Tuu nyt ekana treenaamaan vaikka selkä, katotaan sitten teetkö sen treenin kaksi kertaa viikossa ja kaikki muu päälle samalla intensiteetillä. Musta tuntuu, että sä et ole eläissäs vienyt kroppaa koville oikeasti.Ja tämä ei tarkoita, että on järkevää vetää liian kovaa, mutta että Tomi luulee treenin olevan kovaa jos sen voi vetää sen kaksi kertaa viikossa metodin mukaan, ei muuten ole.
Mä nyt annan erittäin pelkistetyn esimerkin tiheämpifrekvenssisestä monta lihasryhmää kerralla- ideasta, kun se ei oikeasti ole sitä että 3 varovaista sarjaa jalkaprässiä ja himaan. Mulle on jäänyt sellainen mielikuva että sun mielestä olisi pakko tehdä jotain pikkutyttöjen kajakkisoutua jos treenaa tiheällä frekvenssillä ja tämä ei sovi sulle koska tykkäät treenata kovaa.
Leikitään että teet etureidet maanantaina:
1. Hack + lisämausteet
2. Jalkaprässi + reidenojennus supersarja (+lisämausteet)
3. Takakyykky smithissä 10*10.
4. Askelkyykky + goblet squat supersarja
Ojentajat tiistaina:
1. Ranskis 5 sarjaa + lisämausteet
2. Neljän liikkeen taljapunnerrus-giant
3. Dipit + ojentajakone
Tässä välissä sitten muut lihasryhmät, sitten ensi viikon alusta sama.
Tän sijaan olisi, ainakin naturaalille nykykonsekuksen mukaan tehdä tämä näin:
Maanantaina työntäviä:
1. Hack + lisämausteet
2. Prässi + ojennus
3. Neljän liikkeen taljapunnerrus-giant ojentajille
4. Dipit + ojentajakone
Perjantaina taas työntäviä:
1. Takakyykky smithissä
2. Ranskis 5 sarjaa + lisämausteet
3. Askelkyykky + goblet squat supersarja.
Intensiteetti sama, viikkovolyymi sama (tai itse asiassa parempi, koska freessimmät lihakset ja laadukkaammat toistot), frekvenssi eri.
Painotetaan nyt vielä että tämä oli fiktiivinen esimerkki, koska joku haluaa sen muuten kuitenkin ymmärtää väärin. Mä ymmärrän täysin että tosta ei välttämättä saa samaa "lihas tapettu"- fiilistä koska lihaskohtainen kertavolyymi niin pieni verrattuna siihen että kerran tekee ojentajat "kunnolla". Tämä kelpaa mun mielestä selitykseksi miksi haluaa jokaiselle lihasryhmälle oman treenin/ päivän, mutta se ei ole yleispätevä totuus että näin on fiksumpaa tehdä.