"Hammer" hyvä. Sinä kirjoitit, että maailman silmissä vain Amerikan Yhdysvallat on ainoana syyllinen (orjuuteen). Tähän minä vastasin ja tämän minä sanoin olevan scheissea ja olen edelleen samaa mieltä. Näin ei todellakaan ole.
Tiedätkö mitä? Jos tekstini lukee kirjaimellisesti, niin silloin olet kyllä oikeassa. Mutta et ilmeisesti tunnistanut siinä retorista kärjistämistä (hyperbola), joka on arkikielessä, poliittisessa puheessa, yms. on hyvin yleistä, silloin kun halutaan painottaa jotakin asiaa. Kuten esim. "en ole kuullut sinusta 100 vuoteen" tai "kaikki rakastavat Muumeja". Nämä ovat toki "scheisseä", mutta normaali järjellä varustettu ihminen kyllä ymmärtää sen idean, mitä ajetaan takaa. Luulen että sinäkin kyllä ymmärrät, mutta et jostakin syystä halua myöntää ymmärtäväsi.
Mutta fakta on kuitenkin se, että Amerikan harjoittama mustien orjuuttaminen on yksi maailma tunnetuimmista historian tapahtumista, jota on lapsillekin opetettu jo alakouluista lähtien. Media, poliittiset puheet ja viihdeteollisuus ovat pitänyt asiaa esillä myös kaiken aikaa. Amerikan orjainstitutuutio on myös se kivijalka, joka varassa kaikki Amerikan mustien alulle panevat liikkeet, kuten Black Power, Black Pride, Black Lives Matter yms. lepäävät, kuten myös BLM:n takana olevat Kriittinen rotuteoria (valkoisten ylivaltaa vastaan) ja Intersektionaalinen feminismi (mustien naisten sorrettua asemaa vastaan). Kaikki maailman sivistyneet ihmiset myös tietävät, että kirjaimellisesti otettuna Amerikka ei ole, eikä voi olla yksin syyllinen orjuuteen, vaan on huomattava määrä muitakin osallisia. Mutta pohjimmiltaan on kyse poliittisesti median muokkaamista mielikuvista, mitä halutaan alleviivata, luoda ja muistettavan. Ihmisten poliiittinen muisti on kuitenkin lyhyt ja siksi samaa läksyä pitää toistaa yhä uudelleen. Amerikan ja luultavasti maailman merkittävin vasemmistolainen Amerikan kriitikko, Noam Chomsky on myös sanonut, että Amerikan orjainstituutio on se perusta, jota maailma ei saa unohtaa. Ja onko missään muussa valtiossa koskaan ollut tai voinut olla, niin massivisia orjuuden vastaisia kansalaisliikkeitä kuin Yhdysvalloissa? Ei. Lähi-idän muslimaissa se olisi sula mahdottomuus, vaikka ongelma on edelleenkin ajankohtainen. Toisaalta taas Chomsky ja monet muut punavihreät ja vasemmistokriitikot katsovat täysin läpi sormiensa Lähi-idässä islamilaisen maailman tekemiä vääryyksiä. Muslimien massiivisesta orjuudenhistoriasta puhumattakaan. Lähi-idässä konservatiiviset muslimit taas sanovat, että Amerikka on syypää kaikkiin Lähi-idän ja muslimimaailman ongelmiin. Moni vasemmiston edustaja vaikuttaa olevan samaa mieltä, vaikka muslimien väite onkin valheellinen.
Ja pitkässä vastineessasi juuri tähän ydinjuttuun et vastannut mitään.
Tarkoitus olikin vain suppeasti vastata joihinkin "ydinjutun" ulkopuolella oleviin teemoihin, joita itse otit ensin esille.
Mitä nyt sitten vielä tulee tuohon orjuuteen, niin orjuuden kieltäminen ei vielä lopeta orjuutta tai orjan kaltaista elämää, sitä vain aletaan kutsua eri nimillä kuten ihmiskaupaksi.
Miksi tuon kirjoitit? Vaikka olet tuossa oikeassa, niin minähän jo aiemmin kerroin, että orjuuden ja orjainstituutioiden tuomitsemisen ja kieltäminen ei ole lopettanut orjuutta, vaan se on saanut erilaisia muotoja, sen lisäksi, että UG -tasolla massiivista orjakauppaa/ihmiskauppaa harjoitetaan edelleen.