BB PRO Marko Savolainen

Ymmärretäänkö me nyt toisiamme väärin?

Tarkoitatko ravinnolla vain ja ainoastaan jääkaapissa olevaa ruokaa?
Minä tarkoitan ravinnolla myös sitä, minkä olet jo aikaisempina päivinä ja tunteina tankannut kehoon.
Eikai se tunnin tai kahdenkaan treenistä tyystin tyhjene?

Ja tottakai sen harjoittelunkin jälkeen pitää siellä jääkaapilla käydä, mutta pystytäänkö se palautuminen aloittamaan sillä, mitä on jo aijemmin syöty?

Tähän et ole sanonut selkeää mielipidettäsi.

No mikä sulla on oma fiilis harjoittelun jälkeen. Laskeeko ne energiat? Tuleeko nälkä ja väsy? Jos tulee, niin on helvetin typerää venata tuntitolkulla ennenkuin syö, vaan silloin on syötävä heti. Ja nestemäinen palkkari nopeasti imeytyvänä on aika helvetin hyvä siihen. Siitä sitten kiinteää ruokaa heti kun maistuu.

Ja omalla kohdalla raskas treeni vetää ukon säppiin riippumatta siitä miten on syönyt. Otan itse nestemäisenä palkkariksi ennen treeniä 100g hiilaria proteiineineen ja sama homma harjoituksen loputtua. Alle tunnissa siitä olen yleensä valmis syömään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
harjoituksella luodaan tarve sille, että saadaan nopeasti vaikuttava korjausliike kehossa => hyvää ravintoa ja lepoa => palautumista. Pelkkä edeltävä ravitsemus ei sitä tee.
Sä toistat tätä samaa koko ajan, että edeltävä ravitsemus ei sitä tee, mutta et perustele millään tavalla. Ne vanhat uskomukset istuu tiukassa. Mutta niin ne istuu itse kullakin ja sen on saanut itsekin huomata monta kertaa.

Katsos kun sun kehossa on jo varastossa ne tarvittavat rakennusaineet ja niitä otetaan sieltä kun niitä tarvitaan. Ja ne otetaan heti ja välittömästi ilman imeytymisen odottelua, niin eikös se ole kaikkein optimaalisin tilanne? Mitä palautumisjuoma sitten tekee, niin se täyttää ne varastot, mutta niin tekee ihan tavallinen ruokakin ja ihan yhtä hyvin. Ei niin nopeasti, mutta ei sillä mikään kiire olekaan ellei sitten jostain syystä ole tarve saada mahdollisimman nopeasti varastot täyteen.

Muistuttaa tää viimeaikanen keskustelu sitä mitä oli aikanaan, että voit syödä vaan 30g proteiinia per ateria ja loput menee hukkaan :D
Tämähän on juuri sitä samaa sarjaa, että kyykätä ei voi kuin kerran viikossa ja mavettaa kerran kahdessa. Kyykkääminen ilman polvisiteitä yli 80% kuormilla hajottaa polvet. Kipeä lihas ei ota harjoitusta vastaan. Kreatiinia pitää käyttää kuureittain. Proteiinia on saatava vähintään 3 g painokiloa kohti. Ja mitä näitä nyt on. Vanhoja uskomuksia mitkä on aikoinaan istunut tosi tiukassa, mutta ei näitä nykyään kukaan ota tosissaan. Ei kaikki vanha ole höpöhöpöä, mutta palautumisjuomalla on hyvä tsäänssi joutua siihen kastiin. Sellaista asennemuutosta kun on vähän ollut havaittavissa.
 
Viimeksi muokattu:
No mikä sulla on oma fiilis harjoittelun jälkeen. Laskeeko ne energiat? Tuleeko nälkä ja väsy? Jos tulee, niin on helvetin typerää venata tuntitolkulla ennenkuin syö, vaan silloin on syötävä heti. Ja nestemäinen palkkari nopeasti imeytyvänä on aika helvetin hyvä siihen. Siitä sitten kiinteää ruokaa heti kun maistuu.

Ja omalla kohdalla raskas treeni vetää ukon säppiin riippumatta siitä miten on syönyt. Otan itse nestemäisenä palkkariksi ennen treeniä 100g hiilaria proteiineineen ja sama homma harjoituksen loputtua. Alle tunnissa siitä olen yleensä valmis syömään.

Kerroin aikaisemmin vuoropuhelussa käyttäväni itse palkkaria. Pallottelin vain sillä ajatuksella, että josko syö sen näläntunteen mukaan, esim. tunti treenin jälkeen.

Omalla kohalla oon jättänyt treeniä ennen ja aikana hiilarin kokonaan veks, MULLA vaikuttaa fokukseen huomattavasti. Energiaa siitä huolimatta on todella hyvin.
 
[QUOTE="Powerhousu, post: 5602818, member: 5647"Katsos kun sun kehossa on jo varastossa ne tarvittavat rakennusaineet ja niitä otetaan sieltä kun niitä tarvitaan. Ja ne otetaan heti ja välittömästi ilman imeytymisen odottelua, niin eikös se ole kaikkein optimaalisin tilanne? Mitä palautumisjuoma sitten tekee, niin se täyttää ne varastot, mutta niin tekee ihan tavallinen ruokakin ja ihan yhtä hyvin. Ei niin nopeasti, mutta ei sillä mikään kiire olekaan ellei sitten jostain syystä ole tarve saada mahdollisimman nopeasti varastot täyteen.[/QUOTE]

Olen jo monta kertaa vastannut tähän samaan aiheeseen. Olen myös kertonut, miksi nopeasti ja helposti imeytyvä ravinto harjoituksen jälkeen on tärkeä ja miksi kiinteä ravinto ei ole optimaalinen. Koska tiesin, että tämmöinen random-nimimerkki ei ketään vakuuta, otin myös varmuuden vuoksi sekaan pari auktoriteettiä, jotka ovat asioita tehneet ammatikseen korkeimmalla mahdollisella tasolla. Nyt saat ihan kaikessa rauhassa jatkaa itse tästä, ja voit ihan kaikessa rauhassa antaa useamman tunnin tasoituksen siinä, ettet tankkaa ravintoa silloin, kun sille akuutein tarve on. Se on aivan vapaaehtoista.
 
[QUOTE="Powerhousu, post: 5602818, member: 5647"Katsos kun sun kehossa on jo varastossa ne tarvittavat rakennusaineet ja niitä otetaan sieltä kun niitä tarvitaan. Ja ne otetaan heti ja välittömästi ilman imeytymisen odottelua, niin eikös se ole kaikkein optimaalisin tilanne? Mitä palautumisjuoma sitten tekee, niin se täyttää ne varastot, mutta niin tekee ihan tavallinen ruokakin ja ihan yhtä hyvin. Ei niin nopeasti, mutta ei sillä mikään kiire olekaan ellei sitten jostain syystä ole tarve saada mahdollisimman nopeasti varastot täyteen.

Olen jo monta kertaa vastannut tähän samaan aiheeseen. Olen myös kertonut, miksi nopeasti ja helposti imeytyvä ravinto harjoituksen jälkeen on tärkeä ja miksi kiinteä ravinto ei ole optimaalinen. Koska tiesin, että tämmöinen random-nimimerkki ei ketään vakuuta, otin myös varmuuden vuoksi sekaan pari auktoriteettiä, jotka ovat asioita tehneet ammatikseen korkeimmalla mahdollisella tasolla. Nyt saat ihan kaikessa rauhassa jatkaa itse tästä, ja voit ihan kaikessa rauhassa antaa useamman tunnin tasoituksen siinä, ettet tankkaa ravintoa silloin, kun sille akuutein tarve on. Se on aivan vapaaehtoista.
Ei se ihmisfysiologia muutu vaikka keneltä kysyis.

Itse en bcaa/eaata käyttäis jos reeni kerran päiväs. 2x pv vois jo mahdollisesti hyötyy olla. Kuinka paljon, nii sanotaanko että kokonaiskalorit, kokonais proteiinit ja kokonais hiilarit ja ruoan laatu ja nesteytys menee lisäravinteiden edelle. Mut jos sadasosista on kyse niin mikä ettei.
 
Itse en bcaa/eaata käyttäis jos reeni kerran päiväs. 2x pv vois jo mahdollisesti hyötyy olla. Kuinka paljon, nii sanotaanko että kokonaiskalorit, kokonais proteiinit ja kokonais hiilarit ja ruoan laatu ja nesteytys menee lisäravinteiden edelle. Mut jos sadasosista on kyse niin mikä ettei.

Ei, ihmisen fysiologia ei tosiaan muutu muuksi. Hieno havainto, josta olen ihan samaa mieltä. Sen sijaan ei niin hieno havainto aminohappojen kohdalla. Minä kun en käyttäisi sen paremmin haaraketjuisia kuin välttämättömiäkään aminohappoja sellaisenaan ravintolisinä, joten varmaan jollekin väärälle henkilölle osoitit viestisi.
 
Olen jo monta kertaa vastannut tähän samaan aiheeseen. Olen myös kertonut, miksi nopeasti ja helposti imeytyvä ravinto harjoituksen jälkeen on tärkeä ja miksi kiinteä ravinto ei ole optimaalinen. Koska tiesin, että tämmöinen random-nimimerkki ei ketään vakuuta, otin myös varmuuden vuoksi sekaan pari auktoriteettiä, jotka ovat asioita tehneet ammatikseen korkeimmalla mahdollisella tasolla. Nyt saat ihan kaikessa rauhassa jatkaa itse tästä, ja voit ihan kaikessa rauhassa antaa useamman tunnin tasoituksen siinä, ettet tankkaa ravintoa silloin, kun sille akuutein tarve on. Se on aivan vapaaehtoista.
Sä olet monta kertaa vastannut samalla tavalla antamatta mitään konkreettista. Ei väittelyt toimi sillä tavalla, että jankutetaan, että asia on näin, mutta ei perusteella millään tavalla. Auktoriteetteihin vetoaminen osoittaa lähinnä oman kriittisen ajattelukyvyn puuttumista.
 
Sä olet monta kertaa vastannut samalla tavalla antamatta mitään konkreettista. Ei väittelyt toimi sillä tavalla, että jankutetaan, että asia on näin, mutta ei perusteella millään tavalla. Auktoriteetteihin vetoaminen osoittaa lähinnä oman kriittisen ajattelukyvyn puuttumista.
Samalla tavalla me toisella puolella olevat voitais vedota kuwaitin poikiin. Vettähän ne reenissäkin juovat vaan. Ja jotain kehittyksen perusteella nekin oikein tuntuu tekevän..
 
Oletteko koskaan miettineet, miksi palautusjuoma on suomalainen ilmiö? Käyttävätkö esim. amerikkalaiset huiput palautusjuomaa treenin jälkeen? Tai amerikkalaiset huipulle pyrkivät kehonrakentajat? Menkääpä Usassa mille tahansa salille ja sanokaa "hellou, duu juuu häv rikoveri drinks?", niin hyllystä löytyy pre-workout-juomien lisäksi erillisiä prode- ja hiilarijuomia, ja tonni erilaisia patukoita. Eipä juuri ole palautusjuomia valmiina eikä edes pusseissa. Kummaa, etteivät amerikkalaiset ole ottaneet käyttöön palautusjuomaa – miettikää, miten isoja he olisivat! :eek:

edit. älkää toki minua uskoko – tässä on lisäravinnejätti GNC:n tarjoamat palautusjuomat: Department | Post-Workout & Recovery Supplements | GNC

Eipä kauheasti näy niitä meille tuttuja miksejä.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko koskaan miettineet, miksi palautusjuoma on suomalainen ilmiö? Käyttävätkö esim. amerikkalaiset huiput palautusjuomaa treenin jälkeen? Tai amerikkalaiset huipulle pyrkivät kehonrakentajat? Menkääpä Usassa mille tahansa salille ja sanokaa "hellou, duu juuu häv rikoveri drinks?", niin hyllystä löytyy pre-workout-juomien lisäksi erillisiä prode- ja hiilarijuomia, ja tonni erilaisia patukoita. Eipä juuri ole palautusjuomia valmiina eikä edes pusseissa. Kummaa, etteivät amerikkalaiset ole ottaneet käyttöön palautusjuomaa – miettikää, miten isoja he olisivat! :eek:

edit. älkää toki minua uskoko – tässä on lisäravinnejätti GNC:n tarjoamat palautusjuomat: Department | Post-Workout & Recovery Supplements | GNC

Eipä kauheasti näy niitä meille tuttuja miksejä.
Mä käytän, Tomi, sua sitten ensi kerralla auktoriteettina, kun sulla on sentään oikea nimi ja kohtuu tunnettukin sellainen.
 
Mä käytän, Tomi, sua sitten ensi kerralla auktoriteettina, kun sulla on sentään oikea nimi ja kohtuu tunnettukin sellainen.
Hehehee. Mutta joo, koko tuo suomalaisten rakkaus palautusjuomaan juontaa juurensa 90-luvulle, jolloin Matti Halosen perustama United Feelings löi läpi, ja käytännössä kaikki suomalaiset huiput alkoivat käyttää UF:n palautusjuomaa. Samaan aikaan Fast ja muut toivat omansa markkinoille, ja boom – koko Suomi alkoi sekoitella maltoa ja pieruheraa sheikkereissään. Ainutlaatuinen ilmiö suurimmassa osassa maailmaa. Korjatkaa toki, jos/kun tiedätte muita maita, joissa orjallisesti juodaan suomalaistyyppinen palautusjuoma treenin jälkeen. Luultavasti suosittua muissakin Pohjoismaissa.

"Koska niin on aina tehty."
 
Hehehee. Mutta joo, koko tuo suomalaisten rakkaus palautusjuomaan juontaa juurensa 90-luvulle, jolloin Matti Halosen perustama United Feelings löi läpi, ja käytännössä kaikki suomalaiset huiput alkoivat käyttää UF:n palautusjuomaa. Samaan aikaan Fast ja muut toivat omansa markkinoille, ja boom – koko Suomi alkoi sekoitella maltoa ja pieruheraa sheikkereissään. Ainutlaatuinen ilmiö suurimmassa osassa maailmaa. Korjatkaa toki, jos/kun tiedätte muita maita, joissa orjallisesti juodaan suomalaistyyppinen palautusjuoma treenin jälkeen. Luultavasti suosittua muissakin Pohjoismaissa.

"Koska niin on aina tehty."

Ihan alunperin tuo malto oli kyllä tarkoitettu antamaan energiaa pitkään ja tasaisesti. Sen piti olla nimenomaan hitaasti imeytyvä hiilihydraatti. Tätä mainontaa näkee nykyäänkin vielä eräällä lisäravinteita myyvällä sivustolla. Se oli vielä kallista siihen aikaan, kun sen piti olla jotain ihmehiilaria. Ja muistan ennen internetaikaa, kun Wrangelta sai 25kg:n säkin aivan älyttömän halvalla perunatärkkelyksestä tehtyä maltoa. Se piti vielä tilata sellasella kupongilla. Porukoiden keittiön nurkassa itelläkin oli sellanen Wrangen säkkikankainen jäätävän kokoinen nyssäkkä maltoa. Maissitärkkelyksen ja perunatärkkelyksen erotti aivan selvästi mausta, perunatärkkelys oli selkeesti makeampaa ja maissin piti olla jotenkin parempaa muka. Ja jos en tietäisi ostavani noissa nykyajan paremmissa hiilareissa korkean molekyylimassan glukoosipolymeerejä niin väittäisin maun perusteella niitä yksinertaisesti perunatärkkelyspohjaisiksi maltoiksi. Ne maistuu juuri täsmälleen samalle, vähän makeammalle kuin normaali maissipohjainen malto.

Mutta anyway, kai sitä joku hokas jossain vaiheessa, että ei se malto mitään hitaasti imeytyvää hiilaria ole ja sen jälkeen keksittiin palautusjuoma ja nämä insuliinipiikit yms. Kai ne jäätävät varastot piti johonkin saada myytyä, ennen kun joku tajuaa, että tässä on ostettu sokeriakin nopeampaa hiilaria hitaasti imeytyvänä aivan tajuttoman kalliilla hinnalla.
 
Oletteko koskaan miettineet, miksi palautusjuoma on suomalainen ilmiö? Käyttävätkö esim. amerikkalaiset huiput palautusjuomaa treenin jälkeen? Tai amerikkalaiset huipulle pyrkivät kehonrakentajat? Menkääpä Usassa mille tahansa salille ja sanokaa "hellou, duu juuu häv rikoveri drinks?", niin hyllystä löytyy pre-workout-juomien lisäksi erillisiä prode- ja hiilarijuomia, ja tonni erilaisia patukoita. Eipä juuri ole palautusjuomia valmiina eikä edes pusseissa. Kummaa, etteivät amerikkalaiset ole ottaneet käyttöön palautusjuomaa – miettikää, miten isoja he olisivat! :eek:

edit. älkää toki minua uskoko – tässä on lisäravinnejätti GNC:n tarjoamat palautusjuomat: Department | Post-Workout & Recovery Supplements | GNC

Eipä kauheasti näy niitä meille tuttuja miksejä.
Eikö erilaiset proteiini ja hiilarijuomat ole palautusjuomia suomeksi?

ainakin mulla proteiinijuoma on aina ollu palautusjuomakin. On ollu sitä gainomaxia ja muitakin valmiita kaupasta.
En vaan tienny että se ei ole palautusjuoma jos siinä ei lue recoverydrink tai palautusjuoma.
Perkele,pitääpä alkaa katsomaan sisällön sijaan mikä juoma se on jos tulee valmiita vielä joskus ostettua.
Ettei tule otettua palkkariksi vahingossa proteiinijuomaa koska se ei ole palautusjuoma vaan proteiinijuoma.
On sitä tyhmä.
 
Eikö erilaiset proteiini ja hiilarijuomat ole palautusjuomia suomeksi?

ainakin mulla proteiinijuoma on aina ollu palautusjuomakin. On ollu sitä gainomaxia ja muitakin valmiita kaupasta.
En vaan tienny että se ei ole palautusjuoma jos siinä ei lue recoverydrink tai palautusjuoma.
Perkele,pitääpä alkaa katsomaan sisällön sijaan mikä juoma se on jos tulee valmiita vielä joskus ostettua.
Ettei tule otettua palkkariksi vahingossa proteiinijuomaa koska se ei ole palautusjuoma vaan proteiinijuoma.
On sitä tyhmä.
Kuten sanoin, perinteinen suomalainen palautusjuoma, jolla tarkoitin treenin jälkeen juotavaa hera + hiilarikomboa.
 
Eikö erilaiset proteiini ja hiilarijuomat ole palautusjuomia suomeksi?
ainakin mulla proteiinijuoma on aina ollu palautusjuomakin. On ollu sitä gainomaxia ja muitakin valmiita kaupasta.
En vaan tienny että se ei ole palautusjuoma jos siinä ei lue recoverydrink tai palautusjuoma.
Perkele,pitääpä alkaa katsomaan sisällön sijaan mikä juoma se on jos tulee valmiita vielä joskus ostettua.
Ettei tule otettua palkkariksi vahingossa proteiinijuomaa koska se ei ole palautusjuoma vaan proteiinijuoma.
On sitä tyhmä.

Et ole tainnut niitä sisältöjäkään vilkaista, jos ei proteiinijuomaa, hiilarijuomaa ja palautusjuomaa erota toisistaan.
 
Kuten sanoin, perinteinen suomalainen palautusjuoma, jolla tarkoitin treenin jälkeen juotavaa hera + hiilarikomboa.
Mutta.. Wendler, Thibideau ja Meadows sanoivat, että saan 7lbs lisää puhdasta lihasta viikossa Biotest Mag-10® -palkkarilla, jonka hiilari-proteiinikombo tuhoaa katabolian.

Ergo: palkkarisalaliittoteoria kumottu

Oikeasti hyvä pointti Tomilta, en ollut tullut koko palkkarijuttua kyseenalaistaneeksikaan aiemmin. Tuota Mag-10® -hypetystä (T-Nationin joka vitun artikkeli) lukuunottamatta silläkään palstalla ei juuri palautusjuomista löydy artikkeleita, kun Suomessa sen mystisyys ja elintärkeys taasen koristi männäaikoina jokaisen Bodaus- tai Men's Health- lehden kantta.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom