BB PRO Marko Savolainen

Kolehti ei ole se ratkaisu jos kaverilla on todellisia ystäviä niin hankkikoon/ohjatkoon miehelle ammattiapua ja sassiin. Monta surullista tarinaa saatu lukea iltapaaskalehdistä myöhemmin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sheikolle pitää kyllä nostaa hattua et on päässy kuiville!

Tosiaan itsekin päihdeongelmia vierestä seuranneena voin todeta että on täysin turha yrittää auttaa ketään ellei joku itse ole valmis lopettamaan. Hyvin monesti se vaatii sen pohjalla käymisen. Ei toki aina. Ja veikkaan että tässä on vaimot sun ystävät varmasti yrittäny auttaa ja katsellu hommia jo jonkin aikaa.
Markolle toki kaikkea hyvää ja tsemppiä koitoksiin!
 
No just se et osa nyt olettaa et se on narkkari/peliongelmainen. Sitä voi jokanen miettii omalle kohdalle et oisko sillä mitään väliä et susta liikkuis tälläsiä huhuja ja porukka oikeesti näköjään viel uskoo niihin
 
No just se et osa nyt olettaa et se on narkkari/peliongelmainen. Sitä voi jokanen miettii omalle kohdalle et oisko sillä mitään väliä et susta liikkuis tälläsiä huhuja ja porukka oikeesti näköjään viel uskoo niihin
Mulle aina sanotaan, että älä välitä. Ei mulle kukaan sano, että ne paskapuheet ja huhut olis merkittävä juttu.

Jos Marko vastais noihin millään tasolla, sanois joku heti "menikö tunteisiin". Paskaa saa kyllä puhua ja juoruta mielin määrin, paskanpuhuja on mielestään aina oikeassa ja oikeutettu puhumaan, muut ei saa sanoa mitään.
 
No just se et osa nyt olettaa et se on narkkari/peliongelmainen. Sitä voi jokanen miettii omalle kohdalle et oisko sillä mitään väliä et susta liikkuis tälläsiä huhuja ja porukka oikeesti näköjään viel uskoo niihin

Täällä nyt suurinosa elää niistä juoruista et jollain menee huonosti. Jos ei oo tietoa, että huonosti menisi niin pahimpiin viekkareihin auttaa juorut siitä että huonosti menee.
 
Muuten ei aiheeseen kiinnosta puuttua mutta toipuneena päihdeongelmaisena sanon että helvetin vaikea ongelmaan on ulkopuolisen puuttua. Kyllä sitä voi katkolle kuskailla ja rehapit maksaa tai kaataa kamat viemäriin mutta siitä ei ole vitunkaan apua niin kauan kuin ihminen ei itse aidosti halua toipua. Itse kävin koko skaalan läpi eli katkolta kuoleman porteille ja takaisin katkolle. Rehapissa kuukausitolkulla ja useamman vuoden päihdepolilla ja a-klinikalla. Kaikki koitti auttaa mutta mikään ei auttanut. Ennen kuin yksi kaunis päivä totesin että saa riittää. Siihen päätökseen ei vaikuttanut kukaan eikä mikään muu kuin minä itse. Ei. En tullut uskoon.

Itsekään en ota mitään kantaa Markon tilanteeseen, kun en siitä mitään tiedä. @sheiko:n kommentin kanssa täysin samaa mieltä. Itsekin entiseä päihteiden väärinkäyttäjänä täytyy sanoa, että se ihmisten jeesustelu ja auttamis yrityksillä ei ollut mitää helvetin virkaa. Sitten kun se kipinä lähtee omasta itsestä, että nyt tää paska saa rittää, niin alkaa vasta se toipuminen. Hyvin usein tai no lähes aina voimakkaasta addiktiosta toipuneet henkilöt tarvitsevat poistuneen addiktion tilalle jonkun toisen postiivisen addiktion esim. Urheilu, opiskelu, työnteko, ym.
 
Täällä nyt suurinosa elää niistä juoruista et jollain menee huonosti. Jos ei oo tietoa, että huonosti menisi niin pahimpiin viekkareihin auttaa juorut siitä että huonosti menee.

Eiköhän joku olisi tullut katkomaan huhuilta siivet, jos juorut ei pitäis paikkaansa.. Oulu on sen verran pieni paikka ja Marko sen verran tunnettu, että huonoja uutisia valuu sieltä täältä. Tietenkin eksaktit yksityskohdat puuttuu, mutta kokonaiskuva on selkeä :(
 
Muuten ei aiheeseen kiinnosta puuttua mutta toipuneena päihdeongelmaisena sanon että helvetin vaikea ongelmaan on ulkopuolisen puuttua. Kyllä sitä voi katkolle kuskailla ja rehapit maksaa tai kaataa kamat viemäriin mutta siitä ei ole vitunkaan apua niin kauan kuin ihminen ei itse aidosti halua toipua. Itse kävin koko skaalan läpi eli katkolta kuoleman porteille ja takaisin katkolle. Rehapissa kuukausitolkulla ja useamman vuoden päihdepolilla ja a-klinikalla. Kaikki koitti auttaa mutta mikään ei auttanut. Ennen kuin yksi kaunis päivä totesin että saa riittää. Siihen päätökseen ei vaikuttanut kukaan eikä mikään muu kuin minä itse. Ei. En tullut uskoon.
Jossain tapauksissa edes viikon pakkohuili on saanu kajuutan sen verran valoisammaksi että on alkanut fundeeraan mutta just tuo asenne ettei kukaan mitään voi sivusta mitään tehdä vituttaa kaikkein eniten, voi tehdä ja pitää tehdä... pikkuhuili on auttanut monen tajuamaan ja selviämään sen verran että vetää käsijarrusta..
 
Muuten ei aiheeseen kiinnosta puuttua mutta toipuneena päihdeongelmaisena sanon että helvetin vaikea ongelmaan on ulkopuolisen puuttua. Kyllä sitä voi katkolle kuskailla ja rehapit maksaa tai kaataa kamat viemäriin mutta siitä ei ole vitunkaan apua niin kauan kuin ihminen ei itse aidosti halua toipua. Itse kävin koko skaalan läpi eli katkolta kuoleman porteille ja takaisin katkolle. Rehapissa kuukausitolkulla ja useamman vuoden päihdepolilla ja a-klinikalla. Kaikki koitti auttaa mutta mikään ei auttanut. Ennen kuin yksi kaunis päivä totesin että saa riittää. Siihen päätökseen ei vaikuttanut kukaan eikä mikään muu kuin minä itse. Ei. En tullut uskoon.
Sivusta voi tehdä ja pitää tehdä jos ei muu auta niin M3 lähetteellä huilaan, Eniten vituttaa asenne ettei kukaan voi muka tehdä mitään, aina voi edes yrittää, seuraavat uutiset onkin sitten muistokirjoituksia jossa tekopyhää paskaa suut ja silmät täyteen, semmonen nyt on vaan tilanne.
 
Sivusta voi tehdä ja pitää tehdä jos ei muu auta niin M3 lähetteellä huilaan, Eniten vituttaa asenne ettei kukaan voi muka tehdä mitään, aina voi edes yrittää, seuraavat uutiset onkin sitten muistokirjoituksia jossa tekopyhää paskaa suut ja silmät täyteen, semmonen nyt on vaan tilanne.


Pientä tarkennusta, M1-lähetteellä hlö lähetetään tahdosta riippumattomaan psykiatriseen sairaalahoitoon.

"Tahdosta riippumattomaan tarkkailuun lähettäminen edellyttää lääkärin kirjoittamaa M1-lausuntoa, jonka perusteella henkilöä tutkinut lääkäri katsoo olevan lain määräämät edellytykset tahdosta riippumattomaan psykiatriseen sairaalahoitoon toimittamiselle. Korkeintaan kolme vuorokautta vanhan M1-lausunnon perusteella sairaalan lääkäri voi ottaa henkilön enintään neljän päivän ajaksi tahdosta riippumattomaan tarkkailuun sairaalaan, jos hän lähettävän lääkärin tavoin katsoo edelleen hoitoon määräämisen edellytysten todennäköisesti olevan olemassa. Viimeistään neljäntenä päivänä sairaalaanotosta on tarkkailusta vastaavan lääkärin annettava kirjallinen M2-lausunto, jonka tulee sisältää perusteltu kannanotto, ovatko hoitoon määräämisen edellytykset tahdosta riippumatta edelleen olemassa. Jos tarkkailun aikana ilmenee, että mielisairaslain määrittelemät edellytykset eivät toteudu, henkilö on heti päästettävä pois sairaalasta hänen niin halutessaan.
Päätöksen tahdosta riippumattomasta hoidosta (M3-kaavake) tekee tarkkailulausunnon perusteella sairaalan psykiatrisesta hoidosta vastaava ylilääkäri tai hänen estyneenä ollessaan tehtävään määrätty psykiatrian erikoislääkäri."
 
Kiitos tarkennuksesta, pointti oli se että joskus henkilö ei pysty toimimaan tavalla jota eloonjääminen edellyttäisi, Viikon valvomisen jälkeen psykiatri voi todeta henkilön psykoosin kaltaiseen tilaan jolloin ei tarvitse kysellä halua hoitoon, äärimmäinen teko mutta on pelastanut henkiä. rest my case
 
Kiitos tarkennuksesta, pointti oli se että joskus henkilö ei pysty toimimaan tavalla jota eloonjääminen edellyttäisi, Viikon valvomisen jälkeen psykiatri voi todeta henkilön psykoosin kaltaiseen tilaan jolloin ei tarvitse kysellä halua hoitoon, äärimmäinen teko mutta on pelastanut henkiä. rest my case


Ei se lääkäri narkkia sinne osastolle määrää. Katkoista taas ei yleensä ole yhtään mitään hyötyä. Kyllä se vain niin on että hyvin vähän voi ihmisen eteen tehdä mikäli ihminen ei itse ymmärrä tilannettaan. Riippuvaisen on siihen itse havahduttava. Päinvastoin yleensä ne läheisen auttamisyritykset vain mahdollistavat huumeiden käytön tai juomisen.

Tämäkin ihan kokemuksesta. Mulla expuoliso sairastu alkoholismiin (kyllä kyseessä on sairaus.) Kyllä siinä kaikkensa yritti tehdä vuosikausia että ei olis juonut. Anto antabukset aamulla, kuskasi ja puolittain pakotti a-klinikalle, aa:han, kokeiltiin että olis puhaltanu aina kun tulee kotiin. Säilytin pankkikorttia puolison toivomuksesta että ei olis ostanu viunaa. Jne. Ei nuista mikään auttanu paskaakaan. Sitten vasta tajusi tilanteensa kun en pitänyt enää yhteyttä, yhteisiin lapsiin oli enää vain tuettu tapaamisoikeus, sisarukset ja äiti oli välit katkaissu. Jälkeenpäin mietittynä olisi ehkä tajunnut tilanteen aikaisemmin jos en olisi yrittänyt niin pitkään auttaa.

Kyllä se vain niin on että sen ihmisen pitää itse havahtua ja se tapahtuu yleensä vasta silloin kun ei ole kukaan enää auttamassa. Tosin siinä on aina se vaihtoehto että menee sitten vain nopeammin hautaan, mutta sitä hautaan menemistä ei kukaan läheinen pysty estämään. Korkeintaan hidastamaan.
 
Ei se lääkäri narkkia sinne osastolle määrää. Katkoista taas ei yleensä ole yhtään mitään hyötyä. Kyllä se vain niin on että hyvin vähän voi ihmisen eteen tehdä mikäli ihminen ei itse ymmärrä tilannettaan. Riippuvaisen on siihen itse havahduttava. Päinvastoin yleensä ne läheisen auttamisyritykset vain mahdollistavat huumeiden käytön tai juomisen.

Tämäkin ihan kokemuksesta. Mulla expuoliso sairastu alkoholismiin (kyllä kyseessä on sairaus.) Kyllä siinä kaikkensa yritti tehdä vuosikausia että ei olis juonut. Anto antabukset aamulla, kuskasi ja puolittain pakotti a-klinikalle, aa:han, kokeiltiin että olis puhaltanu aina kun tulee kotiin. Säilytin pankkikorttia puolison toivomuksesta että ei olis ostanu viunaa. Jne. Ei nuista mikään auttanu paskaakaan. Sitten vasta tajusi tilanteensa kun en pitänyt enää yhteyttä, yhteisiin lapsiin oli enää vain tuettu tapaamisoikeus, sisarukset ja äiti oli välit katkaissu. Jälkeenpäin mietittynä olisi ehkä tajunnut tilanteen aikaisemmin jos en olisi yrittänyt niin pitkään auttaa.

Kyllä se vain niin on että sen ihmisen pitää itse havahtua ja se tapahtuu yleensä vasta silloin kun ei ole kukaan enää auttamassa. Tosin siinä on aina se vaihtoehto että menee sitten vain nopeammin hautaan, mutta sitä hautaan menemistä ei kukaan läheinen pysty estämään. Korkeintaan hidastamaan.

Alkoholia ei mun mielestä pitäisi verrata vaikutus mekanisminsa takia ollenkaan huumeisiin, etanoli menee suoraan solukalvon läpi vaikuttamaan gaba kiertoon, huimeet taas vaikuttavat välittäjäaineita lisäävästi,jarrua vetävät ovat hautaan asti koukussa mutta oppivat korvaushoidoilla ja jatkuvalla rehab ruljanssilla pitämään ittesä yllättävän hyvin hengissä, alkoholismin kuolleisuus on se nätti 100% ,kovempi kuin hivissä tai ebolassa. Kaikkein tyhmintä on tapattaa itsensä aliksella jolloin kuolinsyy on yleensä kolari,katolta tai tikkailta putoaminen ym fiksu, harvoin sydäri tai aneurysma, se mitä yritän toitottaa, ilmeisesti vitun turhaan ,on se että kun alista on saatavilla ja pinoa vielä vähän jäljellä tai sit on jo kilikali vaihe menossa niin siinä vaiheessä tosi ystävät tulee ja vetää huolella turpaan ja vie katkolle että saa edes sen 3-7 päivää tulla maanpinnalle funtsii jatkaako rallia...
 
Markohan on kaikki tai ei mitään tyyppiä, onko kyse sitten kaksuuntasesta vai persoonallisuuden piirteestä, tiedä tuota. Kun paljon yrittää, onnistuu, tekee sen paremmin kuin muut. Se on hienoa ja ne onnistumiset ruokkii itsetuntoa, kehuista elää. Sitä antaa niin kaikkensa, ei mieti mitään muuta kuin sitä yhtä asiaa jossa haluaa olla hyvä. Sitten alkaa väsymään, ei ole väliä vaikka asiat olisi hyvin, rahaa on ja kaikki skulaa, ei siltikään enää jaksa. Taistelu on käyty, voitettu, mitäs sitten tehdään? Tässä vaiheessa masennusta aletaan ruokkimaan päihteillä tai jollain jolla haetaan äärielämyksiä siihen tyhjyyteen. Noihin on kenenkään turha puuttua, jossain vaiheessa asianomainen ei enää jaksa rimpuilla, koska ne hetkelliset onnistumiset ovat vain tähdenlentoja. Yleensä loppu on surullinen, siihen ei pysty vaikuttamaan edes itse pääosan esittäjä, henkinen lanka on poltettu loppuun. Kaikkea hyvää Markolle, koita jaksaa!
 
Sivusta voi tehdä ja pitää tehdä jos ei muu auta niin M3 lähetteellä huilaan, Eniten vituttaa asenne ettei kukaan voi muka tehdä mitään, aina voi edes yrittää, seuraavat uutiset onkin sitten muistokirjoituksia jossa tekopyhää paskaa suut ja silmät täyteen, semmonen nyt on vaan tilanne.

Niin. Itse nuo asiat pitää kokea enne kuin käsittää. Parasta apua mitä sain oli se kun rehapilla luettiin kirjeitä omaisilta. Ne oli aika rehellisesti ja kaunistelematta kertonut mitä ne ajattelee musta kun juon... Mutta se että mun kämpillä kävi ystävät ja rakkaat tuomassa ruokaa ja kaatamassa viinoja viemäriin. Ei mitään apua. Kuskasivat katkolle yms. ja kävivät sairaalassa katsomassa. Nelisen vuotta siinä sumussa meni. Juha Vuorinen sanoi joskus viisaasti että hänen kyksinkertainen neuvonsa päihdeongelmaisten läheisille on se että lopettakaa välittäminen! Juuri tästä on mielestäni kysymys.
 
Sori Sheiko että oion taas mutkia, olet siis ehdottoman oikeassa, kaikki päihdeongelman hankkineethan ovat aika narsisteja oman hyvän olon saamisensa suhteen mutta välittämistä ei saisi koskaan lopettaa vaan hyysäämistä ja ns ymmärtämistä ja pään silittelyä koska oli se juoppo tai nisti niin tuossa vaiheessa se ainoastaan enää manipuloi ja käytää hyväksikäyttää kaikkia mahdollisia tahoja, korostan kuitenkin että alkoholin ja esim spiidin vetäjässä on niin paljon eroa että samat lait eivät päde, olen tässä n 20v seurannaut nuoruuden ystävän opioidi pelleilyä ja toissa yönä lienee jonkinlainen saturaatio piste tuli kun kolmen ringistä, olivat netistä saaneet fentanyliä jauhena ja pääkokki itse, oikein guru vetäs pitkän piikin heti keulille, lappu varpaaseen ja juhlat seis. Piripäälle se pakko katko antaa aina sen mahiksen kuunnella mitä lähimmäisellä on sanottavaa kun sumu laskee niin äkkiä, deekujahan hoidetaan benzoilla ettei vaan tulisi krapula, mielestäni pitäisi päästää siihen deliriumin porteille asti ennen sedatointia , mutta niinkuin Sheiko sanoi kukaan ei voi auttaa sellaista joka ei apua ota vastaan, mutta mielestäni pitäisi lähes pakkokeinoin saada sen verran stoppia että saa sen ohikiitävän selvän momentumin miettiä tekemisiään, onko siitä apua, vitustako sen voi ennakoida mutta, kaveria ei jätetä velvollisuus on täytetty silloin. Olen kyllä liian vanha näihin keskusteluihihn, menkää tekemään avokado smoothie ja etsikää sitten uusi idoli kun edellinen hyytyy hankeen jossain lähiön alaovella kun avaimet hukassa...
 
Ette nyt näe metsää puilta. Ongelmat jotka näkyy suurelle yleisölle, on pelkkä oire. Miettikää Markon historiaa, kaikki eivät sitä asiaa pysty hahmottamaan ja sisäistämään, itse pystyn koska elän samaa elämää ja mitä enemmän kerta toisensa jälkeen alas tulen, nouseminen on aina vaikeampaa. Tän tyyppinen ihminen kyynistyy elämän suhteen ajan kanssa, sille ei vaan voi mitään. Se on ihan turha laittaa tällasta tyyppiä hoitoon. Jos se sinne menee niin se tapahtuu omasta tahdosta ja näyttävästi, jätkä nousee kuin fenix lintu ja kaikki on hyvin, kunnes taas.
 
Back
Ylös Bottom