Olen samaa mieltä siitä ettei kenenkään halveksunta tai suoranainen väkivaltaan kannustaminen auta asiaa yhtään. Mutta samaan hengevetoon pitää sanoa että äryttää aika helvetisti kun aletaan käsittelemään miksi tietyt kansalaisuudet ovat yliedustettuina rikostilaistoissa tai puhutaan työttömistä. Syyksi kaivetaan aina kantaväestön rasismi tai joku muu tekijä, joka vie huomion pois uskonnosta, kulttuurista tai muusta syystä, joka voisi johtua ihmisestä itsestään. Viimeksi eilen oli hesarissa juttu, jossa Suomea yritettiin saada tuntemaan syyllisyyttä siitä kun Ruotsin vallan alla osallistuimme kolonialismiin. Koskahan Afrikan ja Lähi-idän orjakauppaa aletaan käymään samalla innolla läpi..
Myös mun mielestä meidän pitää jollain tavalla auttaa, mutta miten se tehdään onkin sitten toinen kysymys. Itse näen että esimerkiksi nykyisen kehitysavun sijaan Suomen pitäisi osallistua pakolaisleirien avustamiseen niin rahallisesti kuin vaikkapa henkilöstön/koulutuksen avulla. Se olisi kustannustehokkaampi tapa ja silloin osaltaan vältyttäisiin humaritaarisen maahanmuuton aiheuttamilta lieveilmiöiltä. Olen itse todella kriittinen humanitaarista maahanmuuttoa kohtaan, koska nykyisiä sopimuksia ei ole tehty nykyisen kaltaiseen muuttoliikkeen hallitsemiseen ja hyväksikäyttöä esiintyy paljon. Lähtömaiden korruptio, uskonto, kulttuuri ja muut seikat tekevät varsinkin Lähi-idästä ja Afrikasta tulevien ihmisten sopeutumisesta haastavaa osan kohdalla. Asiaa voi havannoida esim. Ruotsin tilannetta seuraamalla. Samaa kehitystä on muuallakin Euroopassa. Suoraan pakolaisleireiltä voitaisiin omasta puolesta ottaa pieni määrä perheitä, mutta tehdä selväksi miten käy jos perseilee. Pakolaisstatus pitää voida lakkauttaa jos syyllistyy vakaviin rikoksiin tai lomailee lähtömaissa jne. Järjestelmän hyväksikäytöstä pitää rangaista.
Väitän että suurissa määrissä tapahtuva humanitaarinen maahanmuutto ei ole yhteensovitettavissa Suomen kaltaisten hyvinvointivaltioiden kanssa. Solidaarisuudella on hintansa, niin karulta kun se kuulostaakin. Avoimet rajat eivät kestä suuren volyymin muuttoliikkeitä, varsinkaan humanitaarisen. Työperäinenkään maahanmuutto ei ole niin yksioikoista kun ensin saattaa kuvitella. Suomi tarvitsisi ns. huippuosaajia, mutta verotuksen, hitaan byrokratian ja muiden juttujen takia he eivät tänne tule.
Nykyinen systeemi mahdollistaa salakuljettajien bisnekset kun Italian laivasto ja vapaaehtoiset roudaavat mm. paremman elämän perässä lähteviä ihmisä Euroopan puolelle ja sitten heidän annetaan kävellä sinne missä on parhaat tuet ja löysin politiikka. On lapsellista kuvitella etteikö nettiaikana tieto kulkisi missä on parhaat mahdollisuudet. Toki vuoden 2015 sekoilut ja korona ovat vaikeuttaneet rajojen ylittämistä, mutta tilanne elää jatkuvasti ja Suomen kohdalla lisäjännitystä tarjoaa itänaapuri joka kerran jo testasi miten täällä reagoidaan kun rajalle ilmestyy "turvapaikanhakijoita" eli todellisuudessa Venäjällä vuosia asuneita tyyppejä, joita kuskattiin rajalle. Nykyinen systeemi heikkouksineen antaa Putinille mahdollisuuden kiristää, enkä ole kovin riemuissani siitä.
Toivoisin itsekin että täällä olisi täystyöllisyys ja kukaan ei syrjäytyisi, mutta todellisuus vaan on ihan muuta. Siksi mahdollisimman vähän humaritaarista maahanmuuttoa ja enemmän panostusta siihen että tänne tulisi niitä huippuosaajia. Pakolaisstatus väliaikaiseksi mikäli mahdollista, pakkopalautukset lähtömaihin kun perseilee, oleskeluluvan tarkistus, kansalaisuuden myöntämisen kriteerit kireämmälle jne. Systeemin pitäisi olla tiukka hyväksikäyttäjille ja reilu ahkerille.