BB PRO Marko Savolainen

Heitän ihan hatusta ja ravistelen hihoista, mutta voisiko sillä olla jotain tekemistä aineenvaihdunnan kanssa? Voisiko olla niin että rankan treenin jälkeen anabolia vaihtuu melko nopeasti kataboliaksi ja mitä lyhyemmäksi tuo katabolinen vaihe jää, sen vähemmän lihasmassaa palaa yleisen ylitreenaamisen vuoksi pois. Ts. palautusjuoma ikään kuin palauttaa anabolisen tilan, koska siitä saadaan helposti ja nopeasti ne aminot joita katabolia muuten purkaisi lihaksesta? Voin toki olla väärässä ja vaikka olisin oikeassakin, niin moni on silti eri mieltä..:)
Jos on syönyt järkevästi, niin niitä aminoita on vapaana otettavissa sinne minne niitä tarvitaan. Ei niitä lihaksista pureta. Ja kun ne on jo valmiina, niin sehän on vielä nopeampaa kuin odottaa palautumisjuoman imeytymistä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos on syönyt järkevästi, niin niitä aminoita on vapaana otettavissa sinne minne niitä tarvitaan. Ei niitä lihaksista pureta. Ja kun ne on jo valmiina, niin sehän on vielä nopeampaa kuin odottaa palautumisjuoman imeytymistä.
Tämä. Otan ennemmin 50 grammaa heraisolaattia about 1–1,5 h ennen treeniä kuin aminoita treenijuomassa. Ja tuo moneen kertaan linkattu tutkimus toivottavasti teki kaikille selväksi BCAA:n "tärkeyden".
 
Mun käsittääkseni, lihasynteesikään ei itseasiassa lähe toimii jos joku välttämättömistä aminoista puuttuu. Vaikka leusiini on tärkein yksittäinen(nykytiedon mukaan), niin se on sillon kun tulee muitakin aminoja.(välttämättömiä) Tai sen määrä on tärkee(hkö). Se vähyys tosin estä lihaskasvua, kasvaa vaan snadisti hitaammin/vähempi.
 
Viimeksi muokattu:
Proteiinisynteesin kannalta on järkevämpää vetää pelkkää hiilaria reenin aikana. Noin pari tuntia ennen reeniä hyvä annos protskua niin on reenissä aminoita ja sitten kun juot sen palkkarin tai syöt ruuan niin saat taas voimakkaan synteesin päälle kun on taas se vähintään 3h ateriasta kulunut. Turhaa niillä aminoilla on tietoisesti vähentää treenin jälkeistä proteiinisynteesiä juomalla hiljattain aminoita reenin aikana jotka piikkaavat hiljalleen koko ajan synteesiä silloin jo ylöspäin. Ja kun edelleenkään reenin aikana ei proteiinisynteesiä tarvita vaan vain reenin jälkeen. Kalliit mehut hyllyy vaa ja hiilarii sinne intraan.
 
Sä se jaksat aina nussia pilkkua. Onko vesi lisäravinne? Tässä ollaan koko ajan puhuttu lisäravinteiden hyödyllisyydestä..mutta kiitos hei tästä valistavasta muistutuksesta että vettä kannattaa juoda varsinkin tuplatreenien välissä.(y)

Nimenomaan. Muistakaa pakkislaiset hengittää tuplatreenien välissä! Se on erittäin tärkeää palautumisen kannalta!

Hiilihydraatit, proteiinit tai vesi eivät ole lisäravinteita. Mutta niitä voi saada lisäravinteista - tai sitten "normaalista" ravinnosta. Se että nesteytys jää vajaaksi on urheilijoilla ja kuntoilijoilla hyvin tyypillinen ongelma. Etenkin kun suurin osa väestöstä muutenkin elää nestevajeessa vaikkei edes treenaisi.

Joka tapauksessa se nestetasapainon palauttaminen on ensimmäinen ja tärkein juttu, mihin pitää kiinnittää huomiota. Jos on oikein paljon hikoiltu, niin pelkkä vesi ei edes riitä, vaan voi olla tarve ottaa vichyä tai jopa esimerkiksi Markon sarjan sisartuotemerkillä olevaa nesteytysvalmistetta.

Siitä en ole kuullut, että joku jättäisi vahingossa hengittämättä treenien välissä, enkä näe sen liittyvän tähän asiaan.
 
Niinhän kaikki väittää aina, mutta mihin heidän väitteet perustuu?
Minun tuotteiden sisältö oli ylivoimainen ja tulee olemaan, jokainen lukutaitoinen sen tietää. Minä taas olen käyttänyt lähes koko elämäni puolet kaloreista lisäravinteita ja saanut aika hyvää tulosta. Ja en varmasti olisi saanut samanlaisia tuloksia ilman lisäravinteita. Tuon takia siis, että olen noin suuren hyödyn kokenut ja minulla kokemusta niin paljon lisäravinteita, niin lähdin alunperin mukaan koko bisnekseen. Ja heti huomasin, kuinka puutteellisia tuotteet markkinoilla oli. Vaikuttaviaaineita oli minimaalinen määrä, millä ei ole mitään hyötyä käyttäjälle. Oli hienoja kirjoituksia ja lupauksia (mitä on suurimmalla osalla edelleen), mutta tuotteet aivan surkeita ja ylihinnoiteltuja sisältöön nähden. Mutta kun suurin osa ihmisistä ei tiedä paljon niitä ainesosia pitää edes olla, tai mitä hyötyä niistä on, niin tuollaiset valheet menee läpi.
Laitatko Jarno sen pyytämäni keskustelun.
Ruoka ei ole paras vaihtoehto kaikkiin tilanteisiin.
Joo, niin väittää ja sen takia se aina särähtääkin korvaan että "mun jauhot on parhaita". Hain vähän tolla että jos sun sarjaan tulee esim heraisolaatti niin millä se juuri sun on kaikista paras vs noi muut merkit? Niissä kun ei faktana ole hirveitä eroja valmistajasta riippumatta. Tottakai sitten noissa PWO yms juomissa eroja tuleekin enemmän. Kuten mainitsitkin että ravintosisältöön voidaan laittaa merkintä ainesosasta vaikka se olisi niin pieni että siitä ei saada mitään hyötyä. Olen siis aikanaan itsekin sun tuotteita ostanut paljonkin kun tuli markkinoille. Erittäin laadukkaita ne oli en sitä kiistä millään tavalla.(y)

Useimpiin tilanteisiin ruoka kuitenkin on paras vaihtoehto. Kyllä mä tuolla mainitsinkin että ymmärrän täysin tilanteet missä täydennetään tai helpotetaan tilannetta lisäravinteilla.:)
 
Hiilihydraatit, proteiinit tai vesi eivät ole lisäravinteita. Mutta niitä voi saada lisäravinteista - tai sitten "normaalista" ravinnosta. Se että nesteytys jää vajaaksi on urheilijoilla ja kuntoilijoilla hyvin tyypillinen ongelma. Etenkin kun suurin osa väestöstä muutenkin elää nestevajeessa vaikkei edes treenaisi.

Joka tapauksessa se nestetasapainon palauttaminen on ensimmäinen ja tärkein juttu, mihin pitää kiinnittää huomiota. Jos on oikein paljon hikoiltu, niin pelkkä vesi ei edes riitä, vaan voi olla tarve ottaa vichyä tai jopa esimerkiksi Markon sarjan sisartuotemerkillä olevaa nesteytysvalmistetta.

Siitä en ole kuullut, että joku jättäisi vahingossa hengittämättä treenien välissä, enkä näe sen liittyvän tähän asiaan.
Voi helvetti. Pitääkö sun aina päteä pätemisen tarpeesta ihan turhistakin asioista? Tässä on edelleen puhuttu lisäravinteista ja juuri sun kanssa PALKKAREISTA. Kun aikuisen ihmisen kanssa jutellaan niin oletin että VESI ei kuuluisi siihen keskusteluun kun puhutaan palkkareiden hyödyistä palautumiseen.

Tässä vielä oma kirjoituksesi edelliseltä sivulta.
Itsehän olen/olin suorituskykyurheilija ja ainakin siinä näen aivan selvän edun nimenomaan palautusjuomasta. Etenkin silloin kun treenataan kaksi kertaa päivässä, niin ensimmäisen treenin jälkeen se palautuminen pitää olla maksimaalista, että seuraava treeni onnistuu. Mahdotonhan sitä on mitenkään absoluuttisesti mitata - varsinkin kun lajisuoritus ei ollut metreissä tai kiloissa mitattavaa laatua - mutta fiilistasolla palautumisen merkitys on kyllä havaittavissa. Olen myös siinä käsityksessä, että palautusjuomien vaikutuksesta on ihan tutkimusdataakin olemassa.

Ja minä en siis tosiaan ole mikään kemisti, joka pyrkisi optimoimaan kaikki mahdolliset ravinteet. Tällä hetkellä käytössä on Rainbow-palautusjuoma ihan siksi, että sitä sattui olemaan lähimarketissa halvalla bulkkitarjouksessa ja olen kokenut tetramallin valmispalkkarit käteviksi. Ei varmasti ole paras mahdollinen, jos alkaa ravintosisältöjä selaamaan, mutta ero sen ja ei minkään välillä on aika iso.
Aivan mielettömän tärkeää kuitenkin että muistutit tuosta veden tärkeydestä ettei porukka vaan vedä jauhoja sellaisenaan purkista ilman vettä.:david:
 
Joo, niin väittää ja sen takia se aina särähtääkin korvaan että "mun jauhot on parhaita". Hain vähän tolla että jos sun sarjaan tulee esim heraisolaatti niin millä se juuri sun on kaikista paras vs noi muut merkit? Niissä kun ei faktana ole hirveitä eroja valmistajasta riippumatta. Tottakai sitten noissa PWO yms juomissa eroja tuleekin enemmän. Kuten mainitsitkin että ravintosisältöön voidaan laittaa merkintä ainesosasta vaikka se olisi niin pieni että siitä ei saada mitään hyötyä. Olen siis aikanaan itsekin sun tuotteita ostanut paljonkin kun tuli markkinoille. Erittäin laadukkaita ne oli en sitä kiistä millään tavalla.(y)

Useimpiin tilanteisiin ruoka kuitenkin on paras vaihtoehto. Kyllä mä tuolla mainitsinkin että ymmärrän täysin tilanteet missä täydennetään tai helpotetaan tilannetta lisäravinteilla.:)

Siis eihän missään yksittäisissä ravinteissä mitään ihmeellisiä eroja olekkaan, vaan esim intajuomassa toimiven aineiden määrät on eri. Googlailin eri intajuomia, niin pääsääntöisesti esim sitruliinimalaattia oli 1000-3000mg, joissakin jopa 5000mg per annos ja käsittääkseni ihmisillä teetetyissä testeissä hyödyt huomattiin vasta jossain jopa 8000mg kohdalla?
 
Siis eihän missään yksittäisissä ravinteissä mitään ihmeellisiä eroja olekkaan, vaan esim intajuomassa toimiven aineiden määrät on eri. Googlailin eri intajuomia, niin pääsääntöisesti esim sitruliinimalaattia oli 1000-3000mg, joissakin jopa 5000mg per annos ja käsittääkseni ihmisillä teetetyissä testeissä hyödyt huomattiin vasta jossain jopa 8000mg kohdalla?
Sitrulliinimalaatti ymmärtääkseni toimii vasta oikeasti annoksilla 5-10g. Tosiaan siis noi 1g-3g annokset menee siihen kategoriaan että saatu laittaa ravintosisältöön sitrulliinimalaatti mutta hyötyä siitä ei oikeasti saa. Siksi siis aikoinaan ostinkin suoraan puhdasta sitrulliini jauhetta jotta sain haluamani määrän.
 
Joo, niin väittää ja sen takia se aina särähtääkin korvaan että "mun jauhot on parhaita". Hain vähän tolla että jos sun sarjaan tulee esim heraisolaatti niin millä se juuri sun on kaikista paras vs noi muut merkit? Niissä kun ei faktana ole hirveitä eroja valmistajasta riippumatta. Tottakai sitten noissa PWO yms juomissa eroja tuleekin enemmän. Kuten mainitsitkin että ravintosisältöön voidaan laittaa merkintä ainesosasta vaikka se olisi niin pieni että siitä ei saada mitään hyötyä. Olen siis aikanaan itsekin sun tuotteita ostanut paljonkin kun tuli markkinoille. Erittäin laadukkaita ne oli en sitä kiistä millään tavalla.(y)

Useimpiin tilanteisiin ruoka kuitenkin on paras vaihtoehto. Kyllä mä tuolla mainitsinkin että ymmärrän täysin tilanteet missä täydennetään tai helpotetaan tilannetta lisäravinteilla.:)

Joo, niin väittää ja sen takia se aina särähtääkin korvaan että "mun jauhot on parhaita". Hain vähän tolla että jos sun sarjaan tulee esim heraisolaatti niin millä se juuri sun on kaikista paras vs noi muut merkit? Niissä kun ei faktana ole hirveitä eroja valmistajasta riippumatta. Tottakai sitten noissa PWO yms juomissa eroja tuleekin enemmän. Kuten mainitsitkin että ravintosisältöön voidaan laittaa merkintä ainesosasta vaikka se olisi niin pieni että siitä ei saada mitään hyötyä. Olen siis aikanaan itsekin sun tuotteita ostanut paljonkin kun tuli markkinoille. Erittäin laadukkaita ne oli en sitä kiistä millään tavalla.(y)

Useimpiin tilanteisiin ruoka kuitenkin on paras vaihtoehto. Kyllä mä tuolla mainitsinkin että ymmärrän täysin tilanteet missä täydennetään tai helpotetaan tilannetta lisäravinteilla.:)
Minun siis jos pelkän heran tekisin (en kyllä tekis, kun parempia tuloksia saatu yhdistelmä prodella) niin siinä olisi mukana probiootit ja entsyymit jne auttamaan imeytymisessä ja pilkkomisessa. En ikinä tee mitään "perustuotteita", Eihän proteiinit eroa toisistaan, jos ne on mitä etiketissä luvataan, eikä esim "spiikattu" yhdellä aminohapolla proteiinipitoisuutta korkeammaksi. Ja Suomessa voidaan myydä vaikka konsentraattia isolaattina, ei laki puutu tuollaisiin. Erään ison Suomalaisen firman tuotteissa oli tullin testissä ollut 15% sitä tavaraa mitä etiketissä luvattiin. Tuollainenkin on Suomessa näköjään sallittu... Eli on niissä ravinteissa välillä isojakin eroja, kun tietää alasta vähän enemmän.
 
Tämä. Otan ennemmin 50 grammaa heraisolaattia about 1–1,5 h ennen treeniä kuin aminoita treenijuomassa. Ja tuo moneen kertaan linkattu tutkimus toivottavasti teki kaikille selväksi BCAA:n "tärkeyden".

Just,niin ne mielipiteet vaihtuu kuukauden mukaan,pari kuuta sitten juotit kelle sattuu kanki kovana aminoita ja tässä kuussa ne onki jo turhia,heinäkuussa varmaan superia taas.joita ilman ei kukaan treenaa :D

Miksi teet tai jopa teetät toisin kuin sanot?

"Käyttääkös Tomi sulla kisavalmennettavat intraa? Ja jos käyttää niin mitä se sisältää?
-Osa käyttää. 15 g EAA, 20–40 g hiilaria, 5 g kreatiinia ja 2–3 g suolaa."
 
Just,niin ne mielipiteet vaihtuu kuukauden mukaan,pari kuuta sitten juotit kelle sattuu kanki kovana aminoita ja tässä kuussa ne onki jo turhia,heinäkuussa varmaan superia taas.joita ilman ei kukaan treenaa :D

Miksi teet tai jopa teetät toisin kuin sanot?

"Käyttääkös Tomi sulla kisavalmennettavat intraa? Ja jos käyttää niin mitä se sisältää?
-Osa käyttää. 15 g EAA, 20–40 g hiilaria, 5 g kreatiinia ja 2–3 g suolaa."
Niin, käyttää EAA:ta ei BCAA:ta pelkästään.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom