BB PRO Marko Savolainen

Jos nyt verrataan lajeja, niin kyllä esim. voimistelussa, painissa, jääkiekossa, jalkapallossa jne. pitää harjoittelu aloittaa jo siellä 4-5-vuotiaana, ja se että olet huipulla niin vie noin 15 vuotta vaikka olet kuinka lahjakas tahansa. Noita lajeja et voi aloittaa enää esim. 20-vuotiaana ja kuvitella pääseväsi huipulle. Kun taas kehonrakennuksen voit aloittaa esim. 17-vuotiaana ja silti päästä vielä maailman terävimpään kärkeen. Lahjakkaana parhaimmillaan jopa alle 10 vuodessa. Savolainenhan esim. oli ~5 vuodessa maailman huipulla.
Ja sit vähän valoja päälle aasi!! 4-5vuotiaat EHKÄ aloittavat harjoittelun jossain kiinassa tai venäjällä voimistelussa/taitoluistelussa ja sekin on enemmän leikin varjolla harrastettua motoriikan treenaamista. Vittu jonkun jalkapallon vertaaminen näihin yksilölajeihin on jo absurdia!! Terv. itsekin pikkukylän edustusjoukkueessa teininä/lapsena pelannut
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mansaaren TT-ajot, 257 ihmistä kuollut 100 vuoden aikana mitä kisoja on järjestetty. Tietenkin kilpailijoiden oma vika ja he tietävät että on melkonen todennäköisyys kuolla tai vammautua loppu iäksi. Eli maailma on täynnä hengenvaarallisia urheilulajeja ja harrastuksia ja niihin tuntuu porukkaa löytyvän jotka henkensä likoon laittavat.
No tässä on ääriesimerkki vailla vertaa! siellähän kilpailee hulluimmat, ei parhaimmat/nopeimmat.
 
Niin joo, vetelen tässä vihreetä LM:ää ja juon bisseä, niinkuin teen joka viikonloppu. Silti esim. penkkitulos alkaa 2:sella. alkoholi veis gainssit on ihan höpöhöpö-juttua. Mä en oo tainnu olla armeijan jälkeen viikkoakaan juomatta ja minä juon humalahakuisesti, en maun takia. Olen toki 40v. näytään 30v. ja suorituskykyä on kuin 20v. Elämä on ihan kivaa ja kuka tykkää mistäkin, löysätään vähän sitä pipoa ja naatitaan elämästä välillä:love:
Eli tarkoitatko että alkoholilla ei olisi negatiivista vaikutusta voimaharjoittelussa? Ihan oikeesti? Ootko tosissas?
 
Ja sit vähän valoja päälle aasi!! 4-5vuotiaat EHKÄ aloittavat harjoittelun jossain kiinassa tai venäjällä voimistelussa/taitoluistelussa ja sekin on enemmän leikin varjolla harrastettua motoriikan treenaamista. Vittu jonkun jalkapallon vertaaminen näihin yksilölajeihin on jo absurdia!! Terv. itsekin pikkukylän edustusjoukkueessa teininä/lapsena pelannut
En nyt tiedä millä vuosikymmenellä sä olet pelannut edarissa, mutta kyllä se on ihan maailmanlaajuista että aloitetaan about 4-5- vuotiaana, eikä pelkästään jossain voimistelussa vaan koskee myös palloilulajeja jne. Ei kukaan 10-vuotiaana lätkän aloittava tule ikinä pääsemään huipulle. Mahdollisesti muutamaa todella harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta.
 
Tosta showpainista vois ajatella, ettei se ole urheilua, koska lajin suoritusosuus perustuu käsikirjoitukseen, eikä sovittuihin sääntöihin. Onhan teatterissakin tanssijoita, jotka tanssivat, muttei silloin puhuta urheilusta, koska se on esitys. Samat tanssijat voivat kilpailla tanssikilpailuissa, joissa saa pisteitä tietyillä kriteereillä.
Showpainissa sen painijan taitoja tai suoritusta ei mitata tai arvostella sen lopputuloksen (kirjoitettu) mukaan, vaan nimenomaan sen shown ja painin. Hyvää showta ei siinä lajissa saa aikaiseksi ilman kovaa urheilusuoritusta.
 
No itse olen vähän vanhempaa saapumiserää ja olen ollut maajoukkueleirillä samaan aikaan kuin Tiina Lillak. Ihan kohtuullisesti menestyi omassa lajissaan(jonnet voi googlata jos ei muista) Sen touhuista ei ihmetelty muuta kuin ne valtavat ruokamäärät mitä se veteli ruokalassa. En nyt tietty jokaista fysiikkatreeniä nähnyt, mutta sen voin sanoa, että ihan "läpsyttelyä" se oli, jos vertaa esim. Miken ja wileniuksen treeneihin.

Pitäisikö olla yllättynyt siitä että keihäänheiton naisten maailmanmestarin fysiikkatreeni on erilaista kuin miesbodarin? Kai siinä nyt vähän eri ominaisuuksia haetaan, pitäis sinunkin tietää edes sen verran jos kuitenkin maajoukkueleirillä ollut. Haluaisin nähdä kun raskaan sarjan bodari heittäis keppiä edes lähelle niitä mittoja mitä Lillak, ei ole pelkästään voimalaji vaikka Räty sillä voimalla hyvin pärjäskin...

Toisessa viestissä sanot että olet 40-vuotias ja olet kuitenkin ollut samalla maajoukkueleirillä kuin Lillak? :hyper: Jestas mitä pönttöjä...
 
hassua ja hupaisaa keskusteluahan tää on, mutta miks pitää verrata lajeja noin niinkun ylipäätään keskenään? :whistle:
Samastahan tuo taisi lähteä kuin ennenkin, ensin joku vähättelee kehonrakentajan saavutuksia, sitten alkaa ihmettely miten joku kehtaa kehonrakennusfoorumilla puolustella kehonrakennusta jne jne...

Turha aihe tietysti siinä mielessä, että ensin pitäisi päättää mikä on "rankkuutta" että voisi edes arvioida sitä, mikä laji on rankin. No, olipa mittarit mitä tahansa tai hyväksyi lajia tahi ei, niin yksi rankimmista lajeista silti on kyseessä.

Hienoa muuten kuulla legendan kuulumisia pitkästä aikaa (y)
 
Ehkä bodauksen huono arvostus johtuu siitä, että suuren yleisön silmissä ammattibodaus on yhtä kuin järjetön määrä lääkkeitä ja genetiikka, joka sen kestää.
Jos puhutaan bodauksen huonosta arvostuksesta niin silloin puhutaan varmaan "taviksista" jotka eivät bodausta seuraa tai itse harrasta. Luulen, että "tavikset" on enemmänkin epätietoisia siitä käytetäänkö siellä aineita vai eikö käytetä tai eivät oikeastaan ajattele koko asiaa. Huono arvostus tulee varmaan ihan vain siitä, että se on friikkisirkusta eikä ihmiset ymmärrä miksi kukaan haluaa näyttää siltä.
 
Jos puhutaan bodauksen huonosta arvostuksesta niin silloin puhutaan varmaan "taviksista" jotka eivät bodausta seuraa tai itse harrasta. Luulen, että "tavikset" on enemmänkin epätietoisia siitä käytetäänkö siellä aineita vai eikö käytetä tai eivät oikeastaan ajattele koko asiaa. Huono arvostus tulee varmaan ihan vain siitä, että se on friikkisirkusta eikä ihmiset ymmärrä miksi kukaan haluaa näyttää siltä.
Tavikset luulee, että lihakset on ilmaa täyteen pumpattuja ja kaikki vain syö jotain nappeja.
 
En nyt tiedä millä vuosikymmenellä sä olet pelannut edarissa, mutta kyllä se on ihan maailmanlaajuista että aloitetaan about 4-5- vuotiaana, eikä pelkästään jossain voimistelussa vaan koskee myös palloilulajeja jne. Ei kukaan 10-vuotiaana lätkän aloittava tule ikinä pääsemään huipulle. Mahdollisesti muutamaa todella harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta.

Jees meilläkin 5v-pojalle viikossa telinevoimistelussa jo 2x3h reenejä, vuoden päästä 4x2h. :) Ei ne mitään leiki siellä. Tiukkaa reeniä ja venyttelyä.
 
Ja sit vähän valoja päälle aasi!! 4-5vuotiaat EHKÄ aloittavat harjoittelun jossain kiinassa tai venäjällä voimistelussa/taitoluistelussa ja sekin on enemmän leikin varjolla harrastettua motoriikan treenaamista. Vittu jonkun jalkapallon vertaaminen näihin yksilölajeihin on jo absurdia!! Terv. itsekin pikkukylän edustusjoukkueessa teininä/lapsena pelannut
Meillä 7 vuotias tyttö,vuosi taitoluistelua,nyt 2x treenit viikossa,2 tuntia kerralla,tiistaina klo 16-18 ja lauantaina klo 9-11,olis ollu mahdollisuus 3 treeniin viikossa kuten monet mutta ei lisätty vielä,8 vuotiaana vedetään 3-4x2-3 tuntia kerrallaa eikä se ole mitään leikkiä,kyllä siellä ihan tason mukaan vedetään eikä leikitä vaan ihan laji treeniä,nuorimmat sitten leikkii luistimilla jotka on noin 3-vuotiaita,sen mitä itse joka kerta olen mukana ollut katsomossa.
10 vuotiaat taitoluistelutytöt treenaa 5 kertaa viikossa liki ympäri vuoden.Lätkästä en tiedä mutta kyllä siellä 10 vuotiaat pojat näyttää olevan kovissa treeneissä 5 kertaa viikossa hallilla.Koulun ym lisäksi.
Treenit on täysin systemaattisia ja tavoite nousee joka vuosi ylemmäs jolla into ja lahjat kestää eikä mitään hassua leikkiä,koulun liikuntatunneilla sitten leikitään ja puuhataan huvikseen ja huumorilla.

Eihän näitä tiedä jos ei ole lapsia eikä itse ole saanu lapsena treenata kovaa,tavoitteellisesti jopa kohti maailman huippua.Kyllä maailmanmestarit on näissä hommissa aloittanu sen jälkeen kun on opittu kävelemään eli 3-4 vuotiaina,viimeistään 6-7 vuotiaana.
 
Viimeksi muokattu:
Oma poika aloitti painin 5 vuotiaana, alkuunhan se on sellaista leikin varjolla touhuamista. Mutta kyllä jo siinä 7-8 vanhana on jo ihan kunnon painitreenejä,ja kisoissa käydään. Treenejä voi olla 4 kertaa viikkoon,kehonhallintaa,kehonpainolla voimaharjoitteita, paini on aivan sairaan vaativa laji että kyllä se on melkein alle 10 vanhana aloitettava,poikkeuksia tietysti löytyy aina. Ja aivan liian aliarvostettu laji vaativuuteen nähden.

Sori off topicista.

Kaikkea hyvää markolle!
 
Richard Sandrak, totaalista nuoren ihmisen raiskaamista rajulla treeneillä, eikä tää ollut mitään leikitellään muutamia kertoja viikossa, vaan joka helvetin päivä täysipainoista harjoittelua vuosia putkeen. Ei mitään 2 kertaa viikossa 2 tuntia kerrallaan.

Richard’s daily workout routine was that of an adult in peak shape: 600 pushups, 600 sit ups and 300 squats.

richard-sandrak-little.jpg
 
Showpainissa sen painijan taitoja tai suoritusta ei mitata tai arvostella sen lopputuloksen (kirjoitettu) mukaan, vaan nimenomaan sen shown ja painin. Hyvää showta ei siinä lajissa saa aikaiseksi ilman kovaa urheilusuoritusta.

Totta tämäkin, mut mitään sovittua pisteytysjärjestelmää siinä ei ole, joten koko homma pohjautuu siihen, mitä ollaan sovittu matsin kulusta. Sama tossa mun teatterivertauksessa; ei se tanssi miellytä katsojia, jos koreografia toteutetaan huonosti.

Lapset läpsyttelee: Fysioterapeutti Tiina Lehmuskoski kertoo suomalaislasten urheilun pimeästä puolesta
 
Viimeksi muokattu:

Suositut

Back
Ylös Bottom