BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä muistan kun ovaskaisen näin ensimmäisen kerran livenä eräässä bodiliikkeessä. Sattumalta menin juuri samaan aikaan ostoksille. Siellä oli ovaskaisen lisäksi läjä kehonrakentajia, silloin en kyllä muita tiennyt kuin Mikon. Olin aina luullut Mikkoa pitkäksi kehonrakentajaksi kaikkien videoiden perusteella, mutta livenä hän olikin minua suunnilleen olkapäähän saakka. Outoa miten väärän perspektiivin saa videoista.:LOL: (tästä on suunnilleen noin 7 vuotta)
Melekonen masto, meikäläinen on 180cm ja jos olokapiähän vaan ylettää sillä mitalla.

180 cm on just helevetin hyvä, matalemmat on läntiä ja korkkeemmat on kuikeloita.

Kehonrakennuksessa taas tuo pituus ja korkeemmat vaatii perkeleelliset lihat ja siinä sitä vasta urakkaa on.

Edit. Ja itse aiheeseen, pienempi volyymi, vähempi treeni ja korkeampi intensiteetti on myös oma paras kokemukseni lihasmassan rakentamisessa. Kova intensiteetti ja joku 4-jakoinen ohjelma ei välttämättä tarkoita liikkeinä penkkiä, kyykkyä ja vetoa persesilimä pitkällä. Jokaiselle lihasryhmälle pitäisi löytää ne itselle parhaat liikkeet, ne liikkeet, joilla saa hyvää tuntumaa ja voi käyttää itselleen isoja painoja. Näitä liikkeitä tulisi suosia treenin alkuun ja niissä tehdä kyseisen harjoitusmetodin tapojen mukaan.

Sitten heikosti kehittyvät lihasryhmät ovat asia erikseen, mutta en siltikään menisi rikkomaan tuota harjoitusmetodin kokonaisuutta huonojen lihasryhmien mukaan, vaan enemminkin sijoittaisin niiden harjoittelua tuossa kokonaisuuden sisällä ja painottaisin eri tavalla. Toki myös treenifrekvenssi näissä lihasryhmissä voi olla hiukan erilainen, mutta varsinaista kovaa treeniä ei niissäkään voi tehdä enempää. Itseasiassa oma huomioni on, että heikkoa, huonosti hermottavaa lihasryhmää ei voi treenata ollenkaan kovaa, ennenkuin hermotus on "opetettu" kuntoon ja painoja kyseisen lihasryhmän liikkeissä voidaan lisätä tuntuman katoamatta.
 
Viimeksi muokattu:
. Levrore poseeras siinä vieressä peilin edessä, meni viereen ja heitin tuplat edestä, niin Levrone vaihtoi peiliä :).

Täytyy sanoa, että Makelle jos kenelle, olisi suonut täyden peliajan tuolla pro-lavojen huipulla. Niin paljon potentiaalia jäi käyttämättä. No, ukot selvisivät vain säikähdyksellä, kun aikaansa edellä oleva "The Real Mörkö" teki lyhen visiittinsä bodauksen kuninkuusluokkaan!
 
Mites, kun moni kovan luokan ukko suositellut tuollaista heavy duty-tyylistä treeniä pienemmällä kertavolyymillä ja kovalla intensiteetillä, niin suosittelisitteko sitä myös ns keskitason naturaalitrenaajalle jolla varmaan aika keskiverto irtiottokyky/lihassolujakauma vai onko enemmän kovan tason ukkojen juttu? Itse intuitiivisesti tehnyt aina suht pienellä volyymillä ja korkealla intensiteetillä, suurimmaksi osaksi koska se tuntuu omalle psyykkeelle parhaalta tavalta, tiedä sitten olisiko kehitys toisella tavalla ollut parempaa. Mutta olisiko perusnatujampalle jotenkin edullisempaa korkeampivolyyminen treeni kun sellaisen kuvan taas sitten toisaalta usein tuntuu saavan?
 
No, ukot selvisivät vain säikähdyksellä, kun aikaansa edellä oleva "The Real Mörkö" teki lyhen visiittinsä bodauksen kuninkuusluokkaan!

Tuo on kyllä sinänsä ihan hyvin sanottu ja onhan tuo kyllä ollut aikanaan aika hemmetin pelottava kombo, kun Maken kunto on ollut jo aivan huikea, mutta kyseessä on näinkin vanhan kuin 33-vuotiaan silmään ollut kuitenkin vielä ihan pikkupoika (ei tietenkään fyysisesti).

Siinä olisi tosiaan kaikkien palasten osuttua nappiin ollut mahdollisuus, että 2000-luvulla homman nimi olisikin ollut se, että Coleman olisi ollut Cutlerin sijaan se ikuinen kakkonen ja Marko olisi dominoinut oman aikansa. Ja kyllä, tämä on jäätävää spekulaatiota ja jossittelua, mutta kenenkään muun suomalaisen kohdalla ei tässä tilanteessa olla oltu, josko tullaan ikinä olemaankaan.

Toivottavasti tällainen spekulointi ei Makea liiaksi vituta, mutta toisaalta asian voi nähdä mielestäni myös niin, että on valtava meriitti jo itsessään, että 20-25 vuotta myöhemmin keholajien fanit asiasta edelleen jauhavat. Eli vaikka asiat eivät näin menneetkään, niin ei sitä Maken kovimpaan kuntoon oikeasti vertautuvaa kondista lultavasti tulla suomalaisen toimesta koskaan enää näkemään (sori, jos joku kokee/näkee tämän negailuna).

Sillä erityisesti iän puolesta OMASTA MIELESTÄNI edes Dallas McCarver ei ollut vielä yhtä vertailukelpoinen niihin kaikkein kovimpiin huippuihin kuin 'Tasavertainen' oli. Makelle asiaan liittyy varmasti oma katkeruutensa, mutta muista, että suurimmalle osalle "body-kansaa" tulee automaattisesti mieleen Marko Savolainen, kun mietitään kaikkien aikojen ylivoimaisesti kovinta suomalaista kehonrakentajaa. Ja juu, näistä meriiteistä on väännetty ja siitä, että miten se kovin määritellään, mutta mun mielestä yksi YouTube-video kertoo kaiken jo itsessään...

Ps. Make tiedän, että olisi jotenkin ironista alkaa myymään lippalakkeja, mutta mikäli laajennat vaatevalikoimaasi, niin tank-top ja lippis kiitos, ja myös muita värivalikoimia kuin kultainen painatus, kiitän! :LOL:
 
Tuo on kyllä sinänsä ihan hyvin sanottu ja onhan tuo kyllä ollut aikanaan aika hemmetin pelottava kombo, kun Maken kunto on ollut jo aivan huikea, mutta kyseessä on näinkin vanhan kuin 33-vuotiaan silmään ollut kuitenkin vielä ihan pikkupoika (ei tietenkään fyysisesti).

Siinä olisi tosiaan kaikkien palasten osuttua nappiin ollut mahdollisuus, että 2000-luvulla homman nimi olisikin ollut se, että Coleman olisi ollut Cutlerin sijaan se ikuinen kakkonen ja Marko olisi dominoinut oman aikansa. Ja kyllä, tämä on jäätävää spekulaatiota ja jossittelua, mutta kenenkään muun suomalaisen kohdalla ei tässä tilanteessa olla oltu, josko tullaan ikinä olemaankaan.

Toivottavasti tällainen spekulointi ei Makea liiaksi vituta, mutta toisaalta asian voi nähdä mielestäni myös niin, että on valtava meriitti jo itsessään, että 20-25 vuotta myöhemmin keholajien fanit asiasta edelleen jauhavat. Eli vaikka asiat eivät näin menneetkään, niin ei sitä Maken kovimpaan kuntoon oikeasti vertautuvaa kondista lultavasti tulla suomalaisen toimesta koskaan enää näkemään (sori, jos joku kokee/näkee tämän negailuna).

Sillä erityisesti iän puolesta OMASTA MIELESTÄNI edes Dallas McCarver ei ollut vielä yhtä vertailukelpoinen niihin kaikkein kovimpiin huippuihin kuin 'Tasavertainen' oli. Makelle asiaan liittyy varmasti oma katkeruutensa, mutta muista, että suurimmalle osalle "body-kansaa" tulee automaattisesti mieleen Marko Savolainen, kun mietitään kaikkien aikojen ylivoimaisesti kovinta suomalaista kehonrakentajaa. Ja juu, näistä meriiteistä on väännetty ja siitä, että miten se kovin määritellään, mutta mun mielestä yksi YouTube-video kertoo kaiken jo itsessään...

Ps. Make tiedän, että olisi jotenkin ironista alkaa myymään lippalakkeja, mutta mikäli laajennat vaatevalikoimaasi, niin tank-top ja lippis kiitos, ja myös muita värivalikoimia kuin kultainen painatus, kiitän! :LOL:
Kiitos! :) tank top tulee ja saan myös lippiksestä mallikappaleen :) Rahaa ei ole paljon noihin vielä laittaa, mutta jos kaupaksi menee, niin värejä tulee toki lisää ja uusia ideoita 97 ja 93 on mielessä ;)
Eiköhän sieltä saada vielä suomalaisia ifbb ammatilavoille haastamaaan kovinta kärkeä. Kille siellä jo tekee hyvää työtä ja Sihvosen siellä näkisin mielellä myös lähitulevaisuudessa. Tiedän myös, että Kohosen Tonilla on selvä plääni asian suhteen ja Ollilla varmasti myös.
Olisihan se ollut kiva nähdä 125 kg änkyrä kireä Tasavertainen seisomassa isolla lavalla :)
 
Kyllä tuo lihat 2 kertaa viikkoon varsinkin naturaaleille on järkevämpi tapa tehdä kuin kerta viikkoon vaikkakin sillä kerta viikkoon tekemiselläkin varmasti saa useammankin vuoden kehitystä, kun asiat tehdään vaan laadukkaasti. Taisi tuo Utti jossain videolla mainita, että juuri sen takia naturaaleille lihat 2 kertaa viikkoon on järkevämpää kuin kerta viikkoon juuri siitä syystä, että vaikka molemmilla tyyleillä saataisiin loppujen lopuksi sama kehitys niin tuolla lihat 2 kertaa viikkoon systeemillä teet sen kehityksen tuplasti nopeammin juuri siitä syystä, että saat jokaisessa treenikierrossa lihakseen proteiinisynteesin koholle yhden kerran enemmän eli toisin sanoen kasvat joka treenikierrossa tai mahdollisuus kasvaa on tuplat nopeampaa. Itsekkin olen tuon kyllä huomannut, että kun tuli vedettyä ensimmäiset tavoitteelliset treenivuodet tuolla perus bro splitillä eli lihat kerta viikkoon täysin loppuun hakatut mentaliteetilla ja nyt olen reenannut noin kohta puoli vuotta lihat 2 kertaa viikkoon niin tulokset kyllä näkyvät selvästi näin nyt kehityskaudella. Mutta itse olen kuitenkin eniten vain sitä mieltä, että mikään frekvenssikään ole ratkaisevin tekijä saatko lihaksen kasvamaan vain ylivoimaisesti ratkaisevin tekijä on vain treenin laatu /irtiotto kyky lihaksesta kuinka hyvin osaat sitä rasittaa ja rasittaa nimenomaan vain riittävän kovaa per treeni.
 
Kyllä tuo lihat 2 kertaa viikkoon varsinkin naturaaleille on järkevämpi tapa tehdä kuin kerta viikkoon vaikkakin sillä kerta viikkoon tekemiselläkin varmasti saa useammankin vuoden kehitystä, kun asiat tehdään vaan laadukkaasti. Taisi tuo Utti jossain videolla mainita, että juuri sen takia naturaaleille lihat 2 kertaa viikkoon on järkevämpää kuin kerta viikkoon juuri siitä syystä, että vaikka molemmilla tyyleillä saataisiin loppujen lopuksi sama kehitys niin tuolla lihat 2 kertaa viikkoon systeemillä teet sen kehityksen tuplasti nopeammin juuri siitä syystä, että saat jokaisessa treenikierrossa lihakseen proteiinisynteesin koholle yhden kerran enemmän eli toisin sanoen kasvat joka treenikierrossa tai mahdollisuus kasvaa on tuplat nopeampaa. Itsekkin olen tuon kyllä huomannut, että kun tuli vedettyä ensimmäiset tavoitteelliset treenivuodet tuolla perus bro splitillä eli lihat kerta viikkoon täysin loppuun hakatut mentaliteetilla ja nyt olen reenannut noin kohta puoli vuotta lihat 2 kertaa viikkoon niin tulokset kyllä näkyvät selvästi näin nyt kehityskaudella. Mutta itse olen kuitenkin eniten vain sitä mieltä, että mikään frekvenssikään ole ratkaisevin tekijä saatko lihaksen kasvamaan vain ylivoimaisesti ratkaisevin tekijä on vain treenin laatu /irtiotto kyky lihaksesta kuinka hyvin osaat sitä rasittaa ja rasittaa nimenomaan vain riittävän kovaa per treeni.

miksi reenata kaikki lihasryhmät samalla tavalla? itsellä ainakin esim. reisillä kestää huomattavasti kauemmin palautua reenistä kuin käsillä.

onko proteiinisynteesin jatkuva ylläpito välttämätön maksimaaliselle lihaskasvulle jos se syö reenitehoja palautumattoman lihaksen treenamisen muodossa
 
En kyllä nää mitä kyseenalasta on runkata naisen kans. Toki jos runkkaamisesta jonku kans tulee ekana mies mielee on syytä tarkastella ajatuksiaan.
Olen melko varma ettet itse ole edes kokeillut tuollaista erikoisten miesten rinkiä missä naiset on vaan tarjoilijoina ku äijät ajaa menemään?
Eli kommentoit "ammattilaisena" asiaa josta sulla ei ole yhtään mitään käryä vai olenko väärässä :D
Kaikkia kannattaa rohkeasti kokeilla paitsi omaa äitiä,siitä tulee hitonmoinen morkkis.
 
Kyllä ihan kotimaiset raskaan sarjan top-ukotkin ilman pro-korttia säväyttää. Treenaan itse stadissa salilla, jossa ei käy top notch keuonrakentajia ja niitä ei näe usein.

Muistan kellomessuilla pari vuotta sitten Halmo käveli vastaan t-paidassa ja oli säväyttävän iso. Oli myös lyhyempi kuin oletin kuvien perusteella
Ei se prokortti kovinkaan paksu ole muutenkaan,millin verran etteipä se sitä paksuutta tuo.
 
miksi reenata kaikki lihasryhmät samalla tavalla? itsellä ainakin esim. reisillä kestää huomattavasti kauemmin palautua reenistä kuin käsillä.

onko proteiinisynteesin jatkuva ylläpito välttämätön maksimaaliselle lihaskasvulle jos se syö reenitehoja palautumattoman lihaksen treenamisen muodossa
No en ole sanonut, että lihasta tietenkään pitää/kannattaa reenata uudestaan jos se ei ole palautunut riittävästi. Tottakai lihaksen on annettava riittävästi palautua ennen kuin se uudestaan reenataan muutenhan homma menee saman tien aivan vituiksi. Ja tuo nyt on aika yleinen että reidet nyt palautuu hitaammin kuin kädet kun anatomisesti niin paljon isompi lihaskin reisilihas verrattuna käsilihasten massaan niin toki niillä nyt kestääkin kauemmin palautua. Mutta niin sehän pitääkin itse hakea että pystyykö lihaksen tekemään 2 kertaa viikkoon niin että se on riittävästi palautunut seuraavaan reeniin. Ja siitä syystä nimenomaan kerta volyymin reenissä pitää olla pienempi mutta kuitenkin juuri se riittävä. Ja toki edelleenkään niinkuin taisi Takamaa tuolla aikaisemmin mainita että juuri esim tuo peus 3+2 jakoinen missä lihat 2 kertaa viikkoon niin kannattaa jakaa 8 pv kiertoon eli ei sitä kiertoa ole pakko yrittää viikkoon sisällyttää. Ja tuosta proteiinisynteesistä, niin se nyt on tutkitusti todistettu, että se on jo merkittävä tekijä ja varsinkin jos naturaalina treenaa niin itse ainakin pyrkisin optimoimaan kaiken kehityksen kannalta. Ja tottakai höyrytkin päällä sitä vähättelemättä kun tavoitteellisesti tehdään.
 
Kiitos! :) tank top tulee ja saan myös lippiksestä mallikappaleen :) Rahaa ei ole paljon noihin vielä laittaa, mutta jos kaupaksi menee, niin värejä tulee toki lisää ja uusia ideoita 97 ja 93 on mielessä ;)
Eiköhän sieltä saada vielä suomalaisia ifbb ammatilavoille haastamaaan kovinta kärkeä. Kille siellä jo tekee hyvää työtä ja Sihvosen siellä näkisin mielellä myös lähitulevaisuudessa. Tiedän myös, että Kohosen Tonilla on selvä plääni asian suhteen ja Ollilla varmasti myös.
Olisihan se ollut kiva nähdä 125 kg änkyrä kireä Tasavertainen seisomassa isolla lavalla :)
Unohit Artturin!
 
Kyllä tuo lihat 2 kertaa viikkoon varsinkin naturaaleille on järkevämpi tapa tehdä kuin kerta viikkoon vaikkakin sillä kerta viikkoon tekemiselläkin varmasti saa useammankin vuoden kehitystä, kun asiat tehdään vaan laadukkaasti. Taisi tuo Utti jossain videolla mainita, että juuri sen takia naturaaleille lihat 2 kertaa viikkoon on järkevämpää kuin kerta viikkoon juuri siitä syystä, että vaikka molemmilla tyyleillä saataisiin loppujen lopuksi sama kehitys niin tuolla lihat 2 kertaa viikkoon systeemillä teet sen kehityksen tuplasti nopeammin juuri siitä syystä, että saat jokaisessa treenikierrossa lihakseen proteiinisynteesin koholle yhden kerran enemmän eli toisin sanoen kasvat joka treenikierrossa tai mahdollisuus kasvaa on tuplat nopeampaa.
Nyt vedetään kyllä mutkia suoraksi tosi kovaa jos vedetään johtopäätös, että tuplasti useammin treenaaminen toisi tuplasti nopeammin tuloksia. Ei tuo ja se on aivan 100% varma asia. Nähty niin monta kertaa. Vaikuttaa kyllä siltä, että naturaaliteenaajalle tiheämpi frekvenssi on parempi, mutta tuplasti parempi se ei ole.

En tiedä kyllä yhtään mihin se perustuu, että tätä asiaa ei voi laskea 1+1, mutta siinä saattaa olla jotain tällaista, että harvemmin treenatessa yhden treenin aiheuttama vaste on suurempi kuin tiheämmällä treenillä. Onhan sitä iät ajat väitetty, että lihas tottuu rasitukseen, niin miksi se ei tottuisi sitten siihenkin, että sitä rasitetaan useammin? Silloin se pyrkii palautumaan nopeammin, mutta ei ylikompensoi yhtä voimakkaasti kuin harvemmin treenatessa.
 
Kyllä tuo lihat 2 kertaa viikkoon varsinkin naturaaleille on järkevämpi tapa tehdä kuin kerta viikkoon vaikkakin sillä kerta viikkoon tekemiselläkin varmasti saa useammankin vuoden kehitystä, kun asiat tehdään vaan laadukkaasti. Taisi tuo Utti jossain videolla mainita, että juuri sen takia naturaaleille lihat 2 kertaa viikkoon on järkevämpää kuin kerta viikkoon juuri siitä syystä, että vaikka molemmilla tyyleillä saataisiin loppujen lopuksi sama kehitys niin tuolla lihat 2 kertaa viikkoon systeemillä teet sen kehityksen tuplasti nopeammin juuri siitä syystä, että saat jokaisessa treenikierrossa lihakseen proteiinisynteesin koholle yhden kerran enemmän eli toisin sanoen kasvat joka treenikierrossa tai mahdollisuus kasvaa on tuplat nopeampaa. Itsekkin olen tuon kyllä huomannut, että kun tuli vedettyä ensimmäiset tavoitteelliset treenivuodet tuolla perus bro splitillä eli lihat kerta viikkoon täysin loppuun hakatut mentaliteetilla ja nyt olen reenannut noin kohta puoli vuotta lihat 2 kertaa viikkoon niin tulokset kyllä näkyvät selvästi näin nyt kehityskaudella. Mutta itse olen kuitenkin eniten vain sitä mieltä, että mikään frekvenssikään ole ratkaisevin tekijä saatko lihaksen kasvamaan vain ylivoimaisesti ratkaisevin tekijä on vain treenin laatu /irtiotto kyky lihaksesta kuinka hyvin osaat sitä rasittaa ja rasittaa nimenomaan vain riittävän kovaa per treeni.
Olen huomannut täysin saman asian.
 
Kyllähän se Utti sitä avasi myös että tuplasti enemmän treenejä ei meinannut tuplasti kovempaa kehitystä, vaan jotain aivan muuta.
Jep mutta ei tarkoittanut sillä tota lihat 2 kertaa viikkoon vaan on monta kertaa sanonut, että on pystytty monessa otteessa toteamaan tuo kaikista järkevämmäksi tavaksi tehdä, vaikkakaan edelleenkään tarkoita etteikö muilla jaoilla voisi myös kehittyä hyvin. Oli taidettu esim tutkia että esim lihakset 3 kertaa viikkoon oli jo huonompi vaihtoehto kuin 2 kertaa.
 
Nyt vedetään kyllä mutkia suoraksi tosi kovaa jos vedetään johtopäätös, että tuplasti useammin treenaaminen toisi tuplasti nopeammin tuloksia. Ei tuo ja se on aivan 100% varma asia. Nähty niin monta kertaa. Vaikuttaa kyllä siltä, että naturaaliteenaajalle tiheämpi frekvenssi on parempi, mutta tuplasti parempi se ei ole.

En tiedä kyllä yhtään mihin se perustuu, että tätä asiaa ei voi laskea 1+1, mutta siinä saattaa olla jotain tällaista, että harvemmin treenatessa yhden treenin aiheuttama vaste on suurempi kuin tiheämmällä treenillä. Onhan sitä iät ajat väitetty, että lihas tottuu rasitukseen, niin miksi se ei tottuisi sitten siihenkin, että sitä rasitetaan useammin? Silloin se pyrkii palautumaan nopeammin, mutta ei ylikompensoi yhtä voimakkaasti kuin harvemmin treenatessa.
Niin no olet kyllä oikeassa, että sitä nyt ei voi mitenkään ehkä absoluuttisena faktana tietenkään sanoa, kun kaikki nyt on niin erilaisia. Mutta todella monelle se on silti vaan toiminut erittäin hyvin, itseni mukaan lukien ja nyt kun pystyn vielä huomaamaan sen selvän eron siihen entiseen bro splitin hakkaamiseen. Kyllä silläkin hyviä tuloksia sain, mutta nyt huomaa selvästi että kun lähdin dietin jälkeen kehityskaudelle ja lähes heti otin siihen tuon lihat 2 kertaa viikkoon käyttöön niin tuntuu kyllä siltä että lihakset vastaavat todella hyvin ja massat palautuvat selvästi nopeammin.
 
huomaa selvästi että kun lähdin dietin jälkeen kehityskaudelle ja lähes heti otin siihen tuon lihat 2 kertaa viikkoon käyttöön niin tuntuu kyllä siltä että lihakset vastaavat todella hyvin ja massat palautuvat selvästi nopeammin.
Dieetin tai tauon jälkeen tuolla onkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Lihasmuisti toimii niin hassusti, että siinä vaiheessa kun haetaan menetettyjä lihoja takaisin, enemmän on enemmän. Mutta kyllä sieltäkin se taantuma tulee ja huomaat, että ei se kaksijakoinenkaan ihmeisiin pysty.

Edelleenkin sanon sen, että kaksijakoinen näyttäisi olevan naturaalitreenaajalle paras tapa treenata, mutta ei se ole niin huomattavan paljon parempi, että mä pystyisin esimerkiksi omalla pitkällä treeniurallani osoittamaan kaksijakoisen tai nelijakoisen selvästi toista paremmaksi. En oikeasti tiedä kumpi on mulle parempi. Tietysti aina kun vaihtaa toisesta toiseen, on huomaavinaan jotain muutosta, mutta tässä pitää huomioida tuo sana huomaavinaan ja se, että jos se onkin oikeaa, johtuu se luultavasti siitä vaihtelusta, koska se kuuluisa taantuma tulee kyllä taas äkkiä vastaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom