Masennus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Feint
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta ajattelisin, että on paljon mukavempaa kun olotila on normaali, kuin se, että istut aseen piippu suussa ja se omalla nimellä kaiverrettu luoti on piipussa. Joten luulisin, että sitä aika helposti nappaa sen pillerin. Paskaan oloon verrattuna normaalikin olotila on hyvä.

Väittäisin, että niihin voi jäädä ihan yhtä lailla koukkuun kuin tuttiin. Jos tutti suussa on kiva olla, niin kyllähän siitä itkun kanssa jokainen luopuu.

Niin, mutta kun se normaali olotila ei tule yhdestä pilleristä. Lääkettä pitää ottaa vähintäänkin joitain viikkoja ennen kuin mitään vaikutusta alkaa näkyä. Samoin lopettamisessa se ei yhden tai kahdenkaan päivän jälkeen aiheuta mitään selkeää muutosta mielialassa. Ja yleensäkin se lopetus hoidetaan hyvin hitaasti ja asteittain. Jos on lääkettä syönyt pitkään (vuosia) niin lopetuskin kestää kuukausia.

Moni toki pelkää, että jos lääkkeen lopettaa niin masennus palaa, mutta en kutsuisi sitä siltikään riippuvaisuudeksi.

Se, mitä monikaan ei välttämättä ajattele niin kliininen depressio ei ole pelkästään paskaa oloa, vaan myös sitä, kun ei tunnu miltään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko pakkiksella paljon ADHD-tyyppejä? Varsinkin semmosia millä on paljon mielialanheittoja yms "vakavampia" oireita?

Mä ilmoittauduin jo etusivulla ADHD:ksi, mutta voisin toki täsmentääkin.
Eli oireet on aika pahat, mä en halua tälleen julkisesti paneutua niihin erityisemmin, mutta mulla on yhdistelmätyypin ADHD tarkkaavaisuushäiriön ja impulsiivisuuden ollessa dominoivat, mutta ylivilkkauden puoleltakin löytyy parit häiritsevät oireet.

Mielialanheitot on joskus ihan kamalia sietää, sekä mun että muiden, mutta mun mielestä varsinkin loppuvuosi on onneksi ollut vähän seesteisempää aikaa. Lisäksi vastoinkäymiset, pienimmätkin, otan usein todella raskaasti.

Ikäväkseni olen saanut kamalasti kuittailua tästä, sillä moni elää harhaluulossa että ADHD on se aina suuna päänä hölöttämässä olevien sairaus, vaikka ei se ihan niin mene.

Hippa, mutta moneen lääkkeeseen, varsinkin niihin mitkä vaikuttavat psyykkeeseen syntyy helposti psykologinen koukku. Varsinkin jos on "heikompi" mieli niin ei haluta välttämättä edes uskoa että ilman lääkehoitoa voi olla. Ja se on mun mielestä melkeen pahempi ku fyysinen koukku.
Varsinkin jos on syöty vuosia jotain vahvaa lääkettä. Esimerkiksi metadon-hoidon lopettaminen saattaa kestää vuosia. Silti monet pelkäävät että se kamanhimo tulee jos lääkemärä vähenee tai hoito loppuu. Ja sillonkun mieli "tietää" valmiiksi että noniin, kohta alkaa taas se rännittäminen niin kynnys lopettaa lääkkeet kasvaa, tai kynnys aloittaa uudelleen rata laskee.

Tunnen monia joilla on serotoniinin ja/tai dopamiinin tuotanto heikentynyt niin paljon että se pitää ottaa levystä joka aamu tai mistään ei meinaa tulla mitään.

En ihmettele että se psyykkinen vuoristorata vaan kovenee ja kovenee jos ei mistään saa palkitsemisen tunnetta, hyvää oloa, tai edes hymyä siitä että jokin meni putkeen.
Ja sitten kun näitä alkaa pyörittelemään omassa päässään päivästä toiseen niin siellä on aikamoinen solmu valmis.

E: Jepu, aika tutun kuulosta. Mulla on kanssa tuo impulssikontrolli lähes olematon, ja keskittymiskyky ennen lääkehoitoa oli semmoinen että koulussa, 7 eri oppilaitosta yläasteen jälkeen jäänyt kesken, pystyi 10-20s olemaan paikallaan ja kuuntelemaan ennenkuin tuli oikeastaan pakonomainen tarve alkaa härväämään jotain.
Pahassa ADHD:ssa on kyllä jänniä piirteitä, sillonkun on hyvä jakso, niin olo on todella motivoitunut, energinen, ja luova. Mutta sit ku tulee huonompi sesonki niin roskien vieminen on saattanut joskus kestää parikin viikkoa.

Täytyy sen verran korjailla ittiäni lattialta ja todeta että mun polvivertaus oli kyllä aika huono, mutta ideaperää olin jalosti tavoittelemassa: Että sinne lääkäriin ei todennäkösesti lähetä ku ajatellaan että se tauti menee itestään pois.

Oon ollu tekemisissä yhen vakavasti masentuneen henkilön kans joka vasta nyt alkaa tasapainottumaan, ja on ollu jo jonkuaikaa hoidossa. Eli hoito ilmeisesti auttaa. Sinne siis. :dance:

Löysin, ihme kyllä, tuon kirjan googlettamalla jotain hämäriä hakusanoja

Kiitos vaivannäöstä. Vaikuttaa todellakin kiintoisalle ja tarkistin jo saatavuuden paikalliskirjastostakin. Tarkoitus oli seuraavaksi lukea NLP:tä ja otetaan tuo kyytipojaksi.

Mulle on vasta viime aikoina alkanut valkenemaan myös tuo mielen sairauksiin liittyvä fysiologinen puoli, joka ei ole mitenkään merkityksetön. Paitsi toi, että mielen oireet sinänsä muokkaavat esimerkiksi serotoniinintuotantoa, niin on jännä ajatella, että ihan fysiologis-ravitsemukselliset syyt saattavat olla sen masennuksen kehittymisen takana. Esimerkiksi pitkäaikainen stressi ja/tai fyysinen rasitus yhdistettynä huonoon palautumiseen (esim. puutteellinen ravinto, hormonaalinen epätasapaino) saattaa muokata sitä aivojen välittäjäaineiden toimintaa väliaikaisesti tai jopa pysyvästi ja aiheuttaa mielialahäiriöitä. Aina ajatellaan, että masennuksen kehittyminen vaatii jotain poikkeuksellisia elämänkulkuja tai huonot lähtökohdat, mutta välttämättä se ei olekaan niin. Kun se elämässä koettu rasitus vielä yhdistetään kunkin yksilölliseen kestokykyyn (esim. 5HTT-serotoniinin kuljettaproteiinin tyyppi, HPA-akselin kestokyky) ja yksilöllisiin toimintatapoihin (vahva kontrolliorientaatio, kilpailuhenkisyys, aktiivisuus, murehtiminen..), ei todellakaan pystytä aukottomasti päättelemään, ketkä lopulta masentuvat.

Joku myös huomautti, että masentunut ei välttämättä ymmärrä tilaansa kuin vasta sitten, kun olo on parempi. Mulla on mennyt pitkään myöntää, että omassa elämässä on ollut niitä masennusjaksoja, etenkin, kun ne eivät ole elämää mitenkään sekoittaneet. Mä olen aina pystynyt hoitamaan kaikki "ulkoiset asiat" mallikkaasti, mutta muuten oleminen on ajoittain tuntunut merkityksettömältä ja turhalta; noi kiinnostuksen puute -jutut eivät ole mitenkään vieraita. Ja mitä merkitystä elämän sujumisella ulkoisesti on, jos yksilö ei itse saa siitä mitään nautintoa? Mutta meillähän lääketiede ei halua huomioida kuin ne, jotka ovat todella pahassa tilanteessa ja jo työkyvyttömiä. Kauniisti puhutaan kyllä ennaltaehkäisystä, mutta todellisuudessa sellainen ihminen, joka kokee olevansa matkalla kohti sairautta, ei juurikaan saa ymmärrystä yhteiskunnalta eikä lääkäreiltäkään. Kai ihmisellä pitäisi olla oikeus saada pahaan oloonsa apua ilman, että se on mahdollista diagnosoida joksikin F-koodiksi? Tästä päästäisiin kätevästi lääketieteen kritisointiin, mutta jääköön toiseen kertaan.

Parin masennuksen jälkeen olen itse oppinut jotenkin tutkimaan itseäni uudella tavalla ja jäsentelemään omia ajatuksia ja välillä vain olemaan ja kuuntelemaan mikä itseä kiinnostaa ja mihin haluaa mennä. Pysähtymään ja funtsimaan että onko nyt kaikki okei, onko tässä hyvä olla vai tekiskö jotain muuta. Tavallaan yliopiston suoma vapaus omiin opintoihin on ollut loistava juttu. On saanut miettiä rauhassa ja välillä opiskella hitaammin ja miettiä mikä kiinnostaa ja mikä ei. Kun on alkanut olla oma pää paremmin hallinnassa ja uskaltanut puhua omista ongelmistaankin läheisille niin on osannut suhtautua paremmin myös vastoinkäymisiin.

Tämä on mun mielestä todella tärkeää ainakin niiden kohdalla, jotka vielä kykenevät psyykkisin keinoin kontrolloimaan tilaansa. Vaikeassa masennuksessahan tuo ei välttämättä enää onnistu. Omalla kohdallani juuri niiden omien tavoitteiden ja arvojen pohdinta sekä energian suuntaaminen asioihin, joita todella haluaa tehdä, on ollut olennaista. Tuo pohdinta vain vaatii aika paljon aikaa ja energiaa eikä ole siksi mitenkään erityisen helppoa: täytyy olla jo todellista halua muuttaa jotakin elämässään.

Tuohon liittyen olen itse järkeillyt, että nuorten aikuisten masennusten takana saattaa olla usein juuri se valtava kuormitus, mikä oman elämän suunnan ottamisesta ja sen oman identiteetin muotoutumattomuudesta tulee. Ei vielä oikein tiedä, mitä todella haluaakaan ja mikä on elämässä tärkeää. Samaan aikaan elämässä on paljon elämänrakenteeseen liittyviä muutoksia, kuten ihmissuhteiden vakiintumattomuutta, muuttoja, työpaikan vaihdoksia, opiskelukuormitusta (tai kahden edellisen vuorottelua). Yhteiskunnan vaatimukset koetaan tavallaan suurempina samalla, kun se pohjakin on vielä suhteellisen heikoilla. Ei oikeastaan ole mikään ihmekään, että 16 ja 30 ikävuoden välissä masennusjaksot ovat yleistyneet.

Mulle on vasta viime aikoina alkanut valkenemaan myös tuo mielen sairauksiin liittyvä fysiologinen puoli, joka ei ole mitenkään merkityksetön...
....
Ei oikeastaan ole mikään ihmekään, että 16 ja 30 ikävuoden välissä masennusjaksot ovat yleistyneet.

Tää oli kokonaisuudessaan aivan loistava postaus ja huomaa, että olet asioita pohdiskellut. Mä teen gradua aihepiiriä liipaten, ja olen tajunnut et mun gradua varten haastattelemilla nuorilla (17-24-vuotiaita) on kaikilla jokin mt-puolen diagnoosi. Adhd, masennus, kaksisuuntainen, ahdistuneisuus... mikä saa pohtimaan, että millä perusteilla joku diagnoosi annetaan. Jos mielialan lasku liittyy johonkin konkreettiseen menetykseen, tai puutteellisesta vanhemmuudesta johtuva käytöshäiriö diagnosoidaan adhd:ksi tai nuoruuden epävarmuus ahdistuneisuudeksi, niin niin. Olen tullut vaan jotenkin siihen tulokseen et jokaiselle ihmiselle saadaan kyllä jos halutaan löydettyä jokin mielen heikkous tai kehittämisen paikka, jos diagnosoida halutaan. Täydellisiä ihmisiä kun on niin vähän. Ja sit kun on saatu f-kooditettua niin eikun nappia naamariin. Se on se halvin keino. Sorry. Ärsyttää vaan kun vääristä asioista säästetään ja mennään sieltä missä aita on matalin.

Hippa ja muutkin ovat puhuneet tuosta fysiologisesta puolesta.

Itselle on annettu ymmärtää, että toistuvat sairausjaksot vaikuttavat toimintakykyyn ja sairausjaksot toistuvat jatkuvasti helpommin hoitamatta. N. 15 vuoden lääkityksen jälkeen olen varmasti "koukussa", mutta sama hommahan se on muissakin kroonisissa sairauksissa, esim diabeteksestä kärsivillä. Omilla teoilla esim ruokavaliolla on vaikutusta, mutta hieman lääkettäkin kaivataan.

Yhdellä luennolla kysyin rappeuttaako masennus/tasaava-lääkitys aivoja? Vastaus oli, että: todennäköisesti enemmän suojaa aivoja kuin rappeuttaa niitä. Saattaapa jopa lisätä hermoyhteyksiä.

Mielenterveydenhäiriöt aiheuttavat nuorille yhä enemmän sairauspoissaoloja

Koko artikkeli luettavissa kelan sivuilta:
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/041209094330AK/$File/Sosiaalivakuutus4_2009.pdf?OpenElement

^ Ei varmaan tilastoidakaan. On vain "synkkämielisiä" ja "vakavia" niin ja "näkijöitä". :)

...mutta luulen ettei masennusta tuollaisissa yhteisöllisissä kulttuureissa samalla tavalla esiinny kuin tälläisessä länsimaisessa individualistisessa yhteiskunnassa, jossa epäonnistumiset on henkilökohtaisia, stressi on henkilökohtaista, pärjääminen on henkilökohtaista ja jossa suoriutumista korostetaan.

mutta luulen ettei masennusta tuollaisissa yhteisöllisissä kulttuureissa samalla tavalla esiinny kuin tälläisessä länsimaisessa individualistisessa yhteiskunnassa, jossa epäonnistumiset on henkilökohtaisia, stressi on henkilökohtaista, pärjääminen on henkilökohtaista ja jossa suoriutumista korostetaan.

Ja länsimaisen yhteiskunnan aikakäsitys on myös ihan erilainen kuin jossain alkuperäisheimolla. Oma teoriani on se, että monella on tavallaan jatkuvasti pieni stressireaktio päällä, mihin ihmiselimistö ei ole ollenkaan sopeutunut. Se fysiologinen stressitila on tarkoitettu yllättäviin uhkaaviin tilanteisiin, joita tulee silloin tällöin (esim. pako tai taistelu) ja joiden jälkeen voidaan taas rentoutua. Nykyelämähän ei juuri toimi tuolla tavalla.

Nauti masennukseen Magnum 357.
treatment_for_depression_tshirt-p235618885741208244trlf_400.jpg

Oli tosi huono:david:

^Osuit asian ytimeen. Ihmisaivoja ja kehoa ei vain ole suunniteltu ihan sen malliseen stressiin mitä nyky-yhteiskunnassa tulee. Minkä takia vähän hitaammat ihmiset stressaa vähemmän, ja uskoisin että potee vähemmän mielenterveysongelmia?
Jos esim. miettii että oletetaan että 16v tietää mitä haluaa tehdä loppuikänsä kun todellisuudessa kiinnostaa ainoastaan pullo ja pillu.

Stressinlievitystä kotikonsteinkin voi harrastaa. Yöunien ja ruoanlaadun parantaminen on IMO hyvä lähtökohta.

Minkä takia vähän hitaammat ihmiset stressaa vähemmän, ja uskoisin että potee vähemmän mielenterveysongelmia?
Lievästi kehitysvammaiset taitavat olla suurin masennusta poteva yksittäinen ryhmä. Tuohon tietysti vaikuttaa monet asiat, kuten elämän virikkeettömyys, ulkopuolisuus, yhteiskunnallinen syrjintä, ja niin edelleen. Eli ei voi sanoa etteivätkö "hitaammat" voisi masentua. Todellakin, päinvastoin (minä olen elävä todiste :D).

Niin, toisia masentaa valinnan vaikeus ja toisia se, että ei ole mistä valita. Ja miksi 16v pitäis edes päättää, mitä tekee loppuelämänsä?

"Jos esim. miettii että oletetaan että 16v tietää mitä haluaa tehdä loppuikänsä kun todellisuudessa kiinnostaa ainoastaan pullo ja pillu."

Ja aihetta liipaten...
Kuinka moni 16v on oikeasti masentunut? Jos mä olen oikein ymmärtänyt, niin tuohon ikään kuuluu mielialojen rankat vaihtelut ja "loputon vitutus". Mutta jos nuo normaalit(kin) mielialojen vaihtelut estetään/muutetaan lääkkein, miten helvatassa ihminen oppii jatkossakaan erittelemään ja käsittelemään tunteitaan? Suomessahan tuntuu nykyään joka toinen popsivan lääkkeheitä masennukseen, ahistukseen, paniikkihäiriöihin ja niin päin pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom