BB PRO Marko Savolainen

Kyllä, mutta lihasryhmä 3–4 päivän välein toimisi luultavasti paremmin, ja yleensä tuosta säännöstä pidetään kiinni, kun puhutaan lihasryhmien kohdalla kahdesti "viikossa" (sori taas) treenaamisesta.
Jaaaaaaa jaa. Ok. Esimerkissäni vain tahallani laitoin noin kauas noi treenikerrat, jotta havainnollistaisin sitä äärimmilleen, kuinka voi olla 2 kertaa/viikko, vaikkahan olisi sitten ma ja su.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Melko paskaksi meni ukko vaikka tässä on aika kovia treenejä vedetty kun tota kyykkyjuttua teki ma ja to. Ei mitään toivoa vetää kaikkia muita lihaksia läpi yhtä rajusti samalla syklillä. Se tarttis jo kemiaa apuunsa. Nopealla syklillä kun treenataan, niin siinä kyllä Tomin mainitsema vitun kovaa ei toteudu kovinkaan helposti.
 
ma oon treenannut melkein joka paiva 2 jakosella, 50 paivaa nyt, 46 treenia aika kovaa, 18 edellista paivaa miinuksilla, yks deload, hyvin menny, mutta nyt siirryn 3-jakoiseen ja jatkan treenaamista joka paiva ellei ole jotain spesiaalia, kuten esim matkustamista tjst, alotan nyt 3-jakosen pienista sarjamaarista nain
upload_2019-3-15_7-39-49.png

tassa mita oon tehnyt edelliset 16 paivaa
upload_2019-3-15_7-41-13.png

tassa sita edellisia
upload_2019-3-15_7-42-47.png
 
ma oon treenannut melkein joka paiva 2 jakosella, 50 paivaa nyt, 46 treenia aika kovaa, 18 edellista paivaa miinuksilla, yks deload, hyvin menny, mutta nyt siirryn 3-jakoiseen ja jatkan treenaamista joka paiva ellei ole jotain spesiaalia, kuten esim matkustamista tjst, alotan nyt 3-jakosen pienista sarjamaarista nain
katso liitettä 153661
tassa mita oon tehnyt edelliset 16 paivaa
katso liitettä 153662
tassa sita edellisia
katso liitettä 153663
Ja minulla sanotaan olevan hyvät geenit. En pystynyt moiseen edes kuurit päällä :)
 
Melko paskaksi meni ukko vaikka tässä on aika kovia treenejä vedetty kun tota kyykkyjuttua teki ma ja to. Ei mitään toivoa vetää kaikkia muita lihaksia läpi yhtä rajusti samalla syklillä. Se tarttis jo kemiaa apuunsa. Nopealla syklillä kun treenataan, niin siinä kyllä Tomin mainitsema vitun kovaa ei toteudu kovinkaan helposti.

Vitun kovaa toteutuu sitten "viikko" / kierto volyymin osalta
 
Mitkä sun mielestä ovat sellaisia asioita missä tiede ja käytäntö eivät kohtaa?
No minun kohdalla esim. Tomi:n mainitsema kahdesti viikkoon treenit ei minulla toiminut natikkana, niin hyvin kuin nelijakoinen. Olen tämän itse kokeillut ja todennut ihan käytännössä. Me ollaan niin yksilöitä, että muutama tutkimus ei välttämättä takaa, että toimii kaikilla tämähän nyt on aivan selvä asia. Toki kannattaa ottaa kaikki data tieteestä ja sovittaa sitä omiin juttuihin. En vain ole ikinä suoraan uskonut noihin tiedejuttuihin, kun tänään tutkittu juttu voi huomenna olla uuden tutkimuksen myötä huuhaata. Eli luotan omaan tunteeseen eniten.

Ja jos tiede olisi ainoa oikea vaihtoehto, kaikkienhan kannattaisi treenata vain tieteen osoittamalla tavalla.

Miksi siis esim. Coleman ja Yates treenasi täysin eri tavalla?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No minun kohdalla esim. Tomi:n mainitsema kahdesti viikkoon treenit ei minulla toiminut natikkana, niin hyvin kuin nelijakoinen. Olen tämän itse kokeillut ja todennut ihan käytännössä. Me ollaan niin yksilöitä, että muutama tutkimus ei välttämättä takaa, että toimii kaikilla tämähän nyt on aivan selvä asia. Toki kannattaa ottaa kaikki data tieteestä ja sovittaa sitä omiin juttuihin. En vain ole ikinä suoraan uskonut noihin tiedejuttuihin, kun tänään tutkittu juttu voi huomenna olla uuden tutkimuksen myötä huuhaata. Eli luotan omaan tunteeseen eniten.

Itse tykkään vaihdella tyylejä treeniblokkien jälkeen. Nyt menossa DC. Seuraavaksi GVT, sitten jotain muuta. Kokeilujen kautta olen todennut että itselle sopii HIT / DC tyylinen treeni parhaiten.
 
colemanhan treenasi lihat 2 kertaa viikkoon

mulla on hypoteesi etta mita enemman lihasta sita harvempi jako toimii useimmille, koska lihas on niin suuri etta tarvitaan enemman arsyketta per treeni jotta kaikki lihassolut saa kasvuarsykkeen ja sitten toisaalta lihas on niin suuri etta tarvii enemman aikaa palautumiseen

monilla pro kehoilijoilla on myos varmaankin hyvin kasvavat hitaat lihassolut myos (normaalisti nopeet solut omaa isomman kasvupotentiaalin) hitaat solut tarvii sit enemman volyymia kun niiden voimantuotto on hidasta

marko tais keskittya aika paljon kasvattamaan nopeita lihassoluja ja varmaan omaa paljon myos noita nopeita lihassoluja ja tasta syysta tuollaiset erittain intensiiviset treenit, mutta sitten ei niin suuri volyymi ja noin 5-6 paivan kierto toimi hyvin

itsella varmaan enemman nopeita lihasoluja kun olin nuorena niin nopea juoksemaan
 
Jos tutkimuksia ei kannata uskoa "suppean" otannan takia niin sitten voidaan miettiä miksi kannattaa uskoa sitä yksittäistä kehonrakentajaa joka vannoo käytännön nimeen...
 
No minun kohdalla esim. Tomi:n mainitsema kahdesti viikkoon treenit ei minulla toiminut natikkana, niin hyvin kuin nelijakoinen. Olen tämän itse kokeillut ja todennut ihan käytännössä. Me ollaan niin yksilöitä, että muutama tutkimus ei välttämättä takaa, että toimii kaikilla tämähän nyt on aivan selvä asia. Toki kannattaa ottaa kaikki data tieteestä ja sovittaa sitä omiin juttuihin. En vain ole ikinä suoraan uskonut noihin tiedejuttuihin, kun tänään tutkittu juttu voi huomenna olla uuden tutkimuksen myötä huuhaata. Eli luotan omaan tunteeseen eniten.

Niinhän se on että kaikki ollaan yksilöitä ja jokaisen pitää löytää itselleen se oma tapa soveltaa asioita. Sitä mä en epäile yhtään ettetkö sinä olisi löytänyt juuri sinulle toimivan reseptin. Sen kyllä sun saavutukset osoittaa. (y)
Itse koen asian niin että tiede ja käytäntö hyvin monessa asiassa (bodauksessakin) tukevat toisiaan eivätkä ole ristiriidassa. Se että jollekin yksilölle löytyy parempia tapoja tehdä asioita, oman kokemuksen kautta, ei mielestäni tarkoita sitä etteikö tieteeseenkin voisi uskoa, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Mutta hieno homma että sinäkin osallistut täällä keskusteluun :rock:
 
Niinhän se on että kaikki ollaan yksilöitä ja jokaisen pitää löytää itselleen se oma tapa soveltaa asioita. Sitä mä en epäile yhtään ettetkö sinä olisi löytänyt juuri sinulle toimivan reseptin. Sen kyllä sun saavutukset osoittaa. (y)
Itse koen asian niin että tiede ja käytäntö hyvin monessa asiassa (bodauksessakin) tukevat toisiaan eivätkä ole ristiriidassa. Se että jollekin yksilölle löytyy parempia tapoja tehdä asioita, oman kokemuksen kautta, ei mielestäni tarkoita sitä etteikö tieteeseenkin voisi uskoa, ainakin tiettyyn pisteeseen asti. Mutta hieno homma että sinäkin osallistut täällä keskusteluun :rock:
Hyvä postaus!

Jos tutkimuksia ei kannata uskoa "suppean" otannan takia niin sitten voidaan miettiä miksi kannattaa uskoa sitä yksittäistä kehonrakentajaa joka vannoo käytännön nimeen...
Eihän ketään kannatakaan uskoa sokeasti.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos tutkimuksia ei kannata uskoa "suppean" otannan takia niin sitten voidaan miettiä miksi kannattaa uskoa sitä yksittäistä kehonrakentajaa joka vannoo käytännön nimeen...
Montako suomenmestaria tiedät, jotka treenaa kevyemmin kaksi kertaa viikossa ja montako semmoista, joka vetää suht tappiin ja palautuu ja tekee uudestaan kun pystyy? Sori, fakta on se, että suurin osa treenaa harvemmin ja kovaa.
 
Itse tykkään vaihdella tyylejä treeniblokkien jälkeen. Nyt menossa DC. Seuraavaksi GVT, sitten jotain muuta. Kokeilujen kautta olen todennut että itselle sopii HIT / DC tyylinen treeni parhaiten.
Olen aina puhunut monipuolisuuden nimeen. Jos voitaisiin ottaa joka lihaksesta biopsia, niin silloin voitaisiin yksilölle räätälöidä ohjelma jota ei tarvitsisi vaihtaa. Mutta kun tämä ei ole ainakaan kaikilla mahdollista, niin kuvainnollisesti ammutaan ns haulikolla, niin varmasti osutaan jossain kohtaa oikeaan. Toisin sanoen tehdään esim. erilaisia treeniviikkoja.
 
Montako suomenmestaria tiedät, jotka treenaa kevyemmin kaksi kertaa viikossa ja montako semmoista, joka vetää suht tappiin ja palautuu ja tekee uudestaan kun pystyy? Sori, fakta on se, että suurin osa treenaa harvemmin ja kovaa.

Ja sinulla on tätä kuuluisaa faktaa että ainut muuttuja mestarin ja vaikkapa viidenneksi tulleen välillä on tämä asia? Koska muutenhan tuo ei kertoisi aivan hirveästi...
 
Yksi tutkimus mm. puolsi, että lihas ja myös voima kasvaa paremmin, kun säännöllisesti vaihtaa liikkeitä kuin, että pyrkii tulemaan vahvemmaksi aina samoissa liikkeissä.
 
Montako suomenmestaria tiedät, jotka treenaa kevyemmin kaksi kertaa viikossa ja montako semmoista, joka vetää suht tappiin ja palautuu ja tekee uudestaan kun pystyy? Sori, fakta on se, että suurin osa treenaa harvemmin ja kovaa.
Minua kiinnostais kans ihan anekdoottina listaus classiccimiehistä ja bodareista jotka on lihaksensa nimenomaan yksi tai kaksijakoisilla tehneet. Jopa tiedemies Uttikin taisi tehdä eniten massaa ihan kolmijakoisella kerta viikkoon/lihas frekvenssillä HIT tyyliin?
Oma teoria on kyllä että jos lahjoja on, niin lähes mikä vaan treenityyli toimii. Toinen tyyli saattaa kasvattaa hieman nopeammin kuin toinen, mutta samaan maaliin pääsee eri reittejä.
 
Tutkimukset puoltaa sitä että natujen kannattaa treenata lihat monta kertaa viikkoon ja tehdä suht paljon sarjoja, mutta silti tuolla kävelee aika isoja kavereita jotka on vääntäneet neli ja viisijakoisia parhaat kehitysvuotensa. Melkeen tekis mieli sanoa että kannattaa treenata tasan sillä tyylillä joka eniten kiinnostaa.
Yhteistä näille isoille kavereille on se, että ovat tehneet kovia sarjoja isolla painolla ja syöneet hyvin :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom