BB PRO Marko Savolainen

Jos uppoaa 400e kk ruokaan kannattaa vähän miettiä mitä ostelee 🙄 Mietipä nyt. 100e viikossa. Noin 15e PÄIVÄ ruokaan. Tuohon hintaan pitää ostamalla ostaa mahdollisimman kallista ja erikoista ja käydä ravintoloissa että saa rahat palamaan. Lidlissä maksaa kassillinen perus ruokaa max 20e. Epäilen vahvasti että isoinkaan bodari syö joka päivä sellaisen. Jos taas ravintolisiin pistää satasia kuussa, se on oma valinta. Ilman ravintolisiäkin kehittyy. Puhelimet ja läppärit vaatii helvetinmoisen säästämisen ? Syystä että ? Montako niitä pitää olla? Mulla on 79e luuri ja 80e tabletti. Niillä pärjää. Uusia en osta ennen kuin hajoavat. Valintakysymys jos pitää olla huipputason laitteet. Luottotietoni menivät sairaalakulujen takia. Ei liity elintapoihin. Harrastuksiin kuluu salimaksun verran. 67e vuosi halvimmat salit täälläpäin työttömille. Ja puitteet riittävät vaikka MM tason treeneihin.
Kyllä 100e on aika vakio mitä ruokaan menee viikossa. Silloinki saa rajoittaa vihannesten syöntiä ja jättää dieetti limutkin ostamatta. Dieetillä tietty vähenee kustannukset hiukan, mutta nyttenkin menee se 85e viikossa ruokaan. Massakaudella tuli tehtyä näitä herkku tankkauksia, jossa 50e oli vielä pieni summa päivään. Siksi tulikin suosittua sushibuffaa ja pääsi hiukan halvemmalle nämä päivät.
Olen valmistautumassa nyt kisoihin ja kuukausi tuloni ovat se 700e + asumistuki. Se 350e/kk ruokaan 530e/kk vuokraan, tähän sähkölasku/puhelin/netti/lisäravinteet jne. Haluaisin kyllä kuulla miten paljon tätä askeettisemmin tulee elää, että saisi vähä rahaa säästöön kuussa. Tänään kävin valkkua moikkaamassa ja hampaat irvessä ostin junalipun opiskelijahinnalla (25e). Se oli sit kuukauden "huviraha".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä 100e on aika vakio mitä ruokaan menee viikossa. Silloinki saa rajoittaa vihannesten syöntiä ja jättää dieetti limutkin ostamatta. Dieetillä tietty vähenee kustannukset hiukan, mutta nyttenkin menee se 85e viikossa ruokaan. Massakaudella tuli tehtyä näitä herkku tankkauksia, jossa 50e oli vielä pieni summa päivään. Siksi tulikin suosittua sushibuffaa ja pääsi hiukan halvemmalle nämä päivät.
Olen valmistautumassa nyt kisoihin ja kuukausi tuloni ovat se 700e + asumistuki. Se 350e/kk ruokaan 530e/kk vuokraan, tähän sähkölasku/puhelin/netti/lisäravinteet jne. Haluaisin kyllä kuulla miten paljon tätä askeettisemmin tulee elää, että saisi vähä rahaa säästöön kuussa. Tänään kävin valkkua moikkaamassa ja hampaat irvessä ostin junalipun opiskelijahinnalla (25e). Se oli sit kuukauden "huviraha".
Onko tuo 700e työttömyysetuus?
Eikös se suojaosa ole 300e/kk minkä saa tienata ettei vaikuta tukiin ja te-palveluthan on täynnä osa-aikatöitä?

Siitähän ainakin helpotusta vai menikö tää nyt ihan puihin multa? 😅
Sulle kyllä vois joku pulju sponssaa 100% lisäravinteet..
 
Onko tuo 700e työttömyysetuus?
Eikös se suojaosa ole 300e/kk minkä saa tienata ettei vaikuta tukiin ja te-palveluthan on täynnä osa-aikatöitä?

Siitähän ainakin helpotusta vai menikö tää nyt ihan puihin multa? 😅
Sulle kyllä vois joku pulju sponssaa 100% lisäravinteet..
Sairaspäiväraha se on :cautious:. Tätä ennen tulot oli 200e kuussa eli opintotuki ja sen päälle tein sen 400e/kk minkä saa tehdä ettei muut tuet lähde. No yliopisto, yrittäjyys, bodaus vei kaiken ajan. Sit tuli isot elämäntilanteet muutokset ja lopulta tuloksena burnout. Löin lukkoon kisaamisen vasta viimeisenä ilmoittautumispäivänä, koska piti punnita onko minusta vetämään dieettiä. Pitkään mietin ja koin dieetin itselleni hyvänä niin tuli sitten laitettua nimi listaan. Minimi budjetilla mennään ja rennolla asenteella. Onhan tuo lisäravinteet iso meno ja näissäkin halvinta mahdollista tulee suosittua. Maltosäkin kehtasi ostaa, mutta boostereita yms. ei tarvitse harkita.
 
Jos ei 1800-1900 e tuloista jää mitään säästöön, on aika lahjakas polttamaan rahaa turhuuksiin. Mulla tulot 670e kk + asumistuki 250e = 930e. Silti pystyn laittamaan joka kk vähän säästöön. Ja autokin on käytössä. Ei telkkaria, netflixejä ja muita ylellisyyksiä. Ei lisäravinteita. En käy ulkona syömässä koskaan. Pelkkää halpa perusruokaa kotona. En matkustele. Sairaala ja lääkekulut maksaa onneksi kela. Suurin palkka on 1400e kk jonka olen tienannut. Siitä jäi jo kunnolla säästöjä ja pystyi horkkaamaankin. Joku yli 2000e olisi käsittämätön summa itselle.
Itselläni riittää elämiseen 1400e / kk oikein hyvin, tästä jäisi 400e /kk säästöön jos eläisi tosi tiukilla säätämisellä. Entisen työpaikan palkka oli tuo.

Tällä hetkellä tulot on työttömyysturva + asumistuki (asumistuki menee suoriltaan säästötilille) joten elelen tolla n. 800e /kk työttömyysturvalla

Vuokra on 480e /kk joka sisältää sähkön + veden, puhelin vie 50e, kuntosali 50e /kk ja loput ruokaan
 
Tohon safkahommaan liittyen:
Laitetaan avovaimon kanssa molemmat 350e ruokatilille aina kuukaudessa ja eipä tuosta juuri mitään jää yli. Tähän lisäksi käytän duunipaikan lounasedun hyödyksi, tuo on yhteensä sen 220e kuussa pyöristettynä (omavastuu+duunin osuus)

Lisäksi sit vielä, jos syö ulkona lounaan ulkopuolella, nii menee omasta pussista tuon päälle.
Päivässä menee ~4000 kcal itellä.
 
Minulla itsellä oli ensimmäinen laji missä kilpailun paini. Jos minulla olisi lapsi, laittasin sen joko painimaan tai voimistelemaan. Noissa lajeissa kehittyy koordinaatio (oman kropan hallinta) ja voima. Myös lihaksisto saa monipuolista rasitusta (staattista/räjähtävää). Nuo kaikki ominaisuudet auttavat saliharrastuksessa/kehonrakennuksessa.
Painilajeissa, kuin myös voinistelussa myös syvät lihakset kehittyy hyvin, että en laittaisi sinun kylkilihasten kasvua pelkästään lajin "syyksi" toki se on voinut edesauttaa asiaa, mutta tässäkin geenit ratkaiseen.

Eihän lapsena lihakset kasva mihinkään, kun ei ole hormonituotantoa. Olettaen nyt, että ei vanhemmat aloita muksulle horppakuuria, mikä olisi jo poliisiasia.

Olisi varmaan aika vaikea tuhota lapsuusiässä kenenkään mahdollisuuksia kehonrakentajana. Teini-iässä on sitten jo eri juttu.
 
