BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vatanen tätä tais kans mainostaa et mennää pyramidil ylös jättäen reilusti toistoja varastoon ja sieltä viimesestä sarjasta otetaa sitte erikoistekniikoilla kaikki irti ja seuraavaan liikkeeseen. Itekki nyt tehny tätä et käytännössä tulee vaa yks kova sarja ja tuntus toimivan. Ja treenityylistä mainitsen että n. 4 päivän välein tulee tehtyä lihas, on yks kova treeni ja toisessa pumppaillaan verta vaan lihakseen. Alkuun meni totutellessa ku domsit yleensä ei ollu hävinny siihen 4 päivää mennessä et pystys edes pumppailemaan.
 
Tämän keskustelun seurauksena kyllä alkaa voimistumaan paljon puhuttu ajatus, että lääkemies ei osaa valmentaa natikkaa.
En sano lääkemiehiksi mutta kehonrakentajat jotka on valmentanut natuja hyvällä menestyksellä on. Mm Jp, Mähönen, minä, Halonen, Mentula jne.
Montakohan fysiikkalajien valmentajaa Suomessa on jotka ei ole itse harrastanut lajia? Mietin vaan kun on ollut puhe, että voi olla hyvä valmentaja vaikka ei olisi ikinä lajia harrastanut. Varsinkin dieetillä korvaamaton apu, jos olet itsekin ollut kovalla kisadieetillä. En itse ota esim. "vakavasti" ihmistä joka saarnaa päihteistä ja ei ole ikinä itse siinä helvetissä elänyt.
 
Minulla tuli puolet ateriasta nestemäisenä ja puolet kiinteänä. Eli kun sen 1000 kcal oli per ateria, niin 500 litkuja ja 500 kiinteää. Kalorit jakautui pr 27% hh 43% ra 20%. Pyrin jopa ateriat jakamaan kyseisillä %:lla, jotta imeytyminen olisi optimaalista. Tuo sopi minulle hyvin. Ja jokainen suupala tulee purra keskimäärin 20 kertaa, niin ruuan hajoaminen alkaa tehokkaasti jo suussa.
43+27+20=90
Hmm
 
Ota huomioon, että se intensiteetti on HIT:ssä on aivan eriluokkaa kuin se, että kakkonen tai ykkönen kyykyssä. Siinä otetaan parhaimmillaan alavartalon harjoituksissa sillä 5REP Maxilla tarvittaessa 15 toistoa pidentämällä sarjaa rest pauseilla, pakkotoistoilla ja supistusvoiman loppuessa työstetään kaikki ulos myös venyttävään suuntaan. Aivan eri sfääreissä se intensiteetti.
Intensiteetti tarkoittaa voimailussa treenivastusta suhteessa 1RM:ään. Eli siis maksimiykkösen intensiteetti on 100%, eikä intensiteetti-% voi näinollen ikinä nousta yli sadan. Sinun (ja HIT:n) määritelmä intensiteetille on erilainen, ja sanalla tarkoitettaneen sitä rimpuilun määrää, mitä suoritetaan sen jälkeen kun positiivinen failure on jo saavutettu. Koska jos sillä 5RM painolla tulee omin voimin samalla tekniikalla kuudes toisto, vastus ei ollut 5RM.
 
Intensiteetti tarkoittaa voimailussa treenivastusta suhteessa 1RM:ään. Eli siis maksimiykkösen intensiteetti on 100%, eikä intensiteetti-% voi näinollen ikinä nousta yli sadan. Sinun (ja HIT:n) määritelmä intensiteetille on erilainen, ja sanalla tarkoitettaneen sitä rimpuilun määrää, mitä suoritetaan sen jälkeen kun positiivinen failure on jo saavutettu. Koska jos sillä 5RM painolla tulee omin voimin samalla tekniikalla kuudes toisto, vastus ei ollut 5RM.
Juuri näin! Pitää myös huomata että esim pakkotoistot oikeastaan vähentää intensiteettiä, voisiko niitä sanoa kevennys tai väsytystekniikaksi? Spotterin auttaessa harjoittelijan nostama kuorma vähenee, jos intensiteetti oli ensin vaikka 80% 1RM niin kevennettynä jää esim 70? Tai vähemmän. Samoin pudotussarjassa käytettävät painot pienenee suhteessa siihen jos pitäisi psrin minsan tauon. Että varsin marginaalisia ja intensiteetin osalta väärinymmärrettyjä nämä tekniikat, joilla tuskin kenenkään kehitykseen on olennaista merkitystä? Spotterin epäkkäille ja deltseille voi olla hyötyä avustuksessa saadusta rasituksesta.
 
Intensiteetti tarkoittaa voimailussa treenivastusta suhteessa 1RM:ään. Eli siis maksimiykkösen intensiteetti on 100%, eikä intensiteetti-% voi näinollen ikinä nousta yli sadan. Sinun (ja HIT:n) määritelmä intensiteetille on erilainen, ja sanalla tarkoitettaneen sitä rimpuilun määrää, mitä suoritetaan sen jälkeen kun positiivinen failure on jo saavutettu. Koska jos sillä 5RM painolla tulee omin voimin samalla tekniikalla kuudes toisto, vastus ei ollut 5RM.

Kun lähdetään tekemään sarjaa oletetulla 5RM painolla failureen, tiedetään vasta sarjan jälkeen, pitikö oletus paikkansa. Kun ohjelmassa lukee tee sarja 5RM painolla, se on a priori estimaatti annetulle ajanhetkelle. A posteriori eli sarjan jälkeen meillä on päivitetty malli suureelle 5RM, joka voi olla sama kuin alkuperäinen tai olla olematta. Hyvin harvoin kukaan tietää a priori eli ennen sarjaa, mikä on todennäköisyydellä 1 se 5RM paino juuri minulle sillä hetkellä, kun sarja lähtee käyntiin. Varmaan sille on hyvä estimaatti olemassa edellisen treenin perusteella, mutta ei se ole absoluuttinen koskaan.

Btw: pienenä jatko HC-haijatteluna noin kuukausi sitten on ilmeisesti osoitettu, että todellisuus on verifioitavasti subjektiivista. Toisin sanoen sun 5RM riippuu havainnoijasta

[1902.05080] Experimental rejection of observer-independence in the quantum world
 
intensiteetti, intensity, tensity

intensiteetti tarkoittaa yksinkertaisesti = voiman tuotto / aika

voima taas on F = ma eli voima on massa X kiihtyvyys

kiihtyvyys on taas kuinka nopeasti massan nopeus muuttuu, nopeuden delta

joten yhden toiston sisalla voima on yhta kuin intensiteetti, kuinka nopeasti se massa lahtee rinnasta penkissa esim

yhden sarjan sisalla sitten mita enemman voimaa on kaytetty lyhyemmassa ajassa sita intensiivisempi sarja on kyseessa

sama patee treeniin ja viikkoon jne
 
Taas "tiede" kääntää kelkkansa. Tätä tarkoitin, jos sokeasti mennään tiede edellä, tänään joku tutkimus kumotaan huomenna täysin. Luottakaa omaan tunteeseen, oma keho harvoin valehtelee. Oppikaa tuntemaan itsenne, kuunnelkaa niitä kropan signaaleja herkällä korvalla.
 

Liitteet

  • Screenshot_20190317-072210_Facebook.jpg
    Screenshot_20190317-072210_Facebook.jpg
    517,7 KB · Katsottu: 309
intensiteetti, intensity, tensity

intensiteetti tarkoittaa yksinkertaisesti = voiman tuotto / aika

voima taas on F = ma eli voima on massa X kiihtyvyys

kiihtyvyys on taas kuinka nopeasti massan nopeus muuttuu, nopeuden delta

joten yhden toiston sisalla voima on yhta kuin intensiteetti, kuinka nopeasti se massa lahtee rinnasta penkissa esim

yhden sarjan sisalla sitten mita enemman voimaa on kaytetty lyhyemmassa ajassa sita intensiivisempi sarja on kyseessa

sama patee treeniin ja viikkoon jne

30 vuotta olen puntteja päivätyökseni vääntänyt, mutta tästä en ymmärtänyt mitään Miksihän Yates:ia sanotaan MR.INTENSITY:ksi? Siksikö, että se mietti asioita noin? Kyllä se meille yksinkertaisille kehonrakentajille tarkoittaa treenin kovuutta. Ja jos joku väittää, että suora sarja on kovempaa treeniä kuin pudotussarja, niin...olen sanaton...
Viimeksi muistan kuulleeni näistä joskus yläasteella fysiikantunnilla :)
 
30 vuotta olen puntteja päivätyökseni vääntänyt, mutta tästä en ymmärtänyt mitään Miksihän Yates:ia sanotaan MR.INTENSITY:ksi? Siksikö, että se mietti asioita noin? Kyllä se meille yksinkertaisille kehonrakentajille tarkoittaa treenin kovuutta. Ja jos joku väittää, että suora sarja on kovempaa treeniä kuin pudotussarja, niin...olen sanaton...
Viimeksi muistan kuulleeni näistä joskus yläasteella fysiikantunnilla :)

pudotussarjan aikana tehdaan enemman tyota/aika, joten intensiteetti on kovempi mita suorassa sarjassa failureen, mutta treenin kokonaisintensiteetti saadaan helpommin kovemmaksi jos ei tehda sarjoja failureen, kuten viikon kokonaisintensiteetti saadaan helpommin kovemmaksi jos ei tehda yksittaisia treeneja niin kovaa vaan useampi treeni pienemmalla intensiteetilla per treeni

jos luet kaikki rivit huolellisesti niin seuraava rivi tekstia aukeaa aina edellisen rivin jalkeen, kylla sa viela hoksaat kun luet uudelleen :)
 
on tutkimuksia ja on tutkimuksia, ma olen aina tiennyt etta kananmunat ovat yleisesti epaterveellisia, mutta jos syo muuten pilkuntarkasti terveellisesti niin sitten kananmunat ei valttamatta ole niin pahasta yksilotasolla, verikokeissa hyva kayda, yleensa kolesterolit on lahes aina ihmisilla liian korkealla ja tama sitten kumuloituu ian myota ja aiheuttaa verisuonitauteja vanhemmiten, verisuonitaudit tappaa enemman kuin mikaan muu yksittainen syy, kommunistit ryhmana mukaan luettuna tai jenkkien armeija

verisuonitaudit tappaa about 17.5 miljoonaa ihmista joka vuosi (50 000 paivassa)
esim nalkakuolemat alle 5 vuoden vanhojen lasten ryhmassa noin 3.1 miljoonaa lasta (8500 paivassa)
 
on tutkimuksia ja on tutkimuksia, ma olen aina tiennyt etta kananmunat ovat yleisesti epaterveellisia, mutta jos syo muuten pilkuntarkasti terveellisesti niin sitten kananmunat ei valttamatta ole niin pahasta yksilotasolla, verikokeissa hyva kayda, yleensa kolesterolit on lahes aina ihmisilla liian korkealla ja tama sitten kumuloituu ian myota ja aiheuttaa verisuonitauteja vanhemmiten, verisuonitaudit tappaa enemman kuin mikaan muu yksittainen syy, kommunistit ryhmana mukaan luettuna tai jenkkien armeija

verisuonitaudit tappaa about 17.5 miljoonaa ihmista joka vuosi (50 000 paivassa)
esim nalkakuolemat alle 5 vuoden vanhojen lasten ryhmassa noin 3.1 miljoonaa lasta (8500 paivassa)
Niin kananmunan keltuaiset suurissa määrin on haitallisia?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom