BB PRO Marko Savolainen

Vaikka olisi kuinka lahjakas, niin fysiologiaa ei voi huijata, fysiikanlait pysyvät silti lahjakkuudesta riippuen. Painovoima, evoluutio jne. Esim olit kuinka lahjakas tahansa, niin evoluutio on päättänyt ja luonut meidät semmoiseksi, että lihasmassa liiallisena on täysin hyödytöntä kudosta ja se poltetaan aina ensimmäisenä. Kun mennään vaaralliselle alueelle, jolloin rasvan määrä putoaa alle 3%, siihen ei lahjakkuus auta, vaan se on uskomattoman vaikeaa ylläpitää lihasta ja elää siinä massassa, saati vielä poistaa nesteet. Alle prosentissa alkaa kroppa antamaan periksi, hemot laskee vaarallisen alas, aivot eivät toimi normaalisti ja kuolema tulee ennen 0%.

Me puhutaan lajista, joka on hengenvaarallinen kaikille, ei vain sattuman summana kuten formulat. Kehonrakennus on myös ainoa laji, joka ultimaalisesti vie sut hautaan kaikkien sivutuotteiden takia. Jos teet sitä 100%, elinikä lyhenee merkittävästi joka vuosi. Ja tässä puhutaan ammattilaistasosta, jossa what ever it takes asenne on pahimmillaan. Bodaus on ainoa laji, jossa 26 vuotias huippulahjkakas voi omata 3-kertaisen sydämen, kaksinkertaiset keuhkot ja täysin tukkeutuneet verisuonet.

Vaikka urheilulajia ei pidä verrata sen mukaan paljonko se rasittaa elimistöä, mutta ei nyt silti aleta selittämään, että se on läpsyttelyä ja vertaamaan johonkin vitun mäkihyppyyn, jossa spurgu menestyy vaikka krapulassa hyppäisi. Me puhutaan bodauksen osalta täysin mielisairaasta lajista, jolle ei ole mitään haastajaa millään tasolla mitä se vaatii huipputasolla.

Mä väitän että kehonrakennuksen mestarit omaa semmoisen mentaliteetin, että jos olisivat lahjakkaita toisessa lajissa, olisivat siinäkin mestareita.
Arvostan Mattia ja mäkimiehiä sen verran, että sinun arviosi on alakanttiin. Se ei tarkoita sitä ettenkö arvostaisi sinua enkä sitä työtä mitä teet bodauksen parissa. Pistäpä perhana se +satakiloinen bodari laskemaan lentomäestä. Matti otti, mutta myös harjoitteli. Itsellä oli parhain kunto, kestävyys tai viinanjuonti kunto silloin, kun tein urakkatöitä kirvesmiehenä. Tällä hetkellä voimataso on ihan eri luokkaa, lihakset on isommat, mutta silloin olin kurko, enää en.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihmiset ovat ns kuolemattomia silloin n. 20 vuotiaana kun lähtevät parantelemaan fysiikkaansa kemialla ja eivät pääse siitä irti kun tottuvat uuteen identiteettiinsä ja toisilla vielä pää pehmenee aikalailla. Sitten kun on 5vuotta takana "lisä ruutia" ranteessa, niin ne ammattilais lihat pitäis olla jo lavassa, mutta ei, kun paskoilla geeneillä hakataan päätä seinään seuraavat 10-15vuotta ja ihmetellään sitten miks menin pilaamaan sisäelimet, nivelet jne.. Toikin aika on sääli kyllä käytetty niin perse edellä puuhun mentaliteetillä, että huh huh.

Tää avaus pätee varmasti 90%:sti tuohon urheilu skeneen
 
Arvostan Mattia ja mäkimiehiä sen verran, että sinun arviosi on alakanttiin. Se ei tarkoita sitä ettenkö arvostaisi sinua enkä sitä työtä mitä teet bodauksen parissa. Pistäpä perhana se +satakiloinen bodari laskemaan lentomäestä. Matti otti, mutta myös harjoitteli. Itsellä oli parhain kunto, kestävyys tai viinanjuonti kunto silloin, kun tein urakkatöitä kirvesmiehenä. Tällä hetkellä voimataso on ihan eri luokkaa, lihakset on isommat, mutta silloin olin kurko, enää en.
Lisään sen verran, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos saat arvostusta niin se vaikuttaa positiivisesti. Jos olet ilmiselvä hormonien käyttäjä niin eipä välttämättä tulokset häikäise.
 
Miten täällä edes voidaan verrata yksilö lajeja ja joukkue lajeja?
Onhan se nyt itsestään selvää että miltei missä tahansa yksilö lajissa menestyvä on kovempi kuin joku joukkue lajissa ”menestyvä”.
joukkue lajeissakin on toki niitä huippu pelaajia jotka ovat mailman parhaita, mutta aina sinne joukkueeseen mahtuu myös niitä vaihto penkin lämmittäjiä.




No kerro yksikin laji, jossa pitää priorisoida lajin mukaan elämässä kaikki tarkalleen? Plus vielä kemia, joka on rajulla tasolla ja on hyvin epäterveellistä. Annappa tulla ihan omin sanoin, paskapuhetta, että mikään muu laji vaatisi niin paljon monen riskitekijän ottamista mukaan.

Ei ehkä ihan täytä urheilu lajin kriteereitä, mutta Mites olis vaikka show painijat?
Syömiset ei tietenkään ole lähelläkään samaa tasoa, mutta lääkkeillä/huumeilla itsensä myrkyttämisessä mennään varmaan jopa bodauksen ohi.
Ja iskuja päähän satelee harva se ilta.
 
Ei ehkä ihan täytä urheilu lajin kriteereitä, mutta Mites olis vaikka show painijat?
Syömiset ei tietenkään ole lähelläkään samaa tasoa, mutta lääkkeillä/huumeilla itsensä myrkyttämisessä mennään varmaan jopa bodauksen ohi.
Ja iskuja päähän satelee harva se ilta.
Ei ole joo urheilua, mutta muutoin tuossa on vielä mukana kipulääkitys ja nubainiin tais aikanaan olla koukussa aika moni painija.
 
Ehkä bodauksen huono arvostus johtuu siitä, että suuren yleisön silmissä ammattibodaus on yhtä kuin järjetön määrä lääkkeitä ja genetiikka, joka sen kestää. Tämä luonnollisesti levon, treenaamisen ja tarkan syömisen lisäksi. Myöskään sä et voi hyödyntää sitä järjetöntä lihasmassaa siviilissä oikein mihinkään. Voimamiehet tekevät melkein kaiken samoin, paitsi syövät vapaammin ja nostavat järkyttäviä kuormia ja heitä enemmän arvostetaankin.

Kyllähän se nyt vain on selvää, että rauno 52v ymmärtää helpommin sen, että iso mies kiskoo maasta 500kg ja huutaa perkeleesti, kuin että isot miehet ovat öljyttynä lavalla rivissä pullistelemassa.
 
Tuo showpainija menee kyllä kehonrakennuksen lähelle lajina. Ainoastaan erona ettei painijat ole niin rasvattomia mutta vaativampi harjoittelun suhteen ja vaatii urheilullisuutta enemmän. Melko ketteriä on siellä +100kg ukot.
Ja uskallan kyllä väittää että enemmän nyrkkeily vaatii päätä kuin kehonrakennus. Piikin laitto ei ole asia jonka seuraukset ovat välittömiä, joten on helppo sivuuttaa haittavaikutukset. 100kg nyrkkeilijä jos ottelussa pääsee hivauttattamaan lyönnin jota et nää niin seuraukset ovat välittömät ja tod näk vakavat.
Itse tykkään kehonrakennuksesta eli en ole vihaaja tai negaaja.
 
Ja on kyllä todettava että vielä että esim jalkapalloilija joka pelaa millään suurensarjan päätasolla on harjoitellut niin paljon yksilönä että tuntimäärät ovat aivan hirvittäviä vuositasolla. Nuo spurgut hyppää mäkeä jutut on kyllä ihan pohja noteerauksia. Uskon myös että oikea urheilija ei tarvitse kovin kauan harjoitella mitään puntin nostoa että saa sen oikealle lihakselle.
 
Tosta showpainista vois ajatella, ettei se ole urheilua, koska lajin suoritusosuus perustuu käsikirjoitukseen, eikä sovittuihin sääntöihin. Onhan teatterissakin tanssijoita, jotka tanssivat, muttei silloin puhuta urheilusta, koska se on esitys. Samat tanssijat voivat kilpailla tanssikilpailuissa, joissa saa pisteitä tietyillä kriteereillä.
 
Jotkut on jäänyt tohon mäkihyppyyn ja Nykäseen kiinni hän oli vain yksi esimerkki.Suomessa on vaikka kuinka paljon maailmanmestareita,euroopanmestareita,olympiavoittajia sekä moninkertaisia suomenmestareita eri lajeista.Nämä ihmiset on urheilumaailman huipulla.
No itse olen vähän vanhempaa saapumiserää ja olen ollut maajoukkueleirillä samaan aikaan kuin Tiina Lillak. Ihan kohtuullisesti menestyi omassa lajissaan(jonnet voi googlata jos ei muista) Sen touhuista ei ihmetelty muuta kuin ne valtavat ruokamäärät mitä se veteli ruokalassa. En nyt tietty jokaista fysiikkatreeniä nähnyt, mutta sen voin sanoa, että ihan "läpsyttelyä" se oli, jos vertaa esim. Miken ja wileniuksen treeneihin.
 
No seuraavaksi voidaan vaikka keskustella mikä kehonrakennuksesta tekee urheilua :) joku voisi rinnastaa missikisat samaan kastiin
Eikös kaikki fyysinen liikunta ole urheilua jos sen tarkoituksena on rasittaa kehoa jollain tapaa?

Mun mielestä on urheilua ja kilpaurheilua.
 
Jos nyt verrataan lajeja, niin kyllä esim. voimistelussa, painissa, jääkiekossa, jalkapallossa jne. pitää harjoittelu aloittaa jo siellä 4-5-vuotiaana, ja se että olet huipulla niin vie noin 15 vuotta vaikka olet kuinka lahjakas tahansa. Noita lajeja et voi aloittaa enää esim. 20-vuotiaana ja kuvitella pääseväsi huipulle. Kun taas kehonrakennuksen voit aloittaa esim. 17-vuotiaana ja silti päästä vielä maailman terävimpään kärkeen. Lahjakkaana parhaimmillaan jopa alle 10 vuodessa. Savolainenhan esim. oli ~5 vuodessa maailman huipulla.
 
No eikö me ole puhuttu juuri alkoholista marginaalilajissa, niin miksei samalla kahvistakin? Kyllä on valikoivaa juttua nyt sulla.
Niin joo, vetelen tässä vihreetä LM:ää ja juon bisseä, niinkuin teen joka viikonloppu. Silti esim. penkkitulos alkaa 2:sella. alkoholi veis gainssit on ihan höpöhöpö-juttua. Mä en oo tainnu olla armeijan jälkeen viikkoakaan juomatta ja minä juon humalahakuisesti, en maun takia. Olen toki 40v. näytään 30v. ja suorituskykyä on kuin 20v. Elämä on ihan kivaa ja kuka tykkää mistäkin, löysätään vähän sitä pipoa ja naatitaan elämästä välillä:love:
 
Sitten voidaan ruveta porukalla miettimään kuinka monta Sm-kisoissa olevaa kisaajaa on "oikeasti kovassa kunnossa" Toki joku tästä taas suuttuu mutta jos tuolla kunnolla tarkoitetaan kuntoa tyyliin Nyyssölä, Sihvonen, Vainio ynms niin se määrä joka vuodessa näitä löytyy ei ole kyllä valitettavasti kamalan suuri. Toisekseen on mielestäni turha tuijottaa pelkästään treenivuosia. Jatkuvasti siellä lavalla on useita alle- tai juuri 30v täyttäneitä kavereita joille tuommoinen 20v treenitausta ei van ole oikeasti edes mahdollinen. Tämän lisäksi uskon että jokaisessa lajissa huipulle haluavan pitää löytää se innostus kyllä itsestään, eikä kehonrakennus ole mikään poikkeus tässä asiassa. Itse pidän tätä pointtia lähinnä itsestäänselvyytenä jokaisessa lajissa, eli ne jotka haluavat eniten menestyä treenaavat vapaaehtoisesti enemmän, paremmin, viisaammin etc etc eivätkä tyydy pelkästään "vähimmäissuoritukseen"

kertokaa mulle mikä kehonrakennuksessa on niin erikoista että pitää priorisoida koko elämä jo Sm-tasolla että siinä pärjää? Kyllä monessa muussakin (esim kestävyysurheilussa) mietitään nykypäivänä aika tarkkaan ruokailut, levot, hieronnat, nukkuminen ja muut suoritusta mahdollisesta parantavat asiat.
No kutakuinkin jo pelkästään sinne Sm-lavalle nousu vaatii kaikki nuo etc. asiat.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom