Olen pyrkinyt olemaan käyttämättä termiä "reverse dieetti" ja puhun nykyään "dieetin purkamisesta" tai kisaajien kohdalla "ylimenokaudesta", koska porukat yksinkertaisesti ymmärtävät ko. termin väärin. Toki ylimenokausi tarkoittaa terminä paljon muutakin kuin vain ruokahuoltoa. Reverse dieetti siis ymmärretään, mutta sitä se EI todellakaan tarkoita, että dieetin perään hissutellaan ruokamäärään joku hiton 100kcal viikossa seuraavat puoli vuotta. Ei näin.
Heti ensimmäinen nosto kaloreissa on kulutuksen tasolle tai kisaajien kohdalle kenen on kuitenkin pakko ottaa kisakondiksen päälle rasvaa kroppaan ennen kuin mikään alkaa toimimaan mieluummin vähän yli kuin vähän alle. Toki siinä kohtaa on syytä olla perillä, että mitä se sen hetken kulutuksen taso voisi olla ja/tai kuinka nopeasti metabolia on nostosta kierroksia ottamassa... eli siis kuinka adaptiivinen aineenvaihdunta henkilöllä on määrittää paljon sitä millainen nosto voidaan / täytyy tehdä.
Jos on äärimmäisen adaptiivinen aineenvaihdunta niin offin korkeimman ylläpitoruokamäärän ja kisadieetin alimman dieettiruokamäärän ero voi olla natikallakin enemmän kuin 2500kcaloria. Tällöin ensimmänen nosto voi olla heittämällä 1000kcal luokkaa. En kuitenkaan koko 2500kcal kerralla menisi laittamaan.
Toinen ääripää omista valmennettavista on, että offin ruokamäärästä otettiin pois 500kcal ja sillä tasan samalla paineltiin kisakuntoon asti. Ja vieläpä kireään sellaiseen ja painokin putosi 10kg. Itse asiassa tuosta 500kcal pudotuksestae otettiin 400kcal takaisin jo ennen kisoja. Eipä muuten tarvittu minkäänkäälaista reverse dieettiä tai ehkä voi ajatella, että se tehtiin jo ennen kisoja.
Vastaus kysymykseen siis on, että kovin on yksilöllistä, miten dieetin purkaminen kannattaa hoitaa. Tärkeintä kuitenkin on, että oma tai valmennettavan aineenvaihdunta on kokolailla tuttu siinä kohtaa kun sitä alkaa hoitamaan. Enkä kenellekään menisi sanomaan, että nyt teit hommat huonosti, jos ei kaikki henkilön päätöksiin vaikuttaneet faktat ole tiedossa tai jos lopputulos kuitenkin oli onnistunut.
Itse olen samoilla linjoilla ku Markku, yksilön mukaan ensimmäinen nosto. Pääasiassa 99% palauttelijoista vetää alkuun ohjeiden päälle helpostikin yli 2000 kcal viikkotasolla lisää (patukkaa,jäätelöä siellä toinen täällä yms.muut sotkut.) ja nämähän on otettava samalla tavalla huomioon. Erittäin harva pystyy ihan 100% ohjeilla menemään. On myös näitä (harvoja) joidenka kalorit nousee jopa lähelle tai yli offikaloreiden dieetin loppuvaiheessa kun ollaan päästy tarpeeksi rasvattomaan kuntoon ja kroppa toimii kuin kuumakamiina. Silloin ollaan jo aika hyvässä tilanteessa dieetin jälkeen.