1. On toki hyvin mahdollista kumminkin päin, usein tosiaan ollaan muna-kana ongelman edessä, ja se selviää vain hoitamalla toinen ja seuraamalla toisen korjaantumista.Tämä "masennus voi laskea testotasoja" onkin yleinen selitys. Tässä muutama ongelmallinen pointti asiasta mitä olen itse pähkäillyt kun lääkäri sanoi minulle saman kommentin;
1) olisiko kuitenkin huomattavasti todennäköisempää että huonot testot aiheuttavat masennusta?
2) myös monet aivolääkkeet taitavat huonontaa testoja milloin jäädään perinteiseen "lääkittiin iloiseksi mutta suorituskyky yhä paska" -tilanteeseen..?
3) ssri ym lääkkeitä määrätään melkein "varmuuden vuoksi" nykyisellään ja kovempiakin aika helposti, itse lähtisin siitä ajatuksesta että jos miehellä esim. lapset tehtynä ym, olisi testo aina vaarattomampi kuin mieliala, psyykenlääkkeet ym. Ihan vaan sillä perusteella mitä itse nähnyt eri lääkkeiden käyttöä. Mitä mieltä tästä ajatuksesta?
2. ”Kevyet” masennuslääkkeet eivät kovin suuresti ainakaan pitäisi vaikuttaa tasoihin. Mutta tietenkin jos masennus on hoidettu ja testotasot laahaavat edelleen, harkintaan korvaushoitoa tavallisen harkinnan mukaan.
3. SSRI-lääkkeet yms ”kevyet” masennuslääkkeet ovat varsin turvallisia oikein käytettyinä mutta varmasti nykyään niitä syö tosiaan myös moni joiden ei tarvitsisi. Esimerkiksi seksuaalihaitat ovat yleisiä ja monilääkityillä verenvuotoriski voi kasvaa. Etenkään ikääntyvillä miehillä testokorvaushoito ei ole aivan turvallinen väärin indikaatioin käytettynä. Oikeita vastauksia näissä ei aina ole, vaan joskus ratkaisu löytyy kokeilemalla. Testo ei liene ikääntyvillä miehillä nykytiedon mukaan vaarattomampi kuin kevyet masennuslääkkeet, mutta siitä samaa mieltä että lienee usein vähemmän haitallinen kuin ns kovat mielialalääkkeet, joita määrätään varmasti välillä liikaa. Sama koskee vahvoja kipulääkkeitä jne. Ei ole vastoin yleistä luuloa mitään salaliittoa lääkärien kesken, jossa suositaan mielialalääkkeitä ja sorsitaan testokorvaushoitoja jne, vaan kyllä ne päätökset yritetään tehdä lääketieteellisen nykytiedon valossa niin että hoito on todnäk hyödyllinen eikä haitallinen. Testikorvaushoito on oikeille potilaille tärkeä ja elämänlaatua parantava hoito, muttei kaikille yli 30v miespotilaille.
Viimeksi muokattu: