BB PRO Marko Savolainen

Miten niin ammun, mutta kun tuokin on ihan täysin totta että oli suuri määrä koneessa tavaraa, kyllä se varmasti suurin syy siihen on kuiteskin kun kaikki muut asiat kunnossa.

Voihan ne painot olla isot ja silti hallittuja toistoja, sehän on sitä jotain voimaa :O

Lääkkeiden käytön määrässä itsessään tuskin huippukehorakennus kilpailijoidenkaan välillä mitään suurta eroa on niinkään, vaan viimeisen vaiheen kehitys tulee siitä millainen yksilöllinen vaste ja geenitekijät/lahjakkuus kullakin on käyttämiin aineisiinsa, johon myötävaikutetaan sitten treenien laadulla ja niistä palautumisella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toki, mutta nykyajan proot kyllä vetää aika maltillisilla painoilla kaikenkaikkiaan. Poikkeuksia toki on, mutta mitä noita on katsellut, niin aika pienillä tekevät kun voisivat paukutella rumemmalla tekniikalla huomattavasti isommilla painoilla. Esim meillä treeneissä on pakko lihas rasittaa loppuun muulla tapaa kuin vain painoja lisäämällä. Mulla alkaa punnerruksissa rinta oireilemaan jos meen korkeammalle ja Peterin tapauksessa on ihan vaurioiden kautta huomattu, että todellisia voimia ei voi ottaa täysimittaisesti käyttöön suorilla sarjoilla. Sillä on isot jalat ja voimaa siellä, mutta pakko rasittaa se lihas loppuun toisella tapaa kun isommilla painoilla on jo saatu aikaan reiteen pieni repeämä, joka onneksi palautui.

Isoissa painoissa on niin hirveesti riskejä ja niissä tuppaa aina epäsuora rasitus nousemaan. Sitten kun treenataan usein, niin ei soisi hirveesti väärien lihasten tekevän duunia kun niiden pitäis palautua. Verrataan nyt vaikka suorin jaloin maastavetoon, jossa isot ottaa latseihin saakka, mutta malitillisemmilla saadaan takareiskat loppuun rasittamatta hirveesti selkää. Koittakaas joskus kipeillä hauiksilla laittaa enemmän romua penkkiin ja ihmetelkää miten hauis voi leveämmällä otteella olla nostossa mukana erittäin vahvasti.
Ja mitä voidaan päätellä tän kaiken jälkeen jokanen ihminen on erillainen ja jokasen kroppa vastaa erillailla, toiselle toimii toinen tapa toisella toinen. Hyvää yötä Suomi.
 
Lääkkeiden käytön määrässä itsessään tuskin huippukehorakennus kilpailijoidenkaan välillä mitään suurta eroa on niinkään, vaan viimeisen vaiheen kehitys tulee siitä millainen yksilöllinen vaste ja geenitekijät/lahjakkuus kullakin on käyttämiin aineisiinsa, johon myötävaikutetaan sitten treenien laadulla ja niistä palautumisella.

Ja koska noilla tuppaa olemaan geenitkin kaikilla äärimmäisen suotuisat, treenit kunnossa ja ravinto viilattu viimeisen päälle, niin loppuviimein erot tulee kärjessä lähes kokonaan kisaviimeistelyissä.
 
Näitten kahen väittely on kyllä naurettava, vähä sama ku Asafa Powell ja tommi hartonen väittelis keskenään. eli suomen 100m suomenennästys mies ajalla 10,21 ei ota neuvoja asafalta vastaan koska tälllä ei ole valmentajana näyttöä ja hänen aika on kuitenki 9,72, markon ja peterin ero on tuo. tämä vertaus, koska peter on suomen mestari ja powell on kova mutta ei ole juurikaan koskaan voittanu mitään, mutta aika ero on tuo suomenennätyksen ja maailman noin 7 kovinman 100m juoksian kanssa. ja sama ero on peterin tämän hetken kunto vs markon kunto 90 luvun lopulla. eli lyhennettynä minä ottaisin kyllä neuvot vastaan jos peterin tilanteessa olisin.
 
Hyvä valmentaja on aina vastaanottavainen ja avoin uusille asioille.

Peterin lihatalkoot olivat sinänsä helpoimmasta päästä toteuttaa, kun mies on luomuna ollut jo huippu mallikas ja omannut jo lihastakin hyvin. Hänen treenauttaminen ja lihasten kasvu ei ole se vaikein ja haastavin juttu. Tässä kuitenkin onnistuttiin loistavasti ja ei sitä nyt paremmin oisi voinut toteuttaa, kun lihaa tuli noin paljon lyhyessä ajassa. Tästä valmennuskuviosta ei kuitenkaan vielä voi suuria johtopäätöksiä tehdä kuinka hyvä valmentaja Mike on. Voi vaan todeta, että loistavasti tämä yksi prosessi eteni ja sen perusteella näyttö on annettu.


Savolaisen tieto-taito on varmasti huikea ja se perustuu kovaan näyttöön missä lihaa on tahkottu eniten koskaan Suomessa. Tyyli on loppuun saakka viety kehon kiusaus, jossa brutaalilla tavalla haetaan kehitystä. Valmennusnäytöistä en sen enemmin tiedä, mutta kun tällaiseen valmennukseen pääsee kehonrakentaja, jolla pää kestää ja on geenit kohdallaan voidaan odottaa vaikka mitä. Heikkoutena näkisin sen, että kestääkö paikat brutaalia kuormitusta, jossa keho, varsinkin jänteet ja nivelet ovat myös jatkuvasti todella kovilla. Uskon kyllä, että Savolaisen silmä on harjaantunut näkemään rajan, jossa on hyvä himmata.

Yhteenvetona voisi päätellä molempien olevan loistavia valmentajia, joilla on pikkuisen eri tyyli toteuttaa asioita. Intohimo ja kova asenne tekemiseen on avainasemassa joka asiassa siinä menestyäkseen. Sitä ei puutu kummaltakaan ja uskon todella siihen, että molempien käsien kautta voi tulla minkälainen mestari tahansa. Heikoin lenkki taitaa olla se valmennettava, joka pystyy vastaamaan tähän toteutukseen, jossa aletaan muovaamaan kovan luokan tulevaa kehonrakentajaa. Kyllä sinne Roomaan voi viedä useampikin tie kuin yksi.
 
Minulla on Mike erittäin hyvä silmä siihen mitä kukin kestää. Ja olen tehnyt tätä hommaa ammatikseni koko elämän ja mitä tulee kokemukseen, niin sitä ei korvaa mikään. Näen teidän treenissä paljon hyvää, mutta myös monia asioita, joita kannattaisi tehdä toisin. Saisin Peterin käsiin mm. tahkottua lyhyessä ajassa useamman sentin lisää.
Heitetään nyt joitain keitä yleensä olen kisoihin valmentanut. Hanna 2 kisaa 2 voittoa. Ilkka Mursu voimanostajasta lyhyessä ajassa hyväksi kehonrakentajaksi. Mm. Noviisi SM 1 ja miesten SM 3 kaksi kertaa. Yasemin Ourama body fitness alle 168 cm voitto ja päälle overall voitto. Voitti mm. Päkkilän Marin, mihin ei moni ole pystynyt. Päkkilä Mari SM 2 ja sama vuosi MM 3. Halosen Marko ( maailman haastavin kroppa) Noviisi SM 3. Maria Kuure EM-karsinta sija 3. Mentula Jari mielestäni Jarin paras kunto oli Torontossa ja jos olisitte nähneet hänet kuusi viikkoa ennen kisaa, ja se mihin kuntoon lopulta pääsi niin huh huh. Ja viimeistelyt tehtiin kuvien ja puhelimen välityksellä. Tuossapa nuo ketä ylipäätänsä olen kisoihin valmentanut on. Ei kovin huonosti ole mennyt vai? Ja sinun meriitit yleensäkään missään mikä lajiin liittyy on??
Olen Mike ollut sellaisten gurujen koulussa, mistä sinulla ei ole hajuakaan. Teidän olisi hyvä olla Rännälän Jarin koulussa jokunen kuukausi, se jos kuka osaa nuo treenihommat. Jutustelin Rännälän kanssa Expossa ja se tulee blogiin. Kannattaa olla avoin uusille jutuille.


Joo useita senttejä lyhyessä ajassa :) , eiköhän Maken systeemit siihen tiedetä .....Oiskohan se Synthol :urjo: , kaikki ei ole niin tyhmiä että on valmiita tekemään ihan mitä vain pelkästään sen takia että saisi muutamat sentit lisää kokoa ja sitä kautta saa pikku poikien ihailuja ja palkinnoksi pussin protskua.

Peterillä elämässään paljon hienompia/tärkeämpiäkin asioita kuin pelkkä bodaus :rock:
 
Pakko kommentoida aiheeseen, kun hävettää lukea Miken kirjoituksia. Onneksi Marko ei alennu samalle tasolle ja toivottavasti Peter ja Hulkki eivät lue näitä keskusteluja.

Markolla kuitenkin voisi olla _hieman_ annettavaa kun aletaan puhumaan pro-tason kehonrakennuksesta? Miksi Mike suhtaudut noin negatiivisesti Markon tarjoamaan valmennusapuun? Etkö oikeasti usko että Markolla olisi annettavaa "sinun" metodien lisäksi?

Miksi vaadit Markoa tekemään saman kuin valmennettava? Kuulostaa nimittäin aika lapsellisilta nämä "tee ite"-tasoiset kommentit. Nythän se todellinen haastava vaihe Peterin kohdalla vasta alkaa, kun enää ei "helppoja" kiloja montaakaan varmaan tule. Onkos Mikellä minkä verran kokemusta 110-130 kiloisista kehonrakentajista? Hulkiltakaan käytännön osaamista/näyttöjä tästä eteenpäin ei ainakaan hirveämmin taida olla? Vaikka Hulkkia erityisesti itse arvostankin.
 
Toki, mutta nykyajan proot kyllä vetää aika maltillisilla painoilla kaikenkaikkiaan.

Tätä en itse kiistä. Mutta se mikä mua vähä harmittaa, on että fanipojat ei tiedä totuutta. Siis kokonaisuutta millä mennään. Uskon että esim Peterin ja monen muun tapaukses se treenisysteemi on tismalleen oikea kun se suhteutetaan siihen muuhun kokonaisuuteen ja niihin asioihin mistä ei voi puhua ääneen. Eli metodit synkkaa yhteen.

Mutta jos kokonaispaketin muut metodit on jollain tyypillä "old school" eikä "hightech" niin tuo sun ja Peterin ja monen Proon treeni on väärä valinta. Puhumattakaan että joku treenaa täysin peukaloimattoman umieritysjärjestelmän turvin.

On iso harmi miten moni tavallinen tallaaja tuhoaa terveytensä ja heittää kehitysvuosia hukkaan koska valitsee väärän treenimetodin suhteutettuna siihen muuhun kokonaisuuteen millä on liikkeellä. Ja kun totuus on se että ihan kuka tahansa ei saa kaikkia metodeita eikä edes tiedä niistä mitään, siis liittyen umpieritysjärjestelmän peukalointiin.

Jotenkin se pitäis jokaisen koittaa tajuta että se treenimetodi on silloin oikea kun se synkkaa yhteen muun kokonaisuuden kanssa. Ja tässä tullaan jo ihan yksilöllisiinkin eroihin, ja moni joutuu kokeilla eri tapoja että löytää sen mikä itselle käy. Mutta miksi ette voi sanoa tavallisille treenaajille että heidän ei ole järkeä yrittää treenata niinkuin Peter? Eikä myöskään niinku Make tai kukaan muukaan. Se riippuu ihan tiestä, että millaisella kalustolla sitä tietä voi ajaa....jos ei ole valittu sama tie niin on hulluutta yrittää mennä samoin keinoin eteenpäin kuin joku menee toisella tiellä.

Toivottavasti sanoin asiat tarpeeksi nätisti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Umpieritysjärjestelmä
 
En jaksanut lukea kaikkia uusia viestejä, mutta silmäilyjeni perusteella tää on taas niin pakkista. Käsittääkseni Marko on tarjoutunut yhden (1) kerran treenaamaan Peterin ja Miken kanssa, jonka vuoksi nyt aletaan kaivelemaan CV:stä kisahistoriaa ja valmennettavia?

Tämä kuulostaa lähinnä siltä, että pelätään Markon tekevän itse treenissä jotain sellaista, että Wileniuksen ura menee umpimetsään tämän yhden treenin takia. Toki jokainen treeni on mahdollisuus kehittyä, mutta en nyt jaksa millään uskoa, että Marko ihan niin huonoa treeniä vetäisi, että kehitys siihen tyssäisi. Ja luulen, että jos Hietala-Siren-Wilenius-trio näyttäisi edes hiukan valoa, niin yhteisten keskustelujen kautta voitaisiin löytää sellainen treeni, johon koko porukka olisi tyytyväinen.

Ainakin itse elän siinä uskossa, että jos tämä kuvitteellinen tilanne joskus tulisi todeksi, niin kyllä ennen itse treeniä siellä keskusteltaisiin, mitä Marko tulisi Mikelle ja Peterille teettämään. Nyt tämä on hiukan hiekkalaatikkomeininkiä, kun kaikki koittaa näyttää olevansa niin helvetin fiksuja, ettei tarvitse neuvoja.
 
Tässä keskustellaan niin monesta asiasta päällekkäin ja vielä rakentavasti "mun isällä on isompi kuin sun isällä"- hengessä. Asioita joita bodausvalmentajan tullee osata:
* Pitkän aikavälin suunnittelu; kyky asettaa urheilijan kanssa pitkän aikavälin tavoitteita ja sitoutua näihin
* Kausisuunnittelu; pohjakunto, massaa, dieetti, kisakausi, ylimenokausi
* Lyhyen aikavälin suunnittelu; reenirytmitys kautta palvelevalla tavalla
* Arjessa eläminen, eli urheilijan ja olosuhteiden ymmärtäminen; valmentajan tulee huomioida paitsi reeni niin urheilijan muusta elämästä (työ, koulu, perhe tms.) johtuva stressi ja rajoitteet, sekä näiden rajoissa optimoida reeni ja palautuminen
* Reenaus; valmentajan tulee ymmärtää teoriassa ja käytännössä kaikkien tehtävien liikkeiden oikea suoritustapa ja väsymättä ohjata urheilijaa. Valmentaja sekä kannustaa että hillitsee, riippuen urheilijan päivän kunnosta.
* Palautumisen maksimointi "keinolla millä hyvänsä"
* Kisaviimeistely kyseiselle urheilijalle sopivalla tavalla
* Loputon nälkä oppia uutta, mutta samalla ehdoton itsevarmuus omasta osaamisesta ja kyvyistä
* Kyky verkostoitua ja hankkia urheilijaa palvelevat asiantuntijat "valmennustiimiin". Näitä voisivat olla esimerkiksi sponsorit, terveydenhuolto, lihashuolto, muiden fyysisten tai henkisten osa-alueiden valmentajat jne.
...
Samanlaisen listan voisi sitten tehdä bodauskilpailijasta.
 
En jaksanut lukea kaikkia uusia viestejä, mutta silmäilyjeni perusteella tää on taas niin pakkista. Käsittääkseni Marko on tarjoutunut yhden (1) kerran treenaamaan Peterin ja Miken kanssa, jonka vuoksi nyt aletaan kaivelemaan CV:stä kisahistoriaa ja valmennettavia?

Tämä kuulostaa lähinnä siltä, että pelätään Markon tekevän itse treenissä jotain sellaista, että Wileniuksen ura menee umpimetsään tämän yhden treenin takia. Toki jokainen treeni on mahdollisuus kehittyä, mutta en nyt jaksa millään uskoa, että Marko ihan niin huonoa treeniä vetäisi, että kehitys siihen tyssäisi. Ja luulen, että jos Hietala-Siren-Wilenius-trio näyttäisi edes hiukan valoa, niin yhteisten keskustelujen kautta voitaisiin löytää sellainen treeni, johon koko porukka olisi tyytyväinen.

Ainakin itse elän siinä uskossa, että jos tämä kuvitteellinen tilanne joskus tulisi todeksi, niin kyllä ennen itse treeniä siellä keskusteltaisiin, mitä Marko tulisi Mikelle ja Peterille teettämään. Nyt tämä on hiukan hiekkalaatikkomeininkiä, kun kaikki koittaa näyttää olevansa niin helvetin fiksuja, ettei tarvitse neuvoja.

Veit kengän suustani. Kuitenkin kyse on yhdestä treenistä. Mutta kyllähän se ottaa omalle tunnolle.
 
Kun vain pystyttäis pitämään nämä suomen bodymaailman vaikuttajien väittelyt rakentavana ja asialinjalla..

Ei tarvitsisi lukea kuinka täällä sitten ihmiset valitsevat puoliaan, kuka on "fanipoika" ja kuka osaa osaa treenata oikein.

Saataisiin hienoa materiaalia meille katsojille kun vain suhteet osattaisiin pitää kunnossa.
 
Suahan sitä, ja pitäähän sitä keskustella kun keskustelupalstalla ollaan, mutta silloin kun joku Muropaketin kovin naistenmies, Jani-Petteri Espoosta alkaa saivartelemaan kestävyysurheilusta kun joku puhuu kestämisestä, niin kylläpä tekee mieli vaihtaa keskustelusäiettä.
 
Kaikki voi oppia kaikilta esim aloittelija vanhalta konkarilta ja vanha konkari aloittelijalta. Nyt sitten ennen kun alkaa nillittämään siitä että Marko/Peter/Mike/Utti ei oo aloittelijoita niin en kenenkään tuossa viitannut. :)
 
Mä kysyn nyt Mike sulta että mikä sua vaivaa? Heräsitkö björnborgit persevaossa vai häh? Täällä suomen kaikkien aikojen kovin ammattilaiskehonrakentaja ehdottaa että voisi teille kiskaista treenin jos siitä jotain jäisi käteen ja sinä haistatat vitut ja sanot että kaikki on kokeiltu ja tiedetään mitä tehdään. Peter takuulla tietää mitä tekee siitä kertoo tuo 26kg kehityskin, mutta se ei tarkoita sitä ettei lisää voisi oppia.
 
Tuntuu vähä että mikellä ottaa ylpeyden päälle kun Make meni häntä "neuvomaan" joka on melko lapsellista sinäänsä. Eikös tässäkin lajissa kannattas ottaa kaikki neuvot ja vinkit vastaan mitä vaan konkarit viittivät ilmaseksi antaa?
 
"Toimivaa ei pidä korjata" on aika hieno lause, ja se sopii mielestäni tähän väliin. Miksi Pjoottori muuttaisi hyvää treenitapaansa niin kauan kuin se noinkin hyvin toimii?
Pirauttaa sitten herra S-Massalle, kun ei enää hommat toimi. Mutta niin kauan kuin toimii, en näe järkeä alkaa sekottaa systeemeitä, vai oliko ne niitä "METODEJA", mikä on nykyään kova sana.
 
Back
Ylös Bottom