Huumeet ova yksi niistä syistä, jotka saavat ihmisen psyykkeen (järki, tahto, vietit ja tunteet) häiriötilaan ja rikki. Vakava huumeaddiktio on monen kohdalla aika vaikeasti selätettävissä. Voidaan myös kysyä, viekö addiktio käyttäjää vai käyttäjä addiktiota? Mitä vahvempi addiktio on, sitä enemmän se sanelee addiktin sanoja ja tekoja. Jos on kamoissa tai kaman himossa, niin henkilön persoona on tietysti täysin toinen, kuin ilman aineita tai hallitsematonta huumeaddiktiota. Huumeaddiktin luotettavuus eli sanat ja teot ovat mitä ovat, ja siksi hänen ensisijainen tarve olisi saada vain psyyke kuntoon ja päästä huumeista eroon. Mutta se on varmaa, että ilman addiktin omaa halua, kuntoutus ja aineista eroon pääseminen ei onnistu. Ongelma ja oma vastuu täytyy myöntää sekä itse haluta päästä aineista eroon. Syvällä koukussa olevalle se ei helppoa, mutta voi silti onnistua, vaikka itse addiktiotaipumus ei katoakaan. Moni voi ajatella, että huumeiden ajoittainen käyttö ei ole kovin suuri riski terveydelle eikä erityisen vaarallista. Ei aina, eikä kaikille. Mutta monille on ja moni on meinanut myös kuolla ja on kuollutkin. On hyvä muistaa, että myös Makella on ollut huumeiden kanssa tilanteita, jolloin hengen lähtö on ollut hyvin lähellä. Siksi ei kannata myöskään turvautua ajatukseen "nenänvalkaisu jaksojen" harmittomuudesta. Elämänhallinta tai sen puute kertoo myös paljon addiktion vakavuudesta.
Ps. Puhun tässä aiheesta yleisella tasolla yhdistettynä siihen, mitä Make itse on aiemmin tässä ketjussa sanonut. Minulla ei siis ole mitään relevanttia tietoa Maken mahdollisista "nenänvalkaisu jaksoista" nyt tai aiemmin, eikä psyykkiseen terveyteen liittyvää diagnoosia.