BB PRO Marko Savolainen

Moni sanoo kehittyneensä, mutta jos mittanauha näyttää samaa lukemaa, niin ei se lihas silloin ole kasvanut
Jos sulla on 2cm rasvakerros käsissä ja käsien mitta antaa 45cm. Dieettaat ja rasvamäärä putoaa 0.5cm paksuiseksi ja mittanauha antaa saman 45cm. Lihaksen on pakko olla kasvannut silloin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
no oli kyl aika helppo 'failure' toi, varsinkin vrt sun super intensiiviset pudotussarjat

tuossahan on suora lainaus:

"You can't do both high-volume and high-intensity; you have to pick one or the other," Cutler says. "I'm a 20-plus set guy. I'd do 20 sets no matter whether the body part was chest or biceps. It didn't matter. For back it was up to 30 sets. And 35 sets for legs. Your nervous system can take only so much abuse.

"For me, for anyone, doing high volume and training to failure—even past failure—is just too much. I never felt it was even necessary to even try a technique like forced reps."

olen 32 vuotta ja treenannut on/off tyyppisesti 15 vuotiaasta, viime vuoden lopulla lopetin alkoholin kayton kokonaan ja tammikuun 22. paiva aloitin treenaamaan ns. lahes 100% panostuksella, olen toiden puolesta elamantilanteessa etta mulla on aikaa paljon, treenaan joka paiva, kaikki on excelissa, hyvin tullu kehitysta, naturaalina mennaan viela ainakin toistaiseksi, testoa olen kokeillut muutama vuosi sitten, mutta sillon en muuten panostanut samalla tavalla kuin nyt ja olenkin jo melkein samoissa mitoissa mita sillon olin parhaimmillani

mulla on korkeampi AO mita suurimmalla osalla ja pystyn keskittymaan erittain intensiivisesti johonkin tiettyyn asiaan, enka pelkaa tehda ja kokeilla asioita, tasta syysta olen menestynyt tyossani niin hyvin etta olen vapaa tekemaan mita haluan ja nyt olen keskittynyt natukehoiluun, mukava rutiini, vahan niinkuin tietokonepeli, mutta omalla keholla, hyvaa vastapainoa tyolleni ja terveellisempaa mita dokaaminen, lihakset on mukava plussa myos

tassa viela nykyinen 3-jakoinen treeniohjelma, just aloitin taman, 2 jakoisella melkein joka paiva menty tahan asti, kalorit ollut alhaalla viimeiset 21 paivaa, 48 treenia viimeiseen 52 paivaan (kun alotin kunnolla panostamaan) tasta alotan vahitellen nostamaan sarjoja/painoja ja kaloreita
katso liitettä 153704
ekat about 30 paivaa bulkkasin kovaa jotta sain paljon lihasmuistista lihoja takas ja sit siirryin kovalle cutille, josta olen nostanut hiljalleen kaloreita, tanaan inbody antoi parhaat lukemat tahan asti eli 108.2kg 11.5% rasvoilla, omaan silmaan rasvat on noin 14%, inbody antaa liian hyvia lukemia jos on korkeat vesitasot niinkuin mulla on 64% painosta vetta, mutta kehitys trendi on selva kun olen tehnyt testeja paljon, kun voin niita tehda kuin paljon haluan maksutta mun salilla

katsotaan mihin paasen kun vuoden olen panostanut nain

pituus on 201cm

asun ulkomailla ja puhun englantia enemman mita suomea, vaikka olen suomalainen, tyttoystavakaan ei osaa suomea, jos joku ihmettelee miks toi on englanniksi

arvostelkaa ja haukkukaa jne ihan miten vaan, ei hetkauta mua, mutta jos jotain kehittavaa palautetta tulee niin luen ja kuuntelen kylla siksi tassa keskustellaan

EDIT. lahtotilanne oli 101-103kg noin 20% rasvoilla
Sanoohan Cutler pitävänsä myös 30 sek sarjatauot, vaikka sillä monesti jopa 3 treenikaveri ja jo niiden siteiden ja vöiden irrottamiseen menee vähintään 1 minuutti.:)
 
Olen reenaillut kohta 16v salilla. Kokeillut kaikkea 1-5jakoisiin ohjelmiin, erilaisilla rytmityksillä ja "volyymi" ohjelmasta HIT, Koiranpaskakin on tuttua muualta kuin kengänpohjasta.

1jakoinen ollut erittäin mielekäs toteuttaa, voimat on kasvanut tällä ohjelmma hyvin, lihas ei niinkään. En vaan näillä vuosilla ja reenimäärällä pysty saamaan järkevää määrää kovia sarjoja alle per lihas per treeni, jotta saisin tarpeellisen ärsykkeen lihaskasvulle (?)

3 jakoisella sarjamäärä ei vielä nouse liian radikaaliksi, pystyy hyvin tekemään 3on1off 3on2off tyylillä ja kehitystä tulee. Mutta 5jakoisellakin olen tulosta saanut, ja tällä hetkellä tuntuu mielekkäimälle toteuttaa. Minkälaista johtopäätöstä tästä omalle kohdalle voisi vetää? Se, että paras splitti riippuu henkilön mieltymyksistä ja mitä haetaan. Minun olisi aivan turha lähteä tekemään jotain 2jakoista nykyajan "volyymi" ohjelmaa kun tietäisin, että moti loppuisi alle kuukaudessa.

Ja tuosta Israetelin viedosta muistui ajatus jota on olen tuumaillut kauemminkin. Onko näissä tutkimuksissa, jossa lihaksen kasvua ja palautumisaikaa mitattu, reenattu vaikka pelkät hauikset x päivän välein? Vai koko kroppa? Jos hauikset palautuisi reenistä vaikka 48h sisällä, niin pitäähän kehon muidenkin lihasten palautu joskus.

Esim.
1.päivä Yläkroppa
2.päivä alakroppa
3 lepo
4yläkroppa
Niin eikö jalat ole vielä palautumis vaiheessa ja vie kehon resursseja palautua uudesta yläkropan reenistä kun jalat ovat vielä palautumisvaiheessa? Tämä sitten kumuloituu viikkojen kuluessa isoksi "palautumis velaksi" keholle.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkästään jo liikeradan lyheneminen on failure. Failure ei tarkoita sitä, että tanko ei inahdakaan, vaan että siellä ei koko liikeradan toistoa enää saada vaan lihaksen voimantuotto loppuu joko A: liikerata jää vajaaksi tai B: rasitusta siirretään apulihaksille. B tapahtuu hyvin suurella osalla treenaajista valitettavasti lähes aina ja se taas väärällä tapaa tehtynä ehkäisee kohdelihaksen kasvua koska siinä rasitetaan failureen vääriä apulihaksia.
Juuri näin.
 
no oli kyl aika helppo 'failure' toi, varsinkin vrt sun super intensiiviset pudotussarjat

tuossahan on suora lainaus:

"You can't do both high-volume and high-intensity; you have to pick one or the other," Cutler says. "I'm a 20-plus set guy. I'd do 20 sets no matter whether the body part was chest or biceps. It didn't matter. For back it was up to 30 sets. And 35 sets for legs. Your nervous system can take only so much abuse.

"For me, for anyone, doing high volume and training to failure—even past failure—is just too much. I never felt it was even necessary to even try a technique like forced reps."

olen 32 vuotta ja treenannut on/off tyyppisesti 15 vuotiaasta, viime vuoden lopulla lopetin alkoholin kayton kokonaan ja tammikuun 22. paiva aloitin treenaamaan ns. lahes 100% panostuksella, olen toiden puolesta elamantilanteessa etta mulla on aikaa paljon, treenaan joka paiva, kaikki on excelissa, hyvin tullu kehitysta, naturaalina mennaan viela ainakin toistaiseksi, testoa olen kokeillut muutama vuosi sitten, mutta sillon en muuten panostanut samalla tavalla kuin nyt ja olenkin jo melkein samoissa mitoissa mita sillon olin parhaimmillani

mulla on korkeampi AO mita suurimmalla osalla ja pystyn keskittymaan erittain intensiivisesti johonkin tiettyyn asiaan, enka pelkaa tehda ja kokeilla asioita, tasta syysta olen menestynyt tyossani niin hyvin etta olen vapaa tekemaan mita haluan ja nyt olen keskittynyt natukehoiluun, mukava rutiini, vahan niinkuin tietokonepeli, mutta omalla keholla, hyvaa vastapainoa tyolleni ja terveellisempaa mita dokaaminen, lihakset on mukava plussa myos

tassa viela nykyinen 3-jakoinen treeniohjelma, just aloitin taman, 2 jakoisella melkein joka paiva menty tahan asti, kalorit ollut alhaalla viimeiset 21 paivaa, 48 treenia viimeiseen 52 paivaan (kun alotin kunnolla panostamaan) tasta alotan vahitellen nostamaan sarjoja/painoja ja kaloreita
katso liitettä 153704
ekat about 30 paivaa bulkkasin kovaa jotta sain paljon lihasmuistista lihoja takas ja sit siirryin kovalle cutille, josta olen nostanut hiljalleen kaloreita, tanaan inbody antoi parhaat lukemat tahan asti eli 108.2kg 11.5% rasvoilla, omaan silmaan rasvat on noin 14%, inbody antaa liian hyvia lukemia jos on korkeat vesitasot niinkuin mulla on 64% painosta vetta, mutta kehitys trendi on selva kun olen tehnyt testeja paljon, kun voin niita tehda kuin paljon haluan maksutta mun salilla

katsotaan mihin paasen kun vuoden olen panostanut nain

pituus on 201cm

asun ulkomailla ja puhun englantia enemman mita suomea, vaikka olen suomalainen, tyttoystavakaan ei osaa suomea, jos joku ihmettelee miks toi on englanniksi

arvostelkaa ja haukkukaa jne ihan miten vaan, ei hetkauta mua, mutta jos jotain kehittavaa palautetta tulee niin luen ja kuuntelen kylla siksi tassa keskustellaan

EDIT. lahtotilanne oli 101-103kg noin 20% rasvoilla

Arvostettavaa nörttibodausta. Hirvee teoriaan ja oheissuunnitteluun panostus ja netissä päteminen, sitten parimetrisellä korstolla on voimatasot samat ku räkänokilla amiksen salilla. Keskimääräistä korkeampi ÄO vielä, samaistun!
 
Rinnalle failure on astetta kinkkisempi juttu. Hyvin moni, liian moni, tekee etenkin tankopunnerrukset todella väärin. Siellä luistetaan mahdollisimman tehokkaasti liian ison kuorman alla venytyksestä. Tähän ollaan sitten adaptoiduttu ja aina joko nostetaan persettä tai sitten pompautetaan tankoa. Sarja lopetetaan kun luonnollisesti ojentajat hyytyvät. Tässä tapauksessa rinnan rasitus venytyksen osalta on surkea eikä rinta koskaan joudu venymään kunnolla mekaanisen kuorman alla. Rintatreenit pitäisi aina toteuttaa punnerrusten osalta ilman pomppua tai liikeradan lyhentämistä perseennostolla. Rauhassa kontrolli venytykseen ja kiihtyvällä vauhdilla ylös TUT on kovempi ja rintakin saadaan menemään failureen niin, että tanko jää alle puolivälin.
 
Muutama pointti tuohon Israetelin videoon liittyen:

Treenin jälkeen lihas kasvaa noin 1-3 päivää. Tämän jälkeen tulee ns. tasanne ja jossain vaiheessa ennen täyttä viikkoa lihas alkaa jo menettää kokoa. Näin luultavasti siis tapahtuu normaali NATU-treenaajalla.

-Eikö silloin tehokkainta olisi antaa lihakselle uusi kasvuärsyke jo viimeistään kolmen päivän päästä jolloin lihas kasvaisi koko ajan viikon jokaisena päivänä?

-Jos nyt kuitenkin kokeneella treenaajalla kasvuärsykkeeseen vaaditaan niin kova treeni ettei hermosto millään palaudu kolmessa päivässä niin eikö kuitenkin viimeistään 5-6 päivän kierrolla ennenkuin lihas alkaa menettää kokoaan? Jos lihas 'tuhotaan' niin totaalisesti ettei se vielä viikossa palaudu niin eikö silloin kehitys hidastu jo tästä syystä?

Pelkkä epäsuora rasitus varmaan riittää vähintään estämään lihaksen pienenemisen. Mutta esim. jalat jos tekee vain kerran viikkoon niin ne ei taida muista treeneistä paljoa epäsuoraa rasitusta saada? Eli olisiko ainakin jalat hyvä treenata vähintään 5 päivän välein optimaaliseen tulokseen päästäkseen?

Ja vielä siis selvennyksenä, että tässä puhutaan vain ja ainoastaan natuna treenaavista. Lääkkeiden kanssa kroppa toiminee eri tavalla. Etenkin Makelta ja vaikka Tomi Takamaalta olisi mukava kuulla kommentteja näistä. Asiallista keskustelua ilman riitelyä ja korjatkaa jos joku näistä jutuista menee täysin metsään.

Minä oon taas kuullut tutkimuksista että lihasmassa alkaa hävitä vasta kolmen viikon treenaamattomuuden jälkeen, esim vuodelevossa. En oikein usko että maanantaina treenattu lihas alkaa vähenemään perjantaina alle lähtötason. Israetelin jutut on kyllä muuten hyviä mutta silläkin omaa spekulaatiota livahtaa aina joukkoon
 
Ei alle lähtötason tietenkään, mutta alle sen mitä se oli siinä esim. 3-4 päivää treenistä. Marginaalisia juttuja tietenkin. Mä muistan nähneeni jossain sellaisen käppyränkin missä tota selitettiin ja siinä muistaakseni lähdettiin menemään alaspäin siinä 5 päivän päässä treenistä. Yhtään en kyllä muista missä näin että osaisin linkata. Israetelhan ei tuossa suoraan sano mitään kuinka monta päivää, mutta puhuu että ennen viikon loppua.
 
Ei alle lähtötason tietenkään, mutta alle sen mitä se oli siinä esim. 3-4 päivää treenistä. Marginaalisia juttuja tietenkin. Mä muistan nähneeni jossain sellaisen käppyränkin missä tota selitettiin ja siinä muistaakseni lähdettiin menemään alaspäin siinä 5 päivän päässä treenistä. Yhtään en kyllä muista missä näin että osaisin linkata. Israetelhan ei tuossa suoraan sano mitään kuinka monta päivää, mutta puhuu että ennen viikon loppua.

Jep, sattui pieni ajatuskompastus. Näillä spekseillä optimi treenikierto ois siis viitisen päivää, esim kiertävä kolmijakoinen neljästi viikkoon, tai kaksijakoinen kolmesti ;)
 
Sanoohan Cutler pitävänsä myös 30 sek sarjatauot, vaikka sillä monesti jopa 3 treenikaveri ja jo niiden siteiden ja vöiden irrottamiseen menee vähintään 1 minuutti.:)

tuossa on alussa selkatreeni uncut mitsurun kuvaamana, aika paljon tossa on tota volyymia ja ei juuri failureen vedeta
 
Ihanteellinen siinä mielessä tietysti olisi max. kolme päivää niin lihas kasvaisi koko ajan. Viiden päivän kierrossakin tulisi pari päivää jolloin ei tapahdu kehitystä eteen eikä taakse.
 
Muistu mieleen noi vanhat tutkimukset lihaskuormitusfysiologiasta. Mielenkiitoisia nuo biokemialliset faktat kun puhutaan poikkijuovaisen lihaskudoksen kyvystä "kasvaa" ja kestää uutta uuvuttavaa rasitusta. Jo 70-luvulla jopa Suomessakin tehtiin lihastutkimusta harjoitelleiden ja harjoittamattomien luustolihasten kyvystä kasvaa ja kestää uutta rasitusta sen jälkeen kun lihas oli uuvutettu loppuun asti yhdellä harjoituksella. Kokeita tehtiin hiirillä. Urheiljoilta otettiin reisilihasbiopsioita ja lihaskudosta tutkittiin biokemiallisesti sekä valo- ja elektronimikroskooppisesti pitkäkestoisen ja intensiivisen uuvuttavan harjoittelun jälkeen. Se mitä todettiin silloin pääosin hiirillä ja rotila tehdyissä tutkimuksissa oli harjoittelun ehkäisevä vaikutus uvuuttavaan kertaluontoisen harjoituksen sietoon lihassolutasolla. Harjoittelemattomassa tai vähän trenatussa lihaskudoksessa happamat hydrolaasi entsyymit ja muut solujen sisäiset kataboliset mekanismit (lysosomaaliset rakenteet) ovat pitoisuuksiltaan suurimmillaan n. 5 vrk:tta kertaluonteisen lihaksen uuvuttavan harjoituksen jälkeen. Eli vaurioituneita lihassoluja (ja jopa nekroottisia eli kuolleita lihassoluja ) oli silloin eniten. Jonka jälkeen alkoi kudoksen regeneraatio.... hajoitusta katalysoivat enstsyymipitoisuuden vähenevät ja transkriptio/translaatio lisääntyy ja anabolinen koneisto kiihtyy (olettaen että solut saavat ravintoa ja happea).....
Eli jos "tapetaan" kovalla treenillä uuvuttamalla luustolihas niin vielä 5 vrk:tta siitä on lihaksessa paljon katabolista aktiviteettia .... treenatuilla vähemmän....
Eli kun täällä puhutaan että joku yksilö saa treenattua "kovaa" muutaman kerrran viikossa saman lihaksen (-ryhmän) ja hyötyy siitä huomattavasti ja toinen taas ei ....
Niin voisiko mahdollisesti osaltaan taustalla olla juuri nämä lihaskudoksen biokemialliset faktat (hermostollisten seikkojen ohella): joillakin se lihaksiston pohjakunto on erilainen kuin toisilla kestämään kertaluonteisen uuvuttavan rasituksen (hankittu tai ominaisuuskin) ja lisäksi toiset pystyvät palautumaan myös poikkijuovaisten luustolihasten osalta siitä kertaluontoisesta uuvutuksesta (eli kun mennään ihan loppuun asti)...... ja siten he kykenevät taas treenaamaan samaa lihasta/-ryhmää kovaa uudelleen. Eli heillä katabolinen puoli lihassoluissa on jo lähtenyt selkeään laskuun ... Aivotoiminta on myös asia erikseen etenkin kun se tuppaa uupumuksessa ja sen jälkeisessä palaututumisessa kilpailemaan luustolihasten kanssa ketorungoista, BCAA;sta yms "rakennuspalikoista" ja sitten on vielä koko endokrinologia ..... melkonen soppa.


... ai niin ref by Google Scholar





"So it goes" - (Those three famous words from Slaughterhouse-Give, by Kurt Vonnegut)
 
Arvostettavaa nörttibodausta. Hirvee teoriaan ja oheissuunnitteluun panostus ja netissä päteminen, sitten parimetrisellä korstolla on voimatasot samat ku räkänokilla amiksen salilla. Keskimääräistä korkeampi ÄO vielä, samaistun!
kun alotin niin ei menny satku penkissa, viimeks meni 10 toistoa, katsotaan miten menee vuoden paasta :) vetoa en treenaa ollenkaan mutta kokeilin muutama paiva sitten niin 170kg vitonen, ei sekaan nyt ihan surkee ole tassa vaiheessa, high bar kyykky 140kg kolmonen, siten etta reisiluu menee alle horisontin, leukoja ei menny ku 8 toistoa, mutta puhtaita toistoja taydesta roikkumisesta, kun alotin niin sain 2-3 leukaa

EDIT. en tieda nykyajan amiksista mutta mun 100kg penkki oli aika kova ku amiksessa sen nostin meidan heikoissa piireissa
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom