BB PRO Marko Savolainen

Kuinkas pohjalla sitten kävitkään tuona huume aikana?
Ekana käytettiin treeni buustina, ja sit vaan lisää kun oli jo koukussa?
Ja ilmeisesti koukussa kuitenkin oltiin, ainakin mitä tekstejäsi lueskellu.
Mielenkiintoista lueskella rehtejä vastauksia vaikeistaki asioista,
toivottavasti tulevassa blogissa sama linja jatkuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sen verran tarkennan, että pyysin kaveria kysymään turvallista proteiinisuositusta munuaislääkäriltä itselle ja työkavereille, niin ainakin saa oikeampaa tietoa, kun essonbaarissa.

Muistelen kaverin, jolle vaihdettiin munuainen puhuneen, että proteiinin saantia pitäisi rajata ja tarkkailla. Muistelen, että 100g päivää kohden oli maksimi. Hän tosin ei ole bodybuildingia harrastanut. Pitää melkein soittaa joku päivä ja kysyä, kun ihan satavarmaksi en muista.

Ei muuta kun rohkeasti kirjaa tekemään! ;)
 
Valmennettaessa suosin samanlaista ajatusmallia, kuin mitä itse käytin. Eli on aina vähintään kaksi toisista täysin poikkeavaa viikkoa joita kierrätetään. Ja esim. minun käsiohjelmalla kasvaa kaikkien kädet :)
Tarkoittaako tää sitä että vuoroviikoin pumppitreeniä ja vuoroviikoin lyhyempiä sarjoja erikoistekniikoin, vai sitä että esim. joka kolmas viikko ottaa pumppiviikon?
 
Nykyään teen enemmän sarjoja mutta ainoastaan siksi, että en saa yhdestä sarja niin paljon tehoja irti kuin ennen. Valmennettaessa suosin samanlaista ajatusmallia, kuin mitä itse käytin. Eli on aina vähintään kaksi toisista täysin poikkeavaa viikkoa joita kierrätetään. Ja esim. minun käsiohjelmalla kasvaa kaikkien kädet :) Monipuolisuus on siis mielestäni tärkeää jo päänkin kannalta, ettei aina tarvi samoja juttuja veivata. Alkaa käydä henkisesti raskaaksi, jos esim. joka viikko pitää penkkitulosta parantaa. Tämä toimi silloin ja toimii edelleenkin. En ole ikinä uskonut älyttömiin voluumeihin tai, että treenataan lähes joka päivä. Enkä varsinkaan siihen, että ei vedettäisi sarjoja loppuun asti.
Tuota on kysytty ennenkin, että olisinko tehnyt jotain toisin. Enpä juurikaan, sillä olin yksi nopeimmin kasvava kehonrakentaja siihen aikaa. Sain vähän yli neljän vuoden treenien jälkeen ammattilaiskortin. En usko, että monikaan on tuohon pystynyt, joten paljon tein asioita oikein. Kuinka isoksi olisinkaan tullut ilman typeriä huumeaikoja?
Kiitos vastauksesta
Kasvaispa meikänkin kädet :P
Vielä palatakseni tähän "kovaan tehoon" ja matala volyymi- vs kova volyymi - keskusteluun. Itse luulisin, että toiset eivät vain pysty saamaan niin kovaa tehoa irti/ lihakseen riittävää tuntumaa ja rasitusta 1 työsarjalla (itse kuulun näihin). Kaksikin on kovin vähän. Luulisin, että osalla etenkin naisista (kokemukseni perusteella) ei myöskään hyvin matala volmyyi toimi vaiukka kuinka hinkkais. Volyymi onkin jostain kumman syystä aina se kiistelynaihe, jossa ollaan ehdottomampia kuin isojen painojen käytössä tai vapaat panot vs koneet ja taljat. Kumma juttu, eikö siinäkin voisi olla eri kausia treenissä vaihdelle volyymia, ja treenaajissa erilaisia yksilöitä kenelle sopii mataalmpi työmäärä ja kenelle ei?
 
Ellen nyt aivan väärin muista niin alkuaikoina otit treeniopit Franco Columbon kirjasta Kehonrakentaja voittaa ja treenasit isolla volyymilla?
 
Kiitos vastauksesta
Kasvaispa meikänkin kädet :P
Vielä palatakseni tähän "kovaan tehoon" ja matala volyymi- vs kova volyymi - keskusteluun. Itse luulisin, että toiset eivät vain pysty saamaan niin kovaa tehoa irti/ lihakseen riittävää tuntumaa ja rasitusta 1 työsarjalla (itse kuulun näihin). Kaksikin on kovin vähän. Luulisin, että osalla etenkin naisista (kokemukseni perusteella) ei myöskään hyvin matala volmyyi toimi vaiukka kuinka hinkkais. Volyymi onkin jostain kumman syystä aina se kiistelynaihe, jossa ollaan ehdottomampia kuin isojen painojen käytössä tai vapaat panot vs koneet ja taljat. Kumma juttu, eikö siinäkin voisi olla eri kausia treenissä vaihdelle volyymia, ja treenaajissa erilaisia yksilöitä kenelle sopii mataalmpi työmäärä ja kenelle ei?

En usko tuohon, minusta kaksi sarjaa käsille riittää mainiosti, kunhan ne tehdään loppuun asti ja käytetään esim. 4-6 eri tyyppisen supersarjan settejä, jolloin vaikka sarjoja/liike on vähän, mutta sarjoja/lihasryhmä on riittävästi ja kun ojentajia ja hauiksia potkitaan supersarjoilla kaikista mahdollisista kulmista, syntyykin jo tavallaan kovaa volyymia, mutta liikkeiden vaihtelun takia voidaan koko ajan treenata kovilla painoilla.

Marko, millaisia taukoja käytit eri lihasryhmien treeneissä?
Isompien kuten jalkatreenien sarjojen välissä varmaan pitempiä ja esim. käsitreeneissä lyhyempiä.

Rinnalle, selälle tai jaloille, kuinka pitkiä olivat taukosi suurin piirtein sarjojen välillä?
 
Kuinkas pohjalla sitten kävitkään tuona huume aikana?
Ekana käytettiin treeni buustina, ja sit vaan lisää kun oli jo koukussa?
Ja ilmeisesti koukussa kuitenkin oltiin, ainakin mitä tekstejäsi lueskellu.
Mielenkiintoista lueskella rehtejä vastauksia vaikeistaki asioista,
toivottavasti tulevassa blogissa sama linja jatkuu.

Tarkoittaako tää sitä että vuoroviikoin pumppitreeniä ja vuoroviikoin lyhyempiä sarjoja erikoistekniikoin, vai sitä että esim. joka kolmas viikko ottaa pumppiviikon?

Kiitos vastauksesta
Kasvaispa meikänkin kädet :P
Vielä palatakseni tähän "kovaan tehoon" ja matala volyymi- vs kova volyymi - keskusteluun. Itse luulisin, että toiset eivät vain pysty saamaan niin kovaa tehoa irti/ lihakseen riittävää tuntumaa ja rasitusta 1 työsarjalla (itse kuulun näihin). Kaksikin on kovin vähän. Luulisin, että osalla etenkin naisista (kokemukseni perusteella) ei myöskään hyvin matala volmyyi toimi vaiukka kuinka hinkkais. Volyymi onkin jostain kumman syystä aina se kiistelynaihe, jossa ollaan ehdottomampia kuin isojen painojen käytössä tai vapaat panot vs koneet ja taljat. Kumma juttu, eikö siinäkin voisi olla eri kausia treenissä vaihdelle volyymia, ja treenaajissa erilaisia yksilöitä kenelle sopii mataalmpi työmäärä ja kenelle ei?

Ellen nyt aivan väärin muista niin alkuaikoina otit treeniopit Franco Columbon kirjasta Kehonrakentaja voittaa ja treenasit isolla volyymilla?

En sanoisi, että olin narkkari siinä mielessä missä ihmiset sen näkee. Eli en varastellut tai tehnyt muutakaan tyhmää saadakseni aineita. Kävin hakeen pussukan ja käyttelin omassa rauhassa. Kyllä s juurikin noin meni. Eli ensin treeneihin ja yhden kerran menin kokeilemaan treenien ulkopuolella ja sitten se lähti lapasesta. Mutta aina, kun olen päättänyt lopettaa, olen siihen pystyny ilman lääkkeitä tai hoitoja. Mutta se on sama asia kuin alkoholistilla, kerran holisti aina holisti.

Jani: vuoroviikoin pumppi ja raskas.

Kyllä ne Teme siitä kasvaa :) Tuo on pitkälti totta, että suurin osa ja varsinkaan naiset eivät saa sarjoista niin paljon irti, että muutama sarja riittäisi. Yleensä itsekkin laitan ohjelmiin useampia sarjoja ihmisille juuri kyseisen asian takia. Mutta kyllä sinun Teme tuolla kokemuksella pitäisi saada jo hyvät tehot irti. Jos esim. otat prässiin yhden kovan pudotus-sarjan ja lisäksi yhden suoran sarjan, niin et varmasti tarvi kyseistä liikettä sen jälkeen hinkata. Jos tarvii, niin minun pitää tulla joku kerta katsoon se sun jumppa :)

Kyllä silloin ihan alussa treenasin Columbon kirjan läpi ja siihen päälle taekwondo treenit ja saatoimpa jatkaa vielä illalla punttia :) Mutta tämä tosiaan ihan alkuvaiheessa, silloinhan kasvaa, vaikka treenais vuorokauden ympäri :)

Joko on muuten kadonnut skootteri löytynyt? :D

Kaikki kunnossa ;)

Vielä tohon kuuritteluun kysymys: Kun 16 vuotiaana bodauksen alotit, niin kauanko treenasit natikkana, ennen kun siirryit voiman pimeälle puolelle?

E. Ja kuinka vauhdikasta kehitys natuna tuolloin oli? (siis mikäli natuna ylipäätään reenasit)

Jos en ihan väärin muista, niin tuo eka kuurittelu oli joskus 16-17 vuotiaana. Treenasin noin kaksi vuotta natuna ja kyllähän sitä kehitystä tuli. Kuinka vauhdikasta se oli, niin sitä en muista.

Marko, millaisia taukoja käytit eri lihasryhmien treeneissä?
Isompien kuten jalkatreenien sarjojen välissä varmaan pitempiä ja esim. käsitreeneissä lyhyempiä.

Rinnalle, selälle tai jaloille, kuinka pitkiä olivat taukosi suurin piirtein sarjojen välillä?

Kyllähän jalkatreenien tauot ovat toki pidempiä kuin käsitreenin. Se kuinka pitkiä tauot oli, niin en muista muuta kuin, että useita minuutteja. Teen sarjan sitten kun olen siihen kaikella tavalla valmis.
 
Eli menikös tuo nyt niin että raskaalla viikolla neljät treenit ja pumppiviikolla kolmet treenit? Ja onko pumppiviikolla kaikki treenit pumppia vai vain käsitreenit?

(Yritän tässä tulkita kirjaa... :))
 
En haluiais olla ilonpilaaja ,mut säästäkää näit kyssäreit vähä sinne Markon tulevaa blogiinki :D

Blogiin riittää varmasti aiheita ilan suoria kysymyksiäkin. Aihe kerrallaan käsittelee läpi. Täältä sitten lisää sen mitä kysytään.

Itse blogaillut jo rapiat puoltoista vuotta ja kirjotettavaa löytyy aina. En ole oikeastaan mitään artikkelia itse kirjoittanut vain kysymysten perusteella. Eli uskoisin Markolla olevan aiheita blogiinsa ihan ilman meidän kysymyksiäkin? Tällainen foorumi lienee huomattavasti parempi paikka vastailla kysymyksiin niin että ne pysyy jotenkin loogisesti luettavinakin. Näin siis omalla kokemuksellani.

Markon käsitreeni ois kyllä kiva päästä joskus tekemään. Ei sillä että ois huonot kädet itsellä, mutta aina pitää oppia uutta ja aina ne voisi olla isommat. ;)
 
Ihan offtopicina, mutta joka tapauksssa tuosta Markon käsitreenistä, mikä löytyy hänen dvdltäkin, niin voin kyllä todeta, että se toimii. Itse tein sitä n. vuoden verran joka kolmas viikko niin vuoden aikana käden ympärysmitta kasvoi 2,5 cm. En tiedä, onko tuo muiden mielestä paljon vai vähän, mutta itse kuitenki natikkana tuohon varsin tyytyväinen.
 
Mistäs tuon ohjelman löytäisi? En nimittäin omista tuota DVD:tä. Tai hitto kun muistasin että tuon olisin joskus hankkinut, mutta ei tule mieleen missä se voi olla ja voi olla että muistan muutenkin mitä sattuu.
 
Helepostihan tuon voisi vaikka tänne kirjoitella jahka saisin aikaseksi kaivettua dvdn esille. Muistaakseni periaate siinä oli pääpiirteissään siten, että hauiksille ja ojentajalle 5 liikeparia ja jokaisessa kaksi kovaa työsarjaa ja toistot vähintään 15-20.
 
En haluiais olla ilonpilaaja ,mut säästäkää näit kyssäreit vähä sinne Markon tulevaa blogiinki :D

No kysellään vielä täällä kun voi, koska tänne tuskin tulee hevonvittua kun blogi julkaistaan. Eikä sit tosiaankaan pelkkiä "blogi päivitetty" kommentteja. Jotain juttua tai sitten ei mitään. Melkoinen promo blogille tämä ollut, joten jotain pientä tännekin sitten olis kiva saada kun ei blogia voida suoraan promoo.
 
Helepostihan tuon voisi vaikka tänne kirjoitella jahka saisin aikaseksi kaivettua dvdn esille. Muistaakseni periaate siinä oli pääpiirteissään siten, että hauiksille ja ojentajalle 5 liikeparia ja jokaisessa kaksi kovaa työsarjaa ja toistot vähintään 15-20.

Tuota ohjelmaa ei oikein voi selittää, se pitäis näyttää. Se sisältää venytyksiä ja pitoja sarjan aikana. Mutta tosiaan toistot noin 15-20 ja mieluiten pysäyttämällä joka toisto hetkeksi supistus vaiheessa. Se miten itse teen videolla ei ole ihan tälläinen ohjelma.
 
No kysellään vielä täällä kun voi, koska tänne tuskin tulee hevonvittua kun blogi julkaistaan. Eikä sit tosiaankaan pelkkiä "blogi päivitetty" kommentteja. Jotain juttua tai sitten ei mitään. Melkoinen promo blogille tämä ollut, joten jotain pientä tännekin sitten olis kiva saada kun ei blogia voida suoraan promoo.

Katotaan josko tännekkin sitten jotain, mutta tottakai pääasiassa bologiin kirjoittelen. Nämä on just hanurista nämä yksinoikeusjutut, siinä kärsii vain fanit ja kuluttajat yleensäkkin.
 
Jotain vanhoja kuvia mennävuosilta voi kanssa skannailla jos aikaa tai halua on. Ei tarvi välttämättä olla posetuskuvia.:) Tossa nelosen dokumentissakin (youtubessa) oli hauska kattoa kun kamera kuvas jäbää kotioloissa pieruverkkarit jalassa jossain ruokapöydässä leipää mussuttamassa.:D
 
Siulla myöskin kuulemma on ainakin suurin osa menneiden aikojen treeneistä tallella, joten viitsisitkö kopioida tänne jostain vihkosta vaikka muutaman treenin (esim. rinta ja selkä)? :)
 
Katotaan josko tännekkin sitten jotain, mutta tottakai pääasiassa bologiin kirjoittelen. Nämä on just hanurista nämä yksinoikeusjutut, siinä kärsii vain fanit ja kuluttajat yleensäkkin.
Juu eihän nämä diilit ole mitään kuin kompromisseja. Jos taas vapauttaisi mainonnan, niin se on nähty, "jos kaksi viikkoa otettais". Pitäis kaikkien kanssa tehdä vuosidiili kerralla, niin olis vähän järkevämpää.

Mut joo, ei se pois ole sponsoriltakaan jos näkyy täälläkin, plussaa vain.
 
Back
Ylös Bottom