Sairaspäiväraha se on :cautious:. Tätä ennen tulot oli 200e kuussa eli opintotuki ja sen päälle tein sen 400e/kk minkä saa tehdä ettei muut tuet lähde. No yliopisto, yrittäjyys, bodaus vei kaiken ajan. Sit tuli isot elämäntilanteet muutokset ja lopulta tuloksena burnout. Löin lukkoon kisaamisen vasta viimeisenä ilmoittautumispäivänä, koska piti punnita onko minusta vetämään dieettiä. Pitkään mietin ja koin dieetin itselleni hyvänä niin tuli sitten laitettua nimi listaan. Minimi budjetilla mennään ja rennolla asenteella. Onhan tuo lisäravinteet iso meno ja näissäkin halvinta mahdollista tulee suosittua. Maltosäkin kehtasi ostaa, mutta boostereita yms. ei tarvitse harkita.
Kyllä siellä saa nyt muut kunnossa olla, jos aikoo burnoutin ym. vaikeudet läpikäyneen savolaisbodaajan haastaa💪 🙂
 
Eihän lapsena lihakset kasva mihinkään, kun ei ole hormonituotantoa. Olettaen nyt, että ei vanhemmat aloita muksulle horppakuuria, mikä olisi jo poliisiasia.

Olisi varmaan aika vaikea tuhota lapsuusiässä kenenkään mahdollisuuksia kehonrakentajana. Teini-iässä on sitten jo eri juttu.
Kyllähän ne joillakin geenifriikeillä jonkun verran kasvaa jo paljon ennen murrosikääkin. Paljon on tästä esimerkkejä, kun on laitettu lapsia hyvin nuorella iällä treenaamaan. Toki se voi olla paljolti illuusiota rasvattomuudesta ja lyhyistä mittasuhteista, muttei kokonaan. Eikä ne kaikki muskelilapset ole varmastikaan mitenkään lääkittyjä tai hyvin harva on. Kasvaahan ne lihakset lahjakkaalla naisellakin paljon tehokkaammin kuin täysin lahjattomalla miehellä vaikka androgeenipitoisuudet veressä on vain murto-osa miehien lukemista.
 
Make. Mikä sum mielestä paras selkäliike jos nyt ei oteta maastavetoa mukaan. Onko muita? Ja nimenomaan selkään tarttuu lihaa mutta leveys puuttuu. Eli mikä mielestäsi hyvä selkäliike?
 
Itellä tulot se 1800e/kk. 60k ulosotossa ni ne ottaa tost sen about 600e/kk, siit asunto 600e, auto 130e, ruoka 200e puhelin ja netti about 80e ja löpöö tankkiin 80e ni ei sii hirveest jää ekstraa mut onneks saa treenata, muuten ois ihan syväs depikses
Hattu päästä jotka vähistä näitä ulosottoja makselee, ite maksanut 4 v aikana joku 60 000. Moni voi viisastella, että itse aiheutettu ja kyllä, mutta on munaa myös myöntää virheet ja korjata ne.
Sitä minä monesti ihmettelen, että miten näillä miljonääreillä Stefu, Sedu jne voi olla satoja tuhansia ulosotossa ja samalla omistaa vaikkaja mitä? Ite et saa omistaa mitään, jos ulosotossa on velkoja.
 
Ja hieman politiikkaa, niillä tukimiljardeilla mitä meni ulkomaille olisi voinut maksaa kaikkien suomalaisten ulosotot, niin olisi saatu ihmisille rahaa mitä kuluttaa ja Suomi nousuun.
Tähän ei tarvi kommentoida mitään, että sitten ne tekis uudelleen jne. Ne tukimiljardit meni mm mafiosoperheille, ei sekään fiksua ole...
 
Make. Mikä sum mielestä paras selkäliike jos nyt ei oteta maastavetoa mukaan. Onko muita? Ja nimenomaan selkään tarttuu lihaa mutta leveys puuttuu. Eli mikä mielestäsi hyvä selkäliike?
Ensinnäkin minä olen sitä mieltä, että maastaveto on ihan toissijainen liike, kun halutaan kasvattaa hyvä selkä kehonrakennusmielessä. Se on hyvä trapseille ja "putkille", mutta kaikki eristävämmät liikkeet on parempia.
Minulle paras liike on ollut alatalja. Jos sitten halutaan jakaa liikkeet paksuntaviin ja leventäviin, niin leventävistä paras on leuanveto (jos jaksaa kunnolla tehdä)
Mutta tässäkin asiassa tärkein on tehdä liikkeet teknisesti oikein, sinne minne se halutaan eniten ottaa. Esim. alataljaa voi tehdä niin, että se ottaa enempi keski/yläselkään tai niin, että saa paremmin menemän leveään selkälihakseen (tuo leveyttä)
 
Hattu päästä jotka vähistä näitä ulosottoja makselee, ite maksanut 4 v aikana joku 60 000. Moni voi viisastella, että itse aiheutettu ja kyllä, mutta on munaa myös myöntää virheet ja korjata ne.
Sitä minä monesti ihmettelen, että miten näillä miljonääreillä Stefu, Sedu jne voi olla satoja tuhansia ulosotossa ja samalla omistaa vaikkaja mitä? Ite et saa omistaa mitään, jos ulosotossa on velkoja.
Joo kyl sitä välil itekkii miettii et kui kauan tässä näitä pitää maksella.
 
Ja hieman politiikkaa, niillä tukimiljardeilla mitä meni ulkomaille olisi voinut maksaa kaikkien suomalaisten ulosotot, niin olisi saatu ihmisille rahaa mitä kuluttaa ja Suomi nousuun.
Tähän ei tarvi kommentoida mitään, että sitten ne tekis uudelleen jne. Ne tukimiljardit meni mm mafiosoperheille, ei sekään fiksua ole...
Oisko sillä tullut hyvin pientä inflaatiota? Ei nyt varmaan mitään merkittävää kuitenkaan
 
Stay tuned!
 

Liitteet

  • Screenshot_20210710_112142_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_20210710_112142_com.instagram.android.jpg
    85,7 KB · Katsottu: 294
Siinä olet oikeassa, että lasten liikkuminen on vähentynyt hälyttävästi. Tämä johtuu tietokoneista ja kännyköistä hyvin pitkälti. Minusta kouluissa pitöisi ehdottomasti lisätä liikunnan määrää, koska se on monelle lapselle ainoa hetki, kun liukuntaa harrastavat. Toki vanhemmilla on tässäkin asiassa tärkein asema.

Liikuntatunteja sekä ala- että yläkoulussa pitäneenä, olen nähnyt nämä lasten ja nuorten liikkumattomuuden ongelmat läheltä. Judoakin on tullut vedettyä niin pitkään, että aika hyvä kuva on muodostunut tästä "liikuntapommista". Koulujen liikuntatuntien lisääminen on se usein esitetty vaihtoehto, mutta valitettavasti se ei ratkaisisi kaikkea. Kuten sanoit, kodilla on suurin vastuu. Moni koulu tarjoaa liikuntakerhoja koulupäivän päätteeksi, mutta niihin osallistuu oman kokemukseni mukaan rajallinen määrä oppilaita, joista moni liikkuu muutenkin jo paljon.

Tähän aiheeseen liittyy pari seikkaa, josta puhutaan mielestäni liian vähän. Ensimmäisenä mieleeni tulee se, että alakoulun pienimmille oppilaillle liikuntaa opettaa useimmiten oma luokanopettaja. Jos opettaja ei ole itse innostunut liikunnasta tai haluaa oppilailla olevan aina kivaa, menevät kaikki tunnit helposti hipaksi ja polttopalloksi. En tarkoita, että koululiikunnan pitäisi olla kovin vakavaa tai kilpailuhenkistä, mutta perustaitoja kuten mm. hyppiminen, kuperkeikat ja pallon heittäminen olisi hyvä pitää jatkuvasti osana opetusta.

Vedin viime syksynä liikuntaa parille nelosten pienryhmälle, jossa oppilailla oli normaaliakin enemmän motorisia haasteita, ja monelle esim. pallonheitto oli hyvin vaikeaa. Kun pistin heidät hölkkäämään 400 metriä, huomasin sen olevan osalle ylivoimainen haaste. Koska osa oppilaista ei liiku lainkaan, heille hengästyminen ja sykkeen nouseminen tulee yllätyksenä ja sitten ollaan itku kurkussa. Mutta pallonheitto, kuperkeikat, karhukävelyt ja mittarimadot alkoivat sujua tuoltakin ryhmältä, kun niitä toistettiin ja toistettiin. Polttopalloa pelattiin vasta lopuksi. Heille ei aikaisemmin oltu todennäköisesti juurikaan opetettu "oikeaa" liikuntaa, vaan tunneilla oli tehty vain kivoja juttuja, koska se on helppoa opettajallekin.

Toinen liian vähälle huomiolle jäänyt juttu on tietynlainen ylisuojelevuus yhteiskunnassamme ja kouluissa. Esim välitunneilla ei saa kiivetä puihin, koska sieltä voi tippua. Olen kuullut parin opettajan olleen sitä mieltä, ettei jalkapalloa saisi pelata koulun pienellä pihalla (kenttää ei ollut käytössä), koska pallo voi osua jotain pientä oppilasta päähän. Ei ihmekään, jos oppilaat ovat tunneilla rauhattomia, kun eivät pääse purkamaan energiaa. Ja tietyt perustaidot eivät pääse tuon takia kehittymään.

Paras palaute, mitä olen saanut pitämästäni liikuntatunnista, tuli seiskaluokkalaiselta pojalta. Olin vetänyt heille sovellettua painia, ja tunnin jälkeen kysyin, oliko se ihan kamalaa tms. Tämä poika sanoi: "Tää oli hauskin liikkatunti ever." Kertonee siitä, että oppilaat tarvitsevat sellaistakin liikuntaa, jossa voivat päästää höyryjä ulos.
 
Liikuntatunteja sekä ala- että yläkoulussa pitäneenä, olen nähnyt nämä lasten ja nuorten liikkumattomuuden ongelmat läheltä. Judoakin on tullut vedettyä niin pitkään, että aika hyvä kuva on muodostunut tästä "liikuntapommista". Koulujen liikuntatuntien lisääminen on se usein esitetty vaihtoehto, mutta valitettavasti se ei ratkaisisi kaikkea. Kuten sanoit, kodilla on suurin vastuu. Moni koulu tarjoaa liikuntakerhoja koulupäivän päätteeksi, mutta niihin osallistuu oman kokemukseni mukaan rajallinen määrä oppilaita, joista moni liikkuu muutenkin jo paljon.

Tähän aiheeseen liittyy pari seikkaa, josta puhutaan mielestäni liian vähän. Ensimmäisenä mieleeni tulee se, että alakoulun pienimmille oppilaillle liikuntaa opettaa useimmiten oma luokanopettaja. Jos opettaja ei ole itse innostunut liikunnasta tai haluaa oppilailla olevan aina kivaa, menevät kaikki tunnit helposti hipaksi ja polttopalloksi. En tarkoita, että koululiikunnan pitäisi olla kovin vakavaa tai kilpailuhenkistä, mutta perustaitoja kuten mm. hyppiminen, kuperkeikat ja pallon heittäminen olisi hyvä pitää jatkuvasti osana opetusta.

Vedin viime syksynä liikuntaa parille nelosten pienryhmälle, jossa oppilailla oli normaaliakin enemmän motorisia haasteita, ja monelle esim. pallonheitto oli hyvin vaikeaa. Kun pistin heidät hölkkäämään 400 metriä, huomasin sen olevan osalle ylivoimainen haaste. Koska osa oppilaista ei liiku lainkaan, heille hengästyminen ja sykkeen nouseminen tulee yllätyksenä ja sitten ollaan itku kurkussa. Mutta pallonheitto, kuperkeikat, karhukävelyt ja mittarimadot alkoivat sujua tuoltakin ryhmältä, kun niitä toistettiin ja toistettiin. Polttopalloa pelattiin vasta lopuksi. Heille ei aikaisemmin oltu todennäköisesti juurikaan opetettu "oikeaa" liikuntaa, vaan tunneilla oli tehty vain kivoja juttuja, koska se on helppoa opettajallekin.

Toinen liian vähälle huomiolle jäänyt juttu on tietynlainen ylisuojelevuus yhteiskunnassamme ja kouluissa. Esim välitunneilla ei saa kiivetä puihin, koska sieltä voi tippua. Olen kuullut parin opettajan olleen sitä mieltä, ettei jalkapalloa saisi pelata koulun pienellä pihalla (kenttää ei ollut käytössä), koska pallo voi osua jotain pientä oppilasta päähän. Ei ihmekään, jos oppilaat ovat tunneilla rauhattomia, kun eivät pääse purkamaan energiaa. Ja tietyt perustaidot eivät pääse tuon takia kehittymään.

Paras palaute, mitä olen saanut pitämästäni liikuntatunnista, tuli seiskaluokkalaiselta pojalta. Olin vetänyt heille sovellettua painia, ja tunnin jälkeen kysyin, oliko se ihan kamalaa tms. Tämä poika sanoi: "Tää oli hauskin liikkatunti ever." Kertonee siitä, että oppilaat tarvitsevat sellaistakin liikuntaa, jossa voivat päästää höyryjä ulos.
Hyvä kirjoitus 👍
 
Ensinnäkin minä olen sitä mieltä, että maastaveto on ihan toissijainen liike, kun halutaan kasvattaa hyvä selkä kehonrakennusmielessä. Se on hyvä trapseille ja "putkille", mutta kaikki eristävämmät liikkeet on parempia.
Minulle paras liike on ollut alatalja. Jos sitten halutaan jakaa liikkeet paksuntaviin ja leventäviin, niin leventävistä paras on leuanveto (jos jaksaa kunnolla tehdä)
Mutta tässäkin asiassa tärkein on tehdä liikkeet teknisesti oikein, sinne minne se halutaan eniten ottaa. Esim. alataljaa voi tehdä niin, että se ottaa enempi keski/yläselkään tai niin, että saa paremmin menemän leveään selkälihakseen (tuo leveyttä)

Itse olen alkanut miettimään yli 10 vuotta raskaisiin vapaapaino liikkeisiin ja niiden sarjapainojen kasvatukseen keskittyneenä, että jos haluaisin vielä saada selvää lihaskasvu kehitystä aikaan, niin voisi olla jopa parempi alkaa luopua noista raskaimmista liikkeistä. Keskittyä samanlaiseen sarjapaino progressioon edes hieman eristävämmissä liikkeissä. Miksikö?

Esim mave. Älyttömän raskas liike hermostolle tehdä kova treeni. Vaikuttaa selvästi seuraaviin muiden lihasten treeniin, kun vetää hermostoa polvilleen. Hermoston lisäksi myös rasittaa vähän kaikkea "ylimääräistä. Olen pitänyt jalkatreenissä, mutta aktivoi myös latseja, ojentajiakin staattisesti, rintaakin tulee jänniteltyä. Ei ole koskaan se paras päivä punnerrus liikkeissä jos eilen tai toissa päivänä tehnyt mavea.

Vähän sama leuanvedossa, rasittaa myös rintaa ja ojentajiakin pienissä määrin. Turhaa rasitetta kun pitäisi olla palautumassa. Ei myöskään leuat kulje parhaiten jos rinta ja ojentajat treenattu juuri. Eli ei saa kaikkea irti selästäkään kun muut apulihakset eivät ole parhaimmillaan. Ylätaljassa tuo pienempi ongelma.

Sitten kyykky vs jalkaprässi. Failureen vedetty kyykky sarja vie myös hermoston polvilleen ja ottaa paljon pidemmän palautumis ajan tehdä uudelleen kuin failureen tehty prässi sarja. Jos etureisiä oli tarkoitus treenata, niin mieluummin ehkä alkaisin kallistua prässin puoleen tehdä useammin tai enemmän kovia sarjoja per treeni, kuin mitä kyykkyä pystyy tekemään palautumisen rajoissa. Uskon että nimenomaan etureidet saisi paremmin treenattua noin kokonaiskuvaa ajatellen.

Myös loukkaantumis riski pienemmissä liikkeissä aina pienempi. Myös henkisesti helpompi vetää kohde lihas oikeasti loppuun eristävillä. Sekin on etu.

Mitä mietteitä Markoilla näistä jutuista?
 
Back
Ylös Bottom