BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rakentava pohdinta. Pakkis. :ROFLMAO:
Jos sulla kulkee treenit hyvin ja itsetunto muutenkin vähän liian korkeella ni tuu tänne kertomaan treeneistäs. Pian huomaat treenaavasi täysin väärin, väärillä metodeilla ja kaiken lisäksi olet vielä idiootti. Loppuu se leijuminen.

Saakohan sieltä ylilaudalta empatiaa, sinne kuitenkin kehotetaan siirtymään seuraavaksi.:LOL:
 
Ei sulle kelpaa mikään tutkimus, koska aina on vastatutkimus ja sen vastatutkimus. Sä haluat uskoa niin ja sitä ei muuta mikään. Valitset sieltä aina sen tutkimuksen, joka puoltaa omaa näkemystä ja agendaa ja heureka, säästää rahaa. Mutta et taas ymmärrä sitä, että ne jotka käyttää, eivät ehdointahdoin siitä maksa ektraa, niille olisi edullisempaa olla käyttämättä, mutta silti ovat valmiita maksamaan.

Se on fundamentaalinen ero ajattelussa. Vastaavaa on havaittavissa treenissä, eli ne jotka puoltaa kevyttä treeniä, etsivät aina vain sen tutkimuksen joka tukee mitäkin argumenttia. Sitten toiset taas ehdointahdoin kärsivät perse ruvella, vaikka heille olisi edullista ja helpompaa treenata kevyemmin.

Sä löydät AINA tutkimuksen, joka dumaa proteiinit (aminot), mutta silti syöt joka päivä proteiinia (joka koostuu aminohapoista) ja taistelet kuin uskovainen, ettei kukaan muukaan käyttäisi niitä, vaikka niiltähän se vain on pois jos rahojaan käyttävät.

Mä lyön pääni vetoa, että sun tekemisessä pullonkaula on treenissä, ei proteiinisynteeseissä. Sen näkee jo sun ajattelutavasta, eli teoria edellä. Sama pätee aivan varmaan treenissä, jossa on varmasti mitä erikoisempaa settiä, mutta ei ilmiselvää ja tehokasta yksinkertaista mekaanista treeniä.
Tämä seikka on sellainen mikä vituttaa aina. Tuntuu, että tutkimuksia ei lueta objektiivisesti, vaan ensin valitaan oma kanta ja sen jälkeen tuetaan sitä oikeanlaisilla tutkimuksilla. Ja kyllä tässä on tullut ihan hiukan kyyniseksi kaikkien tutkimusten suhteen, kun joka aiheesta tosiaan löytyy tuloksia ihan joka suuntaan. En minä ainakaan ole kartalla niistä kaikista, että missähän nyt sitten mahdollisesti olisi saatu luotettavimmat tulokset.

Olenkohan mä itse nyt käyttänyt jonkun vuoden verran EAA:ta? Ehkä jotain sinnepäin. Saattaa hyvin olla, että menossa oleva purkki jää viimeiseksi, kun en ole siitä mitään hyötyä tähän mennessä huomannut. Ja toisaalta oma järkikin puhuu niiden tarpeellisuutta vastaan. Itse kun tuossa sanoit, että se aminoista otettu 30 grammaakin on proteiinia, niin onhan se, eikä se ole siinä mielessä hyödytöntä. Sehän on pelkästään hyödyllistä jos sitä samaa määrää ei aio korvata millään muulla lähteellä jos ei aminoja ottaisikaan. Mutta kysymys onkin siinä onko siitä mitään hyötyä verrattuna siihen, että saa tarpeeksi proteiinia jo muista lähteistä? Tuskinpa.
 
Mutta kysymys onkin siinä onko siitä mitään hyötyä verrattuna siihen, että saa tarpeeksi proteiinia jo muista lähteistä? Tuskinpa.
Miksi munuaispotilaille syötetään pieniä määriä proteiinia ja nekin otetaan aminoista? Koska ne imeytyy hyvin tehokkaasti. Koita syödä päivä papuja ja sano sitten että onko sama asia se kokonaisproteiinmäärä todellisuudessa, ei todellakaan ole. Ja jos niitä aminoita ottaa, niin mikä parempi paikka kun sen hiilarin kanssa treenissä ja hiilarin etuja sentään treenissä edes Pakkotoistolla ei yritetä kumota.
 
Miksi munuaispotilaille syötetään pieniä määriä proteiinia ja nekin otetaan aminoista? Koska ne imeytyy hyvin tehokkaasti. Koita syödä päivä papuja ja sano sitten että onko sama asia se kokonaisproteiinmäärä todellisuudessa, ei todellakaan ole. Ja jos niitä aminoita ottaa, niin mikä parempi paikka kun sen hiilarin kanssa treenissä ja hiilarin etuja sentään treenissä edes Pakkotoistolla ei yritetä kumota.

Tottakai se imeytyy paremmin, sitä vartenhan se on tehty muovipurkkiin kauppoihin.

Eihän kyse ole nyt siitä, mikä imeytyy nopeasti ja mikä hitaasti, vaan siitä, että kun siellä kropassa on käytännössä kokoajan proteiinia, joka pilkkoutuu ja imeytyy käytöön, kokoajan.
Esim. 3 tunnin välein syödään 30g proteiinia, 10g proteiinia imeytyy n. tunnissa, 30g on imeytynyt 3 tunnissa ja taas onkin uus satsi valmiina mahasta tulossa suoleen imeytymään. ( ja nyt kun sanot, että ei 30g prot. kanapaketin kyljessä ole 30g imeytyvää, niin syödään sitten 40g tai 50g edestä, mikä nyt sitten hyvältä susta kuulostaa...)

Kysymys on: onko TARVE tankata sillä nopeasti imeytyvällä muodolla, kun kehossa on jo niitä aminoja ja niitä siirtyy verenkiertoon kokoajan?
Eli RIITTÄÄKÖ se, vai tarvitaanko sitä akuutisti lisää treenin aikana, mikä on se peruste sille, että halutaan niitä lisä aminoja?

Miksi näihin kysymyksiin ei vastata, vaan toitotetaan kokoajan sitä, kuinka hyvin nestemäinen palkkari tai intra eaa imeytyy, se kun ei ole kenellekään epäselvää.
 
Tätä aminokeskustelua kun on seurannut niin jos joku asia on varma, niin se, että jengi miettii aivan vitusti liikaa. Ihan liikaa informaatiota tarjolla joka tuutissa, niin ei ihme jos alkaa kova perustekeminen unohtumaan. Se on kuitenkin se , millä tulosta tehdään.
 
Tätä aminokeskustelua kun on seurannut niin jos joku asia on varma, niin se, että jengi miettii aivan vitusti liikaa. Ihan liikaa informaatiota tarjolla joka tuutissa, niin ei ihme jos alkaa kova perustekeminen unohtumaan. Se on kuitenkin se , millä tulosta tehdään.

Se perustekeminen ( ravinto ) on kaiken a ja o, sehän on pohjaoletus myös tälle keskustelulle, että se pohja tosiaan on jo hoidettu kuntoon.
Ja tässähän just haetaan sitä, että voidaanko vaan keskittyä siihen, asian ytimeen ja unohtaa noi pulverit tyystin, vai onko niille perusteltu paikka ravinnon ohessa.

Tai no, voidaanhan sitä keskittyä perustekemiseen ilman tätä tenttaamistakin, mutta jos halutaan tehdä asiat pidemmälle kuin perustekemisen tasolle.
 
vai tarvitaanko sitä akuutisti lisää treenin aikana, mikä on se peruste sille
Se on yksi ateria kokonaismakroista se intrajuoma. Tarttetko sä sitä aamupalaa? Mikä peruste sulla on sille aamupalalle? Mulle peruste intralla on kortisolien blokaaminen, verensokerin nostaminen ja erittäin tehokkaasti imeytyvän proteiinin saanti kerran päivässä oikeaan aikaan.

Kaikista hassuinta tässä on kuitenkin se, että kun mä erehdyin kritisoimaan alkoholia, että se on aina huono juttu ja huonoa ravintoa, niin ihan samalla tapaa valtava määrä vastaan sanomassa että ei se nyt vaikuta mihinkään jos sillon tällön dokaa. Nyt taas vastaan sanotaan, että ei se nyt vaikuta mihinkään jos ei ota intrajuomaa. Niin tai näin, samat vastakkainasettelut tulee aivan sama mistä keskustelee.

Joidenkin mielestä alkoholi ei vaikuta, eikä intran skippaaminen, mun mielestä vaikuttaa ja se on tasan tarkkaan mun valinta.
 
Oma näkemys että hyöty aminoista on kohtuu marginaalinen, mutta negatiivista efektiä en näe. Itsellä normiprotokolla on syödä rasva/proteiini -painoitteinen aamupala, ja treeni tulee yleensä sen jälkeen 3,5-4,5 tuntia sen jälkeen. heti treenin jälkeen vähärasvainen tuhti ateria (helposti sulatettavaa, eli kanariisi), päivän ateria nr. 2. Sitten vielä päivällinen ja tuhti iltapala, eli 4 ruokaa.

Tuo on sen verran pitkä väli ateriasta, että näen hyödylliseksi ottaa treenijuomassa hiilarin ja suolan lisäksi EAA:ta. Ja ihan vaan perusjärjellä, pakata ravinteita sinne rasituksen alaiseen lihakseen. Joku voi ihmetellä miksi noin pitkä väli ateriasta, mutta tuolla tavalla mulla on treenatessa kevyt, energinen ja pirteä olo. Välillä joudun aikataulusyistä treenaamaan syötyäni jo toisen kerran, mutta en vain pidä siitä olotilasta niin paljon, enkä siitä että mahassa tuntuu vielä olevan ruokaa. Tuossa välissä tuskin aminoita ns. 'tarvitsisisi', mutta en lähde protokollaa säätämään.

Semmoinen henkilökohtainen havainto (ei maksettu), että uteliaisuudesta päädyin käyttämään Fastin uutta Muscle seriesin intraa. Kallista kun on, jätin sen käyttöön valikoituihin treeneihin. Ne treenit olivat joko aamulla, tai sitten esim. kevennystarpeen tuntuessa puskeakseni kropan vielä selkeämmin overreachingin puolelle. Hämmästelin aikani, kun ne selkeästi ekstraa sisältäneet treenit eivät näkyneet voimakkaampina domsseina, vaan päinvastoin. Tajusin sittemmin että erona oli tuo intra, joka on erittäin toimiva. Onko se se peptopro vai syklinen dekstriini vai mikä, mutta toimii.
 
Se on yksi ateria kokonaismakroista se intrajuoma. Tarttetko sä sitä aamupalaa? Mikä peruste sulla on sille aamupalalle? Mulle peruste intralla on kortisolien blokaaminen, verensokerin nostaminen ja erittäin tehokkaasti imeytyvän proteiinin saanti kerran päivässä oikeaan aikaan.

Tarvitsen ja kyllä mulla on, se on tärkeä osa kokonaiskuvaa MUN ravinnossa ja kehittymisessä. Ei välttämättä sulla tai jollain muulla ole tarve aamupalalle. Eikai ihmisestä puhuttaessa voida millään osa-alueella keskittyä vain yhteen ja ainoaan osatekijään, vaan niiden kokonaisuuteen.
Aamupalaa voidaan kutsua millä nimellä tahansa tai jättää se pois, se ei ole olennaista, vaan se, että laadukasta ravintoa tulee päivän mittaan tarpeeksi ja sopivan tasaisesti,

Siksi myös mustavalkoisuus siitä, että esim. eaa intra tai palkkari on MUST, KAIKILLE, on mun mielestä väärin.

Kyllähän sitä voidaan korvata jauhoilla niitä normaali ruuasta tulevia makroja ja saada samat lukemat ruoka-ohjelman loppuyhteenvetoon, mutta sekään ei ollut tämän keskustelun idea.

Vaan se, että jos niitä ottaa LISÄNÄ jo valmiiseen kokonaisuuteen, mitä me niistä hyödytään. Sulla ne on MUKANA siinä kokonaisuudessa.

Nyt kun kerroit, mitä vastetta sä haet aminoilla, voi jokainen miettiä omalta kohdaltaan, onko heillä sama ajatus vai jokin tyystin muu ja miten ne kohtaa.

Eikai näissä asioissa tarvitse kenenkään olla ehdottoman oikeassa tai väärässä.


Edit. Ja ennenkuin joku sanoo, että mä itse jauhan pienestä osatekijästä, vaikka aminot. Niin ei, missään nimessä en, vaan mä katson niitä ruokailuita kokonaisuudessaan ja mietin, miksi mun pitäisi ottaa se eaa mukaan siihen jo valmiiseen, hyvään kokonaisuuteen, siitä tässä on kai kyse?
 
Viimeksi muokattu:
Miksi munuaispotilaille syötetään pieniä määriä proteiinia ja nekin otetaan aminoista? Koska ne imeytyy hyvin tehokkaasti.
Siksi, että vähäproteiinisella ruokavaliolla pitää turvata ainakin välttämättömien aminohappojen saanti. Imeytymistehokkuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ellei proteiini imeydy, ei se ole myöskään munuaisten kanssa tekemisissä.

Ne kyllä imeytyy tehokkaammin, mutta mitä merkitystä silläkään sitten on? No ei yhtään mitään jos ruokavalio on muuten järkevä ja proteiininsaanti pitkin päivää tasaista. Tai ellei saa siitä hirveästä määrästä papuja vatsavaivoja. Ihan kuin muita vaihtoehtoja ei sitten olisi. Yritän vain sanoa, että ei EAA:n vetäminen ole hyödytöntä, mutta en usko siitä kyllä mitään lisähyötyäkään olevan.
 
Tai no, voidaanhan sitä keskittyä perustekemiseen ilman tätä tenttaamistakin, mutta jos halutaan tehdä asiat pidemmälle kuin perustekemisen tasolle.

Mulla ei ole tästä nyt tutkimusta heittää, mutta väitän silti: Valtaosalla tähänkään keskusteluun osallistuneista ei ole perustekeminen edes lähellä riittävää tasoa, että aminoiden käytön pohtiminen olisi kehittymisen kannalta millään tapaa olennaista.

Tää on toki vaan mun mielipide, saahan sitä kaikki pohtia ja priorisoida mitä haluavat.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole tästä nyt tutkimusta heittää, mutta väitän silti: Valtaosalla tähänkään keskusteluun osallistuneista ei ole perustekeminen edes lähellä riittävää tasoa, että aminoiden käytön pohtiminen olisi kehittymisen kannalta millään tapaa olennaista.

Tää on toki vaan mun mielipide, saahan sitä kaikki pohtia ja priorisoida mitä haluavat.


Pohtia voi myös ihan mielenkiinnosta aiheeseen.
Ihan kaiken ei tarvitse treenejä kehittää, vaikka toki henkinen hyvinvointi on myös osa sitä kokonaisuutta. :sneaky:
 
Valtaosalla tähänkään keskusteluun osallistuneista ei ole perustekeminen edes lähellä riittävää tasoa, että aminoiden käytön pohtiminen olisi kehittymisen kannalta millään tapaa olennaista.
En ymmärrä kommenttia. Se sisältää nyt oletuksen siitä, että aminohapoista on lisähyötyä, eli jatketaan samaa oletusta. Eikö aminoista silloin ole ihan sama hyöty, oli se perustekemisen taso mikä tahansa? Vai onko olemassa joku maaginen perustekemisen taso jonka jälkeen niistä yht'äkkiä alkaakin olla hyötyä?

Tarkoitat tietysti, että jollain muulla muutoksella treeniin tai ruokavalioon saisi vielä isomman hyödyn aikaan, mutta miksi näiden pitäisi muka olla jollain tavalla sidoksissa toisiinsa, tai toisena poissulkevia asioita? Kaikilla on se oma panostuksen tasonsa minkä haluaa käyttää ja kaikilla - tai ylivoimaisesti suurimmalla osalla - se ei ole täydellinen bodymunkkielämä. Jos Pentti peruspunttaaja vetää kerran kahdessa kuukaudessa lärvit ja syö vähän useammin roskaruokaa, niin hänkö ei ole oikeutettu ottamaan sitä pientä lisähyötyä millä ei tarvitse itse panostusta lisätä? Tavallaan ilmainen hyöty, mutta ei saa käyttää, koska muulla tavalla saisi vielä suuremman hyödyn. Pitäisi olla siis kaikki tai ei mitään?
 
Onko täällä kukaan edes kokeillut treenata ja kehittyä ilman jauhoja ja aminohappoja? Jos ei, niin tehkää vuoden testi eräällä vanhalla metodilla. Syödään muuten hyvin ja tavoiteellisesti, mutta kaikki jauhot kaapin perälle säilöön ja palkkarin sijasta kananrintaa, ananasta/terttu banaaneja. On toiminut hyvin sekä natuilla, että roinaajilla. Henkilön lahjakkuudesta riippuen, lihaa voi tulla rajustikkin. Suomessakin on hankittu pro-tason massat tällä metodilla ilman jauhoja, jos nyt 270kg raw-penkkiä ja n.60 cm:n näyttelykelpoista tumppua voi pitää mittarina? Jos taas tulokset lähtee rajuun laskuun, niin sitten vaan kipin kapin takaisin sinne lisäravinne-/ jauhotaivaaseen ja kestotilaus Makelle. :).
 
Tarkoitat tietysti, että jollain muulla muutoksella treeniin tai ruokavalioon saisi vielä isomman hyödyn aikaan

En tarkoita. Tarkoitin sitä, että ihmiset unohtaa perustekemisen, koska tarjolla on joku helpommalta kuulostava oikotie. Tämä on mun mielipide, mitä nyt jengin touhuja seuraillut.

Kaikilla on se oma panostuksen tasonsa minkä haluaa käyttää ja kaikilla - tai ylivoimaisesti suurimmalla osalla - se ei ole täydellinen bodymunkkielämä.

Perustekeminen =/= täydellinen bodymunkkielämä

Jos Pentti peruspunttaaja vetää kerran kahdessa kuukaudessa lärvit ja syö vähän useammin roskaruokaa, niin hänkö ei ole oikeutettu ottamaan sitä pientä lisähyötyä millä ei tarvitse itse panostusta lisätä?

Pertti saa tehdä mitä haluaa. Kuten viestissäni sanoin: jokainen voi priorisoida mitä haluaa.

Tavallaan ilmainen hyöty, mutta ei saa käyttää, koska muulla tavalla saisi vielä suuremman hyödyn. Pitäisi olla siis kaikki tai ei mitään?

Luitko sä mun viestiä ollenkaan? Kuka on kieltänyt ja ketä? Isolta osalta unohtuu informaatioähkyssä se perusteisiin panostaminen. - joka mun pointti tässä oli.
 
Onko täällä kukaan edes kokeillut treenata ja kehittyä ilman jauhoja ja aminohappoja? Jos ei, niin tehkää vuoden testi eräällä vanhalla metodilla. Syödään muuten hyvin ja tavoiteellisesti, mutta kaikki jauhot kaapin perälle säilöön ja palkkarin sijasta kananrintaa, ananasta/terttu banaaneja. On toiminut hyvin sekä natuilla, että roinaajilla. Henkilön lahjakkuudesta riippuen, lihaa voi tulla rajustikkin. Suomessakin on hankittu pro-tason massat tällä metodilla ilman jauhoja, jos nyt 270kg raw-penkkiä ja n.60 cm:n näyttelykelpoista tumppua voi pitää mittarina? Jos taas tulokset lähtee rajuun laskuun, niin sitten vaan kipin kapin takaisin sinne lisäravinne-/ jauhotaivaaseen ja kestotilaus Makelle. :).

Kannattaa lukea muutama aikaisempi sivu, niin tiedät mistä täällä on juteltu. Sä puhut jostain ihan eri aiheesta.
 
En tarkoita. Tarkoitin sitä, että ihmiset unohtaa perustekemisen, koska tarjolla on joku helpommalta kuulostava oikotie. Tämä on mun mielipide, mitä nyt jengin touhuja seuraillut.
Tuntuu nyt että puhut jotenkin itsesi päälle. Mikä vika oikotiessä on? Sanot että jokainen saa tehdä miten haluaa, mutta sitten ei kuitenkaan saa, koska ei saa käyttää oikotietä.
 
Tuntuu nyt että puhut jotenkin itsesi päälle. Mikä vika oikotiessä on? Sanot että jokainen saa tehdä miten haluaa, mutta sitten ei kuitenkaan saa, koska ei saa käyttää oikotietä.

Jos puhutaan tavoitteellisesta urheilusta ja ravintolisistä, niin oletus on se, että urheilijaa kiinnostaa se kehitys, ei se tekemisen helppous.

Ei haluta panostaa, mutta halutaan kehittyä... Tällöin ei ajatusmaailma kohtaa oikein, ei tommosta tilannetta voida ottaa esimerkiksi tämmöseen keskusteluun, jonka pitäis edetä loogisesti.

Tässä vaiheessa voidaan yhtähyvin ottaa lääkkeet taas mukaan keskusteluun, menee ihan eri raiteille.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom