BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä, en vaan ole koskaan ymmärtänyt/uskonut miksi tehdä esim sitä penkkiä se 5 sarjaa? Minä en ole ikinä pystynyt käyttämään eka sarjan jälkeen lähellekään samoja painoja 2 sarjassa, ja miksi sitten jatkaisin vielä pienimmillä? Jos eka sarjassa vaikka tekee 200kg 8 toistoa niin eihän seuraava sarja 180kg 8 toistoa voi enää kehittää, vain kuluttaa ja pidentää palautumis aikaa.
Ei varmaan moni muukaan, jos vetää aivan loppuun. Tässä on juuri se idea jättää toisto tai kaksi varastoon, jolloin voidaan sillä 200kg:lla ottaa vaikka kaksi sarjaa lisää ja viimeisessä failureen. Tällöin saadaan enemmän mekaanista rasitusta lihakselle. Toisaalta taas ei aivan yhtä kovaan yksittäiseen sarjaan päästä. En siis osaa sanoa kumpi on loppujen lopuksi kehittävämpi tapa, riippuu varmaan monesta asiasta..
 
jos teet 1 kovan penkissa ja sit meet seuraavaan rintaliikkeeseen siita niin kylla vaan vaikuttaa voimiin siinakin liikkeessa todella paljon toi kova penkki sarja alla

tuo on ihan totta etta usein esim kyykyssa jengi ei veda lahellekaan failurea, 1 toisto varastoon sarjat on aika vitun kovia omasta kokemuksesta tuollaisissa isoissa liikkeissa
Tottakai vaikutta, mutta uusi kulma antaa taas uutta ärsykettä.

Ei varmaan moni muukaan, jos vetää aivan loppuun. Tässä on juuri se idea jättää toisto tai kaksi varastoon, jolloin voidaan sillä 200kg:lla ottaa vaikka kaksi sarjaa lisää ja viimeisessä failureen. Tällöin saadaan enemmän mekaanista rasitusta lihakselle. Toisaalta taas ei aivan yhtä kovaan yksittäiseen sarjaan päästä. En siis osaa sanoa kumpi on loppujen lopuksi kehittävämpi tapa, riippuu varmaan monesta asiasta..
Minulla ei ole henk koht koskaan toiminut nuo "mekaaniset rasitukset" tämä siis vain minun mielipide. Kehittääkö ne oikeasti, vai syökö ne turhaan vaan kiloja pois kovasta sarjasta? Olen vakaasti sitä mieltä, että mitä vahvempi olet, sitä isompi olet. Ei täysin yks yhteen näin muttä kyllä ne lähes käsi kädessä kulkee. Se tärkeä kysymys oli moniko vetää edes lähelle failurea?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
cutler on aika hyva esimerkki kaverista joka ei juuri tehnyt failureen, oli iso kuin perkele ja ei juuri loukkaantunut koskaan, mutta teki kylla todella paljon volyymia, esim 40 sarjan selkatreeneja jne
 
cutler on aika hyva esimerkki kaverista joka ei juuri tehnyt failureen, oli iso kuin perkele ja ei juuri loukkaantunut koskaan, mutta teki kylla todella paljon volyymia, esim 40 sarjan selkatreeneja jne
Totta. Mutta Cutlerilla "vain" 4 Sandow-patsasta kun taas Colemanilla 8 ja Yatesilla 6 ;) Nämä herrat vetivät aika failureen :)
 
Minulla ei ole henk koht koskaan toiminut nuo "mekaaniset rasitukset" tämä siis vain minun mielipide. Kehittääkö ne oikeasti, vai syökö ne turhaan vaan kiloja pois kovasta sarjasta? Olen vakaasti sitä mieltä, että mitä vahvempi olet, sitä isompi olet. Ei täysin yks yhteen näin muttä kyllä ne lähes käsi kädessä kulkee. Se tärkeä kysymys oli moniko vetää edes lähelle failurea?
Niin, varmasti syö kiloja, eli ei ihan yhtä kovaa yksittäistä sarjaa pystytä tekemään. Riippuu toki, minkä käsittää failureksi. Mutta esim. penkissä kohtuu helppo vetää failureen ja sen ylikin. (näkeehän salilla paljon, kun perse alkaa nousta sarjan edetessä, eli tavallaan mekaaninen tiputus tulee ja sarja jatkuu, kun ei muuten nousisi.)

Voimalijathan tekee näin, että jättävät toistoja varastoon ja paremmin se voima tuntuu keskimäärin niin kasvavan. Voimalijat taas eivät ihan niin isoja ole kuin kehonrakentajat..
 
coleman ei muuten juuri vetanyt ihan failureen vaikka lahelle vetikin, videoiden perusteella noustiin aina yhteen kovaan sarjaan joka oli melkein failureen ja sit seuraavaan liikkeeseen, aika paljon kokonaisvolyymia kun lammittelysarjat oli 12 toistoa yleensa jne

painot vaan oli niin jarkyttavat ja treeneja niin usein et paikat ei kestanyt millaan

EDIT. tosin selkanikamat nyt ollut se suurin juttu, ilman niita coleman olis varmaan ihan ok kunnossa nyt ja tais jo voimailuajoilta olla jotain luokkaantumista niissa
 
coleman ei muuten juuri vetanyt ihan failureen vaikka lahelle vetikin, videoiden perusteella noustiin aina yhteen kovaan sarjaan joka oli melkein failureen ja sit seuraavaan liikkeeseen, aika paljon kokonaisvolyymia kun lammittelysarjat oli 12 toistoa yleensa jne

painot vaan oli niin jarkyttavat ja treeneja niin usein et paikat ei kestanyt millaan

EDIT. tosin selkanikamat nyt ollut se suurin juttu, ilman niita coleman olis varmaan ihan ok kunnossa nyt ja tais jo voimailuajoilta olla jotain luokkaantumista niissa
No kyllä siellä pakkotoistoja käytettiin. Ja pakkohan niitä lämmittely sarjoja on tehdä, mutta ei ne ollut lähelläkään failurea. Olen ihan livenä nähnyt

Niin, varmasti syö kiloja, eli ei ihan yhtä kovaa yksittäistä sarjaa pystytä tekemään. Riippuu toki, minkä käsittää failureksi. Mutta esim. penkissä kohtuu helppo vetää failureen ja sen ylikin. (näkeehän salilla paljon, kun perse alkaa nousta sarjan edetessä, eli tavallaan mekaaninen tiputus tulee ja sarja jatkuu, kun ei muuten nousisi.)

Voimalijathan tekee näin, että jättävät toistoja varastoon ja paremmin se voima tuntuu keskimäärin niin kasvavan. Voimalijat taas eivät ihan niin isoja ole kuin kehonrakentajat..
Moniko tekee penkkiä rinnalla? Ja vaikka 5 sekunnin säännöllä ja kestääkö sarja sen 40 sek mitä tulisi kestää jne Monillahan se perse on irti jo eka toistosta lähtien
Minullakin tarttu voima kohtuu hyvin, vaikka vedin kevyetkin viikkotreenit failureen.

Minusta tärkein asia mikä vaikuttaa lihaskasvuun on "time under tension"

Hienoa keskustelua kaiken kaikkiaan, kiitos kaikki jotka tuo oman kortensa kekoon. Kaikki voidaan aina oppia jotain uutta. Itse vieläkin saatan nähdä jonkun tekevän salilla jotain liikettä tietyllä tavalla ja saan siitä ahaa elämyksen, että tuota pitää kokeilla :) Koskaan ei olla valmiita näissä hommissa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Miten marko söit kun olit offi kaudella? Kattosin sun supermass return leffan ja siinä kun kerroit ruokailuista niin ei omaan korvaan hirveän paljolta kuullostanut?
Itsellä tällä hetkellä kuluttava duuni ja sihen päälle treenit niin ruokaa pitäisi vetää kaksin käsin, mutta ei kykene esim riisiä ja jauhelihaa vetämään niin paljoa, onko sulla joku vinkki millä saisi kaloreita " helposti "?
 
Miten marko söit kun olit offi kaudella? Kattosin sun supermass return leffan ja siinä kun kerroit ruokailuista niin ei omaan korvaan hirveän paljolta kuullostanut?
Itsellä tällä hetkellä kuluttava duuni ja sihen päälle treenit niin ruokaa pitäisi vetää kaksin käsin, mutta ei kykene esim riisiä ja jauhelihaa vetämään niin paljoa, onko sulla joku vinkki millä saisi kaloreita " helposti "?


Sori että vastailen vaikka en marko olekaan, mutta itse ratkaissut tuon ongelman blenderillä / smoothieilla. Näppärä sillä pyöräyttää nestemäinen ateria, ja saa sinne kaloreitakin tungettua. Banaania/marjoja, heraa / rahkaa, funlightia/mehukeittoa jos tykkää, kaurahiutaleita, ja vaikka jotain hyvää öljyä mikä ei siellä maistu.
Muutenkin jos makrot antaa myöden niin pähkinöillä esimerkiksi saa reilusti kaloreita ja rasvaa / prodea.
 
Miten marko söit kun olit offi kaudella? Kattosin sun supermass return leffan ja siinä kun kerroit ruokailuista niin ei omaan korvaan hirveän paljolta kuullostanut?
Itsellä tällä hetkellä kuluttava duuni ja sihen päälle treenit niin ruokaa pitäisi vetää kaksin käsin, mutta ei kykene esim riisiä ja jauhelihaa vetämään niin paljoa, onko sulla joku vinkki millä saisi kaloreita " helposti "?
Minulla tuli puolet ateriasta nestemäisenä ja puolet kiinteänä. Eli kun sen 1000 kcal oli per ateria, niin 500 litkuja ja 500 kiinteää. Kalorit jakautui pr 27% hh 43% ra 20%. Pyrin jopa ateriat jakamaan kyseisillä %:lla, jotta imeytyminen olisi optimaalista. Tuo sopi minulle hyvin. Ja jokainen suupala tulee purra keskimäärin 20 kertaa, niin ruuan hajoaminen alkaa tehokkaasti jo suussa.
 
Yleensä kun vedän ihmisille varsinkin jälkatreenejä, niin ne on lopettamassa sarjaa noin 10 toistoa ennen todellista failurea. Moniko osaa käyttää oikeasti kaikki henkiset ja fyysiset voimavarat ja tietää, milloin se on niin lähellä loppua, että varastoon jää vain se 1 toisto? Minä, en vaan ole koskaan ymmärtänyt/uskonut miksi tehdä esim sitä penkkiä se 5 sarjaa? Minä en ole ikinä pystynyt käyttämään eka sarjan jälkeen lähellekään samoja painoja 2 sarjassa, ja miksi sitten jatkaisin vielä pienimmillä? Jos eka sarjassa vaikka tekee 200kg 8 toistoa niin eihän seuraava sarja 180kg 8 toistoa voi enää kehittää, vain kuluttaa ja pidentää palautumis aikaa. Tuon eka sarjan jälkeen toiseen liikkeeseen ja uudesta kulmasta taas fressinä. Näin yksinkertaisesti minä ajattelen :) Vain riittävä lämmittely ja eka sarjaan max raudat ja siinä kaikki irti ja ihan max 1 kevyempi fiilistelysarja ns tuntumalla sen jälkeen ja liikkeen vaihto. Ja mitä isommaksi tulee, sen vaikeampi on aina kehittyä ja silloin pitää kaikki turha kulutus niin elämästä yleensä kuin treeneistä ( ne puolikovat sarjat) minimoida.
Mietin, että vaikka moni vetäisi ns omasta mielestä failureen, niin onko se todellisuudessa sitä? Jos ei ole, niin eikö suurimman osan silloin kannattaisi aina vetää "omaan failureen", jotta saatas se kasvuärsyke sinne lihakseen aikaiseksi?...
Olen aina ollut ihan samanlainen. Jos oikeasti otan itsestäni kaiken irti ekassa työsarjassa, niin ei sen jälkeen ole enää mitään järkeä jatkaa samalla liikkeellä toista sarjaa, ei tule puoliakaan toistoista enää. Veli taas väittää tehneensä sarjan IHAN LOPPUUN ASTI, mutta minuutin päästä se tekee uudestaan saman setin.
Onko tämä sitten jokin geneettinen ominaisuus jopa? Vaiko henkinen vain?
 
Mä otin samoissa kisoissa vuoden välein sarjat
140-150-160
160-170-180
180-190-200

Sitten tuli taukoa ja jatkoin samaa systeemiä ja viimeisessä kisassa 217,5kg.

Mä nyt en tiedä miten voimanostossa kehitytään, mutta mun mielestä toi oli varsin ok.

Hyvähän sie oot ollut punnettaa.

Ite harrastanut voimanostoa jo suht pitkään, enkä ikinä pääse teikäläisen rautoihin edes roinalla, mutta ei miulla, eikä monella muullakaan, tuommonen 2x6 systeemi toimi enää. Helvetin hienoohan se ois jos toimisi.

Paras penkkikunto miula on ollut erään "tieteestä kiinnostuneen siiman" (jto) valmennuksessa joka ei oo ite ees penkannu 200 kiloa. Sillon penkkiä tehtiin 8 kertaa viikossa. Tuommosella 2x6 systeemillä miun penkki ois lähtenyt vaan laskemaan.
 
Olen aina ollut ihan samanlainen. Jos oikeasti otan itsestäni kaiken irti ekassa työsarjassa, niin ei sen jälkeen ole enää mitään järkeä jatkaa samalla liikkeellä toista sarjaa, ei tule puoliakaan toistoista enää. Veli taas väittää tehneensä sarjan IHAN LOPPUUN ASTI, mutta minuutin päästä se tekee uudestaan saman setin.
Onko tämä sitten jokin geneettinen ominaisuus jopa? Vaiko henkinen vain?
Veikkaan, että veli ei saa vaan niin paljon irti itsestäsi sarjaa kohden mitä sinä saat.
 
Moniko tekee penkkiä rinnalla? Ja vaikka 5 sekunnin säännöllä ja kestääkö sarja sen 40 sek mitä tulisi kestää jne Monillahan se perse on irti jo eka toistosta lähtien
Minullakin tarttu voima kohtuu hyvin, vaikka vedin kevyetkin viikkotreenit failureen.

Minusta tärkein asia mikä vaikuttaa lihaskasvuun on "time under tension"

Oletko kokenut jotkin tietyt liikkeet toisia haastavimmiksi tuossa time under tensionissa vai käytätkö sitä vain tietyissä liikkeissä?
 
Hyvähän sie oot ollut punnettaa.

Ite harrastanut voimanostoa jo suht pitkään, enkä ikinä pääse teikäläisen rautoihin edes roinalla, mutta ei miulla, eikä monella muullakaan, tuommonen 2x6 systeemi toimi enää. Helvetin hienoohan se ois jos toimisi.

Paras penkkikunto miula on ollut erään "tieteestä kiinnostuneen siiman" (jto) valmennuksessa joka ei oo ite ees penkannu 200 kiloa. Sillon penkkiä tehtiin 8 kertaa viikossa. Tuommosella 2x6 systeemillä miun penkki ois lähtenyt vaan laskemaan.
Juu, mitenkään Miken penkkikuntoa vähättelemättä, tollasen täysin muuttumattoman monotonisen sarja-ja toistomäärän veivaaminen ei oo kenellekään kuinkaan päin optimaalista, vaikka yksilöitä ollaankin.

Aika selkee konsensus ja vuosien kokemus voimailupiireissä sekä valmentajilla että valmennettavilla on siitä, että treenejä jaksottamalla (esim. pitkä perusvoima, lyhyt perusvoima, maksimivoima) tehdään se pohja sille, että voidaan hermotella sitten piikkaamalla niitä isompia rautoja ulos kisoihin/maksimitesteihin. Volyymin kasvattelu varsinkin peruskaudella on todella tärkeää (ihan empiirisestäkin kokemuksesta) ja mulla ainakin tökkäis progressio kahden-kolmen viikon jälkeen, jos viikon ns. bread and butter-treenin sisältö ois joka kerta se sama 2x6.

Mm. mestaripunnertajat Hokkanen ja Smulter puhuu paljon tiheän frekvenssin puolesta voimanhankinnassa.
 
Minä, en vaan ole koskaan ymmärtänyt/uskonut miksi tehdä esim sitä penkkiä se 5 sarjaa? Minä en ole ikinä pystynyt käyttämään eka sarjan jälkeen lähellekään samoja painoja 2 sarjassa, ja miksi sitten jatkaisin vielä pienimmillä?
Tuo on myös kehitettävä ominaisuus, kuten olen saanut itse huomata. Olin ennen samanlainen, että toisessa sarjassa tuli kaksi toistoa vähemmän kuin ensimmäisessä ja sai ottaa painoja pois, mutta kun muutin treenityyliä voimanostopainotteisempaan suuntaan, niin se kehitti mulle vähitellen ominaisuuden jonka avulla pystyn ottamaan vaikka kymmenen yhtä pitkää sarjaa samalla painolla ja kaikki jättämättä yhtään toistoa varastoon.

Tosin sun treenityyli ainakin ennen oli sitä, että et tehnyt sarjoja vain positiiviseen loppuun vaan siitäkin vielä yli pakkotoistoilla ja muilla erikoistekniikoilla. Niillä kyllä mullakin puhti loppuu ensimmäisen sarjan jälkeen.
 
Tuo on myös kehitettävä ominaisuus, kuten olen saanut itse huomata. Olin ennen samanlainen, että toisessa sarjassa tuli kaksi toistoa vähemmän kuin ensimmäisessä ja sai ottaa painoja pois, mutta kun muutin treenityyliä voimanostopainotteisempaan suuntaan, niin se kehitti mulle vähitellen ominaisuuden jonka avulla pystyn ottamaan vaikka kymmenen yhtä pitkää sarjaa samalla painolla ja kaikki jättämättä yhtään toistoa varastoon.

Tosin sun treenityyli ainakin ennen oli sitä, että et tehnyt sarjoja vain positiiviseen loppuun vaan siitäkin vielä yli pakkotoistoilla ja muilla erikoistekniikoilla. Niillä kyllä mullakin puhti loppuu ensimmäisen sarjan jälkeen.
Tuo on totta, että olen lähes päivästä 1 treenannut aina yli failureen ja pitkälle yli. Yksi kovimmista minun voimasuorituksista on kun otin penkistä 250 kg heti todella kovan rintatreenin päälle. Treenissä tehtiin kaikkia mahdollisia erikoistekniikoita. Tuollaisen treenin mitä tein pitäs laskea voimatuloksia tutkimusten mukaan, mutta minulla tuli siinä lihasten sivussa hyvin myös voimaa.
Mutta jos mennään vaikka puolen minuutin tauoilla, niin vaikea saada kahta samanlaista sarjaa samalla painolla, vaikka vedettäs vaan omaan failureen.
 
Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom