BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja Kiinassa syödään koiranpentuja. Korona aikaan somaleilta kultaisen hyvä idea. Varmaan kättelevät ja halailevat vielä ennen safkaa.
Kyl mä voisin ihan hyvin syödä koiranpentua. Kyllähän me syödään vasikkaa, karitsaa ja porsasta. Täysin sama asia mun mielestä. Liha on lihaa. Toki eettisintä olisi syödä hyönteisiä.

Mut joo tais mennä toi käsilläsyömisläppä ohi...
 
Ja Kiinassa syödään koiranpentuja.

Syödään koiraa Koreassakin. Erona sitten se, että korealaiset lienevät tarkempia hygienian suhteen.

Tämä ei kuulu enää mitenkään tähän ketjuun, mutta on jännää, miten koirien syöminen on meillä jo ajatuksen tasolla melkoinen tabu. Ja esim. Britanniassa hevosenlihan syömisen suhteen ihan sama juttu - ei tule missään nimessä kuuloonkaan.
 
En varsinaisesti fanita Mikael Jungneriä, mutta joskus se sanoi varsin viisaasti:

"Sananvapaus. Sananvapaus tarkoittaa sitä, että ketään ei ilman laillista perustetta voi etukäteen estää ilmaisemasta julkisesti ajatusta. Se ei tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi taputtaa kannustavasti typerille ajatuksille. Sananvapaus ei ole peruste pakottaa muut kuuntelemaan kiltisti potaskaa.

Suvaitseminen. Suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että sallii muille heidän tapansa olla ja elää, mikäli se ei aiheuta kohtuutonta ja konkreettista haittaa ulkopuolisille. Suvaitsemattomuus puolestaan tarkoittaa sitä, että yrittää pakottaa tai painostaa ulkopuoliset elämään siten kuin itse haluaa heidän elävän. Suvaitsemattomuus siis pyrkii aiheuttamaan kohtuutonta ja konkreettista haittaa ulkopuolisille. Siksi suvaitsevaista ei voi vaatia suvaitsemaan suvaitsemattomuutta.

[...]

Väkivaltaiset, vihamieliset ja rasistiset keskustelijat kannattaa pitää mukana keskustelussa. Ei kannata. Kajahtaneiden ainoa tarkoitus on toistaa kajahtaneita kantojaan niin kauan, että ne eivät enää tunnu enemmistöstä kajahtaneilta. Vihapuheelle siedättäminen on vaarallinen ilmiö, johon ei kannata alistua."


Näitä ajatuksia jokaisen (puolin ja toisin) kannattaisi vähän miettiä.
Ton loppukonkluusion voisi kirjottaa myös aivan toistepäin. Suvakkitouhuilla syrjäytetään konservatiivisia asioita, ei pitäisi tietenkään
Syödään koiraa Koreassakin. Erona sitten se, että korealaiset lienevät tarkempia hygienian suhteen.

Tämä ei kuulu enää mitenkään tähän ketjuun, mutta on jännää, miten koirien syöminen on meillä jo ajatuksen tasolla melkoinen tabu. Ja esim. Britanniassa hevosenlihan syömisen suhteen ihan sama juttu - ei tule missään nimessä kuuloonkaan.
Hevosenliha on suomessa järkiostos, yks parhaimpia hinta/laatu suhteeltaan. Koiran syöminen nyt on joo tabu ja ymmärrettävää. Mut jos olis ulkomailla vankilassa ja sitä tarjottaisiin niin mitäpä sitä liikoja pohtimaan
 
"Siskon kanssa salilla" herätti kysymyksen siitä, onko suvussanne muita yliluonnollisilla bodygeeneillä varustettuja ihmisiä?
En tiedä, kun ei kukaan ole oikein urheillut tosissaan.
Paino ainakin kaikilla tarttuu, eli ylipainoa monella on, toki johtuu elämäntavoistakin.
Isä ollut aika räjähtävä, joten solujakauma varmaan suotuisa....
 
Mut ehkä voi erottaa tästä joukosta, koska mun lähes kaikki parhaat kaverit varsinkin nuorena Helsingin Kontulassa varttuessani olivat maahanmuuttajia, mm. somaleita ja kurdeja. Olin heidän kotiinsa aina tervetullut ja sain AINA helvetin hyvää ruokaa. Lisäksi koko perhe oli aina koolla ja oli paljon lämpimämpi tunnelma kuin suomalaisten ystävien kotona. Joidenkin suomalaisten ystävien vanhemmat olivat usein päihtyneitä, kylmiä ja välinpitämättömiä. Näistä suomalaisista lapsista kasvoi juoppoja, narkkareita ja he syrjäytyivät lähes poikkeuksetta. Ulkomaalaisilla lapsuuden ystävilläni menee hyvin. Heistä tuli menestyneitä yrittäjiä, lääkäreitä, myyntipäälliköitä, insinöörejä ja pari on mukana politiikassakin.

Tuli tästä mieleen, että Puhoksessa on hyvä somalialainen ravintola. Ruoka kuuluu syödä käsin. Se on mukava kokemus!

Eli mamut 1
suomi 0

Ja mieti nuo menestyneet yrittäjät,lääkärit,myyntipääliköt,insinöörit ja poliitikot elättää näitä suomalaisia narkkareita ja juoppoja jotka ovat POIKKEUKSETTA täysin syrjäytyneitä.Sun pitäis jotenkin värjätä ittes niin ei hävettäis niin paljoo olla suomalainen suomessa.Sustakin tyli syrjäytynyt?
 
Varmaan lienee siksi, että koirat mielletään lemmikeiksi, niitä ei viljellä safkaksi. Kiina nyt toki on oma juttunsa. Länsimaissa on tosi hyviä juttuja, meillä ei esim silvota tyttöjen sukuelimiä eikä syödä koiria.

Tässä onkin paljon kyse (länsimaalaisen) ihmisen mieltymyksistä. Koira on monen mielestä ilmeisen söpö ihmisen ystävä. Mutta jos meilläkin käsitykset muuttuisivat ja koiria alettaisiin kasvattaa ravinnoksi nautojen lailla. Sitä ei tietenkään tule tapahtumaan, mutta ajatusleikkinä tuo on ihan mielenkiintoinen.
 
Eli mamut 1
suomi 0

Ja mieti nuo menestyneet yrittäjät,lääkärit,myyntipääliköt,insinöörit ja poliitikot elättää näitä suomalaisia narkkareita ja juoppoja jotka ovat POIKKEUKSETTA täysin syrjäytyneitä.Sun pitäis jotenkin värjätä ittes niin ei hävettäis niin paljoo olla suomalainen suomessa.Sustakin tyli syrjäytynyt?
Teit juuri itsestäsi naurunalaisen. Sä tarvitsisit pitkän ja lämpimän halin! Mä haluaisin myös pussata sua poskille niin kuin Kreikassa on tapana.

Mä oon ihan helvetin ylpeä siitä, että olen suomalainen! Mä oon ihan yhtä suomalainen kuin te kaikki muutkin täällä.

Puhuin mun ystäväpiiristä. En yleistänyt niin kuin sä ja moni muu täällä tekee. Mut olet oikeassa siinä, että valtaosa kaikista syrjäytyneistä on suomalaisia miehiä. Täten he ovat paljon suurempi ongelma yhteiskunnalle kuin ulkomaalaiset syrjäytyneet ja työttömät. Vähän ku sul ois keuhkosyöpä, mut oot enemmän huolissasi parista finnistä sun naamassa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä onkin paljon kyse (länsimaalaisen) ihmisen mieltymyksistä. Koira on monen mielestä ilmeisen söpö ihmisen ystävä. Mutta jos meilläkin käsitykset muuttuisivat ja koiria alettaisiin kasvattaa ravinnoksi nautojen lailla. Sitä ei tietenkään tule tapahtumaan, mutta ajatusleikkinä tuo on ihan mielenkiintoinen.
Niin jos asioista tehdään normia, kuten vaikka alaikäisistä avioliitoissa. Hyvin usein vain Länsimaissa ollaan jotenkin asiallisempia monissa asioissa.
 
Mut ehkä voi erottaa tästä joukosta, koska mun lähes kaikki parhaat kaverit varsinkin nuorena Helsingin Kontulassa varttuessani olivat maahanmuuttajia, mm. somaleita ja kurdeja. Olin heidän kotiinsa aina tervetullut ja sain AINA helvetin hyvää ruokaa. Lisäksi koko perhe oli aina koolla ja oli paljon lämpimämpi tunnelma kuin suomalaisten ystävien kotona. Joidenkin suomalaisten ystävien vanhemmat olivat usein päihtyneitä, kylmiä ja välinpitämättömiä. Näistä suomalaisista lapsista kasvoi juoppoja, narkkareita ja he syrjäytyivät lähes poikkeuksetta. Ulkomaalaisilla lapsuuden ystävilläni menee hyvin. Heistä tuli menestyneitä yrittäjiä, lääkäreitä, myyntipäälliköitä, insinöörejä ja pari on mukana politiikassakin.

Itsekin tunnen myös tuon kauniimman puolen tarinasta mm. mamu työkavereitteni kautta. Toinen puoli tarinasta on taas se karumpi osuus, mistä kukaan viranomainen ei lähde, eikä voi julkisesti avautua. Ja näitä tarinoita on paljon, sen lisäksi että ne tulevat myös veromaksajille hyvin kalliiksi.

Tuli tästä mieleen, että Puhoksessa on hyvä somalialainen ravintola. Ruoka kuuluu syödä käsin. Se on mukava kokemus!

Mielenkiintoista. Minäkin olen etnisten ruokien ystävä. Muutama vuosi sitten kyselin somalitutulta, josko hän suosittelisi somaliravintolaa Hesassa? Niitä ei tainnut silloin vielä olla (?), mutta ruokaa hän ei kuitenkaan suositellut, koska hänen mukaansa somalialainen ruoka ei ole kovinkaan terveellistä, vaan hyvin tärkkelyspitoista. Siitä keskustelu sitten etenikin tuttuni aloitteesta Somalian kansansairauksiin ja diabetekseen, joka kuulema on melko yleinen ravinnosta johtuva sairaus sielläpäin. Ehkäpä Puhoksen antimet ovat maistuvampia ja sisällöltään terveellisempiä kuin aivan perinteiset annokset?
 
Niin jos asioista tehdään normia, kuten vaikka alaikäisistä avioliitoissa. Hyvin usein vain Länsimaissa ollaan jotenkin asiallisempia monissa asioissa.

En nyt lähde vertaamaan koirien syöntiä alaikäisten pakkoparittamiseen. Ja länsimaalaisten toimesta moni hieno eläinlaji on tapettu sukupuuttoon tai sen partaalle. Joten missä menee se raja, että koirien syönti on pahempi juttu kuin leijonien trofeemetsästys?
 
En nyt lähde vertaamaan koirien syöntiä alaikäisten pakkoparittamiseen. Ja länsimaalaisten toimesta moni hieno eläinlaji on tapettu sukupuuttoon tai sen partaalle. Joten missä menee se raja, että koirien syönti on pahempi juttu kuin leijonien trofeemetsästys?

Ihanko totta leijonat on tapettu sukupuuton partaalle länsimaalaisten trofeemetsästyksen takia? Aina sitä oppii uutta kun pakkotoistoa lukee. Ja tässä trofeemetsästyksessäkin on kyse pelkästään länsimaalaisten sikamaisuudesta, afrikkalaisilla metsästysoppailla ja metästyskokemuksia tarjoavilla yrityksillä ei ole mitään osaa eikä arpaa tähän asiaan.
 
Sen sijaan porttiteoria ei pidä paikkansa (tietysti aina jollain), eli miedoista huumeista ei siirrytä automaattisesti vahvempiin. Nuorista todella suuri osa on kokeillut kannabista ja siihen se on sitten jäänyt.
Voisiko porttiteoria toteutua päihderiippuvaisella? Ihminen joka ei ole riippuvainen, pystyy kontrolloimaan käyttöään ja olemaan ilman päihdettä tahtoessaan. Riippuvainen taasen käyttää pikkuhiljaa enemmän ja enemmän ja toleranssi kasvaa. Sitten siirrytään vahvempaan aineeseen, jota tarvitaan samaan olotilaan vähemmän.
Mieti vaikka alkoholistia joka tarvitsee humaltuakseen vähintään 24 pulloa olutta. Kirkkaalla viinalla saa saman olotilan huomattavasti pienemmällä nestemäärällä.
 
Nämäkin ovat hyviä asioita pitää mielessä. Maahanmuuton tuomat ongelmat eivät poista sitä tosiasiaa, että kantaväestöön kuuluvissakin on kaikenlaista rupusakkia, jos näin ruma sana tässä keskustelussa sallitaan. Heistäkin monet elävät tukien varassa, eivätkä edes halua töihin, koska sitten tuet otetaan pois. Joku saattaa sanoa, että ovatpa suomalaisia. Yhtä kaikki, rumasti sanottuna kulueriä yhteiskunnalle.

Tässä kannattaa huomioida yksi merkittävä ero. Melko suuri osa tukien varassa elävistä suomalaisista "rupusakeista" ovat oikeasti työkyvyttömiä ja kuntoutuksen tarpeessa olevia, kun taas tukien varassa elävistä mamuista suurin osa on "miehiä parhaissa voimissaan". Perinteisen perustuslaillisen ymmärryksen mukaan jokaisen valtion tulisi huolehtia omista "kulueristään", mutta nykyinen tulkinta ja poliittinen (painostus) agenda on se, että esim. Euroopan valtioiden pitäisi huolehtia myös ns. kehitysmaista virtaavista "kulueristä".
 
Back
Ylös Bottom