BB PRO Marko Savolainen

Minä en sitä ymmärrä että failurea vältellään ja sitten korvataan se älyttömällä määrällä volyymia ja frekvenssiä ja itketään että ei kehity. Lihaksen tulee tehdä se työnsä loppuun. Se että teetkö sinä pidemmän sarjan vai lyhyemmän sarjan failureen ei varmasti ole lihaksen kasvun mielestä hirveästi eroa. Riippuu kummastako tykkää enemmän. Sen verran olen laiska että haluan tiukkojen toistojen alkavan HETI. Eli silloin ne toistot on 3-8 tyyppisesti. (Päivästä ja kuormasta riippuu) Se että eristäviä liikkeitä -ei voi tehdä lyhyillä sarjoilla- ei minusta pidä paikkaansa. Se vaan vaatii hirveän määrän kontrollia ja keskittymistä koska mahdollisuus on myös loukkaantumiseen. Laadullisesti extra tarkkoja ja hyviä toistoja ei tarvitse tehdä 10 sarjaa. Se itse asiassa on yllättävän vähän mitä tarvitsee ja ennen kaikkea pystyy tekemään. Tähän vielä yhdistettynä oikeat liikkeet voiman tuotollisesti niin kylläpä ei jää hukka aikaa salilla ja vähemmällä määrällä treeniä saavutat ainakin yhtä hyvät tulokset.
En minäkään sitä välttämättä allekirjoita että ilman failurea pitäisi tehdä tosi paljon sarjoja ja toistoja helpohkosti. Mulla toistoja per sarja on käytännössä 3-12, pääsääntöisesti siinä 5-8 nurkilla. Ja jostain syystä saan vähintään yhtä hyvän tuntuman ja pumpin niillä parilla kolmella ns. vajaalla sarjalla kuin se että tekisin ihan tappion sarjan. Mutta niin kuin monesti todettu, erilaisia ollaan ja samaan lopputulokseen pääsee monella tapaa. Ja kun tässäkin ketjussa harva meistä, kenties Markoa lukuunottamatta, on ulosmitannut todellista potentiaaliaan, niin sellainen tosi hyvä taso on saavutettavissa varmasti lähes miten tahansa. Mulla aina ollut palautuminen ongelma, ja failuret teki tämän haastavaksi. Eikä se korjaantunut sillä että piti paljon taukoa seuraavaan treeniin, se söi hommaa taas muulla tavoin. Mulle sopii vaan muutama hassu liike ja sarja, sitten loput huilia. Toiset näyttää kestävän paljon enemmän. Siksi toin tämän esille, koska tosi usein kehityksen hitautta yritetään kompensoida tekemällä kovempaa ja enemmän, joka ei pakosta tuo parempaa lopputulosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmasti on ja paljon onkin, mutta jostain syystä korostanut monessa paikkaa ettei vedä sarjoja failureen ja olevansa "high volume guy". En tiedä miksi sitten näin tahtoo itseään markkinoida.
Kun Jay ei parjännyt Colemanille, muutti se treeniä/liikkeitä hieman samaan tyyliin mitä Coleman.
Itse ihmetelen kanssa tuota Jay:n puhetta omasta treenistä. Jay tekee noin 4 sarjaa per liike, mutta ei niistä ole "työsarjoja" kuin se yksi. Onko se sitten volyymitreeniä, jos "lämmittelee" 3 sarjaa alkuun?
Tämä minun näkemys hänen treenistä videoiden perusteella.
Jay esim tekee kyykkyä 4 X 10, niin ekat sarjat on ilman siteitä ja painoja nostetaan joka sarjaan. Eli se 1 sarjan 10 on ihan lepsu vs se 4 sarjan 10.
 
Kun Jay ei parjännyt Colemanille, muutti se treeniä/liikkeitä hieman samaan tyyliin mitä Coleman.
Itse ihmetelen kanssa tuota Jay:n puhetta omasta treenistä. Jay tekee noin 4 sarjaa per liike, mutta ei niistä ole "työsarjoja" kuin se yksi. Onko se sitten volyymitreeniä, jos "lämmittelee" 3 sarjaa alkuun?
Tämä minun näkemys hänen treenistä videoiden perusteella.
Jay esim tekee kyykkyä 4 X 10, niin ekat sarjat on ilman siteitä ja painoja nostetaan joka sarjaan. Eli se 1 sarjan 10 on ihan lepsu vs se 4 sarjan 10.

Tätä olen itsekin aina sanonut ja nimenomaan ottanut Cutlerin esimerkiksi, että se näiden ''volyymiukkojen'' ja puhtaasti kovan HD/HIT menon ero on siinä, että nää volyymiukot jättää erikoistekniikat vähemmälle ja se työsarja ei ole niin kova, mutta nousut on kovempia.

Heavy Dutylla/High intensity kumpaa termiä nyt haluaakaan käyttää, niin nousut on kevyempiä, mutta työsarja on intensiivisempi ja erikoistekniikoita mahdollisesti vielä päälle. Tärkeimpänä kai negatiiviset pakkotoistot.

Kaikki tiet johtaa Roomaan eli kummallakaan tyylillä ei pääse vahingossakaan kehittymään kukaan ellei vie loppuun asti viimeistä sarjaa/työsarjaa.
 
Tätä olen itsekin aina sanonut, että se näiden ''volyymiukkojen'' ja puhtaasti kovan HD/HIT menon ero on siinä, että nää volyymiukot jättää erikoistekniikat vähemmälle ja se työsarja ei ole niin kova, mutta nousut on kovempia.

Heavy Dutylla/High intensity kumpaa termiä nyt haluaakaan käyttää, niin nousut on kevyempiä, mutta työsarja on intensiivisempi ja erikoistekniikoita mahdollisesti vielä päälle. Tärkeimpänä kai negatiiviset pakkotoistot.

Kaikki tiet johtaa Roomaan eli kummallakaan tyylillä ei pääse vahingossakaan kehittymään kukaan ellei vie loppuun asti viimeistä sarjaa/työsarjaa.
Itselle oli aina tärkeä, että kovan sarjan ja viimeisen lämpösarjan paino ero ei ollut kovin paljon.
Esim. Jos penkissä oli max 240 kg 6-8, niin viimeinen lämpö 220 kg 1- 2 toistoa
 
Makellahan taisi olla takareidet aika "helposti" kehittyvät, niin olisi mielenkiintoista nähdä, jos niitä treenaisit tavoitteellisesti esim. 6kk. Ja samalla pohkeita, mitkä ei ilmeisesti niin hyvin/helposti kasvaneet. Muuten treenit sitten miltä tuntuu ja ehtii. Tuossa jäisi aikaa myös noille lisäravinne yms kuvioille.
Noissa lihasryhmissä ei kai myöskään isompia vammojakaan taustalla.
 
En minäkään sitä välttämättä allekirjoita että ilman failurea pitäisi tehdä tosi paljon sarjoja ja toistoja helpohkosti. Mulla toistoja per sarja on käytännössä 3-12, pääsääntöisesti siinä 5-8 nurkilla. Ja jostain syystä saan vähintään yhtä hyvän tuntuman ja pumpin niillä parilla kolmella ns. vajaalla sarjalla kuin se että tekisin ihan tappion sarjan. Mutta niin kuin monesti todettu, erilaisia ollaan ja samaan lopputulokseen pääsee monella tapaa. Ja kun tässäkin ketjussa harva meistä, kenties Markoa lukuunottamatta, on ulosmitannut todellista potentiaaliaan, niin sellainen tosi hyvä taso on saavutettavissa varmasti lähes miten tahansa. Mulla aina ollut palautuminen ongelma, ja failuret teki tämän haastavaksi. Eikä se korjaantunut sillä että piti paljon taukoa seuraavaan treeniin, se söi hommaa taas muulla tavoin. Mulle sopii vaan muutama hassu liike ja sarja, sitten loput huilia. Toiset näyttää kestävän paljon enemmän. Siksi toin tämän esille, koska tosi usein kehityksen hitautta yritetään kompensoida tekemällä kovempaa ja enemmän, joka ei pakosta tuo parempaa lopputulosta.
Itellä ihan sama ettei meinaa palautua millään. Kyky ja halu on tehdä joka treenissä ihan liikaa palautumiskapasiteettiin nähden mikä kostautuu sitten seuraavissa treeneissä ja lumipallo pyörii. Pitäisi sitten käytännössä valita tekeekö ihan vaan muutaman failure sarjan viikossa esim DC training kaavalla, tai jollain normaalimmalla bodausohjelmalla vältellen failurea. Kumpikin on vaikeaa henkisesti, jos jättää sarjat vajaaksi ei saa tyydytystä treenistä, mutta HD tyylillä alkaa sarjat ja painot pelottaa :D
 
En minäkään sitä välttämättä allekirjoita että ilman failurea pitäisi tehdä tosi paljon sarjoja ja toistoja helpohkosti. Mulla toistoja per sarja on käytännössä 3-12, pääsääntöisesti siinä 5-8 nurkilla. Ja jostain syystä saan vähintään yhtä hyvän tuntuman ja pumpin niillä parilla kolmella ns. vajaalla sarjalla kuin se että tekisin ihan tappion sarjan. Mutta niin kuin monesti todettu, erilaisia ollaan ja samaan lopputulokseen pääsee monella tapaa. Ja kun tässäkin ketjussa harva meistä, kenties Markoa lukuunottamatta, on ulosmitannut todellista potentiaaliaan, niin sellainen tosi hyvä taso on saavutettavissa varmasti lähes miten tahansa. Mulla aina ollut palautuminen ongelma, ja failuret teki tämän haastavaksi. Eikä se korjaantunut sillä että piti paljon taukoa seuraavaan treeniin, se söi hommaa taas muulla tavoin. Mulle sopii vaan muutama hassu liike ja sarja, sitten loput huilia. Toiset näyttää kestävän paljon enemmän. Siksi toin tämän esille, koska tosi usein kehityksen hitautta yritetään kompensoida tekemällä kovempaa ja enemmän, joka ei pakosta tuo parempaa lopputulosta.
Joo toki eroja on ja varmaan lihassolu biobsialla selviäisi jotakin yksilön kyvystä suorittaa eri liikkeitä esim eri toisto alueilla.

En toki failurea sinänsä tyrkytä kenellekkään moni on kehittynyt sadoilla eri systeemeillä mutta ehkä tässä sinun kohdallasi ajattelisin myös osittain näin että hyvät siistit lämmittely sarjat alle ja teet vain sen yhden failure sarjan ja se liike oli siinä.

Pidän tätä kovin tärkeänä mitä olen asiaan perehtynyt kirjoja ja tutkimuksia lukenut! Jopa niin tärkeänä että se osittain tekee toisto määrien laskemisen lähes turhaksi. (Muutama seikka toki kannattaa aluksi ottaa huomioon mutta muuten niin päätyyn vain välillä lisäät kuormaa välillä lasket ja päätyyn)
 
Kysymys Supermassalle eli koska takana tosi pitkä ja raskaitakin kuureja sisältävä ura bodauksen huipputasolla niin onko sulla kuvattu sydäntä kuinka usein esim ultraäänellä yms? Moni pidempään kuvioissa käy tarkastamassa muutamien vuosien välein, sitä itsekin kaikille suosittelen :)
 
En pystynyt pitään niitä massoja mitä sain tehtyä sillä systeemillä enkä ole keksinyt tilalle mitään joka olisi yhtä kehittävää. Jalat on sikäli perseet tehdä että niissä failure on haastavaa saada aikaan isoilla massaliikkeillä. Yleensä aina siellä on pullonkaulana muut tekijät kuten alaselkä, hapenotto ja loppuviimein pää, jota vaaditaan kaikista eniten kovissa jalkatreeneissä. Esim vapaa kyykky failureen asti on kyllä saatanan haastavaa, siis failure reisien osalta.

Onhan tuossa montakin tapaa ohjelmoida tuon ympäri, enkä epäilä kyllä lainkaan, etteikö niitä jalkoja saisi ylläpidettyä muunlaisilla järjestelyillä.
Sitä paremmalla syyllä ne grindaavat sarjat kannattaa noissa jättää vähemmälle, siinä vaiheessa kun se systeeminen rasitus (fatigue index) alkaa siinä vaakakupissa painaan enemmän kuin mitä se kohdelihakseen kohdistuva rasitus on, niin olisi suotavaa alkaa miettimään järkevämpiä ratkaisuja. Muutoin ennen pitkää lopputuloksena on lasaretti ja se ei ole kiva paikka.

Tästä samasta asiasta jutellut useamman UK ukon kanssa ja sanotaanko näin, että mielenkiintoista ollut huomata kuinka vain sielläkin on alkanut vihdoin ja viimein ne entiset kankeahkot ja varsin lujaan pinttyneet ajatusmallit näiden asioiden osalta pikku hiljaa löytäneet uudenlaista suuntausta.
Niinkin absurdia tämä on omasta puolesta sanoa, niin jääräpäisyys on hyvästä, mutta joskus niistä seuraksistakin kannattaa ottaa opiksi...
 
Kysymys Supermassalle eli koska takana tosi pitkä ja raskaitakin kuureja sisältävä ura bodauksen huipputasolla niin onko sulla kuvattu sydäntä kuinka usein esim ultraäänellä yms? Moni pidempään kuvioissa käy tarkastamassa muutamien vuosien välein, sitä itsekin kaikille suosittelen :)
On siitä viime kerrasta jo vuosia, silloin katsottiin päältä ja sisltä. Oli muuten pikkasen ikävä se kun lääkäri väkisin työnsi kurkusta läpi sen pallukan. Sisältä näkee kuulemma tarkemmin.
Hiippaläpässä pientä vuotoa ja vasen kammio hieman oli paksuuntunut. Mutta paksuumtuminen oli luokkaa "urheilijan sydän"

Joo toki eroja on ja varmaan lihassolu biobsialla selviäisi jotakin yksilön kyvystä suorittaa eri liikkeitä esim eri toisto alueilla.

En toki failurea sinänsä tyrkytä kenellekkään moni on kehittynyt sadoilla eri systeemeillä mutta ehkä tässä sinun kohdallasi ajattelisin myös osittain näin että hyvät siistit lämmittely sarjat alle ja teet vain sen yhden failure sarjan ja se liike oli siinä.

Pidän tätä kovin tärkeänä mitä olen asiaan perehtynyt kirjoja ja tutkimuksia lukenut! Jopa niin tärkeänä että se osittain tekee toisto määrien laskemisen lähes turhaksi. (Muutama seikka toki kannattaa aluksi ottaa huomioon mutta muuten niin päätyyn vain välillä lisäät kuormaa välillä lasket ja päätyyn)
Jos voisi ottaa biobsian joka lihaksesta voisi sen perusteella räätälöidä "täydellisen" treeniohjelman kullekin lihakselle. Nii kauan ku ei voi täytyy ampua "haulikolla" eli toistoskaala 6-100.Näin minä näen asian.
Kerran vuoteen voisi olla hyvä tehdä tuollasia 100 toiston settejä, se parantaa hiusverisuonistoa josta on huötyä treenamisessa.

Itellä ihan sama ettei meinaa palautua millään. Kyky ja halu on tehdä joka treenissä ihan liikaa palautumiskapasiteettiin nähden mikä kostautuu sitten seuraavissa treeneissä ja lumipallo pyörii. Pitäisi sitten käytännössä valita tekeekö ihan vaan muutaman failure sarjan viikossa esim DC training kaavalla, tai jollain normaalimmalla bodausohjelmalla vältellen failurea. Kumpikin on vaikeaa henkisesti, jos jättää sarjat vajaaksi ei saa tyydytystä treenistä, mutta HD tyylillä alkaa sarjat ja painot pelottaa :D
Tähän auttaa yleensä se, että treenaat sen 1 h joka toinen päivä ja aluksi vaikka lihas per treeni. 6-8 failure sarjaa, niin pitäisi palautua, jos uni ja ruoka vielä kunnossa.
Sitten tuosta voi alkaa tihenteleen, jos tarve.

Suurin osa ihmisistä treenaa liikaa ja liian usein, tämä osittain sen takia, että jotkut on iskostunut ihmisille, että joku proteiinisynteesi ei kanna niin ja niin pitkään.
En ole ikinä noita asioita miettinyt, vaan sitä, että palaudun, ennen kuin menen uudestaan salille. Se on tärkeintä.

Ja tämä koskee niin naturaaleja kuin roinaajia. Lähtekää siitä, että varmasti palaudutte ja siitä säätäkää hommaa.
Ei niin, että olen natu, en voi vetää failureen ja lihakset on treenattava jopa kolmesti viikossa.
Noihin treenimääriin mitä Suomessakin jotkut natut vetää, en olisi ikinä pystynyt millään kuureilla.

Makellahan taisi olla takareidet aika "helposti" kehittyvät, niin olisi mielenkiintoista nähdä, jos niitä treenaisit tavoitteellisesti esim. 6kk. Ja samalla pohkeita, mitkä ei ilmeisesti niin hyvin/helposti kasvaneet. Muuten treenit sitten miltä tuntuu ja ehtii. Tuossa jäisi aikaa myös noille lisäravinne yms kuvioille.
Noissa lihasryhmissä ei kai myöskään isompia vammojakaan taustalla.
Tällä hetkellä treenaan takareisiä vain 4 sarjaa 8 päivön välein ja pohkeita 2 sarjaa joka toinen päivä.
Ja takareidet on ehkä paras lihasryhmä tällä hetkellä 😊
 
Suurin osa ihmisistä treenaa liikaa ja liian usein, tämä osittain sen takia, että jotkut on iskostunut ihmisille, että joku proteiinisynteesi ei kanna niin ja niin pitkään.
En ole ikinä noita asioita miettinyt, vaan sitä, että palaudun, ennen kuin menen uudestaan salille. Se on tärkeintä.

Onneksi en harrasta kehonrakennusta. Olisi vaikeaa treenata vain neljästi viikkoon.
 
Ja tämä koskee niin naturaaleja kuin roinaajia. Lähtekää siitä, että varmasti palaudutte ja siitä säätäkää hommaa.
Ei niin, että olen natu, en voi vetää failureen ja lihakset on treenattava jopa kolmesti viikossa.
Noihin treenimääriin mitä Suomessakin jotkut natut vetää, en olisi ikinä pystynyt millään kuureilla.

Ite luokittelen näitä aivan liikaa treenaavia sellaisiksi tavan kuntoilijoiksi jollainen en itse haluaisi olla mistään hinnasta. Vähän niinkuin sauvakävelijöitä. Tehdään vaan aivot narikassa sen enempää miettimättä helvetisti roskavolyymia eikä kehittäviä toistoja sekä sarjoja melkein ollenkaan.

Ei siinä mitään, liikunta on aina hyvästä, mutta näilläkin kavereilla on aivan varmasti haaveena se lihaskasvu, mutta tavallaan ammutaan sillä tekemisellä ohi siitä ihan kokonaan miten sitä tulisi oli natu tai ei. Ja sitten haukutaan kaikkia jotka on isompia roinaajiksi ja se, että kyllä minäkin jos douppaisin, että siitähän se vain on kiinni.
 
Heh, itselle jäi mieleen nuori mies joka teki vipuvarsisoutukonetta suunnilleen saman ajan kun tein koko kropan treenin läpi. Mahtoi tulla kovat pumpit lavanlähentäjille!
 
Ite luokittelen näitä aivan liikaa treenaavia sellaisiksi tavan kuntoilijoiksi jollainen en itse haluaisi olla mistään hinnasta. Vähän niinkuin sauvakävelijöitä. Tehdään vaan aivot narikassa sen enempää miettimättä helvetisti roskavolyymia eikä kehittäviä toistoja sekä sarjoja melkein ollenkaan.

Ei siinä mitään, liikunta on aina hyvästä, mutta näilläkin kavereilla on aivan varmasti haaveena se lihaskasvu, mutta tavallaan ammutaan sillä tekemisellä ohi siitä ihan kokonaan miten sitä tulisi oli natu tai ei. Ja sitten haukutaan kaikkia jotka on isompia roinaajiksi ja se, että kyllä minäkin jos douppaisin, että siitähän se vain on kiinni.
On hassua miten tuo "aivot narikassa tekeminen" pätee kanssa ihan kestävyys urheiluun. Itse olen voimavalmentajan ja nykyään triathlon valmentajan kanssa tenhyt hommia ja kumpikin on todennut, että tavallinen kuntoilija ilman valmentajaa oli se sitten perus punttipate joka haluaa tuloksiaan ylos salilla tai se weekend warrior juoksia joka haluaa nostaa kestävyyttään on se että tehdään liian kovaa ja liian paljon. Voima puolella aina itselle tuli yllätyksenä, miten vähillä tehoilla se peruskuntokausi tehdään ja kestävyyden osalta miten matalilla sykkeillä pitäisi olla 80% ajasta. Tavallinen kuntoilia hakee sitä euforiaa siitä yhestä reenikerrasta miettimättä reenejänsä kahta tai kolmea viikkoa pidemmälle. Voin kuvitella miten lihasmassaa haluavan harjoittelijan mielessä on se, että jos nyt teen tätä alataljaa vielä 10 sarjaa enemmän pienemmillä painolla saadakseni sitä verta lihakseen niin metsään mennään aika suurella todennäköisyydellä. Toki se intensiteetti kehonrakennuksessa per harjoituskerta tuntuu kovalta ja joillain erikoistekniikoilla on paikkansa, mutta sekin varmaan on lopetettava siinä vaiheessa kun ns hyödyllisiä toistoja ei enään tule ja tehdään sitä kuuluisaa roska-voluumia. Tulipas avaudutta pitkästä aikaa. 😁
 
Onneksi en harrasta kehonrakennusta. Olisi vaikeaa treenata vain neljästi viikkoon.
Kehonrakennus juuri muusta lajista tulevalle vaikea, kun tehdään lähes päinvastoin, mitä tulee treenimääriin.
Se on todella haastava jonkun joka jotain "taitolajia" on harrastanut, missä niitä treenikertojaja on se kuusi kertaa viikossa useampi tunti kerralla, niin siirtyä esim siihen neljästi viikossaa noi tunti kerralla treenitapaan.
Lihas kun ei kasva siellä salilla, siellä se rikotaan ja sitten kotona sohvalla se korjaantuu ja kasvaa 🙂
 
Kehonrakennus juuri muusta lajista tulevalle vaikea, kun tehdään lähes päinvastoin, mitä tulee treenimääriin.
Se on todella haastava jonkun joka jotain "taitolajia" on harrastanut, missä niitä treenikertojaja on se kuusi kertaa viikossa useampi tunti kerralla, niin siirtyä esim siihen neljästi viikossaa noi tunti kerralla treenitapaan.
Lihas kun ei kasva siellä salilla, siellä se rikotaan ja sitten kotona sohvalla se korjaantuu ja kasvaa

Monessa lajissa tulee vielä oheistreenit ja toki kilpailut tai pelit päälle. Voin vaan kuvitella, miten hankalaa uimarille saattaisi olla sopetua siihen, että treeniä tulee määrällisesti melko vähän.
 
Kysymys Supermassalle eli koska takana tosi pitkä ja raskaitakin kuureja sisältävä ura bodauksen huipputasolla niin onko sulla kuvattu sydäntä kuinka usein esim ultraäänellä yms? Moni pidempään kuvioissa käy tarkastamassa muutamien vuosien välein, sitä itsekin kaikille suosittelen :)
Oletko lääkäri?
 
En lääkäri vaan pidempään tosissaan treenannut tyyppi ja roinataustaa itellä +10v ajan ja noihin terveysasioihin tulee nykyään kiinnitettyä enemmän huomiota kuin aiemmin. Runsas aerobinen, terveyden seuranta yms
 
Nettotulot 1000e/kk(oli sitten pienpalkkatyö tai etuuksia) , asumismuoto 1hlö/yksiö, keskikokoisessa kaupungissa(pl. PK-seutu): vuokra 500e/kk(sis. vesi/sähkö)
-> jäljellä 500e :
-auton käyttökulut vanha bensa-auto 1000km/kk = polttoaine 132e+vero 25e+liikennevakuutus 15e= 172e/kk
-> jäljellä 328e
-salikortti + puhelinlasku 60e/kk
-> jäljellä 268e
-roina 80e/kk
-> jäljellä 188e/kk

Ei varmaan tämän enempää tarvitse laskeskella osoittaakseen, että tuolla tulomäärällä auton käyttö tai roinaaminen tarkoittaa ravinnon laadusta ja määrästä tinkimistä. Tässä ei oteta edes huomioon kodintekniikkaan liittyviä yllättäviä kustannuksia, auton huolto- tai korjauskustannuksia saati vaatteiden/urheilutarvikkeiden ostokustannuksia. Eli kyllä tuo yhtälö ei toteudu, että tonnin tuloilla kaupunkilaisena voisi syödä lähellekään optimaalisesti jos autolla liikkuu saati roinaa.
En tiedä kenen elämästä tuon esimerkin otit. Ei päde ainakaan minuun. Vuokrani on 420e ( sis vesi ja sähkö). Autoilu 500km /kk. Vero 0e invalätkän kanssa. Salikortti 0e ( työpaikka etu). Ilman työpaikka etua 67e vuosi. Roina kuurin alussa 20e kk ja lopussa ylimmillään 60e kk. Keskimäärin siis 30e kk. Ja offia puolet vuodesta. Ei varmaan tämän enempää tartte miettiä että laskelmasi kusee urakalla.
 
Back
Ylös Bottom