BB PRO Marko Savolainen

SUPERMASSA
Minun vahva mielipiteeni on, että omistautuminen ei ole lähellekkään sitä mitä pitäisi. Lääkkeitä kyllä käytetään, tiedän niistä jonkin verran
Se tuo omistautumisjuttu on tullut aika selväksi tässä valmennushommassa. Ja ennenkuin tulette minulle puhumaan omistautumisesta, niin kerron omalta kohdalta muutaman tarinan....







Joo Coleman toimi poliisina, Yates saliyrittäjänä ja perheellisenä. Haney perheellinen ja useampi sali ja paljon muuta toimintaa. Mites Arnold, muut makas rannalla ja lepäs ja kasvoi treenien lomassa (Maken metodit) ja Arska osteli kiinteistöjä ja teki bisbnestä lajin ohessa, ja oli silti paras. Strydomilla ja Mike Christianilla vaatebisnekset.Eiks Cutlerkin oo jossain kiinteistöbisneksissä, Warrenilla logistiikkayritys. Kuka vaan kehittyy jos ei tarttee muuta kun syödä treenata ja nukkua.
Mut kyllä elämän realiteetit on vähän muuta. Missä treenaat jos ketään ei viittii pyörittää salia, kenen rahoilla ostat ruoat jos et oo töissä ja tienaa rahaa siihen, missä asut?
Huippuurheilijat ja muut huippumenestyjät on normiväestöstä poikkeavia yksilöitä, ei voi odottaa että kaikki toimii samalla lailla.
Toisen kehorakennus on varmasti harrastus jossa käy kisaamassa ja toiselle se on koko elämä.
Mr Olympia-tason ihmisen bodaus on yritys jossa on itse tuote ja tuotteistettu. Jos jotain haluaa pitää antaa, sponssit edellyttää esiintymistä, matkustamista, nettinäkyvyyttä ja paljon paljon muuta.
Sellainen ketä siellä pärjää tai voittaa toimii niin. Jos ne vaan nukkuis ja söis ja treenais, voisivat olla vieläkin isompia - kyllä, muttei Mr Olympioita.

Tämän takia tänne ei hirveästi kannata kirjoitella. Aina ymmärretään väärin, mitä yritetään sanoa. Tuo oli vain minun tapa nuorena tehdä asioita.
Ettekö te nyt tajua, että puhun kaikesta ylimääräisestä? Juurihan kirjoitin, että kaikki sponssi jutut tehdään viimeisen päälle.
Eikä noita esiintymisä ole pakko tehdä, jätkät haluaa vaan tienata rahaa. Minulle ei ole ikinä raha merkinnyt juurikaan mitään, en ole tätä ikinä tehnyt rahan takia. Minulle etusijalla on aina ollut, että mikään ei mene treenin edelle. Olisinhan omalla nimelläni voinut tehdä vaikka mitä ja ehkä vielä tehdäänkin ;)
Ja töiden tekemisellä ja MR. Olympian voittamisella ei ole mitään tekimistä keskenään. Vai tarkoitatko, että ne pärjää juuri sen takia, että tekevät töitä?

- - - Updated - - -

Perusnelikymppisellä ei ole takanaan kilpailu-uraa poikkeuksellisen kovalla lihasmassalla. Täten siellä ei ole myöskään lihasmuistia. Ja suurin osa ei pääse tommoiseen kuntoon vaikka kuin olisi kaikki optimaalisesti ja lääkitys kohdallaan. Ei me olla kaikki samoista palikoista rakennettuja. Sä olet mesomorfi ja keräät helposti lihasmassaa. Siihen kun laitetaan mukaan harkittu ravinto, kova lääkitys ja kova treeni, niin silloin tulee mestareita. Et sä Make todellakaan ole mikään tavallinen nelikymppinen suomalainen mies, sulla on poikkeukselliset geenit. Geeneistä esimerkkinä, uskoisin, että teit kaikkesi pohkeiden treenissä, mutta eivät ne silti kasvaneet muun kehon tasolle. Osalla ihmisistä näitä heikkoja lihasryhmiä voi olla useita ja yleismassa ei vain kasva vaikka mitä tekisi.

Mutta kirjoituksesta sai sellaisen kuvan, kaikki joilla on ollut iso lihasmassa, kuihtuu kuurien jälkeen normi kokoon vaikka mitä tekisi.
Minulla oli muuten -94 saman kokoiset pohkeet kuin Nasserilla 52,5 cm :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Enpäs ole ikuna muistanut kysyä. Käytätkö näitä treeniboostereita, mitä ajatuksia tuotteista? Eihän niitä varmasti pysty A tuotteeseen vertaamaan mutta ainakin DMAA sisältävät toimii näin tavantallaajan silmissä.

Vaikka et saavuttanut sitä mitä halusit niin ei se rahan teko vielä ole myöhäistä "podauksella", sun nimellä varmasti on iso kaiku jos laitat SUPERMASSAfarm tyylisen putiikin pystyyn . Tai SUPERMASSAgym, aina Ouluun yksi sali mahtuu ;)

En ole noita boostereita kokeillut. Tykkään vähän liian paljon kaikista piristeistä, joten parempi olla ottamatta :) Ennen treeniä otan pienen kupin kahvia jauhden kofeiini pillerin.
Suunnitelmissa on :)
 
Tässä vielä Mikelle :) Pohkeet aika balanssissa, kyllä kaikki liha kasvaa yllättävän paljon, kuin oikeen kuritetaan ja on lääkitys kohdillaan :)
Oli muuten huvittava kuvaussessio Weiderin salilla :)

Pohkeet 001.jpg
 
Kyllä Savolaisen kohdalla puhutaan hurjasta potentiaalista. Poikkeus vahvistaa säännön ja itse tunnen valtavan määrän voimailijoita ja heillä kaikilla patti katoaa ja voimat lähtee varsin paljon. Toki kukaan ei varmaan Savolaisen tavalla ole panostanut kuurilla eikä natuna touhuun. Siksi sen totuuden tietää Savolainen itse. Sen verran suorasanaista tekstiä häneltä kyllä on tullut, että paskan jauhantaan en Savolaisen kohdalla usko. Mies on helvetin lahjakas ja tehnyt kellosepän työtä kuntonsa eteen. Onhan hän lisäksi ollut aivan eri tasolla kuin ketääs suomalainen koskaan. Totuuden nimissä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että hyvin harva panostaa kokonaisvaltaisesti kehittymiseen ja mennään lääkkeiden avulla pääosin.
 
Geeneistä esimerkkinä, uskoisin, että teit kaikkesi pohkeiden treenissä, mutta eivät ne silti kasvaneet muun kehon tasolle.

Minä olin kerran Maken kanssa Kuntosali 38:lla samaan aikaan seisten tehtävässä pohjekoneessa.
Tai siis, toinen teki ja toinen puhalsi, ei ihan täysin samaan aikaan.

Vihertykää siihen kateudesta, pakkislaiset :dance:

Saattaa olla, että Make näki mun huimat pohkeet, ja se jotenki lannisti sitä pohjereeniä, että mahdotonta saavuttaa tollaset.
Saattaa olla että ei.
 
Mitäs mieltä olet Make tuosta Boogien aikomuksesta kilpailla? Varmaan luit sen viimeisimmän blogitekstin, joka oli sanalla sanoen erikoinen. Tuolla Boogien ketjussa aihe on herättänyt runsaasti eriäviä mielipiteitä. Lähinnä siellä kiistellään siitä, että onko oikein tahallaan rääkätä lahjoituksena saatua uutta munuaista. Tietty se voi itselläänkin sanoa sopimuksen irti, mutta tuo diettaaminen ja nesteiden tyhjentely vasta mukavaa tekeekin.
 
Mitäs mieltä olet Make tuosta Boogien aikomuksesta kilpailla? Varmaan luit sen viimeisimmän blogitekstin, joka oli sanalla sanoen erikoinen. Tuolla Boogien ketjussa aihe on herättänyt runsaasti eriäviä mielipiteitä. Lähinnä siellä kiistellään siitä, että onko oikein tahallaan rääkätä lahjoituksena saatua uutta munuaista. Tietty se voi itselläänkin sanoa sopimuksen irti, mutta tuo diettaaminen ja nesteiden tyhjentely vasta mukavaa tekeekin.

Se oli Boogielta vähän harkitsematon ja varmaan suutuksissaan kirjoitettu postaus. Jos tänne nettiin lähtee väittelemään asiasta, on se loputon suo. Totuushan kuitenkin on se, että eihän sitä voi mitenkään puolustella, että meinaa kisata, mutta minä olen viimeinen ihminen, joka voisi heittää ensimmäisen kiven :)
Välttämättä itse hormoonit ei ole se pahin juttu juuri munuaisille (poislukien kasvuhormooni), vaan isot proteiini määrät ja tietääkseni jo pelkästään isot lihakset saattavat olla haitaksi. Toisaalta jos siirrännäinen toimii moitteettomasti ja arvot ovat normaalit, niin se on tavallaan terve munuainen. Ihan oma lukunsa on sitten hylkiminen. Minulle esim. Helsingissä, kun olin saanut munuaisen ja tiesivät minun taustoja, niin kysyivät haluanko extra proteiinia :) Minulla itselläni tuo munuainen ei koskaan ole ihan täysin pelittänyt, eli arvot koko ajan koholla. Tähän yhtenä syynä luultavasti kirurgin tekemä virhe laikkauksessa. Minulle tuli niin sanottu lekaasi, eli sinne jäi vuoto ja virtsa meni mahaan. Voin sanoa, että oli tuskalliset ensimmäiset päivät, ennen kuin vika huomattiin. Munuainen olisi voinut tuhoutua tuon virheen seurauksena, onneksi vika löytyi ajoissa.
Enemmänkin olisi Bookien kohdalla huolissani tuosta syövästä. Nämä meidän hyljintä lääkkeet lisää syöpäriskiä huomattavasti. Niiden toimintahan perustuu siihen, että huijataan omaa elimistöä tunnistamatta vierasta elintä. Ja jos tuohon komboon ottaa kasvua, mikä kasvattaa kaikkea, myös syöpäsoluja, mitä meillä kaikilla toetääkkseni esiintyy silloin tällöin. Terve elimistö yleensä tunnistaa ne ja tuhoaa ne, mutta kun on tuo lääkitys, niin se ei välttämättä tunnista. Esim. auringon otto on kielletty ihisyöpä riskin takia.
 
Täytyy nostaa hattua Marko Savolaiselle, kun jaksaa kirjoitella tänne näin asiallista ja avointa tekstiä. On muuttanut ainakin omia, myönnettäköön että aika stereotyyppisiä mielikuvia kehonrakentajista.
 
Välttämättä itse hormoonit ei ole se pahin juttu juuri munuaisille (poislukien kasvuhormooni), vaan isot proteiini määrät ja tietääkseni jo pelkästään isot lihakset saattavat olla haitaksi.

Mitä toi kasvu tekee sitten munuaisille? Onko se vaan se kasvaminen vai täh? Ja eikös myytin mukaan trenikin pitäs olla jotenkin munuaisille myrkkyä? Tästä ollaan kyllä internetissä niin montaa mieltä, että ota sitten tosta selko. No, ei siitä sen enempää.

Ja mikähän noissa isoissa lihaksissa on, kiinnostaisi tietää. Isot lihakset tuottaa paljon kreatiinia kyllä, oiskohan se sitten se. En minä näistä oikeasti mitään tiedä, kunhan mutuilen. :) Sen kyllä tiedän, että valkuainenhan (proteiini) sille munuaiselle on kaikista raskainta.
 
Mites Marko kun muistelen, että olet huono syömäri ja siitä huolimatta olet jaksanut puputtaa ämpäritolkulla safkaa noihin lihoihin, niin miten on hommat sujunut silloin kun ei ole voinut treenata, esim. jonkin leikkauksen jäljiltä (muistaakseni ainakin hauista on sulla parsittu?)? Onko silloin ruoka uponnut ja oletko kestänyt ruodussa ja pitänyt tavoitteen kirkkaana mielessä, vai onko ollut "syön mitä jaksan"-meininkiä?

Tämä kysymys lähinnä kun itsellä jotain on korjattu, niin ei paljon ole ruoka maistunut käsi paketissa kotona murjottamassa :)
 
Mites sulla Make meni nuissa kamppailu hommissa? Sun matseista olis kyl hienoa jtn videota tänne saada!!

Aloitin painilla joskus 8 vuotiaana Painissa meni ihan ok, voitin poikapaineissa Marko Ylihannukselan ylivoimaisella pistevoitolla :) Sitten aloitin Tae Kwon Don harrastuksen ja voitin nuorten suomen mestaruuden.
Sitten tulikin joksikin aikaa puntit mukaan :)¨Ja kun jouduin dialyysiin, niin aloin potkunrkkeilyn harastamisen. Sinnä rekordi 2 0 0, yksi pistevoitto 3-2 ja yksi tyrmäys voitto. Sutten ehdin harrastaa jonkun aikaa siinä rinnalla nyrkkeilyä. Valmentaja ehdotti ottelua ammattilaisena, koska nyrkkeilyssä on joku tyhmä ikäraja amatööreissä.
No sitten ajattelin alkaa Brasialaisen Jujutsun ja vaparin harrastamisen. Juuri silloin tuli soitto, että sopiva siirrännäinen oli löytynyt ja kamppailuhommat kiellettiin. Olisin päässyt siirtolistalle paljon aiemminkin, mutta halusin harrastaa noita kamppailu hommia, joten kävin mieluummin dialyysissä.
Raskasta tuo kamppailu homma oli, koska massaa oli niin paljon ja hemoglobiini välillä alle sata. Ja vastustajat aina minun paino luokassa jotain 190 cm ja itse olen 174 cm :)


Yhdet elämäni pisimmät kuusi minuuttia :)

imagesCASWWHOU.jpg
 
Mitäs mieltä oot Make tämmösestä mielipiteestä...

Eli tossa oli puhetta juuri tuosta omistautumisesta ja sinun omistautuminen onkin ollut varmaan yhtä lajin kovimmista. Sinun psyykkeesi sopi juuri tuollaiseen elämään, mutta vain harva sopeutuu noin kurinalaiseen elämään. Elikkäs stressillä on kuitenkin lihasta syövä vaikutus, joten ahistus siitä, että kaikki tehdään täysin kehonrakennuksen varjossa olisi haittaava tekijä lihasten kasvatuksessa. Voisiko kuitenkin olla niin, että suurin osa ihmisistä kehittyy paremmin niin, ettei ihan kaikkea tehdä kehonrakennuksen ohella? Tarkoitan nyt siis noita ihan pikkuniksejä esim. bussipysäkille kävely.

Tietenkin jos aivan äärimmäistä kehitystä tavoitellaan niin pitää varmasti olla nuo pikku jututkin kunnossa. Eli omasta mielestä se, että voi saada aivan maksimaalista kehitystä niin kuin sinä teit, siihen vaaditaan myös juuri lajiin sopiva luonne, ettei käy pää prakaamaan kesken kaiken.
 
Suuret lihakset ja ylipaino ylipäätään nostaa helposti verenpainetta ja se on liian proteiinin ohella tuhoisaa pitkässä juoksussa munuaisille. Munuaisissa on niin herkkiä osia munaiskeräsineen, että paine aiheuttaa tuhoa mikroskooppisten pieniin kapillaareihin ja filttereihin. Suuret lihakset ja runsas proteiini kulkee käsikädessä, joten siitä varmasti kyse.

Ei doping sinänsä tuhoa filttereitä vaan siitä aiheutuvat sivuvaikutukset. Itse pidän ainakin korkeaa verenpainetta kaikkista pahimpana.
 
Mitäs mieltä oot Make tämmösestä mielipiteestä...

Eli tossa oli puhetta juuri tuosta omistautumisesta ja sinun omistautuminen onkin ollut varmaan yhtä lajin kovimmista. Sinun psyykkeesi sopi juuri tuollaiseen elämään, mutta vain harva sopeutuu noin kurinalaiseen elämään. Elikkäs stressillä on kuitenkin lihasta syövä vaikutus, joten ahistus siitä, että kaikki tehdään täysin kehonrakennuksen varjossa olisi haittaava tekijä lihasten kasvatuksessa. Voisiko kuitenkin olla niin, että suurin osa ihmisistä kehittyy paremmin niin, ettei ihan kaikkea tehdä kehonrakennuksen ohella? Tarkoitan nyt siis noita ihan pikkuniksejä esim. bussipysäkille kävely.

Tietenkin jos aivan äärimmäistä kehitystä tavoitellaan niin pitää varmasti olla nuo pikku jututkin kunnossa. Eli omasta mielestä se, että voi saada aivan maksimaalista kehitystä niin kuin sinä teit, siihen vaaditaan myös juuri lajiin sopiva luonne, ettei käy pää prakaamaan kesken kaiken.

Puhut asiaa. Jos joku vedetään yhtä äkkiä tuollaiseen elämään, niin kyllä vaatii kovan psyykkeen. Itse kasvoin tuohon 16 vuotiaasta asti.
Silti monilla olisi niin paljon parannettavaa noissa asioissa.

- - - Updated - - -

Suuret lihakset ja ylipaino ylipäätään nostaa helposti verenpainetta ja se on liian proteiinin ohella tuhoisaa pitkässä juoksussa munuaisille. Munuaisissa on niin herkkiä osia munaiskeräsineen, että paine aiheuttaa tuhoa mikroskooppisten pieniin kapillaareihin ja filttereihin. Suuret lihakset ja runsas proteiini kulkee käsikädessä, joten siitä varmasti kyse.

Ei doping sinänsä tuhoa filttereitä vaan siitä aiheutuvat sivuvaikutukset. Itse pidän ainakin korkeaa verenpainetta kaikkista pahimpana.

Verenpaine on tosi pahasta munuaisille. Ja myös esim. Burana on tehokas munuaismyrkky.
 
Olen 190cm/105kg ja treenannut 20 vuotta natuna. Viimeiset 10 vuotta ottanut silloin tällöin kreatiinikuurin (en mitään jättiannoksia) ja beeta-alaniinia. Munuaisarvoni on 105 vaikken ollut ottanut kreatiinia 2kk! Syytä huoleen?
 
Perusjantterin arvoiksi 105 on normaalin yläpuolella ja ehkä jopa kannattaisi huolestua mutta lihaksikkaalle kuntille reilustikin yli satasen arvot ovat ihan normaalia eli ei syytä huoleen.
 
Perusjantterin arvoiksi 105 on normaalin yläpuolella ja ehkä jopa kannattaisi huolestua mutta lihaksikkaalle kuntille reilustikin yli satasen arvot ovat ihan normaalia eli ei syytä huoleen.
Onko tuo joku "tulehdusarvo" vai vaan kreatiiniarvo? Viittaako korkea kreatiiniarvo tulehdukseen?
Savolaisen munaisarvo pahimmillaan?
 
Back
Ylös Bottom