BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä kirjoitus. Propsit muuten Markolle, että ei väheksy mitään lajeja tai niiden edustajia kirjoituksissaan. Valitettavan usein bodarit nostavat itseään ja lajiaan jalustalle. Ääriesimerkkinä Boogie, joka ties kuinka monet kerrat, viimeisessäkin ahdistavassa blogikirjoituksessa, muistaa aina muistuttaa kuinka hänestä ei sitten hiihtäjän näköistä tule.
Kyllä joka laji on huipulla kovaa. Ja lajinsa huiput ovat huipulla lajinsa näköisiä: hiihtäjät hoikkia ja jänteviä ja bodarit sitten jotain muuta.
 
Pelastakaa meidät hyvät lukijat :)
Eli alkuperäiseen aiheeseen, kenen mielestä täällä porukka kehittyy hyvää vauhtia? Ja jos ei kehity, niin mikä on syynä?

Muista sitten että itse kysyit. Minä olen kellunut tässä potassa pitkään, 80-luvulta asti ja olemme tavanneetkin monesti, olin joskus goldsilla spottaamassa penkkisarjojasikin. Minulla ei ole treeniin varsinaisia tavoitteita tai päämääriä, treenaan kuntoilun vuoksi ja haen siinä ohessa minulle parhaiten sopivia tekniikoita ja liikkeitä. Tutkin asiaa myös kirjallisuuden kautta sekä empiirisillä testeillä, ja ymmärtääkseni minulle on kehittynyt melko selkeä näkemys siitä mikä toimii ja mikä ei. Vastaus kysymykseesi on helppo. Porukka ei kehity, koska he luulevat tekevänsä kaiken oikein, ja kuvittelevat jo optimoineensa kaiken mahdollisen. Sitten kun katsoo miten asiat tehdään, ei voi kuin ihmetellä sitä järjen köyhyyttä millä tähän on päädytty.

Gold'silla treenasi aikoinaan myös eräs Fathi. Muutamat klopit kysyivät häneltä miksi hän tekee penkkiä niin keveillä painoilla? Fathi sanoi ettei ratkaisevaa ole se paino, vaan se miten sitä käyttää. Liikerata, tuntuma lihaksessa, keskittyminen, menee kaikki sen maksimipainon ohi. Minusta tämä on loistava esimerkki ja totuus tässä asiassa. Painolla on merkitystä, mutta se miten paino vaikuttaa lihaksen kasvuun, ei tule suoraan painosta, vaan siitä että sitä nostetaan tarkoituksenmukaisella tavalla. Tämä soveltuu kaikkeen painoharjoitteluun ja kaikkiin lihaksiin, ja tätä ignoorataan hyvin mielellään. Se nimittäin se paino merkitsee egolle paljon enemmän, kuin lihakselle. Suomalaisilla suurin ongelma on tuo valinta, rakentaako egoa vai lihasta. Sinä ymmärsit sen alussa oikein, laji vaatii isoa lihasta ja ego on seurausta siitä. Moni näkee asian toisin päin. Sen vuoksi kuormitetaan liikaa, joka johtaa paskaan tekniikkaan, joka johtaa paskaan kehitykseen.

Sitten kun on törmätty tuohon paskaan kehitykseen, hämmästellään kovin, koska ei käsitetä mistä se johtuu. Ja sitä lähdetään sitten korjaamalla suurentamalla puuron voisilmää, koventamalla treeniä edelleen tms. ylen typerällä. Oikea reaktio olisi ottaa askel taakse ja katsoa mikä meni vikaan, mutta kun hommasta puuttuu se äly jolla sen näkisi. Ei käsitetä sitä, että bodaus ei ole voima vaan älylaji. Asiat täytyy osata ja älytä, eikä vain lisätä massaa tankoon. Kehoa ei pitäisi rakentaa ensisijaisesti sisulla, vaan järjellä. Moni pitää väitteitäni silkkana paskana, ja sanoo että on kehittynyt ihan hyvin, kiitos vaan, vaikka tekniikat on vähän sinne päin. Aivan, tähän törmää koko ajan. Entäpä jos kehitystä olisi tullut tuplamäärä, jos asiat olisi tehty oikein? Sitä ei voi tietää, jos tekee aina samoin kuin on aina tehnyt.

Väite ettei jokin tekniikka toimi, perustuu useammin uskoon, kuin kokemukseen, koska tosimiehellä "ei ole aikaa leikkiä". Tästä saatiin hyvä esimerkki ketjussa jossa arvosteltiin Bullin giant-settejä. Dialogi meni suunnilleen näin: Hemmo 1. "Minusta tuollainen pikkupainoilla leikkiminen ja kitkuttelu on paskaa, eikä voi toimia, ei lihas kasva tuollaisella leikkimisellä" Hemmo 2. "paljonko sinulla on kokemusta tuollaisesta treenistä, oletko kokeillut itse?". Hemmo 1. "Ei yhtään, en ole kokeillut...". Hyvin tyypillistä suomalaisella bodyskenellä. Minä tiedän tämän, minulla on tieto hallussa..aha..miten...no, mää oon treenaillu ja mää oon ravintolan ovella töisä kansakoulupohjalta..Okei, hyvä sulle..Totuus on, ettei kukaan meistä tiedä kaikkea tästä lajista, eivät edes sen huiput. Miksi? Koska ensinäkään tutkittua tietoa ei ole, kehitys on henkilökohtaisista ominaisuuksista kiinni ja valtaosa skenellä liikkuvasta tiedosta perustuu päasiassa uskomuksiin. Edes se, paljoko sitä proteiinia pitäisi syödä, ei ole selvää kaikille. Suomessa sitä määritellään 1.5-3g per painokilo, jenkeissä sama per pauna. Jännä miten heillä syödään tuplamäärää protskua, tai meillä puolet liian vähän. Miten se todellisuudessa menikään? Kukaan ei tiedä, tutkimus puuttuu..

Omistautuminen on sitten se tekijä joka erottaa pojat miehistä. Kun katsoo esim. Bullin alkutaipaleen videoita tai vaikka Pumping Iron jaksoja joissa Lou Ferrigno treenaa, näkyykö niissä oikeesti että tässä mies pistää kaikkensa likoon? Niissä näkyy miten kaveri ei uskalla poistua "mukavuus alueeltaan" sinne missä oikeasti koskee. Olen spottaillut suomen top kymppissä treenaavia kavereita koko 90-luvun ja joukossa oli vain muutamia jotka todella veti kaikki irti. On käynyt jopa niin, että kun kaveri pyysi vakioapulaisen puutteessa minua spottaamaan, ja tein sen kuten kuuluu, niin kommentti oli että "ei oo kyl koskaan ottanut lihakseen näin kovasti". Ei kai, kun vakiospottaaja nostaa kolmanneksen kuormasta, ja minä hiukan sormenpäillä pidin vauhtia yllä ettei kuorma pysähdy. Tekniikoissa on eroa, joka johtaa siihen että myös lopputuloksessa on eroa. Tämä vaan pitäisi käsittää. Hyvin yksinkertaisia ja lähemmin tarkastellen ilmiselviä asioita, jotka jäävät ihmisiltä huomaamatta innon tms. syyn vuoksi. Omistautuminen tarkoittaa muun muassa juuri sitä, että on kriittinen itsensä suhteen eikä päästä itseään omimaan helppoja oikoteitä, vaan että vaatii itseltään aina kaiken. Siihen ei moni pysty. Ja jos tätä ei osaa, kehitys jää vajaaksi.

Yksi mistä puhutaan liian vähän, on välineiden merkitys. Olisiko Arnie sama vai suurempi, jos käytössä olisi ollut kaikki esim. Mayor'sin hilavitkuttimet? Onko Davidsin tai Kraftwerkin ergonomia sitä parasta, mitä bodyskenellä on koskaan nähty? No ei, ei tietenkään ole. Nämä vehkeet on tehty suomessa, suomalaisella asiantuntemuksella. Miksi suomesta tulee niin paljon autoilun maailman huippuja, mutta niin vähän kehonrakennuksen maailman huippuja? Koska auto on aina muualla tehty, ei suomessa. Ei suomalaiset laitteet huonoja ole, ne on vaan tehty suomalaisella itsepäisyydellä ja illuusiolla jotta tälläinen tämän täytyy olla. Oli suo kuokka ja Jussi, ja Jussin ääriergonominen suokuokka. Siitä lähdettiin kehoa rakentamaan, sillä tietämyksellä jota luettiin alan lehdistä ja pähkäiltiin tyhmissä päissämme. Lopputuloksena lauma laitteita joiden ergonomia on kovin kyseenalainen. Kun 70-luvun amerikassa punnerruspenkin leveys oli 15-20 senttiä, se on meillä tänään 35-40 senttiä. Miksi? Kun laitteiden ergonominen kehitys edellisenä 70 vuotena oli jalostanut penkin leveyden tuohon kahdeksaan tuumaan, niin seuraavat parikymmentä vuotta suomessa levensi sitä saman verran lisää. Miksi? Koska se on voimanostossa hyvä. Onko se kehonrakennukselle optimi? No, kokeilkaa joskus, muuttakaa rintatreenissä ainoastaan penkin leveys ja lisätkää liikerataa jos em. antaa siihen mahdollisuuden, ja kokekaa se itse. Tässäkin eron huomaa vain ne, jotka käyttää aina täyden liikeradan esim vipareissa. Mikähän oli muuten Arnien massiivisen leveän rintalihan salaisuus. Ilman muuta pelkät geenit, niin. Aivan..
 
Kuten Yates sanoo, treenaaminen itsessään on helppoa. Unen saannin pitäisi olla itsestäänselvyys. Väittäisin, että suurin kompastuskivi on ruoka. Kehonrakentajien tulisi syödä niin paljon, että kasvua tapahtuu, piste. Oli miten paljon hyvänsä kalorin kulukkia päivässä. Jos se tarkoitaa 10000 kaloria, niin silloin se tarkoittaa sitä. 6000 jo lienee monelle ubermassiiviselle prolle sopiva määrä. Proteiinia pitää saada paljon. 500-600 g:llä kasvaa. Munuaisille se ei valitettavasti tee hyvää, mutta Kevyt liikunta ja runsas veden nauttiminen saa kuonat liikkeelle. Lihakset tehdään offseasonilla, ruoalla. Silloin jää se pissisten ihannoima 'sixpäkzi' unholaan, ja tilalle tulee ronskisti raakaa massaa.
 
70 luvun amerikassa oli myös punnerruspenkkien tolppien väli joku 50cm, koita siihen sitten lastata painot ja ottaa pois ilman että sattuu leukaan. On amerikka hieno maa ja kaikkee, mut tollasta ne ei osannu oikein suunnitella. Kraftwerk on suomalainen, David ei kyllä ole. Mutta molemmat silti todella hyviä ja laadukkaita merkkejä.
 
70 luvun amerikassa oli myös punnerruspenkkien tolppien väli joku 50cm, koita siihen sitten lastata painot ja ottaa pois ilman että sattuu leukaan. On amerikka hieno maa ja kaikkee, mut tollasta ne ei osannu oikein suunnitella. Kraftwerk on suomalainen, David ei kyllä ole. Mutta molemmat silti todella hyviä ja laadukkaita merkkejä.

Kaveri tossa yläpuolella selitti just maratoniakin pidemmän tarinan suomalaisesta itsepäisyydestä ja tyhmyydestä tehdä asioita tietyllä tavalla ja "koska tää on paras tapa" mentaliteetillä. Toki tollainen 50 sentin väli tangonlepuuttimissa on kapea ja sitä oli syytä leventää mutta siitä nyt ei taidettu kuitenkaan mainita sanaakaan? Hienosti todensit kaiken mitä Roboz yllä kirjoitti ja melko lyhyessä ajassa: kaikki alle tunnissa... Ei tarvinut edes salille mennä kun Robozin tekstin tunnisti todeksi.:face:
 
Robozille kyllä pisteet ulosannista ja ajatuksista, tuo viimeisenä mainittu penkinleveys ärsyttää todenteolla (vaikkakin vain yksi pointti tekstissä).
 
Munuaisille se ei valitettavasti tee hyvää, mutta Kevyt liikunta ja runsas veden nauttiminen saa kuonat liikkeelle.
500-600g on jo sellainen määrä ettei sen vaikutuksia ole käsittääkseni juuri tutkittu, mutta korkeaproteiinisella ruokavaliolla ei nykyisten tulosten mukaan ole minkäänlaista haittavaikutusta terveisiin munuaisiin, oikeastaan jopa päinvastoin. Brosciencea parhaimmillaan.

Tuo on vain aivan käsittämätön myytti joka on lähtenyt liikkeelle siitä, etteivät "sairaat" munuaiset pysty käsittelemään suuria proteiinimääriä.
 
Mä kuulin/näin jostain, että Marko ois taas "pelissä" mukana. Ei kai samalla mentaliteetilla kuitenkaan kuin aikaisemmin? Mä ymmärsin jostain dokkarista, että Marko on jo kertaalleen pilannut terveytensä tällä hommalla ja joutunut käymään dialyysihoidoissa ym. Onko se nyt saanut uuden munuaisen vai mitä? Ei kai se taas ole pilaamassa terveyttään, vai onko järki tällä kertaa mukana?
 
Mä kuulin/näin jostain, että Marko ois taas "pelissä" mukana. Ei kai samalla mentaliteetilla kuitenkaan kuin aikaisemmin? Mä ymmärsin jostain dokkarista, että Marko on jo kertaalleen pilannut terveytensä tällä hommalla ja joutunut käymään dialyysihoidoissa ym. Onko se nyt saanut uuden munuaisen vai mitä? Ei kai se taas ole pilaamassa terveyttään, vai onko järki tällä kertaa mukana?

On saanut uudet munuaisen. Tavoitteena hänellä kilpailla ammattilaisena Nordic Pro- kisassa Suomessa syksyllä 2014 (?). Korjatkaa jos oon väärässä.
 
On saanut uudet munuaisen. Tavoitteena hänellä kilpailla ammattilaisena Nordic Pro- kisassa Suomessa syksyllä 2014 (?). Korjatkaa jos oon väärässä.

Muistaakseni on kuitenkin sanonut että menee munuaisen ehdoilla. Ja vuosi olisi siis jo tämä vuosi eikä 2014.
 
Mä kuulin/näin jostain, että Marko ois taas "pelissä" mukana. Ei kai samalla mentaliteetilla kuitenkaan kuin aikaisemmin? Mä ymmärsin jostain dokkarista, että Marko on jo kertaalleen pilannut terveytensä tällä hommalla ja joutunut käymään dialyysihoidoissa ym. Onko se nyt saanut uuden munuaisen vai mitä? Ei kai se taas ole pilaamassa terveyttään, vai onko järki tällä kertaa mukana?

Eiköhän se varovaisuus aste ole nykyään jotakin ihan muuta ,kyllähän Marko on kokoajan tarkkaillut ravintoa munuaisten kannalta. Ja aktiiviaikana niitä munuaisia haittaavia rohtoja oli useita. Jo piri yksistään taisi olla viimeinen niitti ja tuskimpa nämä kokeilut toistuu ,ei kai kukaan voi olettaa niin hölmöksi?.. Marko itse vois vastata näihin ,mutta varmaa kyllästyttää 5000 krt vastata samaan kysymykseen ...
 
Mä kuulin/näin jostain, että Marko ois taas "pelissä" mukana. Ei kai samalla mentaliteetilla kuitenkaan kuin aikaisemmin? Mä ymmärsin jostain dokkarista, että Marko on jo kertaalleen pilannut terveytensä tällä hommalla ja joutunut käymään dialyysihoidoissa ym. Onko se nyt saanut uuden munuaisen vai mitä? Ei kai se taas ole pilaamassa terveyttään, vai onko järki tällä kertaa mukana?

Jos näit, niin mitä mieltä olet? Onko samalla mentaliteetilla?

Painan tällä hetkellä 106 kg. Jos mentaliteetti olisi sama kuin ennen, niin painaisin noin 140 kg.
Totta on, että terveys on mennyt ja dialyysissä olin kaksi vuotta. Uuden munuaisen sain 2008 loppuvuodesta. Mitä kisahommiin tulee, niin en ihan varma ole kun näyttää, että noille käsille ei voi tehdä mitään. Halu olis kyllä kova kisata. Se on minulla vähän sama asia, kuin tuo Janne Ahosen comebackki, voin niin samaistua tuohon tilanteeseen. Jannelta puuttuu se Olympia-mitali ja niin kauan, kuin se on edes teoreettisesti vähänkään mahdollista saavuttaa, niin se ei jätä rauhaan. Itsellä ei tavoitteet enään ole ne mitkä joskus terveenä, mutta jotain on mielessä.
 
Marko, jäi sulta varmaan huomaamatta kyssäri jokunen sivu sitten. Jos et jaksa vastata, OK :)

Marko

Miten on, antoko kamppailulajit (tai antaako) sulle bodaukseen minkälaisia uusia näkemyksiä? Esim. kehonkäytöstä (posettaminen ym), nostamisen liikeradoista/tekniikoista jne?
 
Back
Ylös Bottom