BB PRO Marko Savolainen

Katso tuota vierestä. Sitten kun neuvoja poistuu, niin alkaa se säkätys. Se alkaa, vaikka neuvoja oli oikeassa, mutta neuvottu ei monesti pidä siitä, koska "hän itse tietää, mikä hänelle on parasta" tai hän ei pyytänyt apua ja kokee tilanteen "vääräksi", puolustautuu, vaikkei kukaan varsinaisesti hyökännyt, paitsi jos itsetunto on sitä mieltä, että hyökkäsi. Mikäli neuvottu on viisas, hän kuuntelee, analysoi ja oppii.


Ja vielä Wolfin edellä olleeseen kommenttiin. Hyvin harvoin pahoitan mieleni muiden kommenteista (triggeröidyn kyllä kommentoimaan, mutta niistäkin 99 % jätän lopulta kirjoittamatta :) ), varsinkaan silloin kun ne kohdistuvat johonkin toiseen henkilöön.

Lähinnä vain pohdin asiaa, miksi "luulla" esim. Savolaisen seikkailuista jotakin julkisesti, ellei ole muuta totuuspohjaa kuin että samanlaisia seikkailuretkiä on ollut aiemminkin.

Ihmisen kunnioitusta on myös se, että antaa toisen tehdä vapaasti virheitä. Neuvotun oikeus on tehdä asiat kuten itse haluaa, vaikka kaikki muut olisivat sitä mieltä, että päin persettä menee.

Eihän se mukavalta tunnu jos joku ei kuuntele hyviä neuvoja, mutta se onkin neuvojalle itselleen otollinen tilanne kuunnella omia tunteitaan. Miksei minua kuunnella, vaikka olen oikeassa? Minähän haluan vain hyvää.

Neuvottu voi tosiaankin puolustautua hyvienkin neuvojen edessä ja ottaa itseensä. Ehkä loukkaantua narsistisesti. Kestääkö neuvojan oma itsetunto sen, vai pitääkö toisen itsetunto tuomita huonoksi, jotta voisi kestää sen tunteen mikä siitä torjunnasta tulee? "Ei saatana ota hyviä neuvoja vastaan perkele. Vittu että on paska itsetunto kaverilla"

Mitä voimakkaampi reaktio, sitä enemmän kyse onkin neuvojasta itsestään kuin neuvonnan kohteesta.

Itse pyrin siihen, etten pakota omia totuuksiani muille, ellei sitä erikseen kysytä. Usemmiten en kuitenkaan onnistu tässä edelleenkään, mutta haluan pyrkiä siihen.

Usein puhutaan, että ihmienen tarvitsee ensisijaisesti rakkautta ja turvaa, mutta vapauden tarve jätetään monesti kokonaan huomiotta.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä, mutta pelkästään siinä tilanteessa, että tieto on uutta ja vanhenee/muuttuu nopeasti.


Tietokirjallisuudessa osa "ongelmaa" on, ettei kustannustoimittaja monesti tiedä aiheesta voidakseen huomauttaa asiavirheistä, saati alkaa tarkistamaan/tarkistaa kaikkia faktoja. Siksi tietokirjan kirjoittajalla on suurin vastuu sisällöstä. Kustannustoimittajalla on edelleen vastuu kielenhuollollisista asioista.

On molempien osaamattomutta, mikäli teokseen jää paljon virheitä. Monesti kirjoittajat ovat niin kiimassa, etteivät "jaksa" nähdä riittävästi vaivaa. Ylioptimistinen aikatauluttaminen on toinen ongelma, jälleen pääosin osaamattomuutta.


Todella iso painos, jos kyseessä on jotain bodaamiseen liittyvää. Mikäli on kyse hyvinvointiteoksesta, kohderyhmä kasvaa huimasti. Silti iso painos, ellei tekijällä (tai kirjan kohteella) ole kansakunnallisessa laajuudessa nimeä.



Romaanien ensipainokset ovat useimmiten sadoissa, esim. 300 on ihan perusteltu painosmäärä. Ammattikirjailijoilla tietenkin tuhansia, ehkä kymmeniäkin.


Toistan. :) Taloudellinen riski on taustalla oleva päätekijä. Riski pienenee, kun kohde on vaikkapa iltapäivälehdissä sekoileva iskelmälaulaja vs voimanoston 11-kertainen maailmanmestari. Voimanostajan elämäkerrassa painos kannattaa pitää pienenä. Muutama horkkakäry, rappijuopumus ja snagarimylly parantavat myyntiä.


Kyllä niistä hyötyä saa, jos asia kiinostaa. Muutos tapahtuu vain, jos vastaanottajaa kiinnostaa. Puntti-Pate enkä kirjoittaa jatkossakin ilman pilkkuja, eikä siinä ole mitään vikaa kenenkään kannalta tarkastellen. Sanoman saa huonostikin kirjoitutusta viestistä selville, mutta se toki voi vaatia lukijalta vähän panostusta (ja sitähän ei tarvitse lukea, jos taitamattomuus ärsyttää liikaa, ja sama koskee kirjaa, jossa on paljon kirjoitus- tai asiavirheitä, lukemista ei tee mieli jatkaa). Samalla on helppo todeta, että hyvinkin kirjoitetun viestin voi ymmärtää väärin.

Oikeastaan tekisi mieli kysyä, kumpi on yleisempää, väärin vai oikein ymmärtäminen riippumatta siitä, kuinka hyvin/oikein viesti on kirjoitettu?


Katso tuota vierestä. Sitten kun neuvoja poistuu, niin alkaa se säkätys. Se alkaa, vaikka neuvoja oli oikeassa, mutta neuvottu ei monesti pidä siitä, koska "hän itse tietää, mikä hänelle on parasta" tai hän ei pyytänyt apua ja kokee tilanteen "vääräksi", puolustautuu, vaikkei kukaan varsinaisesti hyökännyt, paitsi jos itsetunto on sitä mieltä, että hyökkäsi. Mikäli neuvottu on viisas, hän kuuntelee, analysoi ja oppii.


Ja vielä Wolfin edellä olleeseen kommenttiin. Hyvin harvoin pahoitan mieleni muiden kommenteista (triggeröidyn kyllä kommentoimaan, mutta niistäkin 99 % jätän lopulta kirjoittamatta :) ), varsinkaan silloin kun ne kohdistuvat johonkin toiseen henkilöön.

Lähinnä vain pohdin asiaa, miksi "luulla" esim. Savolaisen seikkailuista jotakin julkisesti, ellei ole muuta totuuspohjaa kuin että samanlaisia seikkailuretkiä on ollut aiemminkin.
Mun kirjoissa ei oikein ole kustantajalla antaa ammattilaista korjaamaan mun mahdollisia asiavirheitä treeniohjelmissa ja liiketekniikoissa. Varmaan ymmärrät, että oikolukija ei välttämättä itse ymmärrä, onko joku sarja tai toisto oikein tai väärin numeroitu.

Ihan ihmisiä tässä itsekin ollaan, joten virheitä syntyy aina ja niitä ei huomaa, vaikka miten yrittää tsekata jälkikäteen.

Hyvin aggressiivisesti reagoit tähän aiheeseen ja käytät sanoja kiima ja osaamattomuus. Onko sulla kenties jotain yhteyttä kustantajiin, kirjailijoihin tms? Olisi kiva tietää taustoja tähän voimakkaaseen reagoimiseen. 😊
 
Mitä ihmettä täällä tapahtuu.

Sattuu silmiin kun internetin älyköt kilpailee kuka käyttää hienompia sanoja tai kirjoittaa paremmin. Kai se ego silläkin kasvaa 😁

Välillä keskustelu menee sivuraiteille ja parempi ohjata oikean topicin alle. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mielestäni hirveästi sotke tätä ketjua, koska hero itse loistaa poissaolollaan. Toki pettymys jos odottaa päivityksiä Markon tilanteesta. Nekin tosin ovat olleet 99% spekulaatiota.

Mielestäni tämä off-topic on ollut valistavaa (ainakin itselleni) ja hyvässä hengessä käytyä. Ja kiva huomata, että stereotypia junttibodarista ei koske koko käyttäjäkuntaa. No offence junttibodareille, erilaisista aineksista syntyy hyvä soppa.

Lopetan nyt osaltani, koska kunnioitan toiveita pitää ketju puhtaana.
 
Mun kirjoissa ei oikein ole kustantajalla antaa ammattilaista korjaamaan mun mahdollisia asiavirheitä treeniohjelmissa ja liiketekniikoissa. Varmaan ymmärrät, että oikolukija ei välttämättä itse ymmärrä, onko joku sarja tai toisto oikein tai väärin numeroitu.
Kirjoitin ihan saman edellisessä viestissäni. :)

Ihan ihmisiä tässä itsekin ollaan, joten virheitä syntyy aina ja niitä ei huomaa, vaikka miten yrittää tsekata jälkikäteen.
Olet aivan oikeassa. Virheitä syntyy ja se on aivan normaalia. Olen koko ajan edellisissä viesteissäni ollut tätä mieltä. Olen kyllä tietoisesti korostanut huolellisuutta (ja ammattimaisuutta) lähinnä painettavien julkaisujen osalta (kirjoittaja, toimittaja, kustannusyhtiö). Netissä kukin kirjoittakoon haluamallaan/osaamallaan tavalla ja tasolla, mutta bisneksessä vallitsevat toisenlaiset säännöt.

Hyvin aggressiivisesti reagoit tähän aiheeseen
Enkä reagoi.

ja käytät sanoja kiima ja osaamattomuus.
Kyllä, ne ovat hienoja ja kuvaavia sanoja niissä esimerkeissä, joita käytin. En tietenkään tarkoittanut, että sinä olisit ollut kiimassa tai osaamaton, sillä en kirjoittanut niin. En ymmärtääkseni sanallakaan viitannut sinuun (pl. ensipainoksen suuruus, joka mielestäni oli saavutuksena huikea). Olin kanssasi eri mieltä painoskoosta ja sen perusteista, mutten pidä asiaa ongelmana. Meillä molemmilla on oikeus mielipiteeseen, vaikka minä olisinkin oikeassa. :)

Onko sulla kenties jotain yhteyttä kustantajiin, kirjailijoihin tms? Olisi kiva tietää taustoja tähän voimakkaaseen reagoimiseen. 😊
En pitänyt reaktiotani voimakkaana, mutta tässä se nähdään, kuinka helposti viesti vääristyy, vaikka se olisi virheettömästi ja kieliopillisen täydellisesti kirjoitettu. :)

Kaunokirjallisia suhteita kahteen kustannusyhtiöön on.

Kirjoittajan kiimaa olen myös seurannut sivusta. Mulle ei sitä henkilökohtaisesti tule, sillä hermojärjestelmäni on toisenlainen.

Mutta jotta taas pysyttäisiin aiheen tiimoilla, kysymys ketjun seuraajille:
Olisitko uskonut Savolaisen poliittisiin kykyihin?
 
Välillä keskustelu menee sivuraiteille ja parempi ohjata oikean topicin alle. Tässä tapauksessa ei kuitenkaan mielestäni hirveästi sotke tätä ketjua, koska hero itse loistaa poissaolollaan. Toki pettymys jos odottaa päivityksiä Markon tilanteesta. Nekin tosin ovat olleet 99% spekulaatiota.

Mielestäni tämä off-topic on ollut valistavaa (ainakin itselleni) ja hyvässä hengessä käytyä. Ja kiva huomata, että stereotypia junttibodarista ei koske koko käyttäjäkuntaa. No offence junttibodareille, erilaisista aineksista syntyy hyvä soppa.

Lopetan nyt osaltani, koska kunnioitan toiveita pitää ketju puhtaana.
Uskooko joku junttibodari-stereotypiaan? 😁
Tai siis että joka ikisestä ryhmästä löytyy fiksuja että vähemmän fiksuja henkilöitä.

Joku autokorjaaja voi olla todella älykäs kun taas toinen on sormi nenässä ja pihalla kaikesta kuin lumiukko.
Samoin joku insinööri on suhteilla päässyt työnjohtajaksi ja on työssään aivan surkea kun taas joku toinen äärimmäisen lahjakas.

Sama "bodarien" osalta.

(Tyhmä viesti koska tämähän on päivänselvä asia)
 
Uskooko joku junttibodari-stereotypiaan? 😁
Tai siis että joka ikisestä ryhmästä löytyy fiksuja että vähemmän fiksuja henkilöitä.

Joku autokorjaaja voi olla todella älykäs kun taas toinen on sormi nenässä ja pihalla kaikesta kuin lumiukko.
Samoin joku insinööri on suhteilla päässyt työnjohtajaksi ja on työssään aivan surkea kun taas joku toinen äärimmäisen lahjakas.

Sama "bodarien" osalta.

(Tyhmä viesti koska tämähän on päivänselvä asia)

Tää on ihan asiaa ja mä uskon että Make komppaa sua 100%.
 
Savolaisen poliittiset kyvyt kysymykseen vastaus on että en.Vaikea nähdä häntä pohtimassa kaupunginvaltuustolle kuuluvia asioita https://fi.wikipedia.org/wiki/Kunnanvaltuusto_Suomessa

Savolaisen ajaamat asiathan tuli hänen vime palstavierailullaan hyvin esiin.

Monella jonkin sortin julkkiksella on nähdäkseni hieman hankaluuksia ymmärtää sitä, että asiat eivät muutu kertaheitolla ja vain omalla panoksella. Oli äänestäjien määrä millainen tahansa. Ja kuten hyvin nostit esille, Marko Savolainen on profiloitunut tietynlaisen maahanmuuton vastustajana. Niitä asioita ei ensisijaisesti ajeta Oulun kaupunginvaltuustosta. Riittäisikö hänellä mielenkiinto käydä keskustelua uusien koulujen rakentamisesta, uusista kunnalistekniikan hankkeista, päivähoidosta jne.? Toki kunnallispolitiikka on hyvä väylä aloittaa poliittinen ura, mutta epäilen Savolaisen olevan liiaksi "yhden asian mies". Pakkotoiston podcastissa hän sanoi tavoitteekseen eduskuntaan pääsemisen. Olisiko siinä yksi Turtiainen lisää vai pystyykö hän ilmaisemaan kantansa salonkikelpoisemmin?

On hyvä, että politiikkaan hakeutuu muitakin kuin valtiotieteilijöitä, juristeja ja poliittisia broilereita, mutta toivoisin puolueiden preppaavan ehdokkaidensa tiedot politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista riittävälle tasolle.

Rehellisesti sanottuna mietin Marko Savolaisen yleissivistyneisyyttä ja pitkäjänteisyyttä olla mukana politiikassa.
 
Miksi politiikkaan?Vois mennä ihan normaaliin työhön ilman julkisuushakua.
Luo omat haasteensa jos ei ole ns. normityötä koskaan tehnyt.
Jos puhutaan perus duunarin hommista koska ei Markolla taida koulutusta sen enempään olla. Toisaalta ei osaamista kyllä siihenkään välttämättä.

Eikä kyseessä ollut mitään väheksyntää jos joku pässi sen niin ymmärsi
 
Markon esiintyminen livenä tavatessa on ollut aina erittäin hillittyä, kohteliasta ja kanssaihmiset huomioivaa. Ei mitään yhteistä Ano Turtiaisen kanssa.

Nähdäkseni Markon on ehdottomasti järkevintä pyrkiä tekemään uraa tunnettuudellaan ja kehonrakennusalan osaamisellaan. Verrattuna siis siihen, että menisi johonkin kaupan kassalle töihin.
 
Kirjoitin ihan saman edellisessä viestissäni. :)


Olet aivan oikeassa. Virheitä syntyy ja se on aivan normaalia. Olen koko ajan edellisissä viesteissäni ollut tätä mieltä. Olen kyllä tietoisesti korostanut huolellisuutta (ja ammattimaisuutta) lähinnä painettavien julkaisujen osalta (kirjoittaja, toimittaja, kustannusyhtiö). Netissä kukin kirjoittakoon haluamallaan/osaamallaan tavalla ja tasolla, mutta bisneksessä vallitsevat toisenlaiset säännöt.


Enkä reagoi.


Kyllä, ne ovat hienoja ja kuvaavia sanoja niissä esimerkeissä, joita käytin. En tietenkään tarkoittanut, että sinä olisit ollut kiimassa tai osaamaton, sillä en kirjoittanut niin. En ymmärtääkseni sanallakaan viitannut sinuun (pl. ensipainoksen suuruus, joka mielestäni oli saavutuksena huikea). Olin kanssasi eri mieltä painoskoosta ja sen perusteista, mutten pidä asiaa ongelmana. Meillä molemmilla on oikeus mielipiteeseen, vaikka minä olisinkin oikeassa. :)


En pitänyt reaktiotani voimakkaana, mutta tässä se nähdään, kuinka helposti viesti vääristyy, vaikka se olisi virheettömästi ja kieliopillisen täydellisesti kirjoitettu. :)

Kaunokirjallisia suhteita kahteen kustannusyhtiöön on.

Kirjoittajan kiimaa olen myös seurannut sivusta. Mulle ei sitä henkilökohtaisesti tule, sillä hermojärjestelmäni on toisenlainen.

Mutta jotta taas pysyttäisiin aiheen tiimoilla, kysymys ketjun seuraajille:
Olisitko uskonut Savolaisen poliittisiin kykyihin?
Kiitos vastauksesta. Tämä valaisi asiaa paljon. ☺️👍
 
Väkisinneuvominen on vähän niinku väkisinmakaaminen (käytin tätä vertausta, koska monille lähellä sydäntä oleva keskustelunaihe tällä foorumilla). Jos joku tulee mulle neuvomaan kuinka kyynerpäiden kuuluu olla suoraan sivuille punnerruksissa, vedän saman tien dunkkuun. Tai jos joku tulee sanoo että kuuluu kyykätä aina pohjasta, potkaisen polvilumpiot paskaks.
 
Väkisinneuvominen on vähän niinku väkisinmakaaminen (käytin tätä vertausta, koska monille lähellä sydäntä oleva keskustelunaihe tällä foorumilla). Jos joku tulee mulle neuvomaan kuinka kyynerpäiden kuuluu olla suoraan sivuille punnerruksissa, vedän saman tien dunkkuun. Tai jos joku tulee sanoo että kuuluu kyykätä aina pohjasta, potkaisen polvilumpiot paskaks.
Ei kannata jäykän/hitaan punttipaavon alkaa ketään yrittää huitoa/potkia tulee vaan itselle lääkärireissu kun ite saa selkään.
 
Eikä kun vähän niin kuin Marko Savolainen.
a) Tämä on hänen ketjunsa
b) Eikö hänellä ole jotain ottelulajitaustaa
a) Sillä ei ole mitään vitun merkitystä mikä ketju tää on. Täällä voi puhua vaikka postimerkeistä, jos haluaa.
b) Oletin että minun kykyjäni pahoinpidellä ihmisiä kyseenalaistettiin sen vuoksi, että olen muka hidas ja jäykkä kuntosaliharjoittelun myötä. Mainitsin Mariuszin esimerkkinä henkilöstä joka on hieman punttia nostellut, mutta siitä huolimatta kyennyt vetelemään jengiä turpaan melko tehokkaasti. Onhan noita monia muitakin.
c) Miks vitussa pitää jotain kirjaimia luetella tässä?
d) tärkeä vitamiini
 
Ehkä ihan hivenesti eri asia onko kamppailulajeihin siirtynyt a) viisinkertainen maailman vahvin mies, joka staattisen voiman lisäksi on tullut tunnetuksi nimenomaan hyvästä kardiosta ja liikkuvuudestaan, vai b) köntti, jonka kisasuorituksena on piereskellä kalsareissa lavalla...Bodarit nyt eivät voi edes sukkia aamulla vetää jalkaan ilman, että vähintään latsi revähtää, saati jotain potkuliikkeitä alkaa suorittamaan, niin siinä sitä sitten paskannetaan kyljellään keskussairaalassa seuraavat pari viikkoa.
 
Ihmisen kunnioitusta on myös se, että antaa toisen tehdä vapaasti virheitä. Neuvotun oikeus on tehdä asiat kuten itse haluaa, vaikka kaikki muut olisivat sitä mieltä, että päin persettä menee.

Tässä kannattaa nyt muistaa, että silloin kun aikuisen ihmisen teot kohdistuvat VAIN omaan itseen, niin "virheitä" sallitaan jopa itsetuhoon saakka. Mutta silloin kun teot kohdistuvat myös johonkin toiseen henkilöön tai vaarantavat hänen etujaan tai terveyttään, viranomaisilla, ja tietyin osin myös lähimmäisillä on oikeus estää tai puuttua tilanteeseen. Virheiden teko on ongelmallista ja vaatii interventiota myös silloin, kun esim. palveluntarjoaja ei pysty toimittamaan myymiään tuotteita tai palveluita asiakkaille.
 
Back
Ylös Bottom