BB PRO Marko Savolainen

Jonkinasteinen bulkkaus on eri asia kuin lihottaa itsensä ilman että lihaskasvua juurikaan tulee (dieetti sitten pitenee ja silloin menettää lihasta helposti, jos rasvaa on älyttömästi). Tuossa varmasti merkkaa treenien lisäksi geenit ja sitten myös ravitsemus ja roinan käyttö. Erityisesti näin naisilla jotka tähtää figuurilajeihin.



Teme puhuu vähän, mutta asiaa :) Näin se juuri menee.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paljonko sun rasvaprossa oli isoimmillaan kun aikoinaan bulkkasit? Ainakin noissa vanhoissa salivideoissa näkyy olevan pullaa poskissa vähän reilummanlaisesti :)
 
Täytyy kyllä Makelle nostaa hattua avoimesta kirjoittelusta :thumbs: Harva kisaaja muun muassa valmiita ruokavalioita tai viimeistely ohjeita missään ilmaiseksi kertoo. Mukavaa vaihtelua tähän normaaliin body skenen kyräilyyn.
 
Jonkinasteinen bulkkaus on eri asia kuin lihottaa itsensä ilman että lihaskasvua juurikaan tulee (dieetti sitten pitenee ja silloin menettää lihasta helposti, jos rasvaa on älyttömästi). Tuossa varmasti merkkaa treenien lisäksi geenit ja sitten myös ravitsemus ja roinan käyttö. Erityisesti näin naisilla jotka tähtää figuurilajeihin.

Kun ollaan pitkään offilla, ei ainakaan naturaalilla voi pitemmän treenihistorian jälkeen tapahtua jatkuvasti kehitystä.

Olen huomannut pienilläkin plussilla ollessa että jos kehitykseen tulee suvantovaihe, eli sarjapainot eivät kasva vähään aikaan millään lihasryhmällä, silloin rasvaa alkaa kertymään hitaasti mutta varmasti. Jos taas tästä päästään ohi ja sarjapainot alkavat nousta, ollaan päästy ohi pahimmasta ja ylimääräinen energia(plus kalorit) tuottavat taas läskin sijasta lihasmassaa.
 
Kun ollaan pitkään offilla, ei ainakaan naturaalilla voi pitemmän treenihistorian jälkeen tapahtua jatkuvasti kehitystä.

Olen huomannut pienilläkin plussilla ollessa että jos kehitykseen tulee suvantovaihe, eli sarjapainot eivät kasva vähään aikaan millään lihasryhmällä, silloin rasvaa alkaa kertymään hitaasti mutta varmasti. Jos taas tästä päästään ohi ja sarjapainot alkavat nousta, ollaan päästy ohi pahimmasta ja ylimääräinen energia(plus kalorit) tuottavat taas läskin sijasta lihasmassaa.

Tavallaan huomannut saman, mutta asia ei ole noin yksioikoinen. Etkö ajattele sillä sarjapainojen nousulla ja lihasmassan lisäyksellä olevan yhteyttä :) Siis dieetin jälkeen tuntuu että läskiä ei tule ja rautaa saa lyödä kokoajan tankoon, mutta sitten tössää sarjapainot, ja alkaa syömään enemmän -> suhteessa lisää läskiä. Itse en ole kyllä tuon vaiheen yli päässyt vaan aina mennyt takaisin dieetille :)
 
Itse uskaltauduin heittäytymään tietoiselle bulkille ensimmäistä kertaa noin viiden treenivuoden jälkeen, ja hyvin on toiminut, vaikka nainen olenkin. Lihasta on tullut ilman, että läskinkertyminen olisi lähtenyt käsistä. Tosin aloitin bulkin dieetin jälkeen, että osan kehityksestä selittää varmaan myös rebound-efekti. Omalta kohdaltani olen kuitenkin järkeillyt, että tässä vaiheessa "treeniuraani" bulkki on antanut ainakin jonkinasteista kimmoketta kehitykseen. Mutta olen samaa mieltä Archeyn kanssa, helpostihan tämä kääntyy läskinkertymisen puolelle, kun ei roinan kanssa läträä.

- - - Updated - - -


Niin piti kysyä, mitä sä Archey aina teet, jotta pääset suvantovaiheesta eteenpäin?
 
Tavallaan huomannut saman, mutta asia ei ole noin yksioikoinen. Etkö ajattele sillä sarjapainojen nousulla ja lihasmassan lisäyksellä olevan yhteyttä :) Siis dieetin jälkeen tuntuu että läskiä ei tule ja rautaa saa lyödä kokoajan tankoon, mutta sitten tössää sarjapainot, ja alkaa syömään enemmän -> suhteessa lisää läskiä. Itse en ole kyllä tuon vaiheen yli päässyt vaan aina mennyt takaisin dieetille :)

Noin itsekkin ennen tein ja menetin aivan liian paljon lihasta dietillä.



Itse uskaltauduin heittäytymään tietoiselle bulkille ensimmäistä kertaa noin viiden treenivuoden jälkeen, ja hyvin on toiminut, vaikka nainen olenkin. Lihasta on tullut ilman, että läskinkertyminen olisi lähtenyt käsistä. Tosin aloitin bulkin dieetin jälkeen, että osan kehityksestä selittää varmaan myös rebound-efekti. Omalta kohdaltani olen kuitenkin järkeillyt, että tässä vaiheessa "treeniuraani" bulkki on antanut ainakin jonkinasteista kimmoketta kehitykseen. Mutta olen samaa mieltä Archeyn kanssa, helpostihan tämä kääntyy läskinkertymisen puolelle, kun ei roinan kanssa läträä.

- - - Updated - - -



Niin piti kysyä, mitä sä Archey aina teet, jotta pääset suvantovaiheesta eteenpäin?


1. odotan että pääsen ohi, tässä vaihessa saattaisi hyvä olla laskea parisataa kaloria alemmas, ei vaikuta hirveästi treeneihin, mutta läskin kertyminen minimoituu.
2. vedän kreatiinia ja merisuolaa saadakseni nesteet sitoutumaan lihasoluihin, yleensä homma alkaa workkimaan jonkun ajan päästä.
Ei kannata välittää vaikka näyttäisikin turvonneelta, vesi ei ole rasvaa.

Kreatiinia en muuten koskaan vedä jatkuvasti pieniä määriä, vaan parin kuukauden jaksoina jolloin näkyy kunnon ero sarjapainojen kehityksessa ja kun homma hidastuu(kreatiinin vaikutus minimoituu), pidän tauon.

Metallicalle, dietti kannattaisi pitää lyhyenä jaksotteluna ja aloittaa aina kun vielä kehittyy, vaikka tuntuukin hullulta.
Kuukauden dieetin jälkeen saa kuitenkin taas uutta boostia kasvuun, kun glykogeenitasot lihasoluissa kasvavat nopeasti.
Keho ottaa heti kunnon dieetin jälkeen glykogeenia varastoon enemmän kuin koskaan offilla.
 
Kyllä läskiä voi kertyä reilusti treenipainojen kasvusta huolimatta. Bulkkaus onkin "taitolaji", jossa pitäisi osata suhteuttaa lihaskasvun ja rasvankertymän määrä, ja kisaaville se työmäärä joka on seuraavaan kisakuntoo tehtävä. Sen lisäksi naiskisaajilla etenkin on riskinä mataboliset ongelmat, kun osa vetää isoihin jollain 1000kcal ja yli 20-tuntia treeniä viikossa. Kiliprauhashormonit ja anaboliset hormonit ovat nollissa, ja kuinkas sitten käykään kun alkaa bulkata! Näin saattaa olla myös osalla miehistä. Omasta kisaamisesta ja kisavalmennettavista/todella tiukkaan kuntoon vetäneiden valmennettavien kokemuksista + tuttuja kisaajia sivusta seuranneista on jäänyt todella vaihteleva data kisojen jälkeen ylisyömisestä. Toisilla aineenvaihdunta palautuu nopeasti, ja on jopa vaikeaa syödä liikaa kun mahalaukku on pienentynyt. Toiset taas turpoavat reilusti, ja turvotus ei lähde pitkään aikaa kisojen jälkeen. Paino nousee (myös läskistä) vaikka kaloreita ei paljoa kerralla nosteta. Tämä kertoo metabolisesta ongelmasta, aineenvaihdunta käy hitaalla ja keroppa kerää nestettä. Tällöin kannattaa miettiä yleensä kisaamisen järkevyyttä kyseisellä henkilöllä, ja pitää ainakin 1-2 vuotta taukoa kisaamisesta, ja lähetä mahdolliselle uudelle dieetille vain jos aineenvaihdunta toimii kohtuu hyvin, sekä pudotettava paino on pieni (EI BULKKIA, myös valmentajan vastuu asiassa!). Kaikilla bulkkaus, eli reilusti ylikalorien syäminen ei toimi vaikka ei olisi raskasta kisadieettiä alla, vaan rasvaa kertyy paljon, eikä lihasta yhtään nopeammin mitä vähemillä kaloreilla. Bulkkaus täytyisikin suhteuttaa yksilön kykyyn kasvattaa lihasta ja kerätä rasvaa, sekä tavoittisiin ja aikatauluihin.

Bulkkaus on suotavaa etenkin nuorilla miehillä, joilla aineenvaihdunta toimii ja on ennemin liian vaikeaa saada painoa, kuin helppo sitä kerryttää. Muilla sitten maltilla ja juuri siihen haarukkaan, että rasvan kertymä ei haittaa tavoitteita. On kuitenkin vaikeaa aina määritellä tarkkaan miten paljon kroppaan kertyy rasvaa, nestettä ja sitten paljon siitä painonnoususta on lihasta. Millään mittarilla ei aivan tarkkaan sitä pysty mittaamaan. Supermassa oli nuori määrätietoinen huippulahjakas ja kovaa trenaava poikkeusyksilö, sillä lihasmassan kasvu oli jotakin sellaista, mitä ei juuri koskaa ole kehonrakennuksen historiassa nähty. +10kg vuodessa alkuvuosina. Silti uskallan sanoa, että olisiko sittenkin ollut parempi, jos olisit syönyt vaikka 500-100kcal vähemmän, ja kisakunton olisi ollut vähempi matkaa dieetata (olisiko kertynyt silsti paljon vähemmän sitä lihasta?). Alemmalla kehonpainolla ja maltillisemmalla syömisellä olisi verenpaine myös todennäköisemmin pysynyt matalampana (terveysetu).

e: käsitelen asiaa kisaajien näkökulmasta ja niiden, jotka haluavat todella tiukan lihaksikkaan fysiikan. Huvi/elämäntapapunttaajat on sitten erikseen. Bulkatkoon ken tykkää, kunhan pidätte terveyttänne etusijalla.
 
Make on aina ollu isoin idoli näissä piireissä! Muutama kuukaus takaperin tulit yks aamu vastaan kampissa ja morjestin, pelikunto vähän hävettää ku suoraan ryyppyreissulta oltiin tulossa :D Ois muuten tehny mieli jäädä vaihtaa pari sanaa, mutta ehkä tässä ehtii :)
 
Pikku Ronnien kanssa kilpasilla :)



DILLET JA MINÄ.jpgDILLET JA MINÄ.jpg
 

Liitteet

  • MINÄ JA RONNIE.jpg
    MINÄ JA RONNIE.jpg
    20,5 KB · Katsottu: 7 900
Back
Ylös Bottom