BB PRO Marko Savolainen

Et ehkä suostu hyväksymään tätä, mutta sulla on poikkeuksellinen lahjakkuus lihasmassan osalta, meillä ei Suomessa ole niin paljon porukkaa, että täältä kamalasti lahjakkaita löytyisi. Jenkeissä on 200 miljoonaa asukasta ja sieltäkään ei älyttömiä lahjakkuuksia tule kuin kourallinen. Ei Phil Heath ole saanut niitä lihaksen kiinnityskohtia, sitä lihaspyöreyttä ja upeaa rakennetta sohvalla makaamalla, hän sai sen syntymällä siihen malliin. Eikä Phil Heath olisi Mr. Olympia jos makaisi kotona. 100 metrin kävelyn skippaaminen autolla ei ole omistautumista, vaan puhdasta laiskuutta.

Tuntuu, että monet superlahjakkuudet ei itse edes tajua millaisia geneettisiä friikkejä ne ovat. Makella oli 21-vuotiaana 60 senttiset kädet joka ei yksistään johtunut siitä, että reenit oli vaan kovempia kuin muilla, tai että ei kävelty 100 metrin matkoja. Vaikka Marko ei omia geenejään edes pidä kovin kummoisina, niin kyllä ne taitaa silti olla Suomen kaikkien aikojen kovimmat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon tässä koittanut osoittaa fysiologisen faktan eri yksilöistä. Endomorfin on vähän paha turvota, vaikka kuin olisi työmoraalia. Make antaa kuvan, että kaikki vetää löysästi ja näitä on salit väärällään. Mä tiedän yhden classic-kisaajan, joka on tehnyt kaiken vielä paremmin ja tehokkaammin, mutta eipä tuo ilman lääkkeitä hirveän isoksi ole tullut. Meillä on geneettiset rajat kaikilla, myös lääkkeitä käytettäessä. Lahjakkailla nämä rajat tulevat vastaan myöhemmin.

Tarkoitatko hulkkia tällä? Olen itse miettinyt kanssa että onko tosiaan näin, että lasikatto on tullut vastaan ja mikään muu ei enää vaikkapa hulkille lisää lihasta tuo, kuin nuo lääkkeet, vai onko sittenkin niin, että koska painoraja tulee/on tullut jo vastaan, niin pyritään enemmänkin vuosi vuodelta kehittämään symmetriaa, ja voidaan jopa joutua himmailemaan jotain lihasryhmiä joilla massankasvatus vielä onnistuisi, jotta saadaan nekin kilot sinne missä symmetriassa on puutteita?
 
No kyllä tossa on armotonta kutistumista jos aletaan pelaamaan tolla tasolla.
Mä en mistään mitään tiedä mutta eikö toi oo tosiaan olosuhteet huomioonottaen helkkarin siisti kondis. Siis että jos Make olis tuolloin vain siirtynyt terveenä offille, jatkaen kunnolla syömistä ja treenaamista, olisi kondis pysynyt vieläkin paremmin. Ja vielä kun muistetaan ettei tohon aikaan enään kovimmillakaan kerennyt päästä 90-luvun kondikseen vaan käsijarru tai kaks lyötiin päälle jo aiemmin.

Markolla taas on muistissa ne vanhat hyvät vuodet ja niiden perusteella meitä fiksumpi siintä, miten kykeni lihoja ylläpitämään.
 
Sivusta seuranneena vähän ihmetyttää, että ymmärrätkö tahallaan Markon viestit väärin? Hänhän tarkoitti vain niitä henkilöitä, ketkä oikeasti haluaisivat kasvaa ja kehittyä, mutta työmoraali ei riitä näiden tavotteiden saavuttamiseen.


Kävi itselläni ihan sama mielessä :) Tuntuu, että alkuperäisestä ajatuksesta mennään kokoajan enmmän ja enemmän metsään.
Ai eivät halua kasvaa ja siksi kisaavat samassa sarjassa vuodesta toiseen? Mike nyt herätys!
Ja vielä kerran minulle tulee pyyntöjä, myös kokeneilta kilpailijoilta, jotka haluavat kasvaa ja alkaa tekemään asiat paremmin. Sitten ei kuitenkaan toimita ohjeiden mukaan, enkä tarkoita, että ei saisi kävellä 100 metriä :) Ja jos Olympiassa raja nostettaisiin vaikka 230 lbs, niin kohta moni ukko tuon painaisi.
Ja minä väitän, että minulla on hyvät geenit tasan kolmeen lihasryhmään: takareidet, hauikset ja selkä. Näihin lihaksiin saan hyvän tuntuman helposti ja vastaa hyvin treeniin. Muiden kanssa on saanut kyllä käyttää mielikuvitusta, että ovat kasvaneet. Kerran myös yritin keventää treenejä ja jätin kaikki erikoistekniikat pois, kun ajattelin, että muutkin pääsee "helpommalla" . Saman tien tapahtui kuihtumista ja kehitys oli nollassa. Minusta esim sellainen kuin Lee Priest tai Flex Wheeler ovat lahjakkaita. Pitäs joku tutkimus käydä, olenko jotenkin erilainen, niinkujin Flexiltä löytyi joku myöstatiini hässäkkä.
 
Oon tässä koittanut osoittaa fysiologisen faktan eri yksilöistä. Endomorfin on vähän paha turvota, vaikka kuin olisi työmoraalia. Make antaa kuvan, että kaikki vetää löysästi ja näitä on salit väärällään. Mä tiedän yhden classic-kisaajan, joka on tehnyt kaiken vielä paremmin ja tehokkaammin, mutta eipä tuo ilman lääkkeitä hirveän isoksi ole tullut. Meillä on geneettiset rajat kaikilla, myös lääkkeitä käytettäessä. Lahjakkailla nämä rajat tulevat vastaan myöhemmin.

En väitä, että ei treenattaisi kovaa, moni ei vaan optimoi asioita niin hyvin, kuin pysytyisi. Olen huolissani tästä Suomen kehon rakennuksen tilasta.
 
Tarkoitatko hulkkia tällä? Olen itse miettinyt kanssa että onko tosiaan näin, että lasikatto on tullut vastaan ja mikään muu ei enää vaikkapa hulkille lisää lihasta tuo, kuin nuo lääkkeet, vai onko sittenkin niin, että koska painoraja tulee/on tullut jo vastaan, niin pyritään enemmänkin vuosi vuodelta kehittämään symmetriaa, ja voidaan jopa joutua himmailemaan jotain lihasryhmiä joilla massankasvatus vielä onnistuisi, jotta saadaan nekin kilot sinne missä symmetriassa on puutteita?

Muistelin ainakin, että on todennut että tekee tiukkaa tiputtaa painoa tuohon painorajaan.
 
Tuntuu, että monet superlahjakkuudet ei itse edes tajua millaisia geneettisiä friikkejä ne ovat. Makella oli 21-vuotiaana 60 senttiset kädet joka ei yksistään johtunut siitä, että reenit oli vaan kovempia kuin muilla, tai että ei kävelty 100 metrin matkoja. Vaikka Marko ei omia geenejään edes pidä kovin kummoisina, niin kyllä ne taitaa silti olla Suomen kaikkien aikojen kovimmat.


Tässä heti kaksi, joita väitän lahjakkaammaksi, kuin minä. Pojat odottaa jännittyneinä tuloksi nuorten SM-kisoissa -93 :)

Pojat 001.jpg
 
Oli muuten kova taso tuolloin ja jotenkin kun noita old school kuvia katselee, niin jengi oli kuosissa kyllä. Nyt näkyy lavalla Suomen kisoissa korkeintaan pari oikeasta kuivaa kaveria, loput ovat enemmän tai vähemmän löysiä.
 
Joka juuri osoittaa sen, että osa ei välttämättä pyri nostamaan painoaan mahdollisimman korkeaksi, vaan kisaa itselle mieleisessä sarjassaan. Jos 80kg kilon sarja Suomessa nostettaisiin 85 kiloon, niin kisaajat painaisi kisoissa yli 80kg. Ei se, että joku kisaa samassa sarjassa vuodesta toiseen, osoita, että tämä löysäilisi offilla. Ehkä hän haluaa kisata ko. sarjassa ja olla siinä paras.

Et ehkä suostu hyväksymään tätä, mutta sulla on poikkeuksellinen lahjakkuus lihasmassan osalta, meillä ei Suomessa ole niin paljon porukkaa, että täältä kamalasti lahjakkaita löytyisi. Jenkeissä on 200 miljoonaa asukasta ja sieltäkään ei älyttömiä lahjakkuuksia tule kuin kourallinen. Ei Phil Heath ole saanut niitä lihaksen kiinnityskohtia, sitä lihaspyöreyttä ja upeaa rakennetta sohvalla makaamalla, hän sai sen syntymällä siihen malliin. Eikä Phil Heath olisi Mr. Olympia jos makaisi kotona. 100 metrin kävelyn skippaaminen autolla ei ole omistautumista, vaan puhdasta laiskuutta.

Tämä on kyllä taas tasoa Suomi24.
 
Kumpikaan ei kyllä luovuta väittelyä. Tulee ihan mieleen rocky 4 lopputappelu paitsi että se on Markon ja Miken välillä pakkotoistolla. Voin kuvitella kuinka puolet Huutaa mielessään "MIKE! MIKE! MIKE! MIKE!" ja puolet huutaa "MARKO! MARKO! MARKO! MARKO!".
:D
 
Pelastakaa meidät hyvät lukijat :)
Eli alkuperäiseen aiheeseen, kenen mielestä täällä porukka kehittyy hyvää vauhtia? Ja jos ei kehity, niin mikä on syynä?
 
Kyllä Savolaisen lahjakkuuden on oltava poikkeuksellista. Kun siihen löytyy sopiva tyyli treenata ja armoton luonne, niin tulokset kasvavat tuohon mittaan. Lääketiede, lepo, ravinto ja kova treeni, jossa nämä neljä ovat oikeassa suhteessa tekee maksimaalisen lihaskasvun. Kun vielä lisätään superlahjakkuus, jonka ammattikehonrakentajat järjestäen omaavat on mahdollista olla absoluuttisella huipulla.

Omasta mielestäni Suomessa ei ole ollut siellä ketään muuta kuin Savolainen. Leino oli myös vertailuissa lähes pro mestarien tasoa. Muut ovat olleet kaukana ammattikehonrakentajien huipuista.

Kun puhutaan kehonrakennuksesta urheiluna niin kyllä ammattikehonrakennus sitä varmasti on. Ehkäpä yksi vaikeimmin pärjättävä laji.

Kyllä Mike kirjoittaa helvetin hyvin ja asiaa. Miken realitettitaju on vaan pikkusen liian hyvä kun täällä pitäisi elää pikkuisen fiktiivisissä pilvissä. On Savolaisenkin jutut kyllä varsin asiallisia. Unohtuu vaan välillä, että on kyse poikkeuksellisesta kehonrakentajasta. 999.9 % : n ihmisistä Miken kertomukset kyllä sopivat faktoina.
 
Ite kans testannu joskus tota "makaa, syö ja käy salilla" pari vuotta sitten kun siihen oli kunnolla mahdollisuus, ja kyl tuli kehitystä ja painoa kans parissa kk:ssa niin maan helvatusti.

Nykyää ei jaksa syödä tarpeeks ja muutenkaa keskittyy niin täysillä, ni esim penkki +20kg vähemmän ja elopaino +10kg vähemmän. Ja treeniäkin paljon enemmän alla ku sillon pari vuotta sitten.

edit: V.I.P-kuvat osiossa pitäis olla topikki noilta ajoilta... ite ei sinne pääse tarkastaa ku vipit loppu.
 
Kumpikaan ei kyllä luovuta väittelyä. Tulee ihan mieleen rocky 4 lopputappelu paitsi että se on Markon ja Miken välillä pakkotoistolla. Voin kuvitella kuinka puolet Huutaa mielessään "MIKE! MIKE! MIKE! MIKE!" ja puolet huutaa "MARKO! MARKO! MARKO! MARKO!".
:D
Jos kaikki olisivat aina asioista samaa mieltä, niin ei pahemmin syntyisi keskusteluja :)

ja onnistuin senkin postaamaan kaksi kertaa :D
 
Minulla on sellainen systeemi, että sillä on takuu huimaan kehitykseen. Takuu on voimassa, niin kauan kuin tehdään asiat pilkulleen, niinkuin sanon. Vielä ei ole löytynyt sellaista, joka haluaa/pystyy näin toimimaan.
 
Pelastakaa meidät hyvät lukijat :)
Eli alkuperäiseen aiheeseen, kenen mielestä täällä porukka kehittyy hyvää vauhtia? Ja jos ei kehity, niin mikä on syynä?

No en voi vastata kuin omasta puolestani. Omaa kehitystä jarruttaa eniten laiskuus ja itsekurin puute, eli toisinsanoen mukavuudenhalu.

Mutta taas toisaalta, mitä sitten? Minä en ole ikinä mihinkään lavalle menossakaan.

Mutta voin kyllä hyvin kuvitella, että joku vaikka kotimainen hyvin menestynyt kaveri on senverran mukavuudenhaluinen että tekee tasan senverran että pysyy kärjen tuntumassa. Ihminen haluaa loppupelistä päästä vähällä ja elää mukavasti. Vähissä on ne jotka nauttaa siitä että pistää rajoja uusiksi ja tekee kaiken vielä paremmin. Se on jotain perfektionismia ja se yhdistettynä lahakkuuteen bodauksessa lienee niin harvinaista ettei niitä Suomen kokoiseen maahan oikein mahdu...
 
Back
Ylös Bottom