BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja sinulla on tätä kuuluisaa faktaa että ainut muuttuja mestarin ja vaikkapa viidenneksi tulleen välillä on tämä asia? Koska muutenhan tuo ei kertoisi aivan hirveästi...
Monenko suomalaisen huipun kanssa olet treenannut? Mitä veikkaat, kummalla on enemmän kokemusta miten nää jätkät treenaa? Veikkaa ihan omin sanoin. Mua vähän häiritsee nää huutelijat, joilla ei ole mitään sanojensa takana kuin vain muiden tekemiä tutkimuksia. Kaikki dumataan kerta toisensa jälkeen aivan millä syyllä tahansa.
 
Monenko suomalaisen huipun kanssa olet treenannut? Mitä veikkaat, kummalla on enemmän kokemusta miten nää jätkät treenaa? Veikkaa ihan omin sanoin. Mua vähän häiritsee nää huutelijat, joilla ei ole mitään sanojensa takana kuin vain muiden tekemiä tutkimuksia. Kaikki dumataan kerta toisensa jälkeen aivan millä syyllä tahansa.

Kiitos vastauksesta. Mitenkään se ei kyllä vastannut mun kysymykseen mutta antaapa olla :D
 
Kiitos vastauksesta. Mitenkään se ei kyllä vastannut mun kysymykseen mutta antaapa olla :D
Noniin, antaa olla joo, ei sulta mitään tule kuitenkaan kuin vastaan jotain ihan muuta taas. Ei sulla ole pienintäkään hajua miten nää jätkät treenaa, mulla taas on aika pirun monen kanssa kokemusta tuosta ja järjestäen kovin harvakseltaan ne tekee samaa lihasta ja kovaa ne pyrkii aina tekemään. Mutta sun vastaus oli ignoorata tämä ja kysyä "no entäs se vitonen", just joo. No samaa se sielläkin on, tää kaksi kertaa kevyesti on lähinnä harrastelijoiden juttu ja hyvä niin jos se toimii.

Ja sun tapa keskustella on kysyä seuraavaksi "entäs se viimeinen", eli vaihda ketjua vaan.
 
Jos tutkimuksia ei kannata uskoa "suppean" otannan takia niin sitten voidaan miettiä miksi kannattaa uskoa sitä yksittäistä kehonrakentajaa joka vannoo käytännön nimeen...

Ei Makeakaan tietenkään kannata sokeasti uskoo. Vanaha viisaus kertoo kyseenalaistamaan KAIKEN mitä kuulee/ näkee. Se että kannattaako Makea tai tutkimuksia kuunnella niin tottakai, sit taas poimia molemmista ne jutut minkä kans resonoi itse ja luoda se oma tyyli asialle mikäli siihen mielikuvitus ja pää riittää.
 
Ei Makeakaan tietenkään kannata sokeasti uskoo. Vanaha viisaus kertoo kyseenalaistamaan KAIKEN mitä kuulee/ näkee. Se että kannattaako Makea tai tutkimuksia kuunnella niin tottakai, sit taas poimia molemmista ne jutut minkä kans resonoi itse ja luoda se oma tyyli asialle mikäli siihen mielikuvitus ja pää riittää.
Juuri näin!
 
Ja yks tärkeimpiä pointteja voisin kuvitella olla uskoa siihen omaan tekemiseen, siitä huolimatta tuleeko se tieto 20vuotta bodanneen vai 20 vuotta bodausta tutkineen henkilön suusta. Uskollahan se placebo saadaan aktivoitumaan ja sillohan mahdollisuudet menee rajattomaksi ;)
 
Ja yks tärkeimpiä pointteja voisin kuvitella olla uskoa siihen omaan tekemiseen, siitä huolimatta tuleeko se tieto 20vuotta bodanneen vai 20 vuotta bodausta tutkineen henkilön suusta. Uskollahan se placebo saadaan aktivoitumaan ja sillohan mahdollisuudet menee rajattomaksi ;)
Myös tämä totta. Olipa laji mikä tahansa, jos et usko omaan tekemiseen, et varmasti saavuta omaa potentiaalia.
 
Pidän sinua Marko myös kehonrakennuksen saralla Suomen kovimpana kokemusasiantuntijana.

Miten näet tuon aprikoinnin montako kertaa viikkoon/7 päivään lihas reenataan kun muistetaan että
monessa toisen lihasryhmän reenissä on muitakin mukana.Eristäppä selkä päivänä hauikset täysin pois
tai etuolat rinta,olkapää,ojentaja reenistä...

Entä raskaat vs kevyet ns.muotoliikkeet,eikö kyseessä ole vain pienet tai isot painot??
Pystytkö juurikaan edes lihaksen muotoon vaikuttamaan,lienee geeneissä?

Tsemiä loppuelämällesi!

Arska
 
Alkaa nyt vetako liikaa herneita nenaan ja eihan se ikina itse ole mukava kuulla, mutta onhan se aika selva etta ei Marko ole itse mikaan kovimman luokan asiantuntija mita tulee kehonrakentamiseen. Esim Jari Rannala tassa videossa on selvasti se joka on se kovan luokan asiantuntija, aika usein sielta taustalta loytyy joku joka on perehtynyt asioihin hieman pintaa syvemmalta, tahan vaaditaan hieman erilaisia ominaisuuksia mita ns. normitallaajilla on. Esim Chris Aceto tai Chad Nicholls. Eric Helms tai Layne Norton hyvia esimerkkeja naturaalitreenaamisen/tutkimuksen puolella nykyaan. Nasser tais olla ns. lukutoukka myos. Marko ei vaikuta tallaiselta tyypilta.

Ja insinöörikin on viisasmies,kirjanoppinut mutta ei osaa laittaa kotona itse pesukonetta käyttökuntoon vaikka kaiken siitä ja sen mekanismista tietääkin. :D
Pyydä sitten apua semmoselta kaverilta,tietää se mutta ei se osaa käytännössä asiaa tehdä.

Mulla oli aikoinaan yks kaveri joka oli valmistunut alunperin loistavin paperein autopuolelta ja sitten opiskeli vielä kirjasta jossain autoalan korkeakoulussa tms.koskaan se ei työllistynyt alalle jostain syystä ja on nykyään talonmies joka pukkaa lunta(ei pahalla,talkkarit on tärkeitä miehiä ja varmaan paikallaa aina, mutta kaverin koulutustaustaa ajatellen), niin ei osannut jenkkiin vaihtaa hihnaa "tää on erilainen kuin yleiset automallit",soiteltiin pitkin suomea ja puhelimessa alan harrastajat neuvoi näkemättä autoa,kukaan ei ollut kouluja käynyt mutta olivat itse tehneet elämän aikana.
Auto saatiin jumalattomien mutkien kautta kuntoon mutta toista kertaa en ole pyytänyt tätä "kirjoista oppinutta gurua" jeesaan auto asioissa.Se kyllä tietää kaiken teorian ulkoa mutta ei se osaa tehdä itse eikä äly riitä käytännön tekemiseen jostain syystä? Huippumies teoriassa ja joka ikisen kirjan osaa ulkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Monenko suomalaisen huipun kanssa olet treenannut? Mitä veikkaat, kummalla on enemmän kokemusta miten nää jätkät treenaa? Veikkaa ihan omin sanoin. Mua vähän häiritsee nää huutelijat, joilla ei ole mitään sanojensa takana kuin vain muiden tekemiä tutkimuksia. Kaikki dumataan kerta toisensa jälkeen aivan millä syyllä tahansa.
Onko nyt niin, että sinä et "dumaa" kerta toisensa jälkeen mielipiteitä, jotka eivät tue omia mielipiteitäsi? Sinä olet näissä keskusteluissa jopa päättänyt, että minä teen kajakkisoutua ja ped deckiä, eikä sinua kiinnosta edes kuunnella, miten oikeasti treenaan. Sen sijaan "dumaat" asioita, joita en oikeasti edes tee, koska olet päättänyt, että mun treenien sarjat on tyyliin 30 toiston sarjoja kajakkisoutua, pec deckiä ja kick backiä, jotka jätetään 40 toistoa vajaaksi.

Miksi siis esim. Coleman ja Yates treenasi täysin eri tavalla?
Tarkoitatko keskenään eri tavalla? Vai eri tavalla kuin naturaali cbb- tai shortsikisaaja? Jos tarkoitit jälkimmäistä, tiedät varmasti vastauksen kysymykseesi erittäin hyvin.
 
Tuo on totta, että joillakin on silmää valmennukseen. Mutta eikö D'amato koskaan ole laittanut edes hanskoja käteen?? Ja Mike voitti tittelit hänen kuoltuaan. Ja joidenkin ihmisten välillä kemiat vaan toimii. Saahan moni valmentajakin potkut jostain joukkueesta vaikka olisi edellisellä kaudella toisessa joukkueessa voittanut Stanley Cup:in. Ei nämä ole niin yksiselitteisiä nämä asiat
Matti Nykäsen valmentaja Matti Pulli ei koskaan hypännyt itse mäkeä vaan pelasi nuorempana pesä- ja koripalloa. Mutta silmää hänellä silti oli ja kiinnostusta aiheeseen sekä myös sitä teoreettista koulutusta.
Täällä puhutaan taas yli ja ohi ja väreinä pelkkä musta tai valkoinen, ainakin joillakin. Eli on aivan varma, että voit olla hyvä valmentaja bodauksessakin vaikket olisi siinä esim. ikinä kilpaillut tai ollut siinä millään tavalla edes lahjakas. Harva tulee kokonaan ulkopuolelta koska kiinnostus ei riitä. Kukaan ei väitä, etteikö sm-tason bodari tietäisi paljon kehonrakennuksesta. Hyvä valmentaja hänestä tulee vain jos tuntee siihen kiinnostusta ja on valmis laajentamaan näkemyksiään. Hyvä valmentaja ei välttämättä myöskään ole se, joka tekee huippulahjakkaasta mestarin vaan se, joka tekee keskinkertaisuudesta hyvän. Ja kuten "massa" totesi, mikään ei auta jos kemiat ei toimi. Ja jos huipulle on päässyt niin Heath kuin Yates, niin onko järkeä väittää minkään treenimetodin olevan ainoa oikea. Tiede taas ei ole teoretisointia kuten se täällä halutaan ymmärtää, vaan perustuu käytännön kokeisiin. Tutkimusten tulkinta ja varsinkin soveltaminen vaatii kuitenkin taitoa.

Tuo "harvemmin" treenaaminen aiheuttaa kysymyksiä. Se ihan oikea oldschool oli kolme kertaa viikossa koko kroppa läpi, lepopäiviä siis neljä! Nämä lihasryhmä kerrallaan käyvät salilla kuuskin kertaa viikossa, jotkut vielä kaksi kertaa päivässä. Et voi eristää lihaksia niin, ettei muuhun kroppaan tule mitään rasitusta, esim. olkapäät ottaa osumaa melkein joka liikkeessä.

Ps. Prismadokumentissa testattiin ihmisiä niin, että toiset tekivät paljon toistoja pienillä painoilla ja toiset vähän toistoja raskailla painoilla. Lopputulos oli, että kehityksessä ei ollut eroja.
 
Matti Nykäsen valmentaja Matti Pulli ei koskaan hypännyt itse mäkeä vaan pelasi nuorempana pesä- ja koripalloa. Mutta silmää hänellä silti oli ja kiinnostusta aiheeseen sekä myös sitä teoreettista koulutusta.
Täällä puhutaan taas yli ja ohi ja väreinä pelkkä musta tai valkoinen, ainakin joillakin. Eli on aivan varma, että voit olla hyvä valmentaja bodauksessakin vaikket olisi siinä esim. ikinä kilpaillut tai ollut siinä millään tavalla edes lahjakas. Harva tulee kokonaan ulkopuolelta koska kiinnostus ei riitä. Kukaan ei väitä, etteikö sm-tason bodari tietäisi paljon kehonrakennuksesta. Hyvä valmentaja hänestä tulee vain jos tuntee siihen kiinnostusta ja on valmis laajentamaan näkemyksiään. Hyvä valmentaja ei välttämättä myöskään ole se, joka tekee huippulahjakkaasta mestarin vaan se, joka tekee keskinkertaisuudesta hyvän. Ja kuten "massa" totesi, mikään ei auta jos kemiat ei toimi. Ja jos huipulle on päässyt niin Heath kuin Yates, niin onko järkeä väittää minkään treenimetodin olevan ainoa oikea. Tiede taas ei ole teoretisointia kuten se täällä halutaan ymmärtää, vaan perustuu käytännön kokeisiin. Tutkimusten tulkinta ja varsinkin soveltaminen vaatii kuitenkin taitoa.

Tuo "harvemmin" treenaaminen aiheuttaa kysymyksiä. Se ihan oikea oldschool oli kolme kertaa viikossa koko kroppa läpi, lepopäiviä siis neljä! Nämä lihasryhmä kerrallaan käyvät salilla kuuskin kertaa viikossa, jotkut vielä kaksi kertaa päivässä. Et voi eristää lihaksia niin, ettei muuhun kroppaan tule mitään rasitusta, esim. olkapäät ottaa osumaa melkein joka liikkeessä.

Ps. Prismadokumentissa testattiin ihmisiä niin, että toiset tekivät paljon toistoja pienillä painoilla ja toiset vähän toistoja raskailla painoilla. Lopputulos oli, että kehityksessä ei ollut eroja.
Itse katsoin saman dokumentin. Tärkeintä oli vain, että vedettiin uupumukseen asti.
 
Ja insinöörikin on viisasmies,kirjanoppinut mutta ei osaa laittaa kotona itse pesukonetta käyttökuntoon vaikka kaiken siitä ja sen mekanismista tietääkin. :D
Pyydä sitten apua semmoselta kaverilta,tietää se mutta ei se osaa käytännössä asiaa tehdä.

Mulla oli aikoinaan yks kaveri joka oli valmistunut alunperin loistavin paperein autopuolelta ja sitten opiskeli vielä kirjasta jossain autoalan korkeakoulussa tms.koskaan se ei työllistynyt alalle jostain syystä ja on nykyään talonmies joka pukkaa lunta(ei pahalla,talkkarit on tärkeitä miehiä ja varmaan paikallaa aina, mutta kaverin koulutustaustaa ajatellen), niin ei osannut jenkkiin vaihtaa hihnaa "tää on erilainen kuin yleiset automallit",soiteltiin pitkin suomea ja puhelimessa alan harrastajat neuvoi näkemättä autoa,kukaan ei ollut kouluja käynyt mutta olivat itse tehneet elämän aikana.
Auto saatiin jumalattomien mutkien kautta kuntoon mutta toista kertaa en ole pyytänyt tätä "kirjoista oppinutta gurua" jeesaan auto asioissa.Se kyllä tietää kaiken teorian ulkoa mutta ei se osaa tehdä itse eikä äly riitä käytännön tekemiseen jostain syystä? Huippumies teoriassa ja joka ikisen kirjan osaa ulkoa.

Ihan kiva anekdootti mutta miten tää nyt liittyy taas yhtään mihinkään?
 
Onko nyt niin, että sinä et "dumaa" kerta toisensa jälkeen mielipiteitä, jotka eivät tue omia mielipiteitäsi? Sinä olet näissä keskusteluissa jopa päättänyt, että minä teen kajakkisoutua ja ped deckiä, eikä sinua kiinnosta edes kuunnella, miten oikeasti treenaan. Sen sijaan "dumaat" asioita, joita en oikeasti edes tee, koska olet päättänyt, että mun treenien sarjat on tyyliin 30 toiston sarjoja kajakkisoutua, pec deckiä ja kick backiä, jotka jätetään 40 toistoa vajaaksi.


Tarkoitatko keskenään eri tavalla? Vai eri tavalla kuin naturaali cbb- tai shortsikisaaja? Jos tarkoitit jälkimmäistä, tiedät varmasti vastauksen kysymykseesi erittäin hyvin.
No tiedät, että tarkoitin keskenään eri tavalla.
 
Juurikin tuo usko omaan tekemiseen ja se että tykkää treenata jollain treenityylillä vaikuttaa varmasti kehitykseen paljon.. Jos sua vituttaa mennä reenaamaan jotain esim. kokokropan treenejä, niin ei varmaan kannata, vaan etsii jonkun sopivamman tyylin. Ja en tarkoita sitä että treenin pitäisi olla helppoa.. Kyllähän sen pitää olla haastavaa, siitähän ne hyvät fiilikset tulee.
 
@Mike, @SUPERMASSA ja @Tomi Takamaa pyöreän pöydän ääreen ja kamera ja mikki nauhoittamaan!
Tuo olisi täysin hedelmätön podcast, koska ennakkoasetelmat olisi jo sellaiset Takamaata kuivana kakkoseen -tyyliset. Saisin väistellä Markon ja Miken ristitulitusta koko podcastin ajan, kun äijät latoisi faktat tiskiin. Siinä pitäisi olla myös joku "vitun kynäniskatutkija" mukana antamassa oman panoksensa.
 
Noista tutkimuksista kun oli puhe, niin mulla nousee aika helposti niskakarvat pystyyn kun joku viittaa johonkin tutkimukseen. Tutkimuksen ja nettikeskustelun yhdistäminen kun on hieman monimutkaista. On olemassa tutkimuksia samasta aiheesta, mutta eri lopputuloksin, niin niistä on sitten kätevää valita se omaa kantaa tukeva tutkimus ja tulla sillä pullistelemaan. Sehän menee aivan väärinpäin jos ensin valitaan mielipide, etsitään siihen sopiva tutkimus ja sivuutetaan muut tutkimukset höpöhöpönä. Tupakoinnistakin löytyy tutkimuksia joiden mukaan se ei ole haitallista. Tosin se taas on sellainen aihe minkä todellisen laidan jokainen tietää, eli siitä on hankala väitellä tutkimuksiinkaan perustuen.

Kaiken maailman nettispedejen takia musta on tullut tutkimusten suhteen hyvin kyyninen ja mun on vaikea uskoa yhtään mitään mitä joku tutkimus sanoo, ennen kuin sille on tehty miljoona vertaistutkimusta samoin tuloksin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom