BB PRO Marko Savolainen

Ja onko jonkun mielestä vihannekset oikeesti edes hyvänmakuisia? Joo kastikkeilla ja maustamalla voisin vaikka lehmän pillua syödä mutta ihan sellaisenaan ei kiitos
Mä syön niitä kyllä ihan mielelläni ja paljon.

Sillä muuten on väliä miten ne vihannekset ja hedelmät ym nauttii. Kypsentäminen esim vaikuttaa antioksidanttien määrään vihanneksissa ja hedelmissä. Lähes joka tapauksessa kun jo tuote kuumennetaan niin antioksidanttien määrä vähenee. Muistaakseni rajaa pidettiin 47C, toiseksi paras tapa säästää antioksidantit on höyrystää ne. Bataatti, tomaatti ja parsakaali taisivat olla niitä harvoja poikkeuksia jossa antioksidanttien määrä nousi kypsentämällä. Perunassa se taisi pysyä lähes samassa. Muissa se pääsääntöisesti tipahtaa melko rajustikkin.
En osaa sanoa miten antioksidanttien määrä sitten on lisäravinteena otettuna. Mikäli jollain on asiasta tutkimusta tai dataa niin mielelläni lukisin, jos sen linkkaisi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä ite sivusta seurannu, niin käsittänyt tän asian niin että porukka hakee jotain tämän tyylistä ajattelua tähän lisäravinteet vs ruoka taisteluun: lisäravinteet on turhia sillon, jos pystyy syömään optimaalisesti tai todella lähelle sitä. Jos syöt puttinkeja, mannapuuroja, ei kasviksia, et hedelmiä jne tai todella yksipuolisesti, joku viherjauhe lisäravinteena varmasti ok ja ajaa asiansa jossain mittakaavassa, kuten myös muut lisäravinteet.

En ite käytä lisäravinteita ollenkaan, syön todella yksipuolisesti, niin tiedän että miulle lisäravinteista voisi olla jotain hyötyä. Onko se hyöty niin merkittävä että valmis siitä maksamaan suht tuntuvasti euroa? Ei varmasti. Sen verran on noiden jauhojenkin kanssa tullut läträttyä että tietää sen hyödyn olevan niin minimaalinen paskallakin ruokavaliolla ollessa, että en nää tarpeelliseks tuhlata rahojani niihin.

Itelläkin oli tuo mm viherjauhe pitkään käytössä, enkä huomannut sen kanssa mitään eroa mihinkään. Samoin tuli käytettyä pitkään bcaa:ta, palautusjuomaa, boostereita, kreatiinia ja lisäproteiineja. Noiden lopettamisen jälkeen treenit jatkui aivan samalla tavalla ja kehitys myös. Ainut ero oli että ei tarvinnut sekotella juomia eikä unohella heisevia sheikkereitä erinäisiin paikkoihin.

E: Se on myös muuttunut että ripuli ei ole niin usein kuin silloin kun noita käytti. Varsinkin kreatiini sai mahan aina sekaisin.
 
Olisipa minullakin sellainen ongelma etta ei saa tarpeeksi syotya. Rakastan syomista. Vituttaa kun on paska aineenvaihdunta ja ihraa alkaa tulla heti jos vahankin syo hiilareita. Suurimpana osana paivista veikkaan etta hiilarit on 50-100 gramman valilla. Pituutta 181cm ja painoa n. 105 kiloa nykyaan.
 
Mitä ite sivusta seurannu, niin käsittänyt tän asian niin että porukka hakee jotain tämän tyylistä ajattelua tähän lisäravinteet vs ruoka taisteluun: lisäravinteet on turhia sillon, jos pystyy syömään optimaalisesti tai todella lähelle sitä. Jos syöt puttinkeja, mannapuuroja, ei kasviksia, et hedelmiä jne tai todella yksipuolisesti, joku viherjauhe lisäravinteena varmasti ok ja ajaa asiansa jossain mittakaavassa, kuten myös muut lisäravinteet.

En ite käytä lisäravinteita ollenkaan, syön todella yksipuolisesti, niin tiedän että miulle lisäravinteista voisi olla jotain hyötyä. Onko se hyöty niin merkittävä että valmis siitä maksamaan suht tuntuvasti euroa? Ei varmasti. Sen verran on noiden jauhojenkin kanssa tullut läträttyä että tietää sen hyödyn olevan niin minimaalinen paskallakin ruokavaliolla ollessa, että en nää tarpeelliseks tuhlata rahojani niihin.

Itelläkin oli tuo mm viherjauhe pitkään käytössä, enkä huomannut sen kanssa mitään eroa mihinkään. Samoin tuli käytettyä pitkään bcaa:ta, palautusjuomaa, boostereita, kreatiinia ja lisäproteiineja. Noiden lopettamisen jälkeen treenit jatkui aivan samalla tavalla ja kehitys myös. Ainut ero oli että ei tarvinnut sekotella juomia eikä unohella heisevia sheikkereitä erinäisiin paikkoihin.
Mulla ei ole kiinnostusta lähteä mukaan tähän lisäravinne keskusteluun, mutta esim vitamiinien kohdalla on huomattu, että esin omenasta tehtiin tutkimus. 100g omenaa sisälsi muistaakseni 5g c-vitamiinia ja sillä saatiin sama vaikutus kuin 500g c-vitamiinia sisältävällä lisäravinteena. Noi lukemat tulee nyt ulkomuistista, mutta voin kaivaa ne siitä kirjasta jossa tuo tutkimus oli mikäli asia jää jotakuta vaivaamaan.

Kyse on siis synergiasta joka vallitsee siinä kokonaisesta tuotteessa joka saa aikaiseksi vaikutuksen. Reduktiivisesti se vaikutus ei ole sama.

Ja tuo ei toki tee lisäravinteesta mitenkään pahaa asiaa. Vaikutus vaan ei ole se sama kuin itse tuotteesta jota ei ole prosessoitu.
 
Mulla ei ole kiinnostusta lähteä mukaan tähän lisäravinne keskusteluun, mutta esim vitamiinien kohdalla on huomattu, että esin omenasta tehtiin tutkimus. 100g omenaa sisälsi muistaakseni 5g c-vitamiinia ja sillä saatiin sama vaikutus kuin 500g c-vitamiinia sisältävällä lisäravinteena. Noi lukemat tulee nyt ulkomuistista, mutta voin kaivaa ne siitä kirjasta jossa tuo tutkimus oli mikäli asia jää jotakuta vaivaamaan.

Kyse on siis synergiasta joka vallitsee siinä kokonaisesta tuotteessa joka saa aikaiseksi vaikutuksen. Reduktiivisesti se vaikutus ei ole sama.

Ja tuo ei toki tee lisäravinteesta mitenkään pahaa asiaa. Vaikutus vaan ei ole se sama kuin itse tuotteesta jota ei ole prosessoitu.

Jotain tuon suuntaista muistan itekkin lukeneeni, vaikka varmaan puhut nyt milligrammoista.

Sen verran kyllä vedän takaisin, että D-vitamiini on itellä kyllä käytössä. Purkista siis. Tuota syön lähinnä syksyisin / talvisin. Tuosta oon huomannut olevan ihan oikeasti hyötyä ja sen on osoittaneet mm säännölliset verikokeet.
 
Jotain tuon suuntaista muistan itekkin lukeneeni, vaikka varmaan puhut nyt milligrammoista.

Sen verran kyllä vedän takaisin, että D-vitamiini on itellä kyllä käytössä. Purkista siis. Tuota syön lähinnä syksyisin / talvisin. Tuosta oon huomannut olevan ihan oikeasti hyötyä ja sen on osoittaneet mm säännölliset verikokeet.
Kyllä, milligrammoista. Tulipa lapsus :) D-vitamiini ja monivitamiini minullakin on käytössä lähinnä varmuuden vuoksi. Ei kustanna juurikaan vuosi tasolla.
 
Mitä ite sivusta seurannu, niin käsittänyt tän asian niin että porukka hakee jotain tämän tyylistä ajattelua tähän lisäravinteet vs ruoka taisteluun: lisäravinteet on turhia sillon, jos pystyy syömään optimaalisesti tai todella lähelle sitä. Jos syöt puttinkeja, mannapuuroja, ei kasviksia, et hedelmiä jne tai todella yksipuolisesti, joku viherjauhe lisäravinteena varmasti ok ja ajaa asiansa jossain mittakaavassa, kuten myös muut lisäravinteet.

En ite käytä lisäravinteita ollenkaan, syön todella yksipuolisesti, niin tiedän että miulle lisäravinteista voisi olla jotain hyötyä. Onko se hyöty niin merkittävä että valmis siitä maksamaan suht tuntuvasti euroa? Ei varmasti. Sen verran on noiden jauhojenkin kanssa tullut läträttyä että tietää sen hyödyn olevan niin minimaalinen paskallakin ruokavaliolla ollessa, että en nää tarpeelliseks tuhlata rahojani niihin.

Itelläkin oli tuo mm viherjauhe pitkään käytössä, enkä huomannut sen kanssa mitään eroa mihinkään. Samoin tuli käytettyä pitkään bcaa:ta, palautusjuomaa, boostereita, kreatiinia ja lisäproteiineja. Noiden lopettamisen jälkeen treenit jatkui aivan samalla tavalla ja kehitys myös. Ainut ero oli että ei tarvinnut sekotella juomia eikä unohella heisevia sheikkereitä erinäisiin paikkoihin.

E: Se on myös muuttunut että ripuli ei ole niin usein kuin silloin kun noita käytti. Varsinkin kreatiini sai mahan aina sekaisin.
Tässähän se tulikin. Jos osaa syödä omien tavoitteidensa mukaan tai edes jotenkuten sinne päin, on lisäravinteiden hyöty parhaimmillaankin minimaalinen (mm. omalla kohdalla olematon).

Jos taas syö pääsääntöisesti päin vittua, voi lisäravinteilla jonkin verran paikata paskoja ruokailutottumuksiaan, mutta kestävämpää, halvempaa ja todennäköisesti terveellisempääkin olis varmaan opetella pitämään yllä sellasta perusrunkoa ruokailuissa, jota on helppo muokata kulutuksen ja kulloistenkin tavoitteiden mukaan. Hyvä runko tuppaa aina voittamaan paskan paikan.

Ja joo, jos jaksan syödä kreatiinia säännöllisesti, sarjakestävyys paranee suunnilleen toiston verran pitkissä sarjoissa. Kuinka vitun olennaista se sitten on jollekin sunnuntaijumppaajalle? Itelle ainakin sen verran vähän, että en joko muista tai muistaessani jaksa pelailla minkään mittalusikan kanssa. Toisekseen, meikäläisen pakki menee kreatiinista jostain syystä sen verran sekaisin, että se pieni hyöty tuntuu aika laihalta lohdulta siinä vaiheessa, kun saa tuutata perseestä vesiripulia pitkin päivää.
 
Itelläkin oli tuo mm viherjauhe pitkään käytössä, enkä huomannut sen kanssa mitään eroa mihinkään
Nämä asiat mitataan labrassa hyvä mies. Ihan sama kuin sanoisi, että ei steroidit tunnu että ne paksuntais sydänlihasta, ei niin, mutta sitten kun tuntuu, niin on jo myöhäistä. Nyt mennään aivan helvetisti metsään jos te oikeasti haette akuuttia hyötyä lisäravinteista. Antakaas kun isi kertoo. Laitetaan teistä jokainen trenit päälle, teillä kestää yli viikon ennenkuin huomaatte hevonvittua ja täällä te luulette, että palkkarilla huomaa jotain mystistä heti. Nyt höpötetään jo semmoista potaskaa, että oikeesti, mä suljen ketjun jos yhtään vajaammaksi menee.

Vihannekset vaikuttaa antsioksidantteina ja samoin happo/emästasapainoon. Et sä noita juttuja huomaa akuutisti, vaan ne ylipäätänsä pitää terveyttä yllä.
 
Mutta taas raakana vaikuttaa merkittävästi imeyhtymiseen. Ei meinaan ole mikään paras hiilari vetää vihanneksia raakana.
En muista täsmälleen noita tutkimuksen lukemia tai niitä tutkimuksia oli useampi ko aiheesta. 2kpl Kuopion yliopistolla tehtyjä raakavegaaneista ja heidän vitamiini, hivenaine ja ravinnon saanti tutkimus sekä Hallelujah lahkosta tehty vastaava tutkimus joista sitten oli yhteenvetona tehty kirja. Nuo tutkimukset joihin viittasin oli kirjassa ja siinä myös käsiteltiin imeytyvyyttä. Siihenkin voi vaikuttaa esim pähkinöitä liottamalla joka parantaa imeytymistä.
Kyse tuossa siis ei ollut hiilarien imeytymistä, sitä ei tutkimuksissa tai kirjassa käsitelty vaan vitamiineja ja hivenaineita.
Jossain kohtaa, kun aikaa ilmenee niin voin lukasta uudelleen kappaleen tarkemmin mitä asiasta oli kerrottu imeytyvyyden suhteen niin ei jää veikkaamiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse kaytan henkilokohtaisesti lisaravinteita lahinna ravintoaukkojen paikkaamiseen. Tilaan kamaa iHerbista jossa kaikki on tosi halpaa. Kalaoljyja, monivitamiineja, astralagus, rautaa, D vitamiinia, B vitamiinia, valkosipulioljya, kalanmaksaoljya, kuitua jne. Kaikkea joka on suht todistetusti terveellista. Veikkaan etta nuo ei maksa mulle taalaakaan paivassa joten miksi en ottaisi. Lisakuitu auttaa ainakin helvetisti ruoansulatusta. Ei noita normaaliravinnosta saisi millaan joka paiva. Fyysisesti mulla on paivittain tosi hyva olo ja usein kommentoidaan etta olen ikaistani nuoremman nakoinen.
 
Nämä asiat mitataan labrassa hyvä mies. Ihan sama kuin sanoisi, että ei steroidit tunnu että ne paksuntais sydänlihasta, ei niin, mutta sitten kun tuntuu, niin on jo myöhäistä. Nyt mennään aivan helvetisti metsään jos te oikeasti haette akuuttia hyötyä lisäravinteista. Antakaas kun isi kertoo. Laitetaan teistä jokainen trenit päälle, teillä kestää yli viikon ennenkuin huomaatte hevonvittua ja täällä te luulette, että palkkarilla huomaa jotain mystistä heti. Nyt höpötetään jo semmoista potaskaa, että oikeesti, mä suljen ketjun jos yhtään vajaammaksi menee.

Vihannekset vaikuttaa antsioksidantteina ja samoin happo/emästasapainoon. Et sä noita juttuja huomaa akuutisti, vaan ne ylipäätänsä pitää terveyttä yllä.

Moikka isi! Miulta on säännöllisesti otettu kattavaa verenkuvaa ja mm pissiä. Ennen viherjauhetta ja sen lopettamisen jälkeen. Ei muutoksia. Tuossa d-vitamiinissa on ihan kokeilla huomattu arvojen muutosta.

Mutta kai sitä olisi pitänyt syödä pitempään kun kaks vuotta että ois muuttunu joku arvo? En tiiä, en ole lääkäri.

E: Ja noita muita lisäravinteita tuli käytettyä vajaa 10 vuotta. Mutta kai niidenkin vaikutus ois alkanu vasta sit näkyä :)
 
Viimeksi muokattu:
Olisipa minullakin sellainen ongelma etta ei saa tarpeeksi syotya. Rakastan syomista. Vituttaa kun on paska aineenvaihdunta ja ihraa alkaa tulla heti jos vahankin syo hiilareita. Suurimpana osana paivista veikkaan etta hiilarit on 50-100 gramman valilla. Pituutta 181cm ja painoa n. 105 kiloa nykyaan.
Allekirjoitan. 2300-2500 kcal ja hiilarit 100+ niin alkaa jo melkeinpä läskiä kertyä. Nyttemmin lisännyt vähän muuta aktiivisuutta (salin lisäksi) niin vähän helpompaa.
Mutta ei tässä paljon ylimääräisiä leipäpaloja oteta safkan kylkeen!
 
Nyt mennään aivan helvetisti metsään jos te oikeasti haette akuuttia hyötyä lisäravinteista.
Kun ei ollut minkäänlaista hyötyä pitkässä juoksussa treenien suhteen, puhumattakaan jostain yleisolotilasta tai arvoista.

Kyllä mä ymmärrän että sun pitää sponssien takia täällä pää vihreenä vääntää siitä kuinka lisäravinteet on Tosi Hyödyllisiä, mutta ymmärrät varmaan soraäänet niiltä, joilla ei oo oma kaupallisen yhteistyön lehmä ojassa ja jotka pystyy syömään päivittäin muutakin kun vanukasta ja mannapuuroa.
 
En muista täsmälleen noita tutkimuksen lukemia tai niitä tutkimuksia oli useampi ko aiheesta. 2kpl Kuopion yliopistolla tehtyjä raakavegaaneista ja heidän vitamiini, hivenaine ja ravinnon saanti tutkimus sekä Hallelujah lahkosta tehty vastaava tutkimus joista sitten oli yhteenvetona tehty kirja. Nuo tutkimukset joihin viittasin oli kirjassa ja siinä myös käsiteltiin imeytyvyyttä. Siihenkin voi vaikuttaa esim pähkinöitä liottamalla joka parantaa imeytymistä.
Kyse tuossa siis ei ollut hiilarien imeytymistä, sitä ei tutkimuksissa tai kirjassa käsitelty vaan vitamiineja ja hivenaineita.
Jossain kohtaa, kun aikaa ilmenee niin voin lukasta uudelleen kappaleen tarkemmin mitä asiasta oli kerrottu imeytyvyyden suhteen niin ei jää veikkaamiseksi.
Mä otin kerran kotona leffan ajaksi erilaisia vihanneksia ja dippailin niitä johonkin kermaviilin tapaiseen. Tuli perkeleen kipeeksi vatsa, ainakaan mulle ei vähänkään enemmän raakana sovi.
 
Kun ei ollut minkäänlaista hyötyä pitkässä juoksussa treenien suhteen, puhumattakaan jostain yleisolotilasta tai arvoista.

Kyllä mä ymmärrän että sun pitää sponssien takia täällä pää vihreenä vääntää siitä kuinka lisäravinteet on Tosi Hyödyllisiä, mutta ymmärrät varmaan soraäänet niiltä, joilla ei oo oma kaupallisen yhteistyön lehmä ojassa ja jotka pystyy syömään päivittäin muutakin kun vanukasta ja mannapuuroa.
On myös olemassa non respondereita jotka eivät vastaa edes anabolisiin stereoideihin. Vaikutukset ovat varmasti yksilöllisiä myös näissä. Kreatiiniin, joka on kiistattomasti todettu hyödylliseksi, oli myös noita noin respondereita muistaakseni 10% väestöstä.
Vähän turhaan vedetään mutkia suoraksi, jos väitetään kaikkien lisäravinteiden olevan hyödyttömiä.
 
Ennen viherjauhetta ja sen lopettamisen jälkeen
Sitten sun ei kannata kasviksiakaan nappailla. Koska sun kroppa saa kaiken tarvittavan muusta safkasta. Mä mittasin kalliit mittaukset jossa otettiin kaikki vitamiinit jne. Kuten aikaisemin sanoin, vaikka en syönyt edes kovin hyvin, enkä ollut vuosiin vitamiineja käyttänyt, oli siellä vain rautaa liikaa ja sinkkiä liian vähän, muuten aivan normaalit arvot.

Mutta älkää ihmiset herranjumala odottako aminohapoilla mitään akuuttia vaikutusta, ette te huomaa treenilläkään lihaskasvua lyhyessä ajassa, se ei tarkoita sitä, että treeni tai ravinteet ei toimi. Ja mitä proteiinisynteesisankariin tuli, joka teki synteesistä jumalasta seuraavan, niin laitetaan sohvaperuna syömään kellon mukaan, ei se mitään lihasta kasvata sillä että se optimoi synteesit. Eikä kasvata synteesimieskään jos treeni ei ole tarpeeksi kovaa. Ja yleensä nää jotka koittaa päästä halvemmalla ravinnossa, koittaa myös päästä helpommalla treenissä. Joten hukkaan menee koko kelaaminen. Semmoisia sluibaajia kaikessa se ihmisryhmä, kaikessa pitää päästä helpommalla/halvemmalla.
 
Kun ei ollut minkäänlaista hyötyä pitkässä juoksussa treenien suhteen, puhumattakaan jostain yleisolotilasta tai arvoista.

Kyllä mä ymmärrän että sun pitää sponssien takia täällä pää vihreenä vääntää siitä kuinka lisäravinteet on Tosi Hyödyllisiä, mutta ymmärrät varmaan soraäänet niiltä, joilla ei oo oma kaupallisen yhteistyön lehmä ojassa ja jotka pystyy syömään päivittäin muutakin kun vanukasta ja mannapuuroa.
Heippa sulle. Mä selitin jo toiselle tämän kerran. Tämä oli sitten viimeinen, joka täällä argumentoi tällä argumentilla. Mulla ei ole Applen kanssa mitään diiliä, niin mä vain väittelen siellä samalla tapaa niissä ketjuissa. Mä en ole personal trainer, niin mä vain silti väittelen ilman kaupallista intressiä kovasta treenistä. Mä en enää jaksa katsoa näitä, jotka evää mut keskusteluista kokonaan pois tolla paska-argumentilla. Pistä mailia ja kuittaa, että ymmärrät, muuten vippaan loputkin ip:t banniin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom