Aihetta on voitu sivutakin jo, pahoittelut, etten jaksanut lukea ihan koko ketjua. Paljon oli hyvää keskustelua kyllä.
Mitenkään vähättelemättä masennusta oikeana sairautena haluan kertoa seuraavaa. Itse sain ensimmäisen masennusdiagnoosin 18-vuotiaana, lääkkeet kouraan, noin vuosi juttelua mtt:ssä, ja sitten alkoi tuntua siltä, että on PAKKO päästä normaalielämään. Menin takaisin kouluun. Välillä oli enemmän ja vähemmän taistelua mm. hillittömän väsymyksen ja sen tuottaman häpeän takia "miksi minä en jaksa kuten muut?". Tästä seurasi sosiaalista ahdistusta ym, ja olin taas sairaslomalla ja napit käteen.
Palasin kouluun ja pääsin töihin heti valmistuttuani, ja aina mietin, että miksi minulle kaikki ottaa niin koville? Olen kuitenkin fiksu ja tunnollinen, joten taistelin ja taistelin. Viime syksynä tuli totaalinen stoppi, en kertakaikkiaan jaksanut enää mitään. Menin työterveyteen, nappia taas, ja viikko kerrallaan sairaslomaa. Lopulta jätin työni kaiken häpeän takia, pelkäsin, että minua pidetään vain laiskana lintsarina. Työterveydessä kävin kolmella eri lääkärillä. Kun työt loppui, jouduin tietysti julkisen puolen hoitoon. Noh, nappia taas ja sairaslomaa. Kolmen kuukauden jonotus psykiatriselle poliklinikalle. Sielläkin ehdin saada uudet lääkkeet, kunnes kerroin sivuoireista ja verenpaineeni sattumalta mitattiin. Lukemat olivat huikeat nuorelle, hoikalle naiselle. Sitten minut vihdoin passitettiin kilpirauhastestiin, ja sieltähän se vastaus löytyi, kilpirauhasen vajaatoiminta. Yhtäkkiä kaikille oireille tuli selitys yhdellä pienellä verikokeella, ja jo pelkästään diagnoosi helpotti oloani uskomattoman paljon. Minun ei tarvinnutkaan enää syyllistää itseäni siitä, etten pysy nyky-yhteiskunnan vauhdissa, vika on koko ajan ollut hormonaalinen. Ja kauanko tähän diagnoosin saantiin meni? Kahdeksan vuotta, menetetty hyvä työ, lukemattomia sosiaalisia kontakteja ja tapahtumia jäi kokematta.
Joten, pyytäkää hyvät ihmiset tämä testi mahdollisimman pian. Oireet ovat moninaiset, ja niitä usein hoidetaan vaikeana masennuksena. Nuorena myös helposti kompensoi oireita vielä sillä nuoruuden innolla. Masennus on sairautena tosi, mutta olisin kovasti toivonut, että olisin saanut tämän tiedon jo 18-vuotiaana ja sitä olisi voitu hoitaa kunnolla alusta asti. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan, ja koen saaneeni uuden elämän, vaikka samalla sain elinikäisen sairauden.