Itse olen alkanut miettimään yli 10 vuotta raskaisiin vapaapaino liikkeisiin ja niiden sarjapainojen kasvatukseen keskittyneenä, että jos haluaisin vielä saada selvää lihaskasvu kehitystä aikaan, niin voisi olla jopa parempi alkaa luopua noista raskaimmista liikkeistä. Keskittyä samanlaiseen sarjapaino progressioon edes hieman eristävämmissä liikkeissä. Miksikö?
Esim mave. Älyttömän raskas liike hermostolle tehdä kova treeni. Vaikuttaa selvästi seuraaviin muiden lihasten treeniin, kun vetää hermostoa polvilleen. Hermoston lisäksi myös rasittaa vähän kaikkea "ylimääräistä. Olen pitänyt jalkatreenissä, mutta aktivoi myös latseja, ojentajiakin staattisesti, rintaakin tulee jänniteltyä. Ei ole koskaan se paras päivä punnerrus liikkeissä jos eilen tai toissa päivänä tehnyt mavea.
Vähän sama leuanvedossa, rasittaa myös rintaa ja ojentajiakin pienissä määrin. Turhaa rasitetta kun pitäisi olla palautumassa. Ei myöskään leuat kulje parhaiten jos rinta ja ojentajat treenattu juuri. Eli ei saa kaikkea irti selästäkään kun muut apulihakset eivät ole parhaimmillaan. Ylätaljassa tuo pienempi ongelma.
Sitten kyykky vs jalkaprässi. Failureen vedetty kyykky sarja vie myös hermoston polvilleen ja ottaa paljon pidemmän palautumis ajan tehdä uudelleen kuin failureen tehty prässi sarja. Jos etureisiä oli tarkoitus treenata, niin mieluummin ehkä alkaisin kallistua prässin puoleen tehdä useammin tai enemmän kovia sarjoja per treeni, kuin mitä kyykkyä pystyy tekemään palautumisen rajoissa. Uskon että nimenomaan etureidet saisi paremmin treenattua noin kokonaiskuvaa ajatellen.
Myös loukkaantumis riski pienemmissä liikkeissä aina pienempi. Myös henkisesti helpompi vetää kohde lihas oikeasti loppuun eristävillä. Sekin on etu.
Mitä mietteitä Markoilla näistä jutuista?