen "heh heh" ku jotku kaverit / sukulaiset on kyselleet että "no mitä jos loukkaat ittes ni mitä sä sitten teet?"
"Hyppään jojoon eheh."
Vaan oikeasti, oon miettiny että voiko tosiaan johtua siitä että on säännöllistä kipua, että ei ole motivaatiota syödä, treenata tai tehdä yhtään mitään ittensä eteen? Ei ihan mitään. Oon hulluna koittanu innostua erilaisista treeniohjelmista, oon koittanu ylläpitää ruokavaliota, oon alottanu taas opiskelut ja suunnitellu tulevaisuutta, mutta kaikki tuntuu ihan vitun teennäiseltä tän selän takia. Tuntuu että tekis mieli vaan luovuttaa ja heittää helvettiin koko paska. Vaikka kuinka on asioita minkä takia on mahtavaa että pystyy esim. kävelemään ja treenaamaan yhtään, niin se vaan ei tunnu riittävän. Se, että on ollu 10v hirveän aktiivinen ja urheilullinen, ja nyt tuntuu jokikisessä liikkeessä mitä tekee joku napsahdus tai vihlasu, eikä tilanne oo muuttunu mihinkään vuoden aikana, on aivan kamalaa.
En ehkä ole tarpeeksi positiivinen ihminen, ja älyän, että ei oikeen kukaan varmaan tajua miten paljon omistaa kunnes se häviää tms muuta kliseistä paskaa, mutta tilanne on silti mulle ihan kipiä. Vaikka kuinka järkeilen että mullon asiat hyvin, pystyn treenaan edes jotenkuten, niin kokoajan on sellanen paskanvitut-fiilis kaikesta. Eli yks naurettavan pieni (vois ainakin väittää) asia kontrolloi elämän kaikkia osa-alueita.
Nii se bottom line: Missä vaiheessa kandee käydä ja missä? Psykiatrilla? Saako siihen jotain tukea jostain? Sairasvakuutuksesta tms?
Ite en voi tässä auttaa, mutta tiedän tunteen täysin. Itsellä lähes sama tilanne, tosin henkiseltä puolelta ei ehkä vielä tuossa tilassa.
Eli oma stoorini:
Polvien kanssa kamppailtu ala-aste ikäisestä lähtien, osgood schlatteri käyty läpi, oikea patella revennyt kaksi kertaa ja vasen kerran. Nyt alkoi olemaan mitta täynnä, ja paikallisten erikoislääkäreitten sijaan otettiin yhteys parhaaseen mikä hesasta tavoitettiin. (Ei Tulikoura, vaikka sitä kyllä toivottiin..) Noh käynti kyseiselle lääkärille, joka totesi sitten että kaikki repeämät ovat kuulemma johtuneet nilkan pronaatiosta ja lähetti hankkimaan pohjalliset ja parin kuukauden päästä takas, ja katsotaan tilanne. Siinä vaiheessa tuli hieman haista paska-fiilis, toisaalta oli pakko tarttua toivoon. Silti idea että kukaan muu ei oo huomannu ja pohjallisilla se parannetaan? Noh pohjallisia on käytetty ja venyttelyjä tehty puolisentoista kuukautta. En oo huomannu mitään muutosta.
Ongelmia on kipu, tosin se lähti ennen ketorinilla, mutta nykyään ei pysty kyseistä lääkettä enään ottamaan kun mahahaava kävi lähellä.. Kivun lisäksi mm. pettäminen, eli välillä jalat pettävät alta jos astuu vähän väärin jossain kohtaa.
Ongelmista pahin on sitten tuo henkinen puoli. Itse olen koko nuoruuteni/teini-ikäni tottunut liikkumaan päivittäin, lajeina Jääkiekko, koripallo, volttien heitto, skeittaus, laskettelu, yleisurheilu ja puntti. Noh noista jää yksi jäljelle kun otetaan polvi huomioon. Eli puntti ja siitäkin karsiutuu kyykyt tms. Harmi vaan että punttia on tullut tehtyä lähinnä himosta hypätä korkeemmalle ja juosta nopeempaa...
Nyt kun on ollut liikkumatta pitkään aikaan alkaa iskeä totuus, että palataanko tästä koskaan täyteen kuntoon ja muutenkin koko projekti tuntuu tappavan hitaalta. Varsinkin kun alkaa kyseenalaistamaan aikaisempia hoitoratkaisuja, mitä on tehty viimeiset 4 vuotta. Nyt on kanssa tullut tajuttua, että ennen tätä en mm. koripallon aloittamisen jälkeen ollut pitänyt kyseisestä lajista koskaan 10 päivää pidempää taukoa. Yleisurheilustakaan ei kahta viikkoa pidempia välejä ollut. Tulevaisuus ei paljoa innosta, itse olen nähnyt itseni mahdollisesti liikunnanohjaajana tms. tulevaisuudessa. Lukion myötä olen ymmärtänyt etten ole lukevaa tyyppiä pätkääkään. 2 tunnin paikallaan oleminen tuottaa vaikeuksia ja erityisesti nyt kun energiaa ei ole päässyt mihinkään purkamaan, toki salilla on tullut treenattua ylä ja keskikroppaa, mutta se ei ole ollenkaan sama tunne kun Piip testin jälkeinen aamu tai ilta tiukan pelin jälkeen. Puntin jälkeen herää paika lievästi kipeinä treenatuista osista. Piip testin tms. jälkeen herää koko kroppa täysin puhki ja rentona.
Huolestuttava asia minkä olen huomannut itsessäni on ollut, että "liikuntakiellon" alusta olin jatkuvasti täynnä energiaa ja ns. ylienerginen. Nyt on alkanut kaikki energia häviämään ja samalla asioiden merkitys. Tuntuu että mistään ei välitä enään tosissaan ja kaikki asiat ovat yhdentekeviä. Tämän johdosta olen yrittänyt ottaa edes jonkin asian tärkeäksi minkä eteen tulisi tehtyä töitä jatkuvasti. Päätin tehdä näin tulevien ylppäreiden kohdalla. Toisaalta takaraivossa kalvaa ajatus, että mitäjos polvea ei koskaan saadakkaan kuntoon. 90% ajattelemistani mahdollisista ammatinvalinnoista karisee suoraan pois. Tämä syö motivaatiota, varsinkin kun kyseessä on terveystiedon kirjoitukset..
Sinun ongelmaasi en kuitenkaan mitään apua pysty tarjoamaan, itse olen tosin miettinyt samaa. SMugU:lle kanssa myötätuntoni. Itsellä tosin ongelma ei ole niinkään herätä aamulla ja laittaa sukat jalkaan vaa nukahtaa, kun jatkuva tykyttävä särky löytyy jaloista ja avun tuovat lääkkeet aiheuttavat oksettavan olon jne.
Ainoa mitä tuohon olen itse keksinyt, mikä jossain mielessä auttaa vähän kauemmin jaksamaan on löytää joku kiinnekohta, mitä pystyy tekemään ja lähteä kehittämään sitä niin hyväksi, kuin mahdollista. Meillä kaikilla se taitaa olla jotain pään sisällä kun kroppa ei anna toimia. Tiedän että se on vaikeaa, mutta jos opiskelee itseä kiinnostavaa asiaa, nii yksi mahdollisuus on tuon johdosta nostaa ainakin hetkellisesti omaa vaatimustasoaan. Eli lähteä periaattella esim. kokeista 10, muu on epäonnistuminen. Paremmin en osaa autta, mutta paranemista toivon kaikille.