BB PRO Marko Savolainen

Avaat minkä tahansa päivän kyseiseltä puolelta vuodelta. :cautious:
En oo fatsecretiä niin käyttänyt kuin se on suunniteltu vaan silloin tällöin katson joitain kaloreita. En siis ole käynyt joka päivä merkkaamassa ruokia koska syön samat joka päivä hiilarinlähteiden välillä vaihtuen. Ketkä on fatsecretiä käyttänyt niin tietää sen kalenterin olevan ihan homo kun ei korosta sitä päivää jolloin on merkintä tehty.

Punnitsen ruuat kyllä, olin sitten bulkilla tai dieetillä. Ja kaikki keskivertoa pidemmät, kovaa treenaavat ja fyysistä työtä tekevät tietävät kuinka paljon saa syödä kun hankkii lihasmassaa.
Jos on ~170cm ja päivät menee toimistotuolilla istuen niin tuleehan sitä massaa sillä 3500 kalorillakin
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo fatsecretiä niin käyttänyt kuin se on suunniteltu vaan silloin tällöin katson joitain kaloreita. En siis ole käynyt joka päivä merkkaamassa ruokia koska syön samat joka päivä hiilarinlähteiden välillä vaihtuen. Ketkä on fatsecretiä käyttänyt niin tietää sen kalenterin olevan ihan homo kun ei korosta sitä päivää jolloin on merkintä tehty.

Punnitsen ruuat kyllä, olin sitten bulkilla tai dieetillä. Ja kaikki keskivertoa pidemmät, kovaa treenaavat ja fyysistä työtä tekevät tietävät kuinka paljon saa syödä kun hankkii lihasmassaa.
Jos on ~170cm ja päivät menee toimistotuolilla istuen niin tuleehan sitä massaa sillä 3500 kalorillakin
Jos sä syöt samat ruuat joka päivä niin sun pitäis pystyä vaikka unissasi kertomaan paljonko keität riisiä, paistat kanaa jne. Vedit siis 1,5g per painokilo rasvaa, se tekee jo 1417 kilokaloria, jäljelle jää n. 4600 kilokaloria hiilarista ja proteiinista. Proteiinia vedit 3g painokilo (painoit sen 105kg) eli kaloreita saat 1260. Jää n. 3300 kaloria hiilarista. Ei vaikee laskea.
 
Lapinlisää vai syötkö oikeasti 6000 kcal? Mulle yksi nuori jannu kertoi kerran Mayroksen aulassa syövänsä 6000–7000 kcal päivässä. Kysyin toki uteliaana ruokavaliosta enemmän, ja nopeasti päässä laskettuna kalorit olikin 3000 kieppeillä.

En väitä, etteikö 6000 kcal olisi mahdollista tai ettetkö sinä söisi niin paljon, mutta monesti paljon syövä porukka arvioi ne yläkanttiin.
Kuus tonnia kuivuu matkalla jo ikeniin, jos on tarpeeks iso (mun tapauksessa läski) ja työ on fyysistä + treenaa säännöllisesti. Ite kellottelin tommosta 8000-9000 kaloria/vrk muutama kesä sitten tosta vaan. Pituus 192, paino 120, metsurinhommia kuus päivää viikkoon eläimellisellä tahdilla, salia viis kertaa viikossa ja pari kertaa viikon sisälle pelailin katukorista 2h/kerta.

Tällä hetkellä syön aika tarkkaan 5000 kcal/vrk ja teen kevyitä remonttihommia, loppuajan makaan pl. treenit viidesti viikkoon. Aamupaino pudonnut 6 kg 12 päivään, pitäis varmaan syödä lisää.

E: Aamupaino tänään 134,1.
 
Viimeksi muokattu:
Kuus tonnia kuivuu matkalla jo ikeniin, jos on tarpeeks iso (mun tapauksessa läski) ja työ on fyysistä + treenaa säännöllisesti. Ite kellottelin tommosta 8000-9000 kaloria/vrk muutama kesä sitten tosta vaan. Pituus 192, paino 120, metsurinhommia kuus päivää viikkoon eläimellisellä tahdilla, salia viis kertaa viikossa ja pari kertaa viikon sisälle pelailin katukorista 2h/kerta.

Tällä hetkellä syön aika tarkkaan 5000 kcal/vrk ja teen kevyitä remonttihommia, loppuajan makaan pl. treenit viidesti viikkoon. Aamupaino pudonnut 6 kg 12 päivään, pitäis varmaan syödä lisää.

Jep, kyllä se iso koko ja fyysinen työ luo hurjasti sitä lisä kulutusta. Itekkin kiäpiönä ja nuorena kehonrakentajana kun teki metsurin töitä, niin kyllä niitä kaloreita tuli aika helvetisti syötyä, eikä paino meinannut millään nousta. Jos tämmönen pygmikin joutuu ahtamaan ruokaa sen 5000 kalorin edestä, voin vaan kuvitella mitä jonkun +190 senttisen + 120 kilosen miehen kokosen miehen kulutus on jos tekee muutakin kun istuu perseellään ja ainut liikunta on kuntosali.
 
Kuus tonnia kuivuu matkalla jo ikeniin, jos on tarpeeks iso (mun tapauksessa läski) ja työ on fyysistä + treenaa säännöllisesti. Ite kellottelin tommosta 8000-9000 kaloria/vrk muutama kesä sitten tosta vaan. Pituus 192, paino 120, metsurinhommia kuus päivää viikkoon eläimellisellä tahdilla, salia viis kertaa viikossa ja pari kertaa viikon sisälle pelailin katukorista 2h/kerta.

Tällä hetkellä syön aika tarkkaan 5000 kcal/vrk ja teen kevyitä remonttihommia, loppuajan makaan pl. treenit viidesti viikkoon. Aamupaino pudonnut 6 kg 12 päivään, pitäis varmaan syödä lisää.

E: Aamupaino tänään 134,1.
Paljon oli rasvan määrä tuossa 8000-9000 kokonaiskaloreissa. Jos oli alle 100g rasvan määrä päivässä niin saat mun ikuisen kunnioituksen maailman kovimpana puhtaan ruoan syöjänä.
 
Yli 200g reippaasti joka päivä.
No niin! Siinähän ne helpot kalorit tulikin! 200 g rasvaa on jo lähes pari tonnia kaloreita. Hyvin harva pystyy edes 5k syödä puhdasta ruokaa kun rasvojen kokonaiskalorimäärä siitä pysyy alle tonnissa. Bodausmielessä runsas kalorimäärä rasvasta, kun hiilareiden määrä on massiivinen, on kaukana optimaalisesta ruokavaliosta. Moinen kasvattaa varmasti läskiä suurimmalla osalla väestöä.

Kova kulutus kompensoi kyllä hyvin, mutta pitkällä juoksulla ei hyvä kombo.
 
No niin! Siinähän ne helpot kalorit tulikin! 200 g rasvaa on jo lähes pari tonnia kaloreita. Hyvin harva pystyy edes 5k syödä puhdasta ruokaa kun rasvojen kokonaiskalorimäärä siitä pysyy alle tonnissa. Bodausmielessä runsas kalorimäärä rasvasta, kun hiilareiden määrä on massiivinen, on kaukana optimaalisesta ruokavaliosta. Moinen kasvattaa varmasti läskiä suurimmalla osalla väestöä.

Kova kulutus kompensoi kyllä hyvin, mutta pitkällä juoksulla ei hyvä kombo.
Juu, ei tosiaan mitään terveyssyömistä harrasteltu tohon aikaan. Ei vieläkään, mutta vähän vähemmän sikamaisesti tulee mätettyä.
 
Tuosta on erilaisia näkemyksiä. Esim Scott Stevenson antaa kirjassaan esimerkki ruokavaliossa noita yli 200g rasvaa päivässä esimerkkejä. Samoin kuin Layne Nortonin ruokavaliossa on rasvaa enempi kuin mitä se suomalainen ajatusmalli yleisesti on.
 
Tuosta on erilaisia näkemyksiä. Esim Scott Stevenson antaa kirjassaan esimerkki ruokavaliossa noita yli 200g rasvaa päivässä esimerkkejä. Samoin kuin Layne Nortonin ruokavaliossa on rasvaa enempi kuin mitä se suomalainen ajatusmalli yleisesti on.
Ihan lääketieteellinen ajatusmalli on, että runsas hiilihydraatti ja rasva ei ole hyvä yhdistelmä. Se kerryttää rasvakudosta niin viskeraalista kuin pintakudosrasvaa vartaloon. Kuten sanoin, kova kulutus kyllä kompensoi hyvin, ongelma on vain siinä, että harvalla on se kulutus sillä mallilla, että tuollaiset 8000-9000 kokonaiskaloreiden määrät ovat millään järkevällä tavalla perusteltuja.
 
Tuosta on erilaisia näkemyksiä. Esim Scott Stevenson antaa kirjassaan esimerkki ruokavaliossa noita yli 200g rasvaa päivässä esimerkkejä. Samoin kuin Layne Nortonin ruokavaliossa on rasvaa enempi kuin mitä se suomalainen ajatusmalli yleisesti on.
En tiedä mikä mättää mutta ei suomesta tule isoja kehonrakentajia. Ehkä pitäisi vaan syödä enemmän eikä pelätä sitä kertynyttä rasvaa liikaa. Savolaisella oli massakaudella rasvaa mutta oli sitä lihastakin.
 
Ihan lääketieteellinen ajatusmalli on, että runsas hiilihydraatti ja rasva ei ole hyvä yhdistelmä. Se kerryttää rasvakudosta niin viskeraalista kuin pintakudosrasvaa vartaloon. Kuten sanoin, kova kulutus kyllä kompensoi hyvin, ongelma on vain siinä, että harvalla on se kulutus sillä mallilla, että tuollaiset 8000-9000 kokonaiskaloreiden määrät ovat millään järkevällä tavalla perusteltuja.

Aika vaikea sanoa kuinka terveys näkökulmista tuo on laadittu. Kehonrakennus mielessä se kuitenkin on laadittu. Toki se on järjetöntä syödä järjettömiä määriä ylikulutuksen. Oli harrastus mikä vaan. Ylimääräiset kalorit ovat luokiteltuja yhtenä kohtana solujen vanhentajaksi. Lievät miinukset ja tasaiset kompensoivat ylikalori päivät lienee siinä valossa se terveellisempi lähtökohta, mutta eiköhän tuostakin ole erilaisia näkökulmia.
Henk koht kokemuksena tuo Stevensonin metabolisen fleksibiliteetin ravintomalli on ollut yksi parhaista joita olen kokeillut.
 
Kuus tonnia kuivuu matkalla jo ikeniin, jos on tarpeeks iso (mun tapauksessa läski) ja työ on fyysistä + treenaa säännöllisesti. Ite kellottelin tommosta 8000-9000 kaloria/vrk muutama kesä sitten tosta vaan. Pituus 192, paino 120, metsurinhommia kuus päivää viikkoon eläimellisellä tahdilla, salia viis kertaa viikossa ja pari kertaa viikon sisälle pelailin katukorista 2h/kerta.

Tällä hetkellä syön aika tarkkaan 5000 kcal/vrk ja teen kevyitä remonttihommia, loppuajan makaan pl. treenit viidesti viikkoon. Aamupaino pudonnut 6 kg 12 päivään, pitäis varmaan syödä lisää.

E: Aamupaino tänään 134,1.
Rankasti offtopiccia mutta kiinnostaa itsekkin mettähommia tekevänä (harrastuksena) että mitä kannoit talvella mettään evääksi mukaan?
 
Rankasti offtopiccia mutta kiinnostaa itsekkin mettähommia tekevänä (harrastuksena) että mitä kannoit talvella mettään evääksi mukaan?
Yleensä tein jonkun pasta-tonnikala-vihannes-sotkun, mikä menee kylmänäkin alas. Tarkkaa kokoa en muista, mutta kolme isoa lautasellista siitä söi. Ruokajuomana nautin pari termaria punaseen maitoon tehtyä kaakaoo, kun en oo koskaan oppinu juomaan kahvia tai teetä. Välillä oli sitten leipääkin mukana, minkä saa siinä hommien ohessa grillattua tikun nokassa. Resepti: vitusti voita.

Ei siis mitään optimaalista bodyruokaa, mutta tolla kulutuksella on vähän pakko ajatella että kalori on kalori ja täts it.
 
Jos sä syöt samat ruuat joka päivä niin sun pitäis pystyä vaikka unissasi kertomaan paljonko keität riisiä, paistat kanaa jne. Vedit siis 1,5g per painokilo rasvaa, se tekee jo 1417 kilokaloria, jäljelle jää n. 4600 kilokaloria hiilarista ja proteiinista. Proteiinia vedit 3g painokilo (painoit sen 105kg) eli kaloreita saat 1260. Jää n. 3300 kaloria hiilarista. Ei vaikee laskea.
Kiitos ja anteeksi
 
Itse alotin tuon Vatasen ruoka-ohjelman maaliskuussa ja söin alkuun sen 4200 kcal puhtaalla ruoalla. Se nosti kuitenkin painoa vähän turhan nopeasti ja laskin siihen noin 3800 kcal paikkeille. Voin sanoa että 4200 kcal syöminen puhtaasta ruoasta on kyllä melkonen tekeminen.
 
Miksi pitäisi syödä? Kyykystä nouse yhtään sen enempää vaikka nuot moskat jättää kaupan hyllylle. Perunaa sitä pitää syödä eikä mitään riisitautisten jyviä.

Pottu on aliarvostettu. "Peruna siis täyttää vatsan hyvin, mutta ei ole yhtä energiapitoinen kuin riisi ja pasta. Sen sijaan peruna sisältää enemmän vitamiineja, hivenaineita ja kivennäisaineita kuin valkoinen riisi ja pasta."

Peruna verrattuna riisiin ja pastaan
Puhuttiin hedelmistä, vihanneksista ja marjoista ja sä puhut perunasta ja riisistä ja pastasta :rolleyes:

Siitä mitä hyötyä mun mainitsemistani asioista on, pitäisi olla selvää ihan peruskoulupohjallakin. Perunasta ollaan samaa mieltä. Oikein hyvä valinta varsinkin dieetillä, vaikka kelpaa mulle riisi ja pastakin.
 
Mä olen ainakin helvetin huono syömään vihanneksia. Siksi otan niiden ravinteet viherjauheesta, vituiksi meni varmaan sekin keikka. Lisäravinnehan sekin on.

Kreatiini on myös lisäravinne, vaikka sitä on toki lihassakin, mutta jos sen ottaa jauheena, niin vituiksi meni taas. Ei voi toimia.

Aminohappoja on proteiininlähteissä, jos ottaa ne jauhosta, vituiksi meni, ei voi toimia.
 
Mä olen ainakin helvetin huono syömään vihanneksia. Siksi otan niiden ravinteet viherjauheesta, vituiksi meni varmaan sekin keikka. Lisäravinnehan sekin on.

Kreatiini on myös lisäravinne, vaikka sitä on toki lihassakin, mutta jos sen ottaa jauheena, niin vituiksi meni taas. Ei voi toimia.

Aminohappoja on proteiininlähteissä, jos ottaa ne jauhosta, vituiksi meni, ei voi toimia.
Ja onko jonkun mielestä vihannekset oikeesti edes hyvänmakuisia? Joo kastikkeilla ja maustamalla voisin vaikka lehmän pillua syödä mutta ihan sellaisenaan ei kiitos
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom