BB PRO Marko Savolainen

Treenin aikan menee osmopurea ihan sen takia et ainaki näin bulkilla siitä saa helpot lisäkalorit ja ihan ku myös auttas jaksamaan paremmin.
Tiedätkö, että hiilarilla treenin aikana on muitakin positiivisia vaikutuksia kuin vain "mä en jaksa syödä niin otan treenissä".
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tästä päästään perimmäiseen kysymykseen – tarvitaanko BCAA:ta, kun edellinen ateria on todennäköisesti syöty 2–3 tuntia ennen treeniä, minkä seurauksena aminohappoja on jo valmiiksi kierrossa?
Boldattu kohta. Jos ei ole tai haluaa ja kokee tarpeelliseksi lisätä esim. hiilarin kylkeen EAA treenijuomassa niin onhan sillä paikkansa.
 
En ymmärrä sitä, että miten BCAA erikseen otettuna on sen kummoisempi asia kuin jauhelihassa. Kauhee mörkö jos sen ottaa erikseen juomassa, mutta muuten sitä vedellään pitkin päivää. Samaan aikaan huudellaan miten lisärarvinteet ja BCAA on turhia, mutta menee kuitenkin heraa, joka on lisäravinne jossa paljon BCAA.
 
Itellä ainekin aamuvuoroissa on tauko esim joskus 10 aikaa, sillo ruoka ja salille joskus 14 jälkeen suoraan töistä. Sen verran pitkä tauko tulee että heitän tuntia ennen treeniä pikkusen osmoa ja heraa naamariin ja sitte intra ja treenin päätteeks joku valmispalkkari 30/10 tai 20/40 kunhan kotiin pääsee. Iltavuoroissa ja yövuoroissa sama homma, pari tuntia heräämisestä ollaan jumppaamassa niin pitää ladata juomaa aamusta napaan kun vatsa käytännössä tyhjä.
 
En ymmärrä sitä, että miten BCAA erikseen otettuna on sen kummoisempi asia kuin jauhelihassa. Kauhee mörkö jos sen ottaa erikseen juomassa, mutta muuten sitä vedellään pitkin päivää. Samaan aikaan huudellaan miten lisärarvinteet ja BCAA on turhia, mutta menee kuitenkin heraa, joka on lisäravinne jossa paljon BCAA.
Niin kun pointti on nyt edelleenkin ollut se, että harjoituksen aikana ei tarvita enään "ylimääräistä" aminohappoa juoda jos niitä on jo valmiiksi veren kierrossa edellisestä ateriasta. Ja tuo nyt oli aivan järjetön ja paska perustelu että ei tarvitse syödä jos edellisestä ateriasta on kulunut 2-3h?? Nyt on kyse reenin aikaisesta juomasta. Tottakai anabolian maksimoinniksi pitää syödä riittävän usein päivän aikana eli noin 3-5h välein. Se on sitten edelleenkin asia erikseen jos menet salille täydellisessä paastossa eli esim juuri suoraan herättyä ilman mitään proteiinia ennen salia niin silloin itsekkin ottaisin aminohappoa treenijuomaan hiilarin lisäksi kun niitä nyt ei vain ole siellä verenkierrossa ja että tilanne olisi hieman ns "optimaalisempi" anabolian kannalta. Mutta antaa mennä vain jos niitä aminoita haluaa ihan välttämättä juoda sen maun takia tai vain että uskomalla uskoo niihin, että hyötyä oikeasti on niin antaa mennä vain. Tuskimpa on kehityksessä juuri yhtään mitään eroa onko siellä reenin aikaisessa juomassa aminoita vai ei tai tätä ei olla osattu millään todistaa enkä myöskään omalla vuosien aminoiden käytöllä ole mitään eroa huomannut. Se on kokonaisuudessa ylipäätään proteiinien osalta niin pienen pieni asia.
 
Vetäkää ne juomat ja ruuat sillä tavalla, että myös kasvatte. Jos ette kasva, niin kokeilkaa toista tapaa.

Olettaen, että siellä ei tehdä jotain muuta käsittämätöntä hölmöilyä minkä syystä ei sitten kasva.
 
Se on kokonaisuudessa ylipäätään proteiinien osalta niin pienen pieni asia.
200g proteiinia päivässä josta 30g tulee intrajuomassa. Pienen pieni asia, just joo. Edelleen, sun kaaliin ei näytä menevän ei sitten millään. Ne aminot on proteiinia, ne lasketaan makroihin, ne menee verenkiertoon ja käyttöön ihan sama mihin aikaan vuorokaudesta ne otat.

Ja kun sä olet niin kova optimoimaan, niin tee se optimaalisesti. Älä ota sitä hidasta paskaa laktoosiproteiinia 2 tuntia ennen, ota vain hiilarit. Ota treenissä ne proteiinit aminoina täysin rasvattomasta lähteestä joka imeytyy merkittävästi paremmin ja nopeammin mitä se sun 2 tuntia vatsassa lilluva what ever ruoka onkaan. Ja ne aminot ajetaan niillä hiilareilla vielä lihakseen saatanan tehokkaasti ja joo, KATABOLIAA PITÄÄ VÄLTTÄÄ, eli se intrajuoma myös auttaa tässä asiassa.
 
200g proteiinia päivässä josta 30g tulee intrajuomassa. Pienen pieni asia, just joo. Edelleen, sun kaaliin ei näytä menevän ei sitten millään. Ne aminot on proteiinia, ne lasketaan makroihin, ne menee verenkiertoon ja käyttöön ihan sama mihin aikaan vuorokaudesta ne otat.

Ja kun sä olet niin kova optimoimaan, niin tee se optimaalisesti. Älä ota sitä hidasta paskaa laktoosiproteiinia 2 tuntia ennen, ota vain hiilarit. Ota treenissä ne proteiinit aminoina täysin rasvattomasta lähteestä joka imeytyy merkittävästi paremmin ja nopeammin mitä se sun 2 tuntia vatsassa lilluva what ever ruoka onkaan. Ja ne aminot ajetaan niillä hiilareilla vielä lihakseen saatanan tehokkaasti ja joo, KATABOLIAA PITÄÄ VÄLTTÄÄ, eli se intrajuoma myös auttaa tässä asiassa.
Voin luvata että heti kun aminohapoista tulee semmoista dataa, että niistä on oikeasti hyötyä treenijuomassa niin voin alkaa käyttämään niitä ihan niinkuin saman tien. Sitä ennen kaikki tuo sun jaarittelu on aivan täysin ajanhukkaa ja turhaa puolustelua ja kaupustelua noilla jauhoilla. Että itsellä ei ole mitään niitä vastaan ja haluaisin itsekkin että ne oikeasti antaisivat hyödyn. Mutta siinäs porukka käyttää, ei siinä edelleenkään mitään häviä muuta kuin tietenkin rahaa;) Ja Mike vielä kerran, perehdyppä miten toimii ihmisen lihasproteiinisynteesi niin ymmärrät asiasta varmaan hieman enemmän eikä tarvitse enempää väitellä ja viisastella omilla uskomuksilla. Joo nyt en jaksa enää väitellä tai toisin sanoen kerrata samaa faktaa koko ajan, ihan sama itselle jos joku sitä mehua käyttää ei ole itseltäni pois eikä ainekaan omasta lompakosta;) ja tosta optimoinnista, kyllä itse optimoin kyllä päivittäin proteiinisynteesit mutta ymmärrän kun tiedän vähän enemmänkin tästä aiheesta että tähän lihasten kasvattamiseen kun liittyy paljon muutakin mitkä pitää osata hoitaa laadukkaasti kuin tuo proteiinisynteesi.
 
Voin luvata että heti kun aminohapoista tulee semmoista dataa, että niistä on oikeasti hyötyä treenijuomassa
Ei sulle kelpaa mikään tutkimus, koska aina on vastatutkimus ja sen vastatutkimus. Sä haluat uskoa niin ja sitä ei muuta mikään. Valitset sieltä aina sen tutkimuksen, joka puoltaa omaa näkemystä ja agendaa ja heureka, säästää rahaa. Mutta et taas ymmärrä sitä, että ne jotka käyttää, eivät ehdointahdoin siitä maksa ektraa, niille olisi edullisempaa olla käyttämättä, mutta silti ovat valmiita maksamaan.

Se on fundamentaalinen ero ajattelussa. Vastaavaa on havaittavissa treenissä, eli ne jotka puoltaa kevyttä treeniä, etsivät aina vain sen tutkimuksen joka tukee mitäkin argumenttia. Sitten toiset taas ehdointahdoin kärsivät perse ruvella, vaikka heille olisi edullista ja helpompaa treenata kevyemmin.

Sä löydät AINA tutkimuksen, joka dumaa proteiinit (aminot), mutta silti syöt joka päivä proteiinia (joka koostuu aminohapoista) ja taistelet kuin uskovainen, ettei kukaan muukaan käyttäisi niitä, vaikka niiltähän se vain on pois jos rahojaan käyttävät.

Mä lyön pääni vetoa, että sun tekemisessä pullonkaula on treenissä, ei proteiinisynteeseissä. Sen näkee jo sun ajattelutavasta, eli teoria edellä. Sama pätee aivan varmaan treenissä, jossa on varmasti mitä erikoisempaa settiä, mutta ei ilmiselvää ja tehokasta yksinkertaista mekaanista treeniä.
 
Ei sulle kelpaa mikään tutkimus, koska aina on vastatutkimus ja sen vastatutkimus. Sä haluat uskoa niin ja sitä ei muuta mikään. Valitset sieltä aina sen tutkimuksen, joka puoltaa omaa näkemystä ja agendaa ja heureka, säästää rahaa. Mutta et taas ymmärrä sitä, että ne jotka käyttää, eivät ehdointahdoin siitä maksa ektraa, niille olisi edullisempaa olla käyttämättä, mutta silti ovat valmiita maksamaan.

Se on fundamentaalinen ero ajattelussa. Vastaavaa on havaittavissa treenissä, eli ne jotka puoltaa kevyttä treeniä, etsivät aina vain sen tutkimuksen joka tukee mitäkin argumenttia. Sitten toiset taas ehdointahdoin kärsivät perse ruvella, vaikka heille olisi edullista ja helpompaa treenata kevyemmin.

Sä löydät AINA tutkimuksen, joka dumaa proteiinit (aminot), mutta silti syöt joka päivä proteiinia (joka koostuu aminohapoista) ja taistelet kuin uskovainen, ettei kukaan muukaan käyttäisi niitä, vaikka niiltähän se vain on pois jos rahojaan käyttävät.

Mä lyön pääni vetoa, että sun tekemisessä pullonkaula on treenissä, ei proteiinisynteeseissä. Sen näkee jo sun ajattelutavasta, eli teoria edellä. Sama pätee aivan varmaan treenissä, jossa on varmasti mitä erikoisempaa settiä, mutta ei ilmiselvää ja tehokasta yksinkertaista mekaanista treeniä.
Itseasiassa treenissä olen mennyt todella paljon sillä mitkä olen huomannut omalla kohdalla toimivaksi enkä menemällä vaan suoraan miten ollaan tutkittu. Mutta tuota ravintoa puolea on nyt vähän paha lähteä heittämään omia faktoja tia mutu tuntumia miten asiat tehdään kun niihin on olemassa selkeät säännöt toisin kun treenissä ei nyt aivan suoraan olemme edelleenkin yksilöitä ja monelle toimii aivan eri asiat. Mutta tuskimpa nuo aminohapot antavat jollekki ryhmälle yht äkkiä merkittävää hyötyä kun taas toiselle ei.
 
Maalaisjärjellä voisi ajatella, että aminohapot treenin aikana voisivat tuoda hyötyä siinä vaiheessa kun muut tekijät (muu ravinto, treeni, lepo yms) ovat lähellä optimaalista. Jos ruokavalio on muuten epäoptimaalinen tai treeni epätehokasta, pullonkaula lienee muualla kuin treenin aikaisessa ravitsemuksessa. Mutta jos muut tekijät ovat mahd optimoitu, voisi ajatella että ei tuo treenin aikana ainakaan huonoin aika ole aminohappoja ottaa? Asian tutkiminen on hankalaa osittain siksi että harvalla nuo muut tekijät on oikeasti optimoitu myöskään tutkimusten aikana, en ole tosin kovin tarkasti näitä lukenut. Toki ero tuskin on kovin huomattava siihen että pari tuntia ennen treeniä syö, juo heraa tms, mutta jos raha ei jollekin ole kynnysehto niin tuskin optimaalisesti ajoitettu EAA vaikka intrahiilarin kanssa ainakaan huonompi on, kun insuliiniherkkyys on parhaimmillaan jne. Varsinkin ulkoisen insuliinin kanssa roinaajilla saattaisi vielä tuoda lisähyötyjä? Itse en käytä treenijuomia tai mitään tarkkaa ”periworkout-protokollaa” koska pullonkauloja on löydettävissä muualtakin jotka pitää ensin saada korjattua. Ihan käytännössä ei kauheasti tekisi itse mieli jotain heraa imuttaa ennen treeniä tms koska siitä seuraa usein sellainen olo jossa ei tee mieli lähteä jalkoja treenaamaan tms joten joku hyvänmakuinen hiilari+EAA treenin aikana voisi sitten olla parempi vaihtoehto senkin takia ihan myös mukavuussyistä jotka vaikuttavat oikeasti päivittäiseen pitkäaikaiseen tekemiseen aika paljon meillä amatööreillä ja varmaan kovemmillakin kehonrakentajilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan käytännössä ei kauheasti tekisi itse mieli jotain heraa imuttaa ennen treeniä tms koska siitä seuraa usein sellainen olo jossa ei tee mieli lähteä jalkoja treenaamaan
Toi on kyllä kumma juttu, pelkästä heradrinkistä tulee monasti kuvottava olo, joku hikinen banaani mukana muuttaa senkin.
 
Mihinköhän Make on hävinnyt Pakkikselta?
Toivon, että ei käynyt vain markkinoimassa täällä tulevia tuotteitaan. Ehkäpä vain kiirettä ja ajankäytön priorisointia.
Veikkaan että puuhastelee sitä omaa lisäravinnesarjaansa, kun pitää ilmeisesti elokuussa olla valmiina.
 
200g proteiinia päivässä josta 30g tulee intrajuomassa. Pienen pieni asia, just joo. Edelleen, sun kaaliin ei näytä menevän ei sitten millään. Ne aminot on proteiinia, ne lasketaan makroihin, ne menee verenkiertoon ja käyttöön ihan sama mihin aikaan vuorokaudesta ne otat.

Ja kun sä olet niin kova optimoimaan, niin tee se optimaalisesti. Älä ota sitä hidasta paskaa laktoosiproteiinia 2 tuntia ennen, ota vain hiilarit. Ota treenissä ne proteiinit aminoina täysin rasvattomasta lähteestä joka imeytyy merkittävästi paremmin ja nopeammin mitä se sun 2 tuntia vatsassa lilluva what ever ruoka onkaan. Ja ne aminot ajetaan niillä hiilareilla vielä lihakseen saatanan tehokkaasti ja joo, KATABOLIAA PITÄÄ VÄLTTÄÄ, eli se intrajuoma myös auttaa tässä asiassa.

En ole lukenut tutkimuksia, enkä kyseenalaista ketään. Pohdin ja jos joku osaa vastata, niin hyvä.

Mulle tää käy ihan järkeen, mulla itelläkin on eaa:ta hyllyssä, mutta nyt näinä päivinä olen alkanut omaa tekemistä katsomaan joka alueella kriittisemmällä silmällä ja miettimään asioita.

Mä edelleen mietin sitä, että jos syön 2-3 tunnin välein jauhelihaa, joka menee mun mahalaukkuun 3-4 tunniks pilkkoutumaan ja sieltä ohutsuoleen pilkkoutumaan lisää, lopulta aminohapoiksi, jotka siitten ilmeiseti imeytyy verenkiertoon ja käyttöön.
( varastoidaanko niitä johonkin, vai kuluuko ne sitä mukaan, kun ollaan elossa? )
Tää prosessi tapahtuu kokoajan 2-3 tunnin sykleillä, en tiedä, mutta oletan, että kun mun aamupala on ohutsuolessa pääosin aminoina on siellä ohutsuolessakin kulunut useampi tunti. Eli sen jauhelihan ja munan, joka on nyt aminoina, jälkeen on syöty jo 2-3 ateriaa lisää, jotka on tulossa perässä. Eli eikö siellä sillon ole tietyllä viiveellä, kokoajan käynnissä jatkuva aminoiden ehtymätön virta? Eli siellä mun kierrossa on aminoja treenin aikana, mun aamupala protskuista ja kello ysin ruoka on sopivasti pilkottu aminoiksi, kun on palkkarin aika jne.

Vai onko se proteiinin kulutus hetkellisesti niin suurta siinä treenin aikana, että ne varastot vaan imetään tyhjäksi hetkessä? Jolloin on järkevää tankata niitä aikana ja jälkeen aminoilla?
 
Autossa on neljä rengasta. Jos sulla on pelkästään vain neljä rengasta, se ei tee vielä siitä autoa.
Mutta katsos kun ne renkaat kuuluu kokonaisuuteen. Niin myös vapaat aminohapot kuuluu siihen kokonaisuuteen jossa niitä otetaan, vaikka erittäin tyypilliseen tapaan koitatkin siinä jeesustella.
 
Ja ONNEKSI aminoita ei tartte ottaa jos ei halua. Itseasiassa ei tartte edes syödä jos ei halua. Ja thank god kaikilla on vapaus ottaa aminoita jos haluaa, se tosin on joillekin melkoinen ongelma. Ja muiden tekemisistä ressaaminen on ehkä tyhmintä toimintaa ikinä. Ja näitä tyyppejä kyllä riittää mielinmäärin.
 
Ja ONNEKSI aminoita ei tartte ottaa jos ei halua. Itseasiassa ei tartte edes syödä jos ei halua. Ja thank god kaikilla on vapaus ottaa aminoita jos haluaa, se tosin on joillekin melkoinen ongelma. Ja muiden tekemisistä ressaaminen on ehkä tyhmintä toimintaa ikinä. Ja näitä tyyppejä kyllä riittää mielinmäärin.

Mulla ei ainakaan ole tarkoitus arvostella muiden tekemisiä tai itse ressata asioista.
Yritän keskustella keskustelualustalla, mutta jostai syystä, vaikka ihmisillä on vahvat mielipiteet aiheesta, en minkäänlaista rakentavaa pohdintaa saa aikaiseksi.
Mun agenda ainakin on kysyä ja pohtia, jotta itse oppisin tai saisin näkemystä asoista, jonka joku muu on jo oppinut, mutta selkeästi tämä on siihen väärä paikka.

Oon 12 vuotta ollut pakkiksella rekisteröityneenä ja nyt vasta viimeviikkojen aikana kokeilin, käytännössä ensimmäistä kertaa, itse osallistua keskusteluun, mutta taidan vaipua takaisin vain sivustaseuraajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom