BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en tiedä missä mun kehityspotentiaali oli, mutta samalla systeemillä menin sinne 220kg saakka kunnes sitten lopetin kisaamisen. Ehkä se oli vain sitten alkua, koska käytäntö ei mitään merkitse.
Mä en edes yritä leikkiä tuolla saralla tietäjää. Jto varmaan pystyisi paremmin heittämään jotain kokemusperäistä tietoa siihen, että miten noi jutut yleensä menee, kun lähestytään sitä oman potentiaalin huippua. Yksilötasolla sekään ei tietenkään vielä kerro paljoa, koska lahjakkuus nyt tarkoittaa muutenkin poikkeuksellisia ominaisuuksia.
 
Mä otin samoissa kisoissa vuoden välein sarjat
140-150-160
160-170-180
180-190-200

Sitten tuli taukoa ja jatkoin samaa systeemiä ja viimeisessä kisassa 217,5kg.

Mä nyt en tiedä miten voimanostossa kehitytään, mutta mun mielestä toi oli varsin ok.
 
Tuollainen lyhyt "hiitti" saattaa kuulostaa helpolta, mutta on tosiasiassa ja pidemmän päälle henkisesti hyvin rasittavaa. Ei ole ollenkaan helppoa polkea pyörää yms. oikeasti ihan maksimaalisella teholla, kerta kerran jälkeen.

Yhdellä dieetillä vetelin salitreenin lisäksi noita kuntopyörä-HIITejä ja täytyy sanoa, että vittumaisempaa harjoitetta en ole tehnyt. Alussa vain 4 minuuttia, joka toinen kerta minuutin lisäys ja lopulta vartti. HIIT pururadalla (sprintti ylämäkeen, hölkkä alamäkeen) on paljon hauskempaa, vaikka aika perseestä sekin - varsinkin kun haukot henkeen ötököitä.
 
Tuli tässä mielee että joskus intissä apinoitii se Markon Heavy Duty käsireeni kaverin kanssa, joka siis löytyy siitä OG kirjasta vuodelta jotain 90 (?) Ja voi pojat mitkä domssit siitä tuli aivan koko ojentajat olivat tulehtuneet sen jälkeen paripäivää. Tossa mulla ei kyllä ollut kuin about 6-8kk aktiivista salitaustaa alla aikalailla mutta silti se pystyttii omaa tasoo nähde tekee hyvin. Paljo oli pakkotoistoja sun muuta mukana ja ainakin ranskiksessa otevaihtelua. Ne oli niitä omankin reenihistorian kulta-aikoja. Ja mikä tossa oli "outoa" itselle oli siis nuo kovat domssit, sillä saan itekkin vaan domsseja yleensä ekan 2viikkoo-1kk kun alan uusiksi reenaaman, varsinkin käsiin siis.
 
varsinkin kun haukot henkeen ötököitä.

Toi jos joku on sitte viimisenpäälle ihanaa, joskus teno joen varrella oltiin mökkeilemässä nii vetäsin sellasen kokonaisen mäkäräisparven henkee :D
 
Tää on kyllä niin käsittämätöntä tää väittely. Näitä treenivihko kainalossa kulkevia 18v kehonrakennustiedemiehiä alkoi ilmestymään kuin sieniä sateella, kun cbb alkoi tulemaan Suomessa suosituksi joskus vuonna 2005-2006. Vanhan liiton bodarit ei enää ollut mitään, eikä tiennyt mistään mitään vaikka näyttöjä oli vaikka millä mitalla. Itsekin olen treenannut vaikka millä megasuperpoweraction-ohjelmalla ja kaikista on löytynyt jotain hyvää ja toimivaa juttua. Kannattaa kokeilla kaikkea ja löytää sekä räätälöidä ne juuri itselleen sopivat systeemit/ohjelmat. Vähän niinkuin Bruce Lee aikoinaan kamppailupuolella sen sanoi, että poimii eri taistelulajeista ne hyvät ja toimivat tekniikat ja soveltaa niitä siihen omaan tekemiseen, niin ihan sama se on kehonrakennuksessakin.
 
himmeetä porukkaa täälä.
Mä otin samoissa kisoissa vuoden välein sarjat
140-150-160
160-170-180
180-190-200

Sitten tuli taukoa ja jatkoin samaa systeemiä ja viimeisessä kisassa 217,5kg.

Mä nyt en tiedä miten voimanostossa kehitytään, mutta mun mielestä toi oli varsin ok.

mut pelkällä roinalla ilmeisesti?
 
Eikös Möykky vedä yksijakosella ja penkkas 220 kun oli roippeet kierrossa? Alle kaks markkaa sit kun oli välissä "natuna". Jos joku tekee vaan yhdellä systeemillä ja tekee sillä "maksimin", niin luulen että sitä potentiaalia on oikeasti vielä käyttämättä paljonkin, jos vaan avoimin mielin kokeilee jotain toista juttua ja osaa priorisoida asiat oikein treenissä. Jos esim. haluaa olla iso, kireä ja vahva, niin noita ominaisuuksia on haastava kehittää samaan aikaan ja luulisin että jaksotamalla saataisiin siinäkin parempaa tulosta.
 
Eikös Möykky vedä yksijakosella ja penkkas 220 kun oli roippeet kierrossa? Alle kaks markkaa sit kun oli välissä "natuna". Jos joku tekee vaan yhdellä systeemillä ja tekee sillä "maksimin", niin luulen että sitä potentiaalia on oikeasti vielä käyttämättä paljonkin, jos vaan avoimin mielin kokeilee jotain toista juttua ja osaa priorisoida asiat oikein treenissä. Jos esim. haluaa olla iso, kireä ja vahva, niin noita ominaisuuksia on haastava kehittää samaan aikaan ja luulisin että jaksotamalla saataisiin siinäkin parempaa tulosta.

Onko Möykky lopettanut sitten natuilunsa?
 
Toi jos joku on sitte viimisenpäälle ihanaa, joskus teno joen varrella oltiin mökkeilemässä nii vetäsin sellasen kokonaisen mäkäräisparven henkee :D
Hyhhyh, voin kuvitella sen kakomisen määrän :D Itsellä paras oli se, kun olin pohjoisessa mummolassa ja rantasaunalle polkiessani meni mäkäräinen silmään. Juoksin sitten heti rannalle päästyäni uimaan, jotta huuhdon öttiäisen pois silmästä ja kun vedin keuhkoihin happea ennen sukeltamista, niin eikös joku hiton kärpänen mennyt kurkkuun :D
 
Hyhhyh, voin kuvitella sen kakomisen määrän :D Itsellä paras oli se, kun olin pohjoisessa mummolassa ja rantasaunalle polkiessani meni mäkäräinen silmään. Juoksin sitten heti rannalle päästyäni uimaan, jotta huuhdon öttiäisen pois silmästä ja kun vedin keuhkoihin happea ennen sukeltamista, niin eikös joku hiton kärpänen mennyt kurkkuun :D
Julumia otuksia nuo pikku öttiäiset! Ja joo kyllä siinä tais suoraa oksennus lentää ku ampasivat nii vauhilla kurkkuu :ROFLMAO:
 
Sellainen melko tunnettu bodari kun Arnold Schwarzenegger treenasi 3-4 jakoisella ohjelmalla 1-2 kertaa päivässä siten, että jokainen treeni tuli tehtyä viikossa 3 kertaa (esim ma aamu, ke aamu, pe aamu). Eli päivätasolla kyse on 2-jakoisesta ohjelmasta 3x viikkoon. Silloin kun itse aloittelin punttiharrastusta suurin osa ammattilaisista treenasi kolmijakoista ohjelmaa 8 päivän kierrolla, eli 3 treeniä ja 1 lepo. Näissä old skool ohjelmissa tehtiin paljon volyymia viikkotasolla, sillä liikkeitä, sarjoja ja toistoja oli vähintään sen verran kuin nykyään näissä kerta viikkoon ohjelmissa on. Intensiteetti ei voinut olla samalla tasolla tietenkään.

Voimapuolella ääriesimerkki lienevät venäläiset ja bulgarialaiset painonnostajat, jotka treenasivat ohjelman läpi yli 10 kertaa viikkoon. Näissä taas yksittäisen treenin intensiteetti on todella kova (lähellä ennätystä), mutta sarjat ovat lyhyitä eikä niitä tehdä kerralla paljoa.

Pointti lienee se, että pienemmällä intensiteetilläkin on rakennettu isoja ukkoja, ja toisaalta tiheän treenifrekvenssin ei välttis tarvitse tarkoittaa matalaa intensiteettiä.
 
Sellainen melko tunnettu bodari kun Arnold Schwarzenegger treenasi 3-4 jakoisella ohjelmalla 1-2 kertaa päivässä siten, että jokainen treeni tuli tehtyä viikossa 3 kertaa (esim ma aamu, ke aamu, pe aamu). Eli päivätasolla kyse on 2-jakoisesta ohjelmasta 3x viikkoon. Silloin kun itse aloittelin punttiharrastusta suurin osa ammattilaisista treenasi kolmijakoista ohjelmaa 8 päivän kierrolla, eli 3 treeniä ja 1 lepo. Näissä old skool ohjelmissa tehtiin paljon volyymia viikkotasolla, sillä liikkeitä, sarjoja ja toistoja oli vähintään sen verran kuin nykyään näissä kerta viikkoon ohjelmissa on. Intensiteetti ei voinut olla samalla tasolla tietenkään.

Voimapuolella ääriesimerkki lienevät venäläiset ja bulgarialaiset painonnostajat, jotka treenasivat ohjelman läpi yli 10 kertaa viikkoon. Näissä taas yksittäisen treenin intensiteetti on todella kova (lähellä ennätystä), mutta sarjat ovat lyhyitä eikä niitä tehdä kerralla paljoa.

Pointti lienee se, että pienemmällä intensiteetilläkin on rakennettu isoja ukkoja, ja toisaalta tiheän treenifrekvenssin ei välttis tarvitse tarkoittaa matalaa intensiteettiä.

Ota huomioon, että se intensiteetti on HIT:ssä on aivan eriluokkaa kuin se, että kakkonen tai ykkönen kyykyssä. Siinä otetaan parhaimmillaan alavartalon harjoituksissa sillä 5REP Maxilla tarvittaessa 15 toistoa pidentämällä sarjaa rest pauseilla, pakkotoistoilla ja supistusvoiman loppuessa työstetään kaikki ulos myös venyttävään suuntaan. Aivan eri sfääreissä se intensiteetti.
 
Mä otin samoissa kisoissa vuoden välein sarjat
140-150-160
160-170-180
180-190-200

Sitten tuli taukoa ja jatkoin samaa systeemiä ja viimeisessä kisassa 217,5kg.

Mä nyt en tiedä miten voimanostossa kehitytään, mutta mun mielestä toi oli varsin ok.
Kovaa työtä ja kovia tuloksia - minä ainakin nostan hattua (y)
 
yks pointti minka vois tuoda esille tassa on etta kun jakaa kovat sarjat useampaan osaan niin intensiteetti per sarja on kovempi

A 10 sarjaa penkkia, kaikki sarjat failureen, toistot laskee vakisinkin kohtuullisen paljon jo 1-2 sarjan jalkeen

B 5 sarjaa ekana paivana ja 5 sarjaa tokana paivana siten etta kokonaispalautumisaika on sama niin keskimaarainen intensiteetti on korkeampi saman ajan sisalla

sitten tasta kun mennaan paivatasolta treenitasolle niin

A 5 sarjaa penkkia failureen

B 5 sarjaa penkkia, mutta joka sarjassa jatetaan viimeinen toisto tekematta, keskimaarainen intensiteetti treenin sisalla on korkeampi

---

B vie voiton kummassakin tapauksessa, yleisella tasolla, loukkaantumisriski on myos huomattavasti pienempi B vaihtoehdoissa
 
yks pointti minka vois tuoda esille tassa on etta kun jakaa kovat sarjat useampaan osaan niin intensiteetti per sarja on kovempi

A 10 sarjaa penkkia, kaikki sarjat failureen, toistot laskee vakisinkin kohtuullisen paljon jo 1-2 sarjan jalkeen

B 5 sarjaa ekana paivana ja 5 sarjaa tokana paivana siten etta kokonaispalautumisaika on sama niin keskimaarainen intensiteetti on korkeampi saman ajan sisalla

sitten tasta kun mennaan paivatasolta treenitasolle niin

A 5 sarjaa penkkia failureen

B 5 sarjaa penkkia, mutta joka sarjassa jatetaan viimeinen toisto tekematta, keskimaarainen intensiteetti treenin sisalla on korkeampi

---

B vie voiton kummassakin tapauksessa, yleisella tasolla, loukkaantumisriski on myos huomattavasti pienempi B vaihtoehdoissa
Yleensä kun vedän ihmisille varsinkin jälkatreenejä, niin ne on lopettamassa sarjaa noin 10 toistoa ennen todellista failurea. Moniko osaa käyttää oikeasti kaikki henkiset ja fyysiset voimavarat ja tietää, milloin se on niin lähellä loppua, että varastoon jää vain se 1 toisto? Minä, en vaan ole koskaan ymmärtänyt/uskonut miksi tehdä esim sitä penkkiä se 5 sarjaa? Minä en ole ikinä pystynyt käyttämään eka sarjan jälkeen lähellekään samoja painoja 2 sarjassa, ja miksi sitten jatkaisin vielä pienimmillä? Jos eka sarjassa vaikka tekee 200kg 8 toistoa niin eihän seuraava sarja 180kg 8 toistoa voi enää kehittää, vain kuluttaa ja pidentää palautumis aikaa. Tuon eka sarjan jälkeen toiseen liikkeeseen ja uudesta kulmasta taas fressinä. Näin yksinkertaisesti minä ajattelen :) Vain riittävä lämmittely ja eka sarjaan max raudat ja siinä kaikki irti ja ihan max 1 kevyempi fiilistelysarja ns tuntumalla sen jälkeen ja liikkeen vaihto. Ja mitä isommaksi tulee, sen vaikeampi on aina kehittyä ja silloin pitää kaikki turha kulutus niin elämästä yleensä kuin treeneistä ( ne puolikovat sarjat) minimoida.
Mietin, että vaikka moni vetäisi ns omasta mielestä failureen, niin onko se todellisuudessa sitä? Jos ei ole, niin eikö suurimman osan silloin kannattaisi aina vetää "omaan failureen", jotta saatas se kasvuärsyke sinne lihakseen aikaiseksi?...
 
Viimeksi muokattu:
jos teet 1 kovan penkissa ja sit meet seuraavaan rintaliikkeeseen siita niin kylla vaan vaikuttaa voimiin siinakin liikkeessa todella paljon toi kova penkki sarja alla

tuo on ihan totta etta usein esim kyykyssa jengi ei veda lahellekaan failurea, 1 toisto varastoon sarjat on aika vitun kovia omasta kokemuksesta tuollaisissa isoissa liikkeissa
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom