Meillä 7 vuotias tyttö,vuosi taitoluistelua,nyt 2x treenit viikossa,2 tuntia kerralla,tiistaina klo 16-18 ja lauantaina klo 9-11,olis ollu mahdollisuus 3 treeniin viikossa kuten monet mutta ei lisätty vielä,8 vuotiaana vedetään 3-4x2-3 tuntia kerrallaa eikä se ole mitään leikkiä,kyllä siellä ihan tason mukaan vedetään eikä leikitä vaan ihan laji treeniä,nuorimmat sitten leikkii luistimilla jotka on noin 3-vuotiaita,sen mitä itse joka kerta olen mukana ollut katsomossa.
10 vuotiaat taitoluistelutytöt treenaa 5 kertaa viikossa liki ympäri vuoden.Lätkästä en tiedä mutta kyllä siellä 10 vuotiaat pojat näyttää olevan kovissa treeneissä 5 kertaa viikossa hallilla.Koulun ym lisäksi.
Treenit on täysin systemaattisia ja tavoite nousee joka vuosi ylemmäs jolla into ja lahjat kestää eikä mitään hassua leikkiä,koulun liikuntatunneilla sitten leikitään ja puuhataan huvikseen ja huumorilla.
Eihän näitä tiedä jos ei ole lapsia eikä itse ole saanu lapsena treenata kovaa,tavoitteellisesti jopa kohti maailman huippua.Kyllä maailmanmestarit on näissä hommissa aloittanu sen jälkeen kun on opittu kävelemään eli 3-4 vuotiaina,viimeistään 6-7 vuotiaana.
Näyttää jonkun verran olevan seura kohtaisia eroja harjottelu määrissä. Tuolla seurassa tosin missä meidän tytöt luisteli oli venäläiset valmentajat joka varmaan vaikuttaa asiaan.
Meillä siis 8v tyttö ja taitoluistelu treenejä oli 11*viikossa ja ”tasoa alempana” 7v sisko 5*viikossa treenit.
Molemmat lopulta kyllästy siihen että ei ole vapaa aikaa ja lopetti.
Alussa tosiaan (alle koulu ikäisillä) harkkoja on vähän, treenit lähinnä hauskan pitoa, mutta kun aletaan olla koulu iässä treenit lisääntyy ja muuttuu ”ammattimaisemmaksi”.
Toisilla on niin kova motivaatio/niin paljon lajista nauttivat että sitä jaksaa, valitettavasti joillakin vanhemmat pakottavat lapset jatkamaan, ja jotkut sitten vaan lopettavat.
Myös uinti Junnu tasolla on joissakin seuroissa aika rajua harjoittelun suhteen.
Yhden entisen tyttöystävän viides luokkalainen veli oli sm huippuja ikäisissään ja harjoitukset
Joka päivä ennen koulua, ja koulun jälkeen, lauantaisin myös kahdet treenit, sunnuntaisin jos ei ollut kisoja niin lepoa, mutta usein myös kisoja.
Mitä joukkue lajeissa tehdään?
Käydään vähän porukalla potkimassa palloa tai lämimässä kiekkoa, ja jos sää ei suosi niin ei tehdä mitään.
Junnu tasolla valmentajillakaan ei monesti ole mitään koulutusta vaan ovat vaan jonkun pojan/tytön vanhempia ja joskus ehkä itse pelanneet.