Kilpakehonrakennus ei ole pelkästään bodaustyyppistä treeniä. Se on vuosien työtä ja diettaamista äärimmäisen tiukalla ruokavaliolla. Tätä ei moni ymmärrä, että koko elämän täytyy pyöriä tulevien kisojen valmisteluissa.
Itselläni ihan ensimmäinen kisadieetti vuonna 2003 oli melkoinen järkytys, miten rankkaa se oli. Oli. Treenannut jo reilut 12 vuotta ja saanut kohtalaista lihasmassaa ylle. Sen jälkeen Mähösen Aki näki mussa jotain potentiaalia ja päättä valmentaa mua Pro Bonona syksyn SM kisoihin. Dieetti kesti about 6kk ja viimeiset 6-8 viikkoa mentiin 1200 kalorilla, kun se baby fat ei millään tahtonut sulaa pois.
Tein cardiota lopussa kuutena päivänä viikossa 2 x 1,5h, aamulla siis puolitoista tuntia ja illalla samat. 5-6 treeniä tuli salilla tehtyä cardioiden lisäksi, sekä joka päivä poseerausharjoittelua 30-60min.
Hajosin henkisesti aivan täysin sillä dieetillä. Menin nukkumaan nälkäisenä ja heräsin vielä nälkäisempänä. Näin unta ruuasta, olin nälkäinen joka aterian jälkeen, seisoin kaupassa keksihyllyjen välissä ja kirjaimellisesti kuolasin suuhuni.
Joskus tuli retkahduksia mutta silloin oksensin kaikki herkut syömisen jälkeen pönttöön. Kun riisiä ja kanaa alkoi tulla oksennuksen mukana, lopetin oksentamisen.
Aamuaerobisten jälkeen itkin usein suihkussa ja mietin monesti, että hyppäisin ohiajavan auton eteen, että jalka katkeaisi tai jotain, että olisi hyvä syy jättää dieetti kesken.
Lopulta päästiin aika siedettävään kisakuntoon ja siltä vuodelta jäi käteen yksi karsintakisan kulta ja yksi SM hopea. Menin siis suoraan yleiseen sarjaan vaikka noviisisarjakin olisi ollut tarjolla. Halusin mieluummin taistella veteraanien kanssa kuin ottaa helpon kullan noviiseista.
Summa summarum, kilpakehonrakennus ei ole vain treenaamista, vaan se on selviytymistä elämästä, kun kovat dieetit tuhoaa sun sosiaalisen elämän ja kaiken ”normaalin” mihin olet tottunut. Aika harva laji vetää ihmisen psyyken niin koville. Toki ne jotka on kisanneet ja sanoneet, että se oli tosi kiva kokemus, ovat harvoin riittävän kireitä lavalla.
On vaikea kertoa, miltä se kilpailumielessä tapahtuva kehonrakennus tuntuu, se pitää itse kokea ja kärsiä. Sen jälkeen voi sanoa, onko se laji rankka vai ei. Ja suosittelen, että jos kokeilee niin menee kanssa sinne lavalle änkyräkireänä death face lookilla, niin varmasti tietää mitä se on ja mitä se vaatii.