Katso tuota vierestä. Sitten kun neuvoja poistuu, niin alkaa se säkätys. Se alkaa, vaikka neuvoja oli oikeassa, mutta neuvottu ei monesti pidä siitä, koska "hän itse tietää, mikä hänelle on parasta" tai hän ei pyytänyt apua ja kokee tilanteen "vääräksi", puolustautuu, vaikkei kukaan varsinaisesti hyökännyt, paitsi jos itsetunto on sitä mieltä, että hyökkäsi. Mikäli neuvottu on viisas, hän kuuntelee, analysoi ja oppii.
Ja vielä Wolfin edellä olleeseen kommenttiin. Hyvin harvoin pahoitan mieleni muiden kommenteista (triggeröidyn kyllä kommentoimaan, mutta niistäkin 99 % jätän lopulta kirjoittamatta ), varsinkaan silloin kun ne kohdistuvat johonkin toiseen henkilöön.
Lähinnä vain pohdin asiaa, miksi "luulla" esim. Savolaisen seikkailuista jotakin julkisesti, ellei ole muuta totuuspohjaa kuin että samanlaisia seikkailuretkiä on ollut aiemminkin.
Ihmisen kunnioitusta on myös se, että antaa toisen tehdä vapaasti virheitä. Neuvotun oikeus on tehdä asiat kuten itse haluaa, vaikka kaikki muut olisivat sitä mieltä, että päin persettä menee.
Eihän se mukavalta tunnu jos joku ei kuuntele hyviä neuvoja, mutta se onkin neuvojalle itselleen otollinen tilanne kuunnella omia tunteitaan. Miksei minua kuunnella, vaikka olen oikeassa? Minähän haluan vain hyvää.
Neuvottu voi tosiaankin puolustautua hyvienkin neuvojen edessä ja ottaa itseensä. Ehkä loukkaantua narsistisesti. Kestääkö neuvojan oma itsetunto sen, vai pitääkö toisen itsetunto tuomita huonoksi, jotta voisi kestää sen tunteen mikä siitä torjunnasta tulee? "Ei saatana ota hyviä neuvoja vastaan perkele. Vittu että on paska itsetunto kaverilla"
Mitä voimakkaampi reaktio, sitä enemmän kyse onkin neuvojasta itsestään kuin neuvonnan kohteesta.
Itse pyrin siihen, etten pakota omia totuuksiani muille, ellei sitä erikseen kysytä. Usemmiten en kuitenkaan onnistu tässä edelleenkään, mutta haluan pyrkiä siihen.
Usein puhutaan, että ihmienen tarvitsee ensisijaisesti rakkautta ja turvaa, mutta vapauden tarve jätetään monesti kokonaan huomiotta.
Viimeksi muokattu